Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö joku oikeasti vielä ns perinteisiä kotiruokia?

Vierailija
25.01.2025 |

Olen itse ollut siinä uskossa että lähinnä vanhukset enää tekee itse ruokaa ja syö ns perinteistä kotiruokaa kuten makaronilaatikko tai kalakeitto. 

Olen itse kolmekymppinen ja syön tosi harvoin perinteisiä kotiruokia enkä tee itse ruokaa oikeastaan ikinä. Miten teillä riittää aika ja mielenkiinto tehdä ruokaa itse kun valmisaterioita saa melko edullisesti ja ravintolassa saa itse ihmisen tekemää ruokaa. 

Saarioisten makaronilaatikko on ihan hyvää, ostan joskus sitä mutta tosi harvoin. Sushi on hyvää ja sitä ostan usein. 

Kommentit (210)

Vierailija
161/210 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinäiset ihmiset ja nuoret ja miksei eläkeläiset voi syödä valmista ym. Mutta etenkin pienille lapsille ruoka olisi hyvä olla itsetehtyä, jotta se on tarpeeksi ravinteikasta ja ehkäisee sairauksia.

Miksi ihmeessä kyseiset ihmiset voivat mielestäsi syödä sontaa?

Ei tietenkään tarvitse tai edes pitäisi. Ehkä ymmärsit väärin. Monet eivät jaksa tai halua syödä itsetehtehtyä ruokaa. Eläkeläiset eivät ehkä pysty tekemään ruokaa, niin heille tuo ruokapalvelu valmisruokaateriat. Nuoret taas ei  kehtaa koska kaverit sanoo, että kotiruoka on tylsää eikä ole trendikästä. 

Täällä on paljon keskusteltu siitä, että ravintolaruoka olisi laadultaan kotiruokaa parempaa?! En muista missä ketjussa.

Vierailija
162/210 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinäiset ihmiset ja nuoret ja miksei eläkeläiset voi syödä valmista ym. Mutta etenkin pienille lapsille ruoka olisi hyvä olla itsetehtyä, jotta se on tarpeeksi ravinteikasta ja ehkäisee sairauksia.

Miksi ihmeessä kyseiset ihmiset voivat mielestäsi syödä sontaa?

Ei tietenkään tarvitse tai edes pitäisi. Ehkä ymmärsit väärin. Monet eivät jaksa tai halua syödä itsetehtehtyä ruokaa. Eläkeläiset eivät ehkä pysty tekemään ruokaa, niin heille tuo ruokapalvelu valmisruokaateriat. Nuoret taas ei  kehtaa koska kaverit sanoo, että kotiruoka on tylsää eikä ole trendikästä. 

Täällä on paljon keskusteltu siitä, että ravintolaruoka olisi laadultaan kotiruokaa parempaa?! En muista missä ketjussa.

Ei pidä tuolla lailla jaotella. Outo käsitys, että perheettömät eivät haluaisi syödä hyvin ja ravitsevasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/210 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, syö. Mä oon vasta nyt yli nelikymppisenä opetellut tekemään jotain peristeisiä kotiruokia, koska arvostan perinteitä. Tykkään laittaa ruokaa ja leipoa. Olen 44-vuotias.

Sama homma. Aloitin kokkaamisen vakavasti ollessani reilun 40v kun äitini terveys alkoi heikentyä ja halusin käydä viikonloppuisin laittamassa vanhemmilleni ruokaa. Myös miespuoliset ystäväni valmistavat kotiruokaa, toinen koko perheelleen ja sinkkuystäväni itselleen. M51

Vierailija
164/210 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään joka päivä ruokaa. Myös parikymppinen opiskelijapoikani kokkaa lähes joka päivä. Tekee perinteisiä ruokia, kuten just makaronilaatikkoa, kanakastikkeita yms. 

Vierailija
165/210 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kukaan syö oikeita kunnon ruokia vaan volttipaskaa tai muita trendikkäitä paskaruokia, koska minä haluan. Minä, minä, minä!

Vierailija
166/210 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tehdään ruokaa. Einekset on pahoja ja itse tehden tulee halvemmaksi, kun perheessä on seitsemän henkilöä.

Vierailija
167/210 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, kyllä syö.

Vierailija
168/210 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se, mikä menee kurkusta alas, eli sisälle kehooni, on kaikkein kallisarvoisinta. 

