HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä
"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html
Kommentit (711)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanallakaan mainita, onko kenties itse kävellyt väärällä puolella. Ihmiset haahuilevat tuolla ihan miten sattuu, liikennesäännöistä välittämättä
Jalkakäytävällä saa kulkea juuri sitä reunaa mitä haluaa. Ei ole siis mitään väärää puolta.
Ei, mutta jos kaikki muut kävelevät oikeaa reunaa ja sinä haluat kävellä vasenta, se tarkoittaa vastaantulijoille useampaa tiukkaa väistöliikettä. Jos sinä olet selvästi eri puolella kuin muut samaan suuntaan menevät ja vastaan tulee ihmisiä, sinun luonnollisesti odotetaan väistävän. Mihin vastaantulija edes pystyisi väistämään, kun rinnallasi kulkee monta ihmistä koko tien leveydeltä?
Taas joku Sofia Helsingistä joutuu jatkuvasti miesten uhriksi. Voisikohan tästä tehdä jonkun riippumattoman tutkimuksen kaduilla, että törmäilevätkö juuri keski-ikäiset miehet todella päin naisia tahallisesti? Kuulostaa ihan järjettömältä taas.
En tunnista ilmiötä. Enkä kyllä pidä minkäänlaisena ongelmana itse väistää. En ole edes ajatellut asiaa tältä kannalta.
Mielestäni hyvät käytöstavat ovat tärkeitä. En miellä että niillä viestittäisiin ensisijassa sosiaalisesta dominanssista.
Suoraan sanoen pidän tätä koko keskustelua ja tällaisia merkityksenantoja jollain tapaa häiriintyneenä.
N47
Jos kaksi ihmistä kävelevät toisiaan kohti, niin kenen pitäisi väistää? Itse en koskaan kävele niin, että vastaantulija on suoraan kävelylinjallani. Ei ole tullut törmäyksiä. Väistän ihmisiä, sukupuolesta riippumatta. Eihän siinä tarvitse siirtyä kuin puoli metriä sivuun niin ei törmää. Onpas suuri vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tietää onko nainen raskaana vai ei. Jokatoisella naisella maha pömpöttää nykyään.
Toisalta kun miehillä pömpöttää myös, voivatko hekin olla kuitenkin raskaana?
Kyllä! Kaljavauvani syntyy kymmenen vuoden sisään mahani tultua viimeinkin tarpeeksi suureksi.
PS. Saako lapsilisillä ostaa lisää kaljaa isille?
Norsu sieltä syntyy, kärsä näkyy jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanallakaan mainita, onko kenties itse kävellyt väärällä puolella. Ihmiset haahuilevat tuolla ihan miten sattuu, liikennesäännöistä välittämättä
Jalkakäytävällä saa kulkea juuri sitä reunaa mitä haluaa. Ei ole siis mitään väärää puolta.
Juuri sen takia niitä yhteentörmäyksiä sattuu kun jotkut kokevat oikeudekseen hortoilla vaikka keskellä tietä ja muiden pitäisi sitten arvata tapauskohtaisesti kummalta puolelta hänet pitäisi väistää. Jos kevyen liikenteen väylällä sattuu olemaan sekä jalankulkijoita että polkupyöräilijöitä, olisi kaikkein järkevintä että kaikki liikkujat noudattavat oikeanpuoleista liikennettä. Esimerkiksi jos yhtä jalankulkijaa ja yhtä pyöräiijää tulee vastaan yksi jalankulkija ja yksi pyöräilijä, niin molempien pyöräiljöiden on helpompi ennakoida tilanne, jos he voivat luottaa siihen että molemmat jalankulkijat pysyvät omalta kannaltaan tien oikeassa laidassa. Silloin se toinen jalankulkija ei joudu väistämään siirtymällä keskelle tietä vain sen vuoksi että toinen jalankulkija haluaa sitkeästi kulkea muista välittämättä tien vasenta laitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesassa ei kannata katsoa silmiin, ei avata ovia, eikä väistellä ketään. Leuka rintaan ja kulttuurisotaan. Tätähän intersektionaalinen marxilainen feminismi tilasi. Vastakkainasettelua.
Tämäpä se. Sitä saa mitä tilaa feminazzitsiat, en väistele.
Toivottavaa olisi, että tuollaista ihmisvihaajaa ei tartte väistellä ollenkaan. Pysy siis pliis poissa ihmisten ilmoilta.
Minulla on oikeastaan enemmän kokemusta päin kävelevistä naisista. Jotkut yksittäiset naiset eivät väistä milliäkään, vaikka kävelisivät itse "väärää puolta" eli eri puolella kuin yleensä on tapana.
Olen isokokoinen nainen, joten ehkä olen sitten tottunut siihen, että minua väistetään, mene ja tiedä. Omasta mielestäni luen tilannetta ja katson, millä tavalla väistämällä kaikki osalliset pääsevät tilanteesta mahdollisimman vähillä väistöliikkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesassa ei kannata katsoa silmiin, ei avata ovia, eikä väistellä ketään. Leuka rintaan ja kulttuurisotaan. Tätähän intersektionaalinen marxilainen feminismi tilasi. Vastakkainasettelua.
Tämäpä se. Sitä saa mitä tilaa feminazzitsiat, en väistele.
Saanko arvata? Itse the persu siellä ilahduttaa valoisalla olemuksellaan?
