Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä

Vierailija
27.01.2025 |

"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html

Kommentit (711)

Vierailija
481/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä"

Todella vaikea ongelma, jos miehet aina väistäisivät naisia ei tasa-arvo toteutuisi tuossakaan tapauksessa, ja olisi todella vaikeaa saada käytännössä molemmat sukupuolet väistämään yhtä paljon toisiaan.

Tarkoitat siis, että miehet vaan jatkavat väistämättömyyttä, koska tasa-arvo? Vai mitä tarkoitat?

Vierailija
482/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MANSPREADING!! Tuo ällöttävä maskuliinien leveilyilmiö. Johtuu luultavasti putkiaivoista eli biologisesta kyvyttömyydestä huomioida yhteuskunnan kanssaeläjät. 

Joo, ja sehän on vasta törkeyden huippu, kun istutaan julkisessa kulkuvälineessä niin, ettei oma penkki riitä.

Kerroppa mulle, miten sen penkin saa riittämään, kun se on mitä ilmeisimmin mitoitettu keskivertonaisen tarpeisiin ja itse olen keskimääräistä isompi mies?

Laihduttamalla esimerkiksi. Liiku sen verran että saat jalat myös suoraan eteen koukkuun, pidä reppusi sylissä. Tai osta auto tai toinen paikkalippu. Miksi koko muun yhteiskunnan tulisi mukautua juuri sinun mukaasi?

Ja kyllä me tavalliset ihmiset oikeasti ymmärrämme, jos on isokoinen ja vie sen vuoksi enemmän tilaa tai tavaraa on paljon mukan

Olen hoikka (BMI 20) mies, eli minulla ei liene tarvetta laihduttaa. Olen 185 cm eli en edes mikään erityisen pitkä, mutta varsinkaan monissa busseissa jalkani eivät yksinkertaisesti mahdu istuinten väliseen tilaan suorassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Sofia Ilvesranta kysynyt jokaisen häntä päin kävelleen henkilön sukupuolen? On ihmisoikeusrikos olettaa toisen sukupuoli, kuten HS on valistanut.

Vierailija
484/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin käveleminen on subjektiivista. Se, joka itse kävelee toisia päin, kokee, että muut kävelevät häntä päin. HS:lla ei ole mitään todellista ja konkreettista demonisoidakseen miehiä, joten koetut fiilikset riittävät.

Vierailija
485/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ihan ok kannanotto, mutta miksi piti lopussa heittää typerä kommentti toisen täysjärkisyydestä? 

Siksi koska tämän palstan toisia väheksyvä kommentointikulttuuri ja nuo pari langassa rieukkuvaa trollia saivat harkintakyvyn pettämään. Ihan tarpeetonta ja pyydän anteeksi.

Tää palsta ei kyllä tee yhtään kenellekään hyvää, eikö nuo pahimmat toisten haukkujat ja päänaukojat voisi oikeasti bannata tai pistää pitkälle jäähylle? Eri mieltä saa aina olla, mutta joku raja päänaukomisellakin

Vierailija
486/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on eroja myös kaupunginosien välillä. Itäkeskuksessa kun käyn, aina huomaan tämän ilmiön. Ja juu, ihan valkoinen mies oli, joka viimeksi käveli suoraan päin. 

Vierailija
487/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päin käveleminen on subjektiivista. Se, joka itse kävelee toisia päin, kokee, että muut kävelevät häntä päin. HS:lla ei ole mitään todellista ja konkreettista demonisoidakseen miehiä, joten koetut fiilikset riittävät.

Kun kaksi ihmistä kävelee toisiaan päin, toinen heistä aina jossain vaiheessa väistää. Tässä puhuttiin nyt sen osapuolen kokemuksista, joka on aina tuo väistäjä. Ymmärrätkö? Hyvin konkreettinen ja objektiivinen asia on se kumpi vaihtaa omaa kävelylinjaansa ja kumpi ei. 

Vierailija
488/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kaksi ihmistä kävelee toisiaan päin, toinen heistä aina jossain vaiheessa väistää. Tässä puhuttiin nyt sen osapuolen kokemuksista, joka on aina tuo väistäjä. Ymmärrätkö? Hyvin konkreettinen ja objektiivinen asia on se kumpi vaihtaa omaa kävelylinjaansa ja kumpi ei. 

Ei yhden tai kahdenkaan ihmisen kokemuksesta voi oikeasti vetää yhtään mitään johtopäätöstä. Hän voi itse tiedostamattaan toimia jollain tavalla epäloogisesti ja eri tavalla kuin mitä ihmiset yleensä ja siksi törmäyksiä sattuu. Kyllä siihen tarvitaan ihan oikeaa tutkimusta, jos halutaan tulokseksi se, että miehet eivät naisia väistä.