Siksi syön vain oma valmistamaa ruokaa, niin puhtaista raaka-aineista, kuin se on enää mahdollista.

Säilytysaineet valmisruoissa säilyttävät ruuan myös suolessa, joten suolisto mikrobit ovat silloin huonot, köyhät ja aiheuttavat psyykkisiä sekä fyysisiä sairauksia.  

Priorisoin ruuan valmistuksen ykköseksi. Kun oma rutiini syntyy, on ruuan laitto helppoa ja antoisaa. 

Jääkaapin juureslaatikossa on vihannekset kauniisti esillä. Osa on jo pesty ja kasvikset ovat värikäs näky ja ilo silmälle. Teen monipuolista kasvislisuketta aina valmiiksi, jota sitten lisään lautaselle. 

- Keitettynä: Porkkana, lanttu, nauris, palsternakka, fenkoli, varsiselleri, sipulit, bataatti, selleri, piparjuuri, maa-artisokka jne. Mitä ikinä kaupassa on tarjolla.

-Vihersmoothiehen laitan salaatin, korianterin, avocadon, banaanin, kurkun, babypinaatin, parapähkinät, nokkosjauheen, viherjauheen, heraproteiinin, vaniljan, ViSiblinen, camelina öljyn, saksanpähkinät, suolarakeita.

-Leikkeleeksi paistan kalkkunan jauhelihasta 80 gr pihvejä.

Nämä kaikki kun ovat jo jääkaapissa valmiina, niin loppu käy leikiten.  

Vierailija
169/210 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, syö. Mä oon vasta nyt yli nelikymppisenä opetellut tekemään jotain peristeisiä kotiruokia, koska arvostan perinteitä. Tykkään laittaa ruokaa ja leipoa. Olen 44-vuotias.

Miten sinulla riittää mielenkiintoa,aikaa ja voimia tehdä työpäivien jälkeen ruokaa? 

Hyvällä ravinnolla jaksaa ja voimia riittää.

Vierailija
170/210 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskiaispullahaaste 2025

https://www.vauva.fi/keskustelu/5920977/laskiaispullahaaste-2025#commen

Siskot, tulkaa mukaan!

Vierailija
171/210 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, kyllä meillä tehdään ja syödään ihan oikeaa kotiruokaa, vaikkei vielä ole edes neljääkymmentä ikää. Syyt: hinta = tulee halvemmaksi ja parempi maku, lisäksi tykkään ruoanlaitosta. Suosittelen kokeilemaan.

+ pystyn käyttämään kaikki kalastus, metsästys, marjastus ja kasvimaan antimet täysin hyödyksi.

Ja ravintolaan ( jos paikallispubia voi ravintolaksi sanoa) ei viitsi ajaa 40 km suuntaansa 🙄  Etätyö.

Vierailija
172/210 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin teen ruoat itse. Ruokateollisuus on syypää ihmisten sairauksiin ja älykkyysosamäärän laskuun jolloin ihmiset tekevät huonompia valintoja elämässä. Ravinto on yksi tärkeimpiä asioita hyvinvoinnissa ja se näkyy.

Jos minäkin söisin einesruokia pidemmän aikaa tuskin jaksaisin enää ruokaa laittaa.

Vierailija
173/210 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulla riittää mielenkiintoa,aikaa ja voimia tehdä työpäivien jälkeen ruokaa? 

Tuossa viestissäni just kirjoitin, että tykkään laittaa ruokaa. Kun tykkää jostain asiasta, siihen riittää mielenkiintoa.

Juu mutta kun tulet töistä kotiin 17:00 niin ei oikein kiinnosta tehdä ruokaa ja syötkö sitten samaa ruokaa useamman päivän? 

No voi sua raukkaa. Lopeta niiden valmisruokien syöminen, opettele kokkaamaan kunnon ruokaa ja syö monipuolisesti, niin huomaat että sitä jaksamista ja kiinnostusta asioihin alkaa löytyä. 

Itse teen useamman päivän ruuat kerralla. Ei siihen saa tunteja menemään millään. Löytyy airfrer millä saa myös nopeasti tehtyä vaikka mitä. 

Joka viikko syön ihan tavallista safkaa eli on joko lihaa, kanaa tai kalaa joko perunoiden, riisin tai pastan kanssa. Hedelmiä ja marjoja ja leipää päällisineen myös. Joskus ostan jotain valmista ja haen noutoruokaa mutta harvemmin. 

