Kotirouvat eivät oikeasti ole muodissa
Esimerkkinä monet mediajutut tradwife-ilmiöstä, jotta päästään sitten paheksumaan ja opettamaan miten asioiden kuuluu olla.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010985121.html
Ja aivan kuten palstalla, se pahin peikko on se, ettei ole omaa rahaa, kun mies jättää. Ok, mutta pienipalkkainen yksinhuoltaja on aivan samassa tilanteessa. Jos nainen jää kotiin, niin tosiasiassa aikaa parisuhteelle jää enemmän ja parisuhde on paremmassa kunnossa, jos mies on normaali eikä mikään kontrolloiva ja outo tapaus. Sellainen voi olla työssäkäyvänkin mies, taloudellinen väkivalta on yleistä eli nainen joutuu maksamaan kuluista, vaikka tulot olisivat hyvin pienet.
Minä en huolisi miestä, joka ei olisi valmis elättämään pienten lasten äitiä tai vaatisi avioehtoa. (Jos molemmat haluavat avioehdon, se on eri asia.)
Ja mitä isoäiteihin tulee, niin äidinpuoleisen suvun naiset olivat kaikki miesten elätettäviä, isoäiti myös. Heistä osa myös teki taidetta, mitä kolumnisti paheksuu. Isoäidin puolelta on naistaiteilija, jonka kaikki suomalaiset tuntevat nimeltä, eikä hänenkään taiteensa häntä elättänyt, kuten kolumnisti vaatii.
Aika erikoisia juttuja osa tuossa kolumnissa.
Kommentit (225)
Lukijat huomauttivat, että kannattaa silti harkita, millä ehdoilla jättäytyy pitkäksi aikaa ilman omia tuloja. Etenkin pienten lasten kokopäiväinen hoitaminen on kovaa duunia, jonka oikeudenmukainen korvaaminen edellyttäisi myös eläkevakuutuksen maksamista ja omaisuuden kartuttamista molempien nimiin.
Tämä kulma puuttuu jutuista, joissa nuoret naiset haaveilevat elättäjämiehistä. Niissä ei pohdita, miten käy, kun pitkä suhde päättyy tai liitto muuttuu helvetiksi, josta on taloudellisen riippuvuuden takia vaikea lähteä.
Isoäitimme tiesivät, millaista on elää miehen armoilla. Vuoteen 1930 asti aviomies hallitsi lain mukaan myös vaimon omaisuutta. Kun tästä päästiin, suurten ikäluokkien äidit terottivat tyttärilleen, että näiden on hankittava ammatti ja pystyttävä elättämään itsensä. Vain siten on mahdollista päättää omasta elämästään.
Itsenäisten nykyäitien lapset eivät kotona näe, mitä voi seurata, jos aikuisella ei ole omaa rahaa. Mummit voisivat sen kertoa, jotta tytöt eivät turhaan päädy puille paljaille pakkaseen ilman kenkiä kuin sadun tulitikkutyttö. Sosialismiltakin kun saa avuksi vain yhden kengän.
Vierailija kirjoitti:
"Ehkä olisi kannattanut käydä kouluja ja tehdä töitä"
Epäilen, että olen tehnyt molempia enemmän kuin sinä, olen jos sen verran vanhempi. Ap
Epäilen, että et ole, koska kerroit aiemmin olevasi kotirouva. Ihminen, joka käy töissä ei ole kotirouva. Eikä ikä ole se tekijä, joka kartuttaa työkokemusta. Kyllä siihen tarvitaan ihan työntekoa. 30-vuotiaalla voi olla paljon enemmän työkokemusta kuin 80-vuotiaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mies kotirouvana. Toimii hyvin meillä.
Hyvä. Kysehän on siitä mikä toimii eikä siitä mikä muiden mielestä on hyvä tapa järkätä elämänsä. Niin kauan kun sen itse kustantaa siis. Ap
Olemme varakkaita!!!!!
Turha nillittää muiden ratkaisuista, ajanhukkaa...
