Mitä hyvää perunasta?
Kun peruna tuntuu olevan laihduttajan ruokaa, niin mitä siitä voi valmistaa? Onko paistetut perunat sipulilla kuinka terveellista? Pitäisi myös makua saada ja tuo sipuli tuntuu olevan helpoin vaihtoehto.
Kommentit (14)
Keitä, kuori, laita pellille, laita päälle vähän öljyä, suolaa ja mausteita, ja paista uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Ensin sun pitää tietää onko sulla uusia vai vanhoja perunoita?
Uudet perunat nostetaan syksyllä, nyt syödään varhaisperunoita.
Tee karamellisoituja perunoita.
Ainekset
1 kg pieniä perunoita (esim. Siikli)
2 rkl sokeria
1 rkl tummaa siirappia
50 g laktoositonta voita
1 rkl öljyä.
Valmistusohje
1. Keitä perunat kuorineen kypsiksi. Anna jäähtyä hetki ja kuori perunat.
2. Sulata voi paistinpannulla. Lisää sokeri ja siirappi. Kuumenna, kunnes sokeri sulaa. Lisää perunat ja kuumenna sekoitellen, kunnes perunat ovat kuumentuneet ja kauttaaltaan kauniisti ruskistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin sun pitää tietää onko sulla uusia vai vanhoja perunoita?
Uudet perunat nostetaan syksyllä, nyt syödään varhaisperunoita.
Kyllä ne ovat kautta aikain olleet uusia perunoita, joku ruoka-alan markkinamies on joutoaikoinaan keksinyt tuon varhaisperunavillityksen. Syksyllä nostetaan pellosta perunaa, ei uutta perunaa. Se tavallinen peruna on valmista kellariin vientiin, uusi peruna ei, se ei kestä pitempää varastointia. Minä olen sitä ikäluokkaa, että olen saanut koulusta perunannostolomaa, ei uuden perunan nostolomaa.
Sä sanoit itse vastauksen. Paistettu peruna suikalepalana ja vähän suolaa. Avot. Makuasia lisääkö sientä, ruohosipulia vai sellaisenaan. Juustoa.
Yrttejäkin on, rosmariini, salvia ja grillimausteet. Mitä valitsee kokeiluun.
Uudet perunat on parhaita ihan noin vaan, vähän silliä, voita, tilliä tms. lisäksi
Ei tarvitse mitään karamellisointia tai maustamista tai muuta
Skala, skär potatisen till stickor, låt stickorna torka och fritera dem sedan tre gånger i en riktig frityr. Det blir gott.
Kuori perunat, leikkaa lohkoiksi, lohkot kuppiin ja pari ruokalusikkaa rypsiöljyä sekoitetaan perunoihin. Lohkot uunipellille leivinpaperin päälle, pinnalle suolaa ja kuivattua persiljaa. Voi laittaa öljyn sekaan myös hieman valkosipulijauhetta tai käyttää valmiiksi maustettua öljyä. Paista 200 asteessa kiertoilmalla n.30 minuuttia. Nauti chilimajoneesin kera. Nam!
Miten olisi suola ja yrtit lisämausteena? Myös voita voi käyttää mausteen tapaan eikä sillä tarvitse rasvata koko ruokaa. Tänään tein lihaperunalaatikkoa, kun sattui olemaan sopivasti valmiiksi pilkottua lihaa.