Kokkaaminen on mukavaa ja jätä se kännykän räplääminen ja television katselun vähemmälle, niin sitä aikaa löytyy vaikka mihin.

Vierailija
174/210 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, nykyään tulee tehtyä noita perinteisempiäkin suomalaisia ruokia, koska ne ovat köyhäinruokaa köyhästä maasta. Ja olen itsekin köyhä nyt, ei ole varaa tehdä koko ajan parempia ruokia, eikä varsinkaan käydä ravintoloissa tai ostaa valmiitakaan. Jos ei olisi rahasta pulaa, niin en varmaan tekisi melkein koskaan ruokaa itse, koska se on tylsää ja vie aikaa ja aiheuttaa hirveästi siivoamistakin.

Ei perinteissä tai köyhässä historiassa ole mitään hävettävää. Mun norjanopeni kertoi, että Tromssan seudulla syödään edelleen lokinmunia. Joskus oli pakko, enää ei.

Lokinmunathan on suurta herkkua.

Vierailija
175/210 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun tekee hyvistä aineksista, niin tietää, ettei migrin valittu ole sylkenyt tai runkannut ruoan sekaan.

Vierailija
176/210 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkailun kotona ei tarvitse olla mitään aikaa vievää ja monimutkaista.

Uuniin kun lykkää tavaraa ja laittaa oheen kasviksia, niin eipä paljon ehdi rasittua.

Kalaa vuokaa, tillit ja mausteet päälle ja vaikka pilkotut perunat siihen viereen. Joku soosi päälle vaan. Juustoraastettakin saa valmiina.

Valmis perunajuureskasvis-sekoitus kattilaan kiehumaan, maustat ja paistat jauhelihaa tai nakkeja pannulla mukaan, niin sulla on keitto, jota syöt pari päivää.

Perunasipulisekoitusta, lohta tai kinkkua, ja kermaa, tilliä plus mausteet, uuniin ja siinäpä se.

Nyhtöpossua, ja -kanaa tai karjalanpaistilihaa, hauduttelua ja eiku syömään. Muusi pienellä vaivalla, sen jaksaa tehdä.

Broilerinkoipia, siipiä tai nuijia ja joku salaatti 

Parsakaali ja pari perunaa plus kanaliemikuutio veteen, nopea pehmennys kattilassa, sauvasekoittimella soseeksi ja kermaa tilkka. Kuuma keitto hurmaa. Menee ehkä 10 minuuttia.

Hernekeittokin tulee melkein itsekseen ja siitä riittää pakastimeen reilusti.

Ja kun kerralla teet pari ruokaa ja isommat annokset, niin ei kolmeen päivään tarvitse miettiä mitä söisi.

Mä ostan valmisruokien sijasta usein valmisraasteita ja salaatteja punalappuisina, niitä kun on inhottavaa tehdä itse.

Vierailija
177/210 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotiruokaa, terveellisempää kuin kaupasta valmisruoka

Tuo sushi on itsepetosta, riisin päällä pieni kalaviipale ja paljon valkoista riisiä

Vierailija
178/210 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään joka päivä ruokaa. Myös parikymppinen opiskelijapoikani kokkaa lähes joka päivä. Tekee perinteisiä ruokia, kuten just makaronilaatikkoa, kanakastikkeita yms. 

Mistä poikasi saa perinteistä kanaa tuohon kastikkeeseen?

Vierailija
179/210 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan aikuinen syö mitään makaroonilaatikkoa edes eineksenä. Sehän on lasten ruokaa.

Aika vähän tulee muutenkaan mitään kotiruokia syötyä muutenkaan ,vaan eipä tule syötyä eineksiäkään. Tulee turhaa tiskiä ja halvemmalla pääsee kun syö ihan vaan ulkona. Aamuisin syön melko harvoin, mutta lounas aikana käyn lounasravintoloissa edulliseen 10-15€ hintaan ja töiden jälkeen päivällinen hoituu kätevästi ala'carte listalta samoihin hintaluokkiin. Iltapalaksi käy vaikka hese tai mäkkäri. Miksi nähdä vaivaa ja kokkailla?

Vierailija
180/210 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on kiva kun lapsi auttaa iäkkäitä vanhempiaan, eikä laita näitä laitokseen. Jotenkin herttaista.