Syökö joku oikeasti vielä ns perinteisiä kotiruokia?
Olen itse ollut siinä uskossa että lähinnä vanhukset enää tekee itse ruokaa ja syö ns perinteistä kotiruokaa kuten makaronilaatikko tai kalakeitto.
Olen itse kolmekymppinen ja syön tosi harvoin perinteisiä kotiruokia enkä tee itse ruokaa oikeastaan ikinä. Miten teillä riittää aika ja mielenkiinto tehdä ruokaa itse kun valmisaterioita saa melko edullisesti ja ravintolassa saa itse ihmisen tekemää ruokaa.
Saarioisten makaronilaatikko on ihan hyvää, ostan joskus sitä mutta tosi harvoin. Sushi on hyvää ja sitä ostan usein.
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Jos noin väsynyt olet työpäivän jälkeen, pitäisikö sun tarkistaa elintapojasi?
Ehkä pitäisi tehdä kotiruokaa enemmän. Saisi puhtaanpaa ja terveelliseempää ruokaa, jossa on aidot vitamiinit tallella. Eineksissä lähinnä tyhjiä hiilareita, ilmankos ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Hyi yök valmisruoat. Teen kaikki ruuat itse. Kaupasta tänään, tuoretta pinaattia, rucolaa, kastanjoita, herkkusieniä, kananfileitä, parmesaanijuustoa jne.
Sama vika, maksalaatikkoa en ole tehnyt itse, sen ostan valmiina. Tuo nuorempi sukupolvi tuntuu ajattelevan ruuan laiton olevan jotain tähtitiedettä ja vievän valtavasti aikaa teeveen katselulta, saattas jäädä Kauniit ja röyhkeät väliin vaikka totuus on se että perus ruuanlaitto sujuu samassa ajassa mikä menee ravintolassa annosta odottaessa. Nuo kaiken maailman pasta sorsselit joita kaupat tarjoavat ovat aivan hirveetä paskaa. Itse tehden ruuasta tulee paljon maukkaampaa, edullisuuden lisäksi...
No kuule syö. Haluan itse päättää ruokani raaka-aineista ja sisällöstä, enkä syö mitään prosessoituja valmisruokamössöjä muuta kuin pakon edessä.
Olen tehnyt ruokaa perheelleni nuoresta äidistä saakka ja se on mitä mukavinta puuhaa.
Käytännössä syön jotain omatekemää joka päivä. Lounaan saatan syödä ulkona viikolla, mutta illallisen teen itse. Syy siinä, että tiedän mitä lautaselleni tulee. Valmisruoka on usein ihan hemmetin suolaista ja täynnä ties mitä eetä. Samoin ravintolassa usein mennään maku edellä ja terveellisyyttä ei mietitä. Kotona voi maustaa just niin kun itse tykkää ja hankkia muutenkin raaka-aineet sieltä mistä haluaa. Arvostan luomua ja lähiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, syö. Mä oon vasta nyt yli nelikymppisenä opetellut tekemään jotain peristeisiä kotiruokia, koska arvostan perinteitä. Tykkään laittaa ruokaa ja leipoa. Olen 44-vuotias.
Miten sinulla riittää mielenkiintoa,aikaa ja voimia tehdä työpäivien jälkeen ruokaa?
Tuossa viestissäni just kirjoitin, että tykkään laittaa ruokaa. Kun tykkää jostain asiasta, siihen riittää mielenkiintoa.
Juu mutta kun tulet töistä kotiin 17:00 niin ei oikein kiinnosta tehdä ruokaa ja syötkö sitten samaa ruokaa useamman päivän?
Miten sua kiinnostaa tehdä töiden jälkeen sitä mitä teet? Tekisit jotain hyödyllisempää, opettelisi
Ruuan laitto on kivaa, mutta tämähän onkin vain asenne kysymys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri Suomen suosituimmassa ruokapodcastissa hehkutettiin tämän vuoden ruokatrendiksi kotiruokaa
Joo! Eilen kuulin, että peruna on tämän hetken kuuminta hottia.
Potakka on pop!
