Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotirouvat eivät oikeasti ole muodissa

Vierailija
25.01.2025 |

Esimerkkinä monet mediajutut tradwife-ilmiöstä, jotta päästään sitten paheksumaan ja opettamaan miten asioiden kuuluu olla. 

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010985121.html

Ja aivan kuten palstalla, se pahin peikko on se, ettei ole omaa rahaa, kun mies jättää. Ok, mutta pienipalkkainen yksinhuoltaja on aivan samassa tilanteessa. Jos nainen jää kotiin, niin tosiasiassa aikaa parisuhteelle jää enemmän ja parisuhde on paremmassa kunnossa, jos mies on normaali eikä mikään kontrolloiva ja outo tapaus. Sellainen voi olla työssäkäyvänkin mies, taloudellinen väkivalta on yleistä eli nainen joutuu maksamaan kuluista, vaikka tulot olisivat hyvin pienet.

Minä en huolisi miestä, joka ei olisi valmis elättämään pienten lasten äitiä tai vaatisi avioehtoa. (Jos molemmat haluavat avioehdon, se on eri asia.)

Ja mitä isoäiteihin tulee, niin äidinpuoleisen suvun naiset olivat kaikki miesten elätettäviä, isoäiti myös. Heistä osa myös teki taidetta, mitä kolumnisti paheksuu. Isoäidin puolelta on naistaiteilija, jonka kaikki suomalaiset tuntevat nimeltä, eikä hänenkään taiteensa häntä elättänyt, kuten kolumnisti vaatii.

Aika erikoisia juttuja osa tuossa kolumnissa.

Kommentit (225)

Vierailija
81/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"nainen, joka ei itse käy töissä rupeaa sanelemaan, että "minä en sitten suostu avioliittoon, jos haluat avioehdon".

Ehkä tässä se ero sitten on trad wife- kulttuuriin eli nainen ei alun perinkään käy töissä. Ja tuollaiset tilanteet ovat yhtä lailla mielikuvituksen tuotetta kuin itse trad wife -kulttuurikin. Nainenhan jää Suomessa kotiäidiksi vasta myöhemmin, kun saadaan lapsia. Ja avioliittoa ei kannata ollenkaan solmia, jos raha-asiat eivät ole yhteisiä ja rahan käytöstä on alun alkaen erimielisyyttä. Se on molempien etu.Ap

Mitä sä höpötät kotiäideistä, kun otsikossa puhut kotirouvista? Nehän ovat kaksi täysin eri asiaa. Ja jokainen vähänkään kartalla oleva ihminen suojaa ennen avioliittoa hankkimansa omaisuuden avioehdolla. On naiivia olla tekemättä niin, koska kullankaivajia löytyy aina. 

Jos naisella ei ole lapsia, hän on kotirouva, useimmiten kotirouvat kuitenkin Suomessa ovat entisiä kotiäitejä. Ja trad wife - mitä se sitten tarkoittaakaan on kolumnin kritiikin kohteena. Vaikka sellaisia ei Suomessa juuri ole. On nimenomaan feikkiä, someilmiö.

Jos kolumnissa olisi ollut järkeä, olisi puhuttu kotirouvista ja -äideistä niiden oikeilla nimillä ja tilanteista, jotka eivät edusta äärimmäistä marginaalia. Ap

Vierailija
82/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta, joillain on omaisuutta ja valinnanvapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"nainen, joka ei itse käy töissä rupeaa sanelemaan, että "minä en sitten suostu avioliittoon, jos haluat avioehdon".

Ehkä tässä se ero sitten on trad wife- kulttuuriin eli nainen ei alun perinkään käy töissä. Ja tuollaiset tilanteet ovat yhtä lailla mielikuvituksen tuotetta kuin itse trad wife -kulttuurikin. Nainenhan jää Suomessa kotiäidiksi vasta myöhemmin, kun saadaan lapsia. Ja avioliittoa ei kannata ollenkaan solmia, jos raha-asiat eivät ole yhteisiä ja rahan käytöstä on alun alkaen erimielisyyttä. Se on molempien etu.Ap

Mitä sä höpötät kotiäideistä, kun otsikossa puhut kotirouvista? Nehän ovat kaksi täysin eri asiaa. Ja jokainen vähänkään kartalla oleva ihminen suojaa ennen avioliittoa hankkimansa omaisuuden avioehdolla. On naiivia olla tekemättä niin, koska kullankaivajia löytyy aina. 