118. Ensimmäisistä avioliitoista hieman alle 40 prosenttia päätyy eroon, luku vaihtelee hieman sen mukaan mitä vuotta tarkastellaan, mutta vain yhden tai kaksi prosenttiyksikköä. Tämä tarkoittaa sitä, että eroaminen kasaantuu samoille ihmisille, jotka menevät naimisiin ja eroavat useamman kerran. Löydät helposti asiasta tietoa, jos viitsit googlata, mutta älä anna itsestäsi tietämätöntä kuvaa livenä väittämällä noin. Voit törmätä vaikka Trivial Pursuitissa tuohon kysymykseen etkä saa pisteitä :) (En tiedä onko tuota kysymystä siinä, mutta jos on.) Ap
Eläkeläiset kuvittelevat, että some=koko totuus. Sitten leikkivät huolestunutta ja paasaavat nuorille naisille asioista, jotka nämä ovat tienneet jo 15-vuotiaana kun aloittivat somettamisen. Ei ne somessa bimboa sokeri-isukin etsijää leikkivät työtöt useinkaan ole ihan niin tyhmiä kuin antavat ymmärtää. Täysin tyhjäpää kun ei sitä sokeri-isukkia pysty hommaamaan. Puhumattakaan tasokkaammasta "elättäjästä".
En ymmärrä mitä kovaa duunia lastenhoito muka on, outoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että olen tehnyt molempia enemmän kuin sinä, olen jos sen verran vanhempi. Ap
Epäilen, että et ole, koska kerroit aiemmin olevasi kotirouva. Ihminen, joka käy töissä ei ole kotirouva. Eikä ikä ole se tekijä, joka kartuttaa työkokemusta. Kyllä siihen tarvitaan ihan työntekoa. 30-vuotiaalla voi olla paljon enemmän työkokemusta kuin 80-vuotiaalla.
Kotirouviakin on monenlaisia, mutta palstalla jotkut ajattelevat, että kotirouva on aina köyhä, miehensä armopaloilla koko elämänsä elänyt naisparka. Olen tehnyt pitkän työuran myös, nyt kotirouvana ja kotiäitinä olin jokusen vuoden myös lasten ollessa pieniä. Ap
Vierailija kirjoitti:
118. Ensimmäisistä avioliitoista hieman alle 40 prosenttia päätyy eroon, luku vaihtelee hieman sen mukaan mitä vuotta tarkastellaan, mutta vain yhden tai kaksi prosenttiyksikköä. Tämä tarkoittaa sitä, että eroaminen kasaantuu samoille ihmisille, jotka menevät naimisiin ja eroavat useamman kerran. Löydät helposti asiasta tietoa, jos viitsit googlata, mutta älä anna itsestäsi tietämätöntä kuvaa livenä väittämällä noin. Voit törmätä vaikka Trivial Pursuitissa tuohon kysymykseen etkä saa pisteitä :) (En tiedä onko tuota kysymystä siinä, mutta jos on.) Ap
Ai sä et edes sitä tajunnut, että avioliitto on aviolliitto riippumatta siitä montako kerta olet aiemmin solminut avioliiton :D
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset kuvittelevat, että some=koko totuus. Sitten leikkivät huolestunutta ja paasaavat nuorille naisille asioista, jotka nämä ovat tienneet jo 15-vuotiaana kun aloittivat somettamisen. Ei ne somessa bimboa sokeri-isukin etsijää leikkivät työtöt useinkaan ole ihan niin tyhmiä kuin antavat ymmärtää. Täysin tyhjäpää kun ei sitä sokeri-isukkia pysty hommaamaan. Puhumattakaan tasokkaammasta "elättäjästä".
Ei tuo kolumnisti varmaan eläkkeellä vielä ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotirouviakin on monenlaisia, mutta palstalla jotkut ajattelevat, että kotirouva on aina köyhä, miehensä armopaloilla koko elämänsä elänyt naisparka. Olen tehnyt pitkän työuran myös, nyt kotirouvana ja kotiäitinä olin jokusen vuoden myös lasten ollessa pieniä. Ap
Sinä tunnut ajattelevan. Sinähän se täällä paasaat, miten raukkapieni nainen jää ihan tyhjän päälle jos tulee ero. Kaikki muut ymmärtävät, että naisella voi olla vaikka miten paljon omaa omaisuutta. Siltikin, vaikka nainen ei olisi ollut päivääkään töissä. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Ivanka Trump tai Paris Hilton. Eipä ole kummankaan tarvinut tehdä töitä tienatakseen elantonsa. Suomen tasolla esim. Herlinin suvusta löytyy varmasti naisia, jotka voisivat halutessaan maata kotona syljeskelemässä kattoon eikä silti olisi rahasta puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuinkin sinusta ja muista mummoista, jotka saarnaavat holhoavasti nuorille naisille, miten eron jälkeen koittaa yksinhuoltajuus ja pienituloisuus, koska ette itse ole tajunneet kerryttää omaa omaisuutta vaan olette 100% miehen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tunnut ajattelevan. Sinähän se
Ilmeisesti joko et ole ketjua lukenut tai et ymmärrä mistä olen kirjoittanut. Mutta ei se mitään, ei tämä niin vakavaa ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kotiäitiys on ihan hyvä juttu jos pariskunta niin haluaa ja miehen rahat riittää. Parasta se on lapsillekin.
