Syökö joku oikeasti vielä ns perinteisiä kotiruokia?
Olen itse ollut siinä uskossa että lähinnä vanhukset enää tekee itse ruokaa ja syö ns perinteistä kotiruokaa kuten makaronilaatikko tai kalakeitto.
Olen itse kolmekymppinen ja syön tosi harvoin perinteisiä kotiruokia enkä tee itse ruokaa oikeastaan ikinä. Miten teillä riittää aika ja mielenkiinto tehdä ruokaa itse kun valmisaterioita saa melko edullisesti ja ravintolassa saa itse ihmisen tekemää ruokaa.
Saarioisten makaronilaatikko on ihan hyvää, ostan joskus sitä mutta tosi harvoin. Sushi on hyvää ja sitä ostan usein.
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Syödään koska palkkatuloit ei riitä päivittäiseen ravintolassa syöntiin lapsiperheessä. Yksi lapsi vaan mutta ihan päivittäin pitää kotiruokaa syödä.. Usein kaalilaatikkoa tai spagetti polognesea.. Ei riitä "hyvä"kään palkka ravintolaruokaan muuten kuin poikkeuksellisesti.
Olen luullakseni ihan keskituloinen, samaten mieheni ja hyvin pystyy käymään muutaman kerran viikossa ravintolassa syömässä. Toki tehdään myös tavallista kotiruokaa; siskonmakkarakeittoa, lohikeittoa, kinkkukiusausta, lasagnea, kaalilaatikkoa, muussia ja lihapullia yms.
Meillä syödään suurilta osin kotona tehtyä ruokaa, ollaan kahden työssäkäyvän aikuisen ja kahden (10-ja 13-vuotiaat) lapsen perhe. Joskus laitetaan perinteisiä kotiruokia kuten lihapullia, erilaisia laatikoita, nakkikastiketta jne ja joskus jotain eksottisempaa. Riippuu kuka kokkaa ja paljonko siihen on aikaa käytettävissä. Noin kerran parissa viikossa tilataan jotain kotiin ja ehkä kerran kuussa syödään koko perheen voimin ravintolassa.
Ruoanlaitto on meistä kivaa ja ollaan taitavia kokkeja, eineksiä ei hernekeittoa lukuunottamatta käytetä ikinä.
Viimeisen viikon aikana meillä on syöty:
Lihapullia ja spaghettia
Kikherne curryä ja riisiä
Lasagnea
Shakshoukaa
Baja kalatacoja
Kiinalainen takeway, kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi
Paahtopaistia lisukkeineen, jälkkärinä leipävanukas ja vaniljakastike
Mä opettelin laittamaan perinteisiä kotiruokia asuttuani pidempään ulkomailla, alkoi vaan tehdä mieli lapsuudesta tuttuja makuja ja halusin opettaa suomalaisia ruokaperinteitä puolisolle ja lapsillekin.
Illalla jääkaappiin sulamaan pakastimesta niin on sitten seuraavana päivänä lämmittämistä vaille syömisvalmis. Ei oo vaikeeta.
En juuri muuta syökään. Vanhat klassikot ovat hyviä.
M54
Tiettyjä perinteisiä ruokia syödään kyllä kotona. Eilen juuri tein silakkalaatikko, joka on mieheni herkkua. Syksyisin valmistan usein kaalikääryleitä. Lisäksi syksyn lempiruokana metsäsienistä kastiketta ja sen kanssa keitetyt perunat ja puolukkasurvosta, aivan mahtavat maut.
Pari kertaa vuodessa teen itse karjalanpiirakoita. Ovat hyviä mutta isotöisiä. Vispipuuroa teen silloin tällöin jälkiruuaksi (esim. pääruuaksi kirkas lohikeitto ja jälkkäriksi vispipuuroa. Tiedän, että kuulostaa oudolta yhdistelmältä, mutta kirkas lohikeitto on suolaista, aika puhtaat maut, vähän yrttejä ja tilliä mausteena ja vispipuuro taas on makeaa ja kirpeää. Kun opiskelin kokiksi v. 1997-1999, siellä aina menut mietittiin sen mukaan, että makuaisti aktivoituisi monipuolisesti.