Trad wife on ihan vain kotirouva. Ei mitään sen ihmeellisempää. Kannattaa ottaa termit haltuun niin ei tule jauhaneeksi samoja asioita, joita kolumnisti jo kirjoitti hesariin. 

Vierailija
84/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

31. Oletat, että kotirouva tai -äiti on aina kouluttamaton ja köyhä. Näinhän on aika harvoin Suomessa, kouluttamattomuus on yleistä syrjäytyneiden ihmisten parissa eivätkä he yleensä mene yhteen varakkaiden miesten kanssa, vaikka palstan miehet aina yrittävät sitä väittää. Tilastojen mukaan näin ei kuitenkaan ole. Ja työtön ja tuilla eläjä ei taas ole kotiäiti tai -rouva ollenkaan.

Kuten sanoin, asiaa pitää tarkastella varallisuuden kannalta eikä siltä kannalta millainen työnjako on. 

Mitä tulee säästämiseen ja sijoittamiseen, niin vapaaehtoiset eläkevakuutukset eivät tosiaan ole hyvä bisnes. Itselläni on metsää pahan päivän varalle ja maksan myös pienintä yrittäjävakuutusta eli pientä yritystoimintaa on kotirouvanakin. Ap

Kuule, jos sulla on joku 17 vuotta sitten vanhaksi mennyt koulutus, muttei alan työkokemusta viiden viime vuoden ajalta, niin ei sulla oikeasti ole ammattia, vaikka koulutuksesi joskus olisi ollut tohtori.

Vierailija
85/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheeta, joillain on omaisuutta ja valinnanvapaus.

Jep. Ihan hirveää, että nuoret naiset osaavat ottaa tyhmiltä seuraajilta rahat pois ja elää näennäisesti miehen tuloilla, vaikka omat tulot ovat suuremmat kuin miehen. Kaikkihan eivät ole niin tyhmiä kuin ap, jonka piti kiristää mieheltä avioehto pärjätäkseen kotirouvana. 

Vierailija
86/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa olla kotirouva!!!!!!!!!!!!

Vierailija
87/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittava tämä ap. Loukkaantuu siitä, että kolumnisti kirjoittaa elättinä olon riskeistä, mutta sitten kuitenkin itse kirjoittaa holhoavaan sävyyn yksinhuoltajista ja heidän taloudellisesta tilanteestaan. Eli tekee tasan samaa kuin tämä kolumnisti :D

Tuossa olet kyllä oikeassa :) 

En mä kyllä oikeasti ole mistään loukkantunut, minusta tuo kolumni vain on huono. Huonot argumentit. Ap

Joo, onhan se huono argumentti, kun kerrotaan, että elätti on elätti ja siihen sisältyy riskinsä. Miksi se ei ole huono argumentti, kun sinä kerrot saman asian vauvapalstalla? 

Lue se kolumni ja aloitus uudelleen. Ap

Ei ole tarvetta. Huomasin jo ensimmäisellä

Hän kirjoitti ilmiöstä, joka on äärimmäisen pientä marginaalia ja enimmäkseen feikkiä ja leipoi siihen vielä historiattoman taidepoliittisen mielipiteen. Olisi varmasti pystynyt parempaankin, esimerkiksi analysoimaan kyseistä ilmiötä. Ap

Vierailija
88/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

...saaks nauraa...

Vierailija
89/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo nyt riippuu ihan tilanteesta. Jos on paljon mukuloita ja iso talo niin ok olla kotiäiti. M43

Vierailija
90/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kirjoitti ilmiöstä, joka on äärimmäisen pientä marginaalia ja enimmäkseen feikkiä ja leipoi siihen vielä historiattoman taidepoliittisen mielipiteen. Olisi varmasti pystynyt parempaankin, esimerkiksi analysoimaan kyseistä ilmiötä. Ap

Hän kirjoittaa kotirouvista. Heitä on ollut vuosisatoja eikä kaikki heistä ole ollut köyhiä niin kuin sinä olet. Jo 1500-luvulla oli naisia, joilla oli omaa omaisuutta miljoonien verran, mutta ajan tavan mukaisesti elivät "miehen siivellä". 

Vierailija
91/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Trad wife on ihan vain kotirouva."

Liittyy kyllä oikeistopopulismiin, täydellinen some- ja marginaali-ilmiö. Ei sillä ole mitään tekemistä oikeiden suomalaisten kotirouvien ja -äitien kanssa. Ap

Vierailija
92/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän kirjoittaa kotirouvista. Heitä on ollut vuosisatoja eikä kaikki heistä ole ollut köyhiä niin kuin sinä olet. Jo 1500-luvulla oli naisia, joilla oli omaa omaisuutta miljoonien verran, mutta ajan tavan mukaisesti elivät "miehen siivellä". 

Hänhän väitti, että isoäidit ovat aina tehneet töitä, historiaton väite sekin. Ap

Vierailija
93/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittava tämä ap. Loukkaantuu siitä, että kolumnisti kirjoittaa elättinä olon riskeistä, mutta sitten kuitenkin itse kirjoittaa holhoavaan sävyyn yksinhuoltajista ja heidän taloudellisesta tilanteestaan. Eli tekee tasan samaa kuin tämä kolumnisti :D

Tuossa olet kyllä oikeassa :) 

En mä kyllä oikeasti ole mistään loukkantunut, minusta tuo kolumni vain on huono. Huonot argumentit. Ap

Joo, onhan se huono argumentti, kun kerrotaan, että elätti on elätti ja siihen sisältyy riskinsä. Miksi se ei ole huono argumentti, kun sinä kerrot saman asian vauvapalstalla? 

Lue se kolumni ja aloitus uudelleen. Ap

Tuota noin... Näin vuonna 2025 tuollainen someilmiö on huomattavasti laajempi kuin se perinteinen kotirouvamalli, josta sinä jankutat. Somella on ollut jo vähintään kymmenen vuotta hyvin laaja osa ihmisten elämässä ja aniharva nainen on 2020-luvulla niin pihalla, että heittäytyisi täysin miehen varaan ilman mitään omaa. Varsinkaan Suomi-nimisessä maassa, jossa yli 50% avioliitoista päättyy eroon. Emme elä enää sinun nuoruusvuosiasi, jolloin se "kunnes kuolema meidät erottaa" otettiin aika usein kirjaimellisesti. 

Vierailija
94/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Trad wife on ihan vain kotirouva."

Liittyy kyllä oikeistopopulismiin, täydellinen some- ja marginaali-ilmiö. Ei sillä ole mitään tekemistä oikeiden suomalaisten kotirouvien ja -äitien kanssa. Ap

1920-luku soitti ja pyysi sinua palaamaan takaisin :D 

Vierailija
95/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänhän väitti, että isoäidit ovat aina tehneet töitä, historiaton väite sekin. Ap

Lapsettoman voi toki olla vaikea ymmärtää, että se kodin pyörittäminen ja lasten hoito (varsinkin aikana ennen kodinkoneita) oli ihan täysipäiväistä työtä. Ja on toki edellenkin, vaikka koneet helpottavatkin joitain asioita. 

Vierailija
96/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootkos kuullut varakkaista ihmisistä ikinä?

Vierailija
97/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootkos kuullut varakkaista ihmisistä ikinä?

Elän kirjaimellisesti mieheni rahoilla, joten varakkuus on minun maailmassani mahdollista vain miehille.

Ap

Vierailija
98/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei raada niska limassa pentuineen, miehineen. On rahaa nääs.

Vierailija
99/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen voi tietää, avioliiton kestosta ei voi tietää kukaan. Sikäli hassua, että sitä argumenttia tyrkytetään vain eläteille, vaikka faktisesti ison riskin paikat ovat muualla, kun molemmat ovat pienituloisia. Ap

Ymmärrätkö sä itsekään enää, mistä puhut? Minä en ainakaan enää saa mitään tolkkua sinun jutuistasi, joissa pointti vaihtuu sen mukaa mitä vastapuoli sinulle sanoo. 

Selvä, ehkä vaihdat sitten ketjua, niitä on täällä runsaasti. Ap

En tietenkään vaihda. On varsin viihdyttävää seurata, miten puhut itsesi pussiin ja yrität sitten selitellä, että olet jotekin eri asia kuin nämä kolumnissa esiin nostetut elätit, joista olet niin kovin "huolissasi". 

Kiva että ketjullani on viihdearvoa. Niin, kyllä pidän sitä epäeettisenä, että nuorista ihmisistä tehdään näitä juttuja, mutta ehkä olen turhaan huolissani. Onhan elämä toisaalta vain elämää ja siihen mahtuu monenlaista vaihetta ja koirat haukkuu, karavaani kulkee. Merkitystä on vain sikäli minkä merkityksen palautteelle itse antaa. Ap

Vierailija
100/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omavarainen, suosittelen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi