HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä
"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html
Kommentit (711)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas joku Sofia Helsingistä joutuu jatkuvasti miesten uhriksi. Voisikohan tästä tehdä jonkun riippumattoman tutkimuksen kaduilla, että törmäilevätkö juuri keski-ikäiset miehet todella päin naisia tahallisesti? Kuulostaa ihan järjettömältä taas.
Riippumaton tutkimus olisi tosiaan hyvä tehdä.
Monesti syrjintää ei huomaa, ennen kuin joutuu itse sen kohteeksi. Esimerkiksi tällainen kalpeanaama kuin minä en todellakaan tiennyt, että Suomessa on ras ismia, ennen kuin jotkut ihmiset alkoivat kertoa kokemuksistaan. Sama juttu vaikkapa seksuaalisen häirinnän kanssa. Sitä ei huomaa, ellei itse joudu kohteeksi.
Ja fiksu ymmärtää ilmiön ongelmallisuuden, vaikka sitä ei itse kokisikaan.
Naisen kuuluu väistää ja nousta myös julkisiin kulkuvälineisiin viimeisenä.
Keitäs nämä miehet on, jotka haahuilee ostareilla kaiken päivää?
#rikkaus
#opetelkaauimaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pickmepickmepickmeeee....
Jälleen kerran feministi vihaamassa naista koska tämä ei ajattele samalla tavalla.
Pickmeeeeeeeeee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olenkin biologisesti mies, niin väistän kyllä todella usein biologisia naisia. Esimerkiksi joukkoliikenneterminaalien hississä päästän usein lastenvaunujen kanssa kulkevat naiset ensin ja menen itse hissiin vasta sen jälkeen tai jään odottamaan seuraavaa hissiä.
Tässä ei pitäisi kyse olla edes sukupuolesta. Vaunut ja lapset aina ensin. Pitäis olla pässinlihaa.
Samoin ensin vanhukset ja huonosti liikkuvat, esim kyynärsauvoilla kulkevat.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä ohjeet Itiksen seinältä?
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ongelma olisi vältettävissä, jos naisella olisi oma mies vierellä niin kuin ennen vanhaan.
Niin ettei saisi liikkua ulkosalla ilman miestä? Muslimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en väistä vasemmalle edes vasenta reunaa kulkevaa koiran kusettajaa jolla koira vasemmalla, paitsi jos koira on selkeästi pusikon puolella. Nämä siirtyvät yleensä aika nihkeästi oikealle kuten kuuluu, olettavat kaikkien haluavan lelliä karvaista vauvaansa.
En nyt ihan tajunnut. Vasemmaltahan pitää ohittaa?
Hän ei ole ohittamassa, vaan kyseessä on vastaan omaa vasenta puoltaan tuleva koiranomistaja, joka ei millään meinaa väistää oikealle, kuten hänen kuuluisi. Ja tämä aivan oikein oikeaa puolta kulkeva ei halua väistää vasemmalle, tietenkään.
Koira on turvallista ja kusetusmielessä oleellista pitää pientareen puolella. Pientare on sitten joskus oikealla ja joskus vasemmalla ja joskus molemmilla puolilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jommankumman on väistettävä. Miksi se osapuoli väistäisi, jolle törmäämisestä ei ole mitään haittaa?
Tämä. Niin se menee myös liikenteessäkin, pienempi ja keveämpi väistää isompaansa. Sen sanoo jo järkikin.
Pyöräilijä väistään henkilöautoa, henkilöauto väistää rekkaa, rekka väistää junaa ja nainen väistää AINA miestä.
Muuten noin, mutta nainen voi myös olla miestä isompi.
Sen pitäisi mennä niin, että se väistää, kenelle se on helpompaa. Raihnaisten tai muuten huonosti liikkuvien on vaikeampi väistää kuin terveen ihmisen. Jos toisen vastaantulijan pitäisi väistää lätäkköön tai ojaan, niin silloin sen toisen tulisi väistää. Ja tietenkin, jos joukko ihmisiä kulkee rivinä, niin jonkun heistä tulisi antaa tilaa vastaantulijalle.
Todennäköisesti nämä ovat tapauksia joissa haahuillaan ihan keskellä jalkakäytävää niin kuin se olisi pelkästään sinulle tarkoitettu, tai sitten ollaan väärällä puolella jalkakäytävää kokonaan. Valtaosa ihmisistä noudattaa kävellessäänkin oikeanpuoleista liikennettä, vaikkei se virallisiin sääntöihin kuulukaan. Se on kuitenkin loogista ja varmistaa liikkumisen sujuvuuden samalla tavalla kuin ajoneuvoillakin. Tai ehkä näissä toljotetaan puhelinta ja kävellään sokkona muita päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tietää onko nainen raskaana vai ei. Jokatoisella naisella maha pömpöttää nykyään.
Toisalta kun miehillä pömpöttää myös, voivatko hekin olla kuitenkin raskaana?
Naisen älykkyydellä tuosakin joutuu nykyään kysymään.
Ja miehen älykkyydellä et tajunnut ironiaa?
Et taida ymmärtää mitä ironia on. Tuossa sitä ei näet ollut. Ihanan ironista!
"Ironia eli epäsuora iva on ilmaisumuoto, jossa käytetyt sanat ovat ristiriidassa puhujan todellisen tarkoituksen kanssa. Ironialla voidaan viitata myös ristiriitaiseen tilanteeseen."
Oli suoraan ironian sanakirjasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jommankumman on väistettävä. Miksi se osapuoli väistäisi, jolle törmäämisestä ei ole mitään haittaa?
Miksi molemmat eivät väistä?
Varmaan siksi, koska toista törmääminen ei haittaa ja toinen itkee törmäämisestä Hesariin. Jälkimmäisellä luulisi olevan suurempi intressi välttää törmäys. Oletko eri mieltä?
