Syökö joku oikeasti vielä ns perinteisiä kotiruokia?
Olen itse ollut siinä uskossa että lähinnä vanhukset enää tekee itse ruokaa ja syö ns perinteistä kotiruokaa kuten makaronilaatikko tai kalakeitto.
Olen itse kolmekymppinen ja syön tosi harvoin perinteisiä kotiruokia enkä tee itse ruokaa oikeastaan ikinä. Miten teillä riittää aika ja mielenkiinto tehdä ruokaa itse kun valmisaterioita saa melko edullisesti ja ravintolassa saa itse ihmisen tekemää ruokaa.
Saarioisten makaronilaatikko on ihan hyvää, ostan joskus sitä mutta tosi harvoin. Sushi on hyvää ja sitä ostan usein.
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 kympillä tekee helposti maittavat ruoat viikoksi yhdelle hengelle. Valmisaterioita saa tuohon hintaan ehkä 4 maksimissaan ja niillä pärjää kaksi päivää, eikä ne maistu yhtä hyvältä.
Vetelin raksaduunissa joskus testin vuoksi noita valmiseineksiä yhteensä jotain 5 mikrossa päivän tauoilla ja töitten jälkeen piti vielä lähtee pizzalle. Että niin hyvin ne pitää nälkää.
Ja painoa 150kg?
Ja kokemusta ruumiillisen työn vaatimuksista myös ravitsemuksen suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme syö eineksiä koskaan. Makaronilaatikko ei kyllä kuulu normaaliin menuun. Liikaa höttökaloreita ja se sopii paremmin paljon energiaa kuluttaville lapsille.
haha. hiilarit ja proteiinin määrä riippuu ihan siitä paljonko laittaa makaroonia ja lihaa mukaan ja minkä kokoisia annoksia syö. mulla on aina paljon lihaa mukana.
Niin ja se millaista makaroonia käyttää!
Yhä enemmän ja enemmän. Käännyn vanhojen reseptien puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 kympillä tekee helposti maittavat ruoat viikoksi yhdelle hengelle. Valmisaterioita saa tuohon hintaan ehkä 4 maksimissaan ja niillä pärjää kaksi päivää, eikä ne maistu yhtä hyvältä.
Vetelin raksaduunissa joskus testin vuoksi noita valmiseineksiä yhteensä jotain 5 mikrossa päivän tauoilla ja töitten jälkeen piti vielä lähtee pizzalle. Että niin hyvin ne pitää nälkää.
Ja painoa 150kg?
Ja kokemusta ruumiillisen työn vaatimuksista myös ravitsemuksen suhteen?
Eipä nuo anorektikkotikut taida ymmärtää edes istumatyön päälle saati sitten minkään fyysisen työn päälle.
Just äsken tehtiin puolison kanssa lohikeitto valmiiksi. Toinen ruoka tällä viikolla kana-bataattipata. Näistä syödään sunnuntai-illasta perjantai päivään. Viikonloppuisin tehdään jotain spessumpaa tai käydään ulkona syömässä. Ruoka valmistuu nopeasti, kun on kaksi tekijää. Mies yleensä pilkkoo ja kuorii ja minä valmistan. Näin saa paljon terveellisempää ja maukkaampaa ruokaa kuin valmisruuat ja tulee halvemmaksi kuin se, jos söisi joka päivä 15 euron lounaan keskustassa. Tämän päivän ostokset lohi mukaan lukien oli 60 euroa ja siitä tosiaan tulee kaksi ruokaa viikoksi kahdelle ihmiselle. N29
Karjalanpaisti on niin helppo ja paras ja sitä voi tuunata loputtomiin. Ruoka on ruokaa.
Eineksiin ja ravintolohin sitä vähät rahansa hassaa...Eilen leivoin ruisleipää, oli halpaa ja hyvää. (Juuri on oma, netistä löytyy ohje. ) Toinen limpuista meni pakkaseen. Syötiin sitruunakanan ja salaatin kanssa. Mies söi onnellisena, kun sai vielä uunikuumaa ruisleipää, jonka päälle voi suli.