Oma kokemukseni keski-ikäisenä naisena Helsingin keskustassa on se, että päälle kävelevät teinit, nuoremmat naiset ja aikuiset miehet, etenkin ma mu miehet. Olen lopettanut väistelyn ja uhkaavimmalta se on tuntunut ma mu miesten kohdalla. Heillekin, kuten muillekin, sanon kyllä, että älä kävele päin tms.
Vierailija kirjoitti:
Jommankumman on väistettävä. Miksi se osapuoli väistäisi, jolle törmäämisestä ei ole mitään haittaa?
Miksi jalankulkijat eivät voisi noudattaa oikeanpuoleista liikennettä kuten pyöräilijät ja autoilijatkin tekevät useimmissa maailman maissa? Silloin ei tarvitse joka kerta erikseen miettiä noita väistötilanteita, sillä sellaisia ei edes synny eikä niistä tule mitään arvovaltataisteluita.
Vierailija kirjoitti:
Taas joku Sofia Helsingistä joutuu jatkuvasti miesten uhriksi. Voisikohan tästä tehdä jonkun riippumattoman tutkimuksen kaduilla, että törmäilevätkö juuri keski-ikäiset miehet todella päin naisia tahallisesti? Kuulostaa ihan järjettömältä taas.
Itseasiassa varmaan vois. Kiinnostais lukea tuloksia. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme naista kävelee rinnakkain. Kukaan ei väistä, kosk a se merkitsisi jäämistä toisten taakse ja symbolisesti ryhmästä poisjäämistä. Niin ohutta on tämä naisten kollegiaalisuus.
Minä naisena olen kolmen naisen porukoissa ollut aina se, joka suljetaan taakse tiivistämällä väli jos olen keskimmäisenä niin että jään selkien taakse, tai jos olen reunalla, kääntymällä vain sen toisen puoleen keskustelemaan, kun kuljetaan samalla jonnekin. Mutta ensimmäistä kertaa tänä syksynä sain kokea, että kaksi naista osasi huomioida minut kulkiessamme: olin keskellä, mutta koska tilaa ei ollut kulkea täysin kolme rinnan, he jättivät väliinsä pienen raon niin että pystyin kulkemaan puoli askelta heidän jäljessään ja silti osallistumaan keskusteluun. He eivät siis sulkeneet väliään, kuten naiset usein tekevät.
Vähän erikoinen tapa noilla kaikilla. Jos kuljen kahden kaverini kanssa rinnakkain ja satun olemaan porukan reunassa tien keskellä, minä olen se, joka väistää joko kavereiden taakse tai eteen. Minusta se on järkevintä liikenteen sujuvuuden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jommankumman on väistettävä. Miksi se osapuoli väistäisi, jolle törmäämisestä ei ole mitään haittaa?
Miksi jalankulkijat eivät voisi noudattaa oikeanpuoleista liikennettä kuten pyöräilijät ja autoilijatkin tekevät useimmissa maailman maissa? Silloin ei tarvitse joka kerta erikseen miettiä noita väistötilanteita, sillä sellaisia ei edes synny eikä niistä tule mitään arvovaltataisteluita.
No mutta kun joillekin on aivan elintärkeää saada kävellä vasenta puolta. Kun nyt ihmiset edes oppisivat väistämään oikealle. Tässäkin ketjussa on vaan väitelty siitä, kenen pitäisi väistää ja ketä pitäisi väistää mutta suuntaa, minne pitäisi väistää, ei ole paljon käsitelty.
Eli väistäkää aina oikealle, niin ei tule yhteentörmäyksiä. Poikkeuksena tietysti ohittaminen, jolloin ohitatte hitaamman kävelijän tai pyöräilijän tämän vasemmalta puolelta (kun hän menee tien oikeassa reunassa). Ei lähdetä kanttailemaan ojan puolelta ohi. Sitäkin jotkut urpot tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin kyllä nuoli näyttää suunnan ja puolen
Nuoli näyttää suunnan, mutta ei puolta, joten jalankulkija saa käyttää oman kaistansa oikeaa tai vasenta reunaa.
Se mies voisi yhtä hyvin valittaa Hesarissa, että nainen ei väistänyt häntä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi ihmistä kävelevät toisiaan kohti, niin kenen pitäisi väistää? Itse en koskaan kävele niin, että vastaantulija on suoraan kävelylinjallani. Ei ole tullut törmäyksiä. Väistän ihmisiä, sukupuolesta riippumatta. Eihän siinä tarvitse siirtyä kuin puoli metriä sivuun niin ei törmää. Onpas suuri vaiva.
Tässä malliesimerkki siitä, miksi näitä ongelmia syntyy. Kirjoittaja ei koskaan kävele niin, että vastaantulija on hänen kävelylinjallaan, mutta silti hän väistää ihmisiä sukupuolesta riippumatta. Kertomatta nyt kuitenkaan, kumpaa reunaa kävelee ja minne suuntaan siirtyy puoli metriä sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ettet pääsisi suhaamaan spandexeissasi yllättäen sentin päästä ohi.
Vanha viidakon sanontahan menee:
"The weak should fear the strong"
Eli jos randomi demarifemakkoämmä alkaa femakkopäissään hyppimään nenillensä, niin siinä on syytä olla massaa & uskottavuutta takana. Se pelkkä femakkovoimistelu ei kanna kovinkaan pitkälle. Sitä kutsutaan fysiikan laiksi.