Tai sitten osa-aikatyö vaimolle. Itse yritin kokoaikatyötä ja olin järjettömän väsynyt. Olin niin väsynyt töiden jälkeen, että ihan oksensin välillä.
Mies teki osansa mutta perheen ja työn yhdistäminen oli mulle liikaa. Olin onnellinen kun jouduin työttömäksi.
Miehen rahat? On huomioitava, että osalla kotiäideistä on omaa pääomaa alla, mikä mahdollistaa ratkaisun. Mies ei siis yksin tuo perheeseen rahaa ja vaimoparka ei ole täysin riippuvainen miehen rahakukkarosta.
Mistä se pääoma on muka tullut?
Muka tullut? No varmaan voi olla perinyt, saanut lahjaksi, tienannut aiemmin töissä ollessa.
Ilmeisesti joko et ole ketjua lukenut tai et ymmärrä mistä olen kirjoittanut. Mutta ei se mitään, ei tämä niin vakavaa ole. Ap
Puhu vain omasta puolestasi. Sinä olet tässä ketjussa ainut, joka ei ymmärrä mitä olet kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuinkin sinusta ja muista mummoista, jotka saarnaavat holhoavasti nuorille naisille, miten eron jälkeen koittaa yksinhuoltajuus ja pienituloisuus, koska ette itse ole tajunneet kerryttää omaa omaisuutta vaan olette 100% miehen varassa.
Ei se koita, jos tekee fiksuja valintoja, mutta sinänsä tuo keskustelu on sivujuonne, halusin keskustella kolumnin arvoista, asenteista ja lähtökohdasta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, erotessa se mies joutuu maksaa elarit ja elättää edelleen niitä lapsia ja nainen ei ole silloin mikään yksinhuoltaja. Sulla on aika pahasti jutuissa nyt puurot ja vellit sekaisin.
Pointti oli että varakkaasta, elättämiseen kykenevästä miehestä erotessaan pienituloinen vaimo päätyy hyvin heikkoon taloustilanteeseen. Ja osasta tulee yksinhuoltajia. Elatusmaksut ovat surkeat, ellei mies vapaaehtoisesti halua maksaa enemmän. Näin ollen pienipalkkaisessa työssä oleva nainen on kutakuinkin yhtä heikossa tai heikommassa asemassa kuin kotiäiti tai -rouva - ratkaisevaahan tässä on varallisuus. Ap
Miten niin? Jos ei ole avioehtoa, kaikki menee jakoon puoliksi. Kumpikin lähtee yhtä köyhänä tai rikkaana liitosta. Oma moka jos ampuu itseään jalkaan suostumalla huonoon avioehtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli että varakkaasta, elättämiseen kykenevästä miehestä erotessaan pienituloinen vaimo päätyy hyvin heikkoon taloustilanteeseen. Ja osasta tulee yksinhuoltajia. Elatusmaksut ovat surkeat, ellei mies vapaaehtoisesti halua maksaa enemmän. Näin ollen pienipalkkaisessa työssä oleva nainen on kutakuinkin yhtä heikossa tai heikommassa asemassa kuin kotiäiti tai -rouva - ratkaisevaahan tässä on varallisuus. Ap
No mitä sinä omasta mielestäsi kirjoitit tuossa, jos sinun näkemyksesi mukaan tuossa ei puhuta holhoavasti ja kuvitella, että nainen on miehen varassa eikä pärjää, jos ero tulee?
Varakkaitakin perheitä on... Pahvi.
Nuoret naiset ei kestä mitään, jos perhe ns väsyttää. Älkää hankkiko perhettä ja tulko valittamaan !