Olen. En ymmärrä, miten moukka hyötyy moukkuudestaan? Ei kai tyhmä tyhmyydelleen mitään voi, mut sit voi joutua lukemaan tyhmyydestään hesarista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanallakaan mainita, onko kenties itse kävellyt väärällä puolella. Ihmiset haahuilevat tuolla ihan miten sattuu, liikennesäännöistä välittämättä
Jalkakäytävällä saa kulkea juuri sitä reunaa mitä haluaa. Ei ole siis mitään väärää puolta.
Juuri sen takia niitä yhteentörmäyksiä sattuu kun jotkut kokevat oikeudekseen hortoilla vaikka keskellä tietä ja muiden pitäisi sitten arvata tapauskohtaisesti kummalta puolelta hänet pitäisi väistää. Jos kevyen liikenteen väylällä sattuu olemaan sekä jalankulkijoita että polkupyöräilijöitä, olisi kaikkein järkevintä että kaikki liikkujat noudattavat oikeanpuoleista liikennettä. Esimerkiksi jos yhtä jalankulkijaa ja yhtä pyöräiijää tulee vastaan yksi jalankulkija ja yksi pyöräilijä
Niin, paitsi paikoin nää väylät on kaistoitettu jalankulkijoille ja pyöräilijöille erikseen. Itse kun kotoani lähden, on saman tien varrella eri tavoin merkattuja kevyen liikenteen väyliä. Autotie siis saman niminen monta kilometriä. Siinä on kaistaviiva mm. siten, että se loppuu kesken korttelin. Kukaan ei tiedä, missä kohtaa on oletettavaa siinä kulkea.
Mun kauppamatkalla on myös näitä väyliä, jotka on osittain jaettu kaistoilla ja osittain yhdistettyjä ja minusta on loogisinta, ettei kukaan lähde kesken kadun sompailemaan oikeaan reunaan (ajotietä lähimpänä olevaan), vaan jalankulkijat kulkevat koko matkan ajotiestä kauempana olevalla kaistalla, joka heille on merkitty ja pyöräilijät ajavat ajoradan puoleisella kaistalla koko matkan.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, et feminismi on nostanut näkyvyyttä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanallakaan mainita, onko kenties itse kävellyt väärällä puolella. Ihmiset haahuilevat tuolla ihan miten sattuu, liikennesäännöistä välittämättä
Jalkakäytävällä saa kulkea juuri sitä reunaa mitä haluaa. Ei ole siis mitään väärää puolta.
Sitä tapahtuu kyllä ihan kaupaoissa ja kauppakeskuksissa ja metroasemalla. Se on pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olenkin biologisesti mies, niin väistän kyllä todella usein biologisia naisia. Esimerkiksi joukkoliikenneterminaalien hississä päästän usein lastenvaunujen kanssa kulkevat naiset ensin ja menen itse hissiin vasta sen jälkeen tai jään odottamaan seuraavaa hissiä.
Tässä ei pitäisi kyse olla edes sukupuolesta. Vaunut ja lapset aina ensin. Pitäis olla pässinlihaa.
Samoin ensin vanhukset ja huonosti liikkuvat, esim kyynärsauvoilla kulkevat.
Näin juuri! Maailma olis niin paljon mukavampi paikka, kun olis nämä perusjutut jotenkin käytössä.
Naapurimaasta voi olla montaa mieltä, mutta Pietarissa ainakin olivat aina äärimmäisen kohteliaita. Kun astuin bussiin, joku aina antoi paikkansa, vaikka olisi ollut tyhjiä penkkejä kuinka. Liikun huonosti. Se otettiin kaikkialla huomioon. Oloni oli usein jopa nolo, kun en ollut vastaavaan tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi molemmat eivät väistä?
Varmaan siksi, koska toista törmääminen ei haittaa ja toinen itkee törmäämisestä Hesariin. Jälkimmäisellä luulisi olevan suurempi intressi välttää törmäys. Oletko eri mieltä?
Olen. En ymmärrä, miten moukka hyötyy moukkuudestaan? Ei kai tyhmä tyhmyydelleen mitään voi, mut sit voi joutua lukemaan tyhmyydestään hesarista.
Tyhmä ei tosiaan tyhmyydelleen mitään voi. Sen huomaa vastauksestasi, jossa et perustellut ollenkaan sitä miksi olet eri mieltä siitä, että mahdollisessa törmäyksessä itsensä satuttavalla osapuolella ei sinun mielestäsi ole suurempi intressi välttää törmäys.
Omien kokemusten mukaan päinvastoin. Tosi monet naiset kävelevät suoraan päin eivätkä edes aio tai yritä väistää. Joutuu aina itse väistämään koska en mitään naisia tai ylipäätään ihmisiä päin halua kävellä. Olen isokokoinen keski-ikäinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Omien kokemusten mukaan päinvastoin. Tosi monet naiset kävelevät suoraan päin eivätkä edes aio tai yritä väistää. Joutuu aina itse väistämään koska en mitään naisia tai ylipäätään ihmisiä päin halua kävellä. Olen isokokoinen keski-ikäinen mies.
Sama!! Naiset koko ajan tulee päin. Olen isomunainen keski-ikäinen mies.
Niin, paitsi paikoin nää väylät on kaistoitettu jalankulkijoille ja pyöräilijöille erikseen. Itse kun kotoani lähden, on saman tien varrella eri tavoin merkattuja kevyen liikenteen väyliä. Autotie siis saman niminen monta kilometriä. Siinä on kaistaviiva mm. siten, että se loppuu kesken korttelin. Kukaan ei tiedä, missä kohtaa on oletettavaa siinä kulkea.