No joo, nykyään tulee tehtyä noita perinteisempiäkin suomalaisia ruokia, koska ne ovat köyhäinruokaa köyhästä maasta. Ja olen itsekin köyhä nyt, ei ole varaa tehdä koko ajan parempia ruokia, eikä varsinkaan käydä ravintoloissa tai ostaa valmiitakaan. Jos ei olisi rahasta pulaa, niin en varmaan tekisi melkein koskaan ruokaa itse, koska se on tylsää ja vie aikaa ja aiheuttaa hirveästi siivoamistakin.
Vierailija kirjoitti:
No joo, nykyään tulee tehtyä noita perinteisempiäkin suomalaisia ruokia, koska ne ovat köyhäinruokaa köyhästä maasta. Ja olen itsekin köyhä nyt, ei ole varaa tehdä koko ajan parempia ruokia, eikä varsinkaan käydä ravintoloissa tai ostaa valmiitakaan. Jos ei olisi rahasta pulaa, niin en varmaan tekisi melkein koskaan ruokaa itse, koska se on tylsää ja vie aikaa ja aiheuttaa hirveästi siivoamistakin.
Ei perinteissä tai köyhässä historiassa ole mitään hävettävää. Mun norjanopeni kertoi, että Tromssan seudulla syödään edelleen lokinmunia. Joskus oli pakko, enää ei.
Olemme 32-vuotiaita ja asumme kahdestaan mieheni kanssa. Syömme käytännössä aina kotiruokaa ja pääosin otamme mieheni kanssa töihin evääksi kotiruokaa. Eineksistä tulee turvonnut olo ja ilmaa vatsaan. Tänään ruokana oli broileriwokkia tuoreista kasviksista (kaali, vihreät pavut, purjo, porkkana, chili). Huomiselle ostin tarjouksesta jauhelihaa, joten ehkä jauhelihakastike ja perunat. Tai sitten jauhelihakeitto, niin riittää vielä maanantaille eväiksi.
Mikä voi olla niin tärkeää tekemistä, ettei ruoanlaittoon voi panostaa? Mikä on aloittajan arvomaailmassa niin oleellista elämänsisältöä, että se menee ohi ravitsevasta ja maittavasta ruoasta?
Aikaa on, kysymys on vain siitä miten valitsee sen käyttää.
Örgh örgh! Runks runks! Prööt! Aahh! Ruisk! AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai on ne valmisateriat nykyään halvempia kuin kotiruoka? Huhhuh.
No ehkä joku roiskeläppä on, mutta montako niitä pitää vetää, että lähtee nälkä ja samantien paska?
Kyllä yhdestä roiskiksesta nälkä lähtee. Mäkin olen jo aika lihava.
No lähtee varmaan jos painat vain 40 kiloa.
Ei kun menen aina naapuriin syömään.
Tiätysti! Jos halua hyvää ruokaa, pitää tehdä itte 😎
Jatka ihmettelyäsi ihan rauhassa, ei taida olla ainoa asia joka aiheuttaa sinulle päänvaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai on ne valmisateriat nykyään halvempia kuin kotiruoka? Huhhuh.
No ehkä joku roiskeläppä on, mutta montako niitä pitää vetää, että lähtee nälkä ja samantien paska?
No lähtee varmaan jos painat vain 40 kiloa.
Kyllä mullakin lähtee nälkä yhdellä roiskarilla, vaikka painan 70 kg. Silloinkin, kun tein raskasta ruumiillista työtä. Harvoin syön roiskaria, mitta joskus sentään.
Meillä syödään melkein aina itsetehtyä ruokaa ja myös ns. perinteisiä ruokia. Eilen lounaaksi aiemmin viikolla tehtyä punajuuri-peruna-vege-chilimakkarapyttipannua. Päivälliseksi madekeittoa. Samaa tänään lounaaksi. Päivälliseksi teen aasialaistyyppisiä kasviskääryleitä. Ensi viikolle suunnitelmissa ainakin thaimaalaista nuudelikeittoa ja makaronilaatikkoa vegejauhiksesta.
N33
Itselläni menee 15-30 minuuttia ruoanlaittoon arkipäivänä. Kyllä useimmilla siihen on aikaa.