Pääsiäisenä teen todella perinteisiä ruokia: sitruunabroileria kermaperunoilla tai karitsaa ja uunijuureksia. En syö itse sitä karitsaa, mutta muut aina kehuvat. Jälkkäriksi itse tehtyä pashaa ja pieniä sitruuna-rahkapullia. Mummo teki sitruuna-rahkapullia, ja niissä oli aina runsaasti rusinoita. Pashaa meillä syötiin myös joka pääsiäinen, Itä-Suomessa kun asuttiin.
Me ei syödä oikeeasti perinteisiä kotiruokia. Tänään syötiin ihan leikisti karjalanpaistia ja huomenna leikitään, että syötäisiin pinaattikeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai on ne valmisateriat nykyään halvempia kuin kotiruoka? Huhhuh.
Hk lihapullat 2.70€/kg, kotona tehtynä kilo pullia maksaa lähemmäs 20€
Ostin juuri jauhelihaa 7,99e kilo, sikanauta olisi vieläkin halvempaa. Siihen korppujauhoksi vanhaa leipää, sipulia, mausteita, 1 muna. Alle 10e yli kilo syötävää ja lihapitoisuus n 90%.
Hk lihapullissa 16% lihaa eli huomattavasti kalliimpaa kuin kotona tehdyt!!!
Muuten kanssasi samaa mieltä, mutta kilosta jauhelihaa et saa yli kiloa syötävää, sillä kypsänä kilo lihaa painaa noin 700 grammaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai on ne valmisateriat nykyään halvempia kuin kotiruoka? Huhhuh.
Hk lihapullat 2.70€/kg, kotona tehtynä kilo pullia maksaa lähemmäs 20€
Ostin juuri jauhelihaa 7,99e kilo, sikanauta olisi vieläkin halvempaa. Siihen korppujauhoksi vanhaa leipää, sipulia, mausteita, 1 muna. Alle 10e yli kilo syötävää ja lihapitoisuus n 90%.
Hk lihapullissa 16% lihaa eli huomattavasti kalliimpaa kuin kotona tehdyt!!!
Muuten kanssasi samaa mieltä, mutta kilosta jauhelihaa et saa yli kiloa syötävää, sillä kypsänä kilo lihaa painaa noin 700 grammaa.
Tosimiehen muna painaa yli 300g.
Tänään oli paistettua puna-ahventa (Lidlistä löysin tuoreita ahvenfileitä), perunamuusi ja kananmunakastike. Lisukkeena porkkanaraaste. Kyllä maistui. Nopea tehdä ne kalafileet. Kananmunat kypsyy kastikkeeseen samalla kun keittää perunoita. Valkokastike on helppo ja nopea, siihen sitten kananmunaa, pippuria, tilliä joukkoon.
No kuule ap, joka päivä kotiruokia. Lohta, kanaa, soijaa, filettä, hernaria, lihakasviskeittoa, makaronilaatikkoa ect..
ahaa, luulet ,että paljon vaivaa! Ei todellakaan ole. Teen meille kahdelle isompia satseja kerralla, pakastin on oiva apu.
Aaah ruhtinaalisen hyvää ja ravitsevaa , vieläpä edullista.
Oioi ystävä kallis
Perus kotiruoka on niin parhautta
Ootko trolli oikeesti
Iso mies pelaa jotain Pleikkaria !!
Vierailija kirjoitti:
Oioi ystävä kallis
Ootko trolli oikeesti
Mutta ei kovin terveellistä
Minä teen ruokaa viikonloppuna ison satsin pakkaseen. Viikolla otan sieltä ja lämmitän - ei kestä kauan.
Nuoret naiset ei osaa laittaa ruokaa. Wolt tuo valmista. Perustelevat uusavuttomuuttaan sillä, että on rahaa Wolttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oioi ystävä kallis
Ootko trolli oikeesti
Mutta ei kovin terveellistä
Ruoka on tasan niin terveellistä kuin siitä itse tekee. Ei kukaan pakota lotraamaan kotiruokaan kaikenmaailman ruokakermoja ja muuta epäterveellistä. Voi käyttää terveellstä aitoa kermaa. Noin esimerkiksi.
Olen tehnyt ruokaa joka päivä jo 20 vuotta.
Syödään koska palkkatuloit ei riitä päivittäiseen ravintolassa syöntiin lapsiperheessä. Yksi lapsi vaan mutta ihan päivittäin pitää kotiruokaa syödä.. Usein kaalilaatikkoa tai spagetti polognesea.. Ei riitä "hyvä"kään palkka ravintolaruokaan muuten kuin poikkeuksellisesti.