Kahdestaan ollaan, ja yhä vaan kokkaan, vaikkei olis pakko. Kaalilaatikkoa, röstipottuja ja lindströminpihvejä, jauheliha- ja lihasoppaa, hernekeittoa, makaronilaatikkoa...
Monikohan sairastuttaa itsensä valmisruuilla? Kotiruuassa on helppo valvoa mitä se sisältää -ei ainakaan säilöntäaineita.
Se sushi on pääasiassa valkoista riisiä, kalaa ym. ihan näön vuoksi päällä. Kotiruoka on rehellistä ruokaa, kun tehdään hyvistä aineksista, eikä mitään makaronimättöä
Kyllä teen
Yksinäiset ihmiset ja nuoret ja miksei eläkeläiset voi syödä valmista ym. Mutta etenkin pienille lapsille ruoka olisi hyvä olla itsetehtyä, jotta se on tarpeeksi ravinteikasta ja ehkäisee sairauksia.
Vastaako joku vielä nykyaikana päivänselvään kysymykseen ja vielä sivukaupalla
Te, jotka E-aineista puhutte. Ette ilmeisesti käytä ruoassanne esimerkiksi E100, E170, E234, E260, E270, E296, E330, E392, E500, jne. Monessa viestissä yhä edelleen näkee, että kotiruokaa tekee sen takia, että välttää E-koodit. Jos kotiruokaa oikeasti tekee niin ei voi välttää E-koodeja ja sen tietää jokainen, joka vähäänkään kokkaa.
kyllä, teen paljonkin kotiruokaa. Sellaisia ruokia, mitä olen itse lapsuudessa syönyt. Kaalikeitto, kaalilaatikko, kaalikääryleet, kinkkukiusaus, sei kalakeitto, jauhelihakeitto, uunisilakat, ryynimakkarakastike, borsjtj, makkarakastike, merimiespihvit, liha-perunalaatikko, nakkikeitto, juureskeitot (porkkana ja punajuuri), uunivihanneksia, makaronisalaatti, perunasalaatti, tonnikalasalaatti, uunisei, mantelikala, tilliliha, perunavelli, janssoninkiusaus, suolaisia lettuja, kaikki mahdolliset puurolajikkeet, paljon hapankaali ruokia ja hapankaali oli usein lämmitettyä, jne.
Teen itse kaikki hillot, leivät, piirakat, kiisselit, soseet ja pikkelssit. En pidä kaupan suolakurkuista, herkkukurkuista, punajuurista, tai säilötyistä punasipuleista. Ainut, missä en ole kunnolla onnistunut on hapankaali, sen kerran kun on saanut hyvin tehtyä esimerkiksi saksalaista.
Kyllä se ruoanlaitto tympii. Olen vielä etätöissä, joten aina pitää miettiä, että ruokaa on lounaaksi ja päivälliseksi. Lapsen loma-aikoina sitten pitää vielä suunnitella, että sitä lounasta on myös lapselle. Sitten aina on kiire, kun on lapsen harrastukset, koira ja omat harrastukset.
Silti syödään valmista niin vähän kuin vaan mahdollista. Valmisruoat on pääosin pahoja ja laatuunsa nähden törkeän hintaisia. Ravintoloihin ei jaksa lähteä kotoa. Ja lounaan wolttaaminen lounassetelillä tulee sekin pidemmän päälle kalliiksi, kun pitää kuitenkin maksaa vähintään kuljetukset. Toisekseen en kyllä usko, että jatkuva valmisruokien syöminen ja wolttaaminen olisi hyväksi terveydelle enkä halua opettaa lapselle sellaista mallia. Eikä meillä lapsi oikeasti edes pidä valmisruokien mausta, kun on tottunut oikeaan ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mieleen tästä keskustelusta sellainen ajatus, että ruoanlaitto taidot varmaan oikeasti todella jäävät jossain vaiheessa historiaan. Vähän samoin kuin on käynyt käsityötaidoille, joita ennen osasi "kaikki". Myös muut perustaidot jää oppimatta,ja sitä juuri pohdin,että johtuneeko nyt pääosin siitä, että kotona lapsilla on nykyään aina viihdettä ( kännykkä), yhteistä tylsää kotiaikaa vanhempien kanssa ei ole. Ei tule "siinä sivussa" opittua asioita,jotka ennen oppi ihan huomaamatta.
