Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä

Vierailija
27.01.2025 |

"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html

Kommentit (711)

Vierailija
201/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jommankumman on väistettävä. Miksi se osapuoli väistäisi, jolle törmäämisestä ei ole mitään haittaa? 

Tämä. Niin se menee myös liikenteessäkin, pienempi ja keveämpi väistää isompaansa. Sen sanoo jo järkikin.

Pyöräilijä väistään henkilöautoa, henkilöauto väistää rekkaa, rekka väistää junaa ja nainen väistää AINA miestä.

Muuten noin, mutta nainen voi myös olla miestä isompi.

Joo tällä logiikalla mies väistää etenkin niitä halveksimiaan ylipainoisia naisia. 🤔

Vierailija
202/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sanallakaan mainita, onko kenties itse kävellyt väärällä puolella. Ihmiset haahuilevat tuolla ihan miten sattuu, liikennesäännöistä välittämättä

Jalkakäytävällä saa kulkea juuri sitä reunaa mitä haluaa. Ei ole siis mitään väärää puolta. 

Ei, mutta jos kaikki muut kävelevät oikeaa reunaa ja sinä haluat kävellä vasenta, se tarkoittaa vastaantulijoille useampaa tiukkaa väistöliikettä. Jos sinä olet selvästi eri puolella kuin muut samaan suuntaan menevät ja vastaan tulee ihmisiä, sinun luonnollisesti odotetaan väistävän. Mihin vastaantulija edes pystyisi väistämään, kun rinnallasi kulkee monta ihmistä koko tien leveydeltä?

Minä? En mä ole kävelemässä mihinkään, kerroin vaan mitä liikennesäännöissä sanotaan, kun niihin oli tuolla viitattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en väistä vasemmalle edes vasenta reunaa kulkevaa koiran kusettajaa jolla koira vasemmalla, paitsi jos koira on selkeästi pusikon puolella. Nämä siirtyvät yleensä aika nihkeästi oikealle kuten kuuluu, olettavat kaikkien haluavan lelliä karvaista vauvaansa.

En nyt ihan tajunnut. Vasemmaltahan pitää ohittaa?

Vierailija
204/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jommankumman on väistettävä. Miksi se osapuoli väistäisi, jolle törmäämisestä ei ole mitään haittaa? 

Miksi jalankulkijat eivät voisi noudattaa oikeanpuoleista liikennettä kuten pyöräilijät ja autoilijatkin tekevät useimmissa maailman maissa? Silloin ei tarvitse joka kerta erikseen miettiä noita väistötilanteita, sillä sellaisia ei edes synny eikä niistä tule mitään arvovaltataisteluita.

Helt för fotgängarnas egen säkerhets skull. Det är bättre att fotgängaren ser motkommande trafik än att den blir påkörd bakifrån.

Vasenta puolta kävelevät ihmiset ovat erittäin itsekkäitä, elleivät väistä keskelle tietä eli oikealle, kun vastaan tulee oikeaa reunaa kävelevä. Nimittäin väärin vasenta puolta kävelevä näkee, onko edestä päin samalla puolella tietä tulossa pyöräilijä vai ei. Oikeaa puolta kävelevä ei näe, onko hänen takaansa tulossa oikeaa puolta ajava, ohittava pyöräilijä kovaa vauhtia. Ja sitten hän joutuisi astumaan keskelle tietä juuri kun pyöräilijä ajattelee ohittaa.

Toiseen suuntaan menevä pyöräilijä ei tässä ole ongelma, koska hän menee siellä tien toisella puolella eikä ole törmäyskurssilla näiden kahden kävelijän kanssa.

Vasemmalla puolella käveleminen on itsekästä, koska siinä kävellään muuta liikennettä vastaan ja pahimmillaan vielä vaarannetaan vastaantulevan henki, ellei ymmärretä itse väistää tien keskelle eli omaan kulkusuuntaan nähden oikealle puolelle.

Vierailija
205/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaksi ihmistä kävelevät toisiaan kohti, niin kenen pitäisi väistää? Itse en koskaan kävele niin, että vastaantulija on suoraan kävelylinjallani. Ei ole tullut törmäyksiä. Väistän ihmisiä, sukupuolesta riippumatta. Eihän siinä tarvitse siirtyä kuin puoli metriä sivuun niin ei törmää. Onpas suuri vaiva.

