HS: 21-vuotias Aleksandra Laurila on päässyt jo kaksi kertaa korkeakouluun silti hän aikoo vaihtaa
Hesarin jutut yliopistopudokkaista jatkuu. Kyllä taitaa tuet edelleen olla liian korkealla kun tällaiseen haahuiluun on varaa.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Itse olen 43 ja mietin vieläkin, että mikähän musta tulee isona.
Kyllä tuossa saa iässä varmin on alkaa miettiä eläkepäiviä jos ei ole vielä urapolkua yhtään luonut. Lähi- tmv hoitajana vielä onnistanee jos olet toimelias ja rivakka.
Sellaista koulutusta ja ammattia ei ole edes olemassa, jonka nämä unelmahöttöhaaveilijat kokisivat omakseen. Seuraavan opiskelupaikan saamisen jälkeen havittelee taas muualle. Ikävintä on, että nämä vievät joka kerta opiskelupaikan sellaiselta, jolla on jalat maassa ja jonka tavoitteena on saada koulutuksen myötä ammatti ja toimeentulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin aloitin kaksi kertaa korkeakouluopinnot väärällä alalla. Kolmas kerta toden sanoi ja suoritin KM- opinnot loppuun ja sille tielle jäin. Edelliset opinnot eivät menneet hukkaan kun sain hyväksytyksi niitä sivuaineiksi yms.
KM = kasvatustieteiden maisteri?
Mitä teet työksesi nyt?
Olen erityisluokanopettaja.
Mulle tuli jutusta surku nykynuorten puolesta, mitä ihmettä heille on tapahtunut. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Itse olen 43 ja mietin vieläkin, että mikähän musta tulee isona.
Kyllä tuossa saa iässä varmin on alkaa miettiä eläkepäiviä jos ei ole vielä urapolkua yhtään luonut. Lähi- tmv hoitajana vielä onnistanee jos olet toimelias ja rivakka.
En kyllä keksi yhtään syytä miksi vaihtaisin laatuinsinööristä lähihoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli jutusta surku nykynuorten puolesta, mitä ihmettä heille on tapahtunut. :(
On tapahtunut se, että osaavat miettiä mitä oikeasti haluavat ja mistä tykkäävät. Tiedän monta ihmistä, jotka ovat kouluttautuneet alalle x ihan vääristä syistä ja myöhemmin katuneet valintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä keksi yhtään syytä miksi vaihtaisin laatuinsinööristä lähihoitajaksi.
Niin siis sulla on jo ammatti ja työ? Se on kyllä ihan eri asia olla 43v haahuilija kuin mahdollinen alanvaihtaja.
No itse olin samanlainen nuorena, en tiennyt mitä halusin ja jäi jotain opintopolkuja kesken. Tosin ne olivat alemmalla tasolla opistoissa. Nuorena on levoton ja on mahdollisuuksia ja avoimia ovia paljon auki, joten en ihmettele, jos lahjakkaalla ihmisellä on vaikeuksia valita sitä omaa alaansa. Mutta näin vanhuksena neuvoisin suorittamaan jonkun polun loppuun, koska sen avulla ei tarvitse aina aloittaa alusta jossain toisessa opinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun pitäidi olla valmidtunut vähintään maidterikdi 25 vuotiaana, jotta voi ostaa omustusasunnon Töölödtä omakotitalon merenrannasta ja saada lapsia enbennkuin täyttäö 30, jottei oke liian vanha tukemaan äidiks tai isäksi nykyään yhä useammin ensin naiseksi sitten muehekdi tai toisin päin . 31 vuotiaana täytyy olla jo oman alan työkokemusta vähintään 10 vuotta mutta mikä tahansa ala ei tietenkään kelpaa, koska vaan alan pitää olla joku dipompi ja perustutkinnon jälkeen on tullut erikoustua ja olla nyt koulutukseltaan esunerkikisi kirugi-astro-laki-nomi amk ylin tohtori-dosentti erikoituneena esinerkiksi sähköautojen öljyvikoihin ja vuositulot vähintään satatonnia kuussa ja saman verran maassa, jotta voi shoppailla. .
Mulla ei olis ikinä ollut varaa tuollaiseen itsensä etsintään, hänen täytyy olla varakas.
Olen 42-vuotias ja noin 20v sitten itkin stressissä kun rahat ei meinanneet riittää, vaikka asuin solussa ja yritin tehdä vaikeita opintoja parhaani mukaan. Viikonloput ja lomat olin töissä tehtaalla vuorotyössä.
Joka tapauksessa työ ei ole kivaa
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa työ ei ole kivaa
Jep, harva opiskelisi tai kävisi töissä jos ei olis pakko rahan takii.. Lottovoitosta haaveillen aamuisin ylös ja iltaisin nukkumaan! Siihen asti tehdään se mikä on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Ennen tällainen pääaineesta toiseen ajelu on ollut paljon yleisempää. Nuoret joutuvat miettimään ensikertalaiskiintiötä nykyisin.
Kateellisia vain täällä harmittaa, etteivät itse koskaan päässeet sisään minnekään. :D
Lukiossa ei kovin moni tiedä mitä haluaa ja vaikka tietäisi niin todellisuus voi olla toisenlaista niin opiskelun kuin työn suhteen. Siinä suhteessa lapset ja nuoret ovat aika paljon vieraantuneet työelämästä. Opiskelu kannattaa aina ja oma ala löytyy yleensä vähän sattumalta.
Voi olla että Aleksandra pystyy rahoittamaan opintonsa ihan itse joten siinä suhteessa ei kai ole ongelmaa. Jotkut rahoittaa elämänsä vloggaamalla tai influensserina mutta jaksaako sellaista elämää kun joutuu aika paljon antamaan itsestään ja palaute on usein aika ala-arvoista. Alalla menestyneestä yksi esimerkki on tanskalainen supermalli Josephine Skriver joka on pystynyt luomaan miljoonaomaisuuden mallina ja somettajana.
Ehkä olisi oikeus ja kohtuus, että vain yhteen tutkintoon saisi tukia. Saisi päättää onko sitten se eka vai viides kokeiltu ala johon tuet hakee.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli tuon ikäisenä jo kandityö melkein valmis. Siitä vuoden päästä olin jo raskaana ja työstin dippatyötä. 25-v olin vakityössä asiantuntijana.. Ja nyt alle 30v vedän isoa hanketta ja odotan toista lasta.
Ei kaikkien tarvitse toki edetä näin, mutta isoja juttuja kannattaa elämässä myös toteuttaa, ei aina vain unelmoida!
Taisit suhteilla päästä kovapalkkaisiin töihin? Käytännössä kukaan ei palkkaisi vastavalmistunutta "asiantuntijaksi". Mullakin kaksi tutkintoa, ja tosi tahmeaa ollut työllistyminen
Vahva epäilys, että ei se rikostutkijan työkään tuolle kelpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Repesin noille kuville! Suu lonkottaa auki joka kuvassa, joka kertoo jo liian alhaisesta älykkyydestä yhtään mihinkään hoksottimia vaativaan työhön. Tulee mieleen, että on kirjolla tosta miten perustelee ihan hähmäistä haahuiluaan.
Näkyy vaa yks kuva mut toihan on kaunis t ruma nainen. Masentavaa ku ite aina ajattelen että elämäni olisi edes vähäsen helpompaa kauniina
Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Itse keksin kolmekymppisenä mitä haluan tehdä isona.