En mä väitä, etteikö se todella voisi olla näin, mutta yksilön kokemusta ei voi missään asiassa yleistää väestötasolle.

Minut on esimerkiksi nuoruudessani useasti poliisi pysäyttänyt autoillessani ja ilman mitään syytä. Ainakin kolme kertaa jopa vastaan tuleva poliisiauto kääntyi perääni ennen pysäytystä. Jos olisin ns. ulkomaalaisen näköinen, olisin varmasti pitänyt näitä pysäytyksiä rasismina. Mutta koska en ole, niin en pitänyt. Olisin siis voinut kirjoittaa kitkerän yleisöosastokirjoituksen omasta kokemuksestani ja siitä, miten rasistinen poliisi on. En toki tänäpäivänäkään tiedä, mikä oli syynä, kai se oli vain sattumaa ja poliisien tekemisen puutetta.

Vierailija
489/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MANSPREADING!! Tuo ällöttävä maskuliinien leveilyilmiö. Johtuu luultavasti putkiaivoista eli biologisesta kyvyttömyydestä huomioida yhteuskunnan kanssaeläjät. 

Joo, ja sehän on vasta törkeyden huippu, kun istutaan julkisessa kulkuvälineessä niin, ettei oma penkki riitä.

Kerroppa mulle, miten sen penkin saa riittämään, kun se on mitä ilmeisimmin mitoitettu keskivertonaisen tarpeisiin ja itse olen keskimääräistä isompi mies?

Julkiset sun muut on kyllä mitoitettu tavallisen kokoisten miesten mukaan, ei naisten.

Jos et mahdu yhdelle penkille ja bussi on täysi, niin seiso vaikka. Ei sulla ole oikeutta viedä kahta tai useampaa paikkaa. Sama koskee näitä, jotka laittavat laukkunsa viereiselle paikalle.

Vierailija
490/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit esim seistä jos huomaat olevasi muiden tiellä. Keskivertoa suurempana miehenä varmasti jaksat, ellet tarkoittanut suuruudella jotain muuta...

Arvasin, ettei kunnon miesvihaajalta tuon fiksumpaa vastausta saa. Miehen vika jos ei mahdu yhteen penkkiin, seisokoon sika.

Kai se iso mies oikeasti on enemmän tiellä jos seisoo käytävällä kuin jos istuu penkissä.

Eli oikeasti kun riisutaan miesviha, niin yhden ison ihmisen kannattaa ennemmin vallata 1,5 penkkiä ja jättää kaksi pienempää ihmistä seisomaan, jolloin he ovat vähemmän tiellä jos ymmärtävät jättää toisiinsa väliä.

Muniensa tai pitkien jalkojensa takiahan se mies valtaa 2-4 paikkaa. Seisoessa vie max kahden paikan.

Vierailija
491/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös nämä "hyökkäysvaunuilla" eli lastenvaunuilla kulkijat saisivat myös  ottaa huomioon muut ihmiset ja tarvittaessa väistää.

Usein menevät katse kaukaisuuteen suunnattuna, nenä pystyssä hirveää vauhtia. 

Lastenvaunuilla ei ole kovin helppo väistää, ymmärrät sen kyllä itsekin. 

Ei ole, mutta kohteliaisuudesta pystyy pienen väistökulman tekemään. 

Vierailija
492/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös nämä "hyökkäysvaunuilla" eli lastenvaunuilla kulkijat saisivat myös  ottaa huomioon muut ihmiset ja tarvittaessa väistää.

Usein menevät katse kaukaisuuteen suunnattuna, nenä pystyssä hirveää vauhtia. 

He ovat kyllä joskus varustettu minäminä-asenteella.

Olen monesti nähnyt, kun koittavat änkeä vaunuineen ratikkaan, joka on liki täysi. Toki seisovat ihmiset väistävät heitä, mutta jos ratikassa on jo maksimimäärä niitä vaunuja eikä niille ole tilaa, koitetaan silti änkeä niitä vaunuja sisälle.

Minäminä-asennnetta löytyy kyllä muistakin ihmisryhmistä, kaikista varmasti.

Vierailija
493/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä väistän kaikkia. En halua vahingossakaan törmätä kehenkään tai koskettaa muita, vieraita ihmisiä. Se on ällöttävää.