Kun väistää juuri ennen osumahetkeä, niin törmääjä lentää nokilleen. Käännähdys takakatta kuten michael Jaxon teki ja ulvahdus

Vierailija
206/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muslimit ei väistä naisia, koska islamissa nainen ei ole tasa-arvoinen. Finskien täytyy tajuta tämä. Sorry, naiset.

Olen samaa mieltä. Suomalaisia tulisi opettaa ja rohkaisemaan käyttäytymään Idlamin oppien mukaan. Tuo sokeus mikä suomalaisilla on on todella surullista. Jos jokainen nainen väistäisi miehiä Islamin oppien mukaan eikä kyseenalaistaisi sitä hyvänä muslimina, niin mitään ongelmaa ei ole. Nyt on ongelma, kun naiset ei tottele, koska eivät tiedä islamilaisia tapoja.

Vierailija
207/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikeaa puolta kävelevä ei näe, onko hänen takaansa tulossa oikeaa puolta ajava, ohittava pyöräilijä kovaa vauhtia. "

Ja juuri tästä syystä ei kenenkään kannata kävellä oikeassa reunassa mikäli mielii pysyä hen gissä!

Vierailija
208/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en väistä vasemmalle edes vasenta reunaa kulkevaa koiran kusettajaa jolla koira vasemmalla, paitsi jos koira on selkeästi pusikon puolella. Nämä siirtyvät yleensä aika nihkeästi oikealle kuten kuuluu, olettavat kaikkien haluavan lelliä karvaista vauvaansa.

Hän ei ole ohittamassa, vaan kyseessä on vastaan omaa vasenta puoltaan tuleva koiranomistaja, joka ei millään meinaa väistää oikealle, kuten hänen kuuluisi. Ja tämä aivan oikein oikeaa puolta kulkeva ei halua väistää vasemmalle, tietenkään.

Vierailija
209/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ajatus tulee, että naiset kohtaa sitä sun tätä nimenomaisesti pllun takia? 

Luuleeko jotkut naiset ihan tosissaan, että fyysisesti heikommat miehet ei kohtaa sitä samaa pskaa mitä jotkut naiset kokee? 

Sitähän tässä on yritetty sanoa, tervetuloa tasa-arvoon!

Vierailija
210/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oikeaa puolta kävelevä ei näe, onko hänen takaansa tulossa oikeaa puolta ajava, ohittava pyöräilijä kovaa vauhtia. "

Ja juuri tästä syystä ei kenenkään kannata kävellä oikeassa reunassa mikäli mielii pysyä hen gissä!

Ei, pyöräilijähän ohittaa tien keskeltä. Vasenta puolta vänkäävä vastaantulija sen sijaan asettaa oikeaa puolta kulkevan kävelijän vaaraan, ellei itse väistä tien keskelle eli juuri sinne, mistä pyöräilijä on ohittamassa. Koska oikeaa puolta kävelevä ei voi nähdä pyöräilijää. Siksi väistetään aina oikealle, ja siksi vasenta reunaa kävelevä väistää aina tien keskelle sitä, joka kävelee oikeaa reunaa.

Vierailija
211/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pickmepickmepickmeeee....

Jälleen kerran feministi vihaamassa naista koska tämä ei ajattele samalla tavalla.

Vierailija
212/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käveleekö muslimimies myös aina päin?

Tämä kysymys saa vihervasemmistolaisen totaaliseen tilttiin. Sitten alkaa afghanistanilaisnaisten kokemusten vähätteleminen ja muu uusfeministinen islam-apologia.

Ainakin Ranskassa vanhemmat muslimimiehet kävelivät minua, vaaleaa naista, päin. Tuijottivat samalla minun ohitseni raivokkaasti. Tulkitsin, että loukkasin heitä kävelemällä samalla kadulla. Jännästi kukaan syntyperäinen ranskalaismies ei käyttäytynyt noin, eli kyse ei ollut ranskalaisesta kulttuurista, vaan tuontitavarasta.