Lasten elämä on täytetty valmiiksi. Vanhemmilla kiire ja heilläkin loppuajan se kännykkä kädessä, ei ole aikaa elämiseen.
Hmm.
Mihin se sitten johtaa, ettei ruokaa enää tehdä tai osata edes tehdä...
Mun lapsi ihan pyytää, että saako tulla tekemään ruokaa. Meillä syödään aika perusruokia. Viikonloppuisin ja juhlapyhinä panostan enemmän ja kattauksessakin on nätit servetit, kukkia ym. Tällä tavoin lapsikin oppii, että ruoanlaitto ja yhdessä syöminen on muutakin pakollinen juttu. Se on nautinto. Kotiruoasta jää sitä paitsi hyvä olo, toisin kuin pikaruoasta.
Woltti käy meilläkin joskus ja on ne pizzat ja muut mätöt uskomattoman turhanpäiväisen makuisia. Joskus sellainen on ihan paikallaan, mutta mitään muuta iloa minä en niistä saa kuin sen, ettei tarvitse lähteä kauppaan. Se on asia, mistä en ruoanlaitossa tykkää.
Kotiruoan tekeminen on rahanarvoinen taito. Ei valmisruoatkaan huonoja ole mutta itse tehden voi kontrolloida ainekset ja tulee edullisemmaksi. Ja mahdollisuudet eri ruokalajeihin on rajattomat.
Ruokaa voi itse laittaa isompia satseja niin pakastimessa on valmista sapuskaa kun joskus tulee kotiin uupuneena, ei muuta kuin mikroon. Ei joka ilta ole pakko erikseen kokata jotain uutta. Taito sekin kun osaa ennakoida ja valmistaa useita aterioita varalle. Kokkaa sitten taas tuoretta kun paremmin jaksaa.
En usko että aloittaja on kolmekymppinen. Koko aloitus on kuin jonkun 15v kirjoittama.
Vierailija kirjoitti:
Yksinäiset ihmiset ja nuoret ja miksei eläkeläiset voi syödä valmista ym. Mutta etenkin pienille lapsille ruoka olisi hyvä olla itsetehtyä, jotta se on tarpeeksi ravinteikasta ja ehkäisee sairauksia.
Miksi ihmeessä kyseiset ihmiset voivat mielestäsi syödä sontaa?
Meillä syödään pääasiassa perinteistä kotiruokaa, joka tehdään itse. Nyt on lounaaksi eineksiä, kun ei ole ruuanjämiä, mutta illalla meinasin tehdä ison kattilan kaalikeittoa, josta piisaa pariksi päiväksi lounasta ja illallista.
Kyllä suurin osa omasta ikäluokasta tekee itse omat ruokansa.
N30
Kyllä. eilen tehtiin lapsen toiveesta uunimakkaraa ja muusia ja salaatti. Tänään on sitä muusia ja teen jauhelihamurekkeen, lisäksi parsakaalia ja kukkakaalia.
Normaaleja ruokia meillä on myös erilaiset lihiruoat, jauhelihakeitto tai kastike spagetin kanssa. Kanaa ja riisiä.
Olen 35 ja suurimmalta osin teen ruoat itse ja suosin kotiruokia mitä meillä lapsuudessakin tehtiin. Juuri viimevkolla tein jauhelihakiusausta, suosin keittoja ja uuniruokia mitkä on helppo vain ns. heittää kasaan ja antaa valmistua ajallaan.
Kyllä meillä syödään. Eilen syötiin lihapullia ja perunamuusia. Tänään tehtiin kaalikeitto ja illalla pizzaa.