Joten en kauheasti kiinnitä huomiota siihen, että väistääkö joku mua koska mä väistän joka tapauksessa. Mutta kyllä mua miehet väistää. Naisiin meinaa joskus törmätä kun ne ei tajua väistää itse yhtään. Miehet väistää, ne ei halua törmäillä.

Vierailija
494/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempi väistää isompaa. Itse suhteellisen pienenä miehenä väistelen kyllä isompia sukupuolesta riippumatta. Mutta kaikilta pitää vaatia sem verran käytöstapoja kaikkia kohtaan että ei vallota koko kulkuväylää vaan liikkuu laidassa että nopeammilla on tilaa ohittaa.

Aika usein varsinkin nuorten äitien kohdalla jotka tästä aiheesta valittaa se usein on niin että kun ne kulkee niiden hyökkäysvaunujen kanssa on kaveri mukana joka kulkee myös hyökkäysvaunujen kanssa siinä rinnalla että sitä parivaljakkoo ei pysty ohittamaan ja vastaantulijat joutuu väistämään pientareen puolelle

Vierailija
495/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikokoisempi vastaantulija väistää aina oikealle ja samaan suuntaan kulkevat ohittavat vasemmalta puolelta oikeaa laitaa kulkevan. Näin sanoo Mies, 196,5 sukat jalassa ja 127 kg kalsarisillaan!

Vierailija
496/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienempi väistää isompaa. Itse suhteellisen pienenä miehenä väistelen kyllä isompia sukupuolesta riippumatta. Mutta kaikilta pitää vaatia sem verran käytöstapoja kaikkia kohtaan että ei vallota koko kulkuväylää vaan liikkuu laidassa että nopeammilla on tilaa ohittaa.

Aika usein varsinkin nuorten äitien kohdalla jotka tästä aiheesta valittaa se usein on niin että kun ne kulkee niiden hyökkäysvaunujen kanssa on kaveri mukana joka kulkee myös hyökkäysvaunujen kanssa siinä rinnalla että sitä parivaljakkoo ei pysty ohittamaan ja vastaantulijat joutuu väistämään pientareen puolelle

Kun naisia on yksi on kyseessä pelokas olento joka väistelee omaa varjoaankin mutta jos naisia on lauma niin he eivät pelkää mitään eivätkä väistele ketään.

Vierailija
497/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin Hesarissa oli hyvän mielen miedipidekirjoitus.

Joo näitä vaan lisää niin saadaan loppumaan kaikenlainen vastakkainasettelu ja yleistäminen.

Vierailija
498/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vain äidit. Myös pariskunnat ja muut ryhmittymät kulkevat rivissä ilman mitään aikomusta väistää. Ymmärrän että on kiva kulkea vierekkäin ja jutella, mutta voisi sitä ympäristöä vähän havannoidakin.

Vierailija
499/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikysely: 82 % miehistä ei kävele naisia päin, 8 % joutuu naisten törmäämiksi väistäessään oikealle (koska osa naisista ei osaa väistää oikealle), 3 % "Tahallani koulutan niitä, jotka eivät väistä oikealle".

Naisista 100 %: "Kävelen, missä huvittaa; muut väistäkööt"!

https://www.facebook.com/groups/998180096862765/posts/24013854524868663/

Miehet siis väistävät oikeaan reunaan, ja kun jotkut naiset kävelevät vasemmassa reunassa, he törmäävät väistäneisiin miehiin ja pitävät näitä syyllisinä. Surullista.

Nettikysely ei ole luotettava lähde, mutta aiheesta ei taida olla tutkimusta, jossa olisi selvitetty, väistävätkö miehet naisia useammin oikealle.

"Jalkakäytävällä piti ennen kävellä oikeassa reunassa ja siksi osaavat väistivät oikealle. Nyt saa kävellä kummassa reunassa tahansa ja kaikki eivät enää osaa väistää oikealle."

Hesari haastatteli laitavasemmistolaista aktivistiprofessori Veikko Erantia, jonka mukaan naiset väistävät useammin, mutta hänkään ei osannut esittää tuollaista tutkimusta.

Vierailija
500/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on kaksi niksiä:

a) en katso miestä päin ja pidän kävelylinjani, siinähän kävelee päin, yleensä väistävät

b) katson päin, hidastan ja lopulta pysähdyn kokonaan, jos mies ei väistä

Nämä niksit toimivat useimmiten. Minähän en enää väistele sovinistisikoja. Normaaleja käytöstavat osaavia saatan väistää jos hekin väistävät. Pätee myös naisiin, joita näistä päinkävelijöistä on ehkä 5 %.