Vierailija
213/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, pyöräilijähän ohittaa tien keskeltä. Vasenta puolta vänkäävä vastaantulija sen sijaan asettaa oikeaa puolta kulkevan kävelijän vaaraan, ellei itse väistä tien keskelle eli juuri sinne, mistä pyöräilijä on ohittamassa. Koska oikeaa puolta kävelevä ei voi nähdä pyöräilijää. Siksi väistetään aina oikealle, ja siksi vasenta reunaa kävelevä väistää aina tien keskelle sitä, joka kävelee oikeaa reunaa.

Turvallisempaa on kaikkien kävellä vasemmalla niin jokainen näkee missä nämä raketit suhaavat.

Vierailija
214/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sanallakaan mainita, onko kenties itse kävellyt väärällä puolella. Ihmiset haahuilevat tuolla ihan miten sattuu, liikennesäännöistä välittämättä

Jalkakäytävällä saa kulkea juuri sitä reunaa mitä haluaa. Ei ole siis mitään väärää puolta. 

Ei, mutta jos kaikki muut kävelevät oikeaa reunaa ja sinä haluat kävellä vasenta, se tarkoittaa vastaantulijoille useampaa tiukkaa väistöliikettä. Jos sinä olet selvästi eri puolella kuin muut samaan suuntaan menevät ja vastaan tulee ihmisiä, sinun luonnollisesti odotetaan väistävän. Mihin vastaantulija edes pystyisi väistämään, kun rinnallasi kulkee monta ihmistä koko tien leveydeltä?

Minä? En mä ole kävelemässä mihinkään, kerroin vaan mitä liikennesäännöiss

Vaikka jotakin ei olisi erikseen kielletty, ei sitä silti tarvitse tehdä. On kohteliasta huomioida muut.

Vierailija
215/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri sen takia niitä yhteentörmäyksiä sattuu kun jotkut kokevat oikeudekseen hortoilla vaikka keskellä tietä ja muiden pitäisi sitten arvata tapauskohtaisesti kummalta puolelta hänet pitäisi väistää. Jos kevyen liikenteen väylällä sattuu olemaan sekä jalankulkijoita että polkupyöräilijöitä, olisi kaikkein järkevintä että kaikki liikkujat noudattavat oikeanpuoleista liikennettä. Esimerkiksi jos yhtä jalankulkijaa ja yhtä pyöräiijää tulee vastaan yksi jalankulkija ja yksi pyöräilijä, niin molempien pyöräiljöiden on helpompi ennako

Missä sanotaan, että pitää kulkea oikeaa puolta?

Vierailija
216/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeanpuoleisessa liikenteessä vastaantulija ohitetaan oikealta puolelta. Siis minä väistän itsestäni katsoen oikealle, jos joku tulee vastaan. Jos taas ohitan samaan suuntaan menijän, silloin väistän itsestäni katsoen vasemmalle päästäkseni ohi.

Vierailija
217/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jalankulkijat eivät voisi noudattaa oikeanpuoleista liikennettä kuten pyöräilijät ja autoilijatkin tekevät useimmissa maailman maissa? Silloin ei tarvitse joka kerta erikseen miettiä noita väistötilanteita, sillä sellaisia ei edes synny eikä niistä tule mitään arvovaltataisteluita.

No teepä sellainen lakialoite. 

Vierailija
218/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli monella keski-ikäisellä miehellä on vastaavsti kokemus, että nainen kävelee päin, jos mies ei väistä.

Vierailija
219/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn ihan hyvällä,ilman kettuilua - miksi nämä mielipiteet tulevat AINA raskaana olevilta äideiltä, tai pienten lasten, vauvojen, äideiltä? Tässäkään tapauksessa ko. henkilö ei ollut aiemmin kiinnittänyt huomiota. 

Joku hormonijuttu, äityiden herkkyys, kehollisuus? Nettihän on täynnä kirjoituksia - tämäkin foorumi - kuinka vauvojen/taaperoiden kanssa kulkevia äitejä syrjitään ja kohdellaan huonosti. Sitten kuitenkin reaalimaailmassa ei ole etuoikeutetumpaa ryhmää - kaikki antaa tilaa, hymyilee, kohtelee erityisen kohteliaasti etc.

Vierailija
220/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ongelma olisi vältettävissä, jos naisella olisi oma mies vierellä niin kuin ennen vanhaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi