Kotirouvat eivät oikeasti ole muodissa
Esimerkkinä monet mediajutut tradwife-ilmiöstä, jotta päästään sitten paheksumaan ja opettamaan miten asioiden kuuluu olla.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010985121.html
Ja aivan kuten palstalla, se pahin peikko on se, ettei ole omaa rahaa, kun mies jättää. Ok, mutta pienipalkkainen yksinhuoltaja on aivan samassa tilanteessa. Jos nainen jää kotiin, niin tosiasiassa aikaa parisuhteelle jää enemmän ja parisuhde on paremmassa kunnossa, jos mies on normaali eikä mikään kontrolloiva ja outo tapaus. Sellainen voi olla työssäkäyvänkin mies, taloudellinen väkivalta on yleistä eli nainen joutuu maksamaan kuluista, vaikka tulot olisivat hyvin pienet.
Minä en huolisi miestä, joka ei olisi valmis elättämään pienten lasten äitiä tai vaatisi avioehtoa. (Jos molemmat haluavat avioehdon, se on eri asia.)
Ja mitä isoäiteihin tulee, niin äidinpuoleisen suvun naiset olivat kaikki miesten elätettäviä, isoäiti myös. Heistä osa myös teki taidetta, mitä kolumnisti paheksuu. Isoäidin puolelta on naistaiteilija, jonka kaikki suomalaiset tuntevat nimeltä, eikä hänenkään taiteensa häntä elättänyt, kuten kolumnisti vaatii.
Aika erikoisia juttuja osa tuossa kolumnissa.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
pienipalkkainen yksinhuoltaja on aivan samassa tilanteessa
Ei ole, yksinhuoltajalla on vapaus.
Minä en huolisi miestä, joka ei olisi valmis elättämään pienten lasten äitiä tai vaatisi avioehtoa
Samaa mieltä.
Mun suvussa ei oo oikein kukaan ollut miesten elätettävänä, isoäidit tienasi kumpikin enemmän kuin isoisät. Äitini oli kotona ja isä vastasi rahan tekemisestä, mutta äidin taloudellinen tilanne oli turvattu, rahat oli täysin yhteiset eli äitini ei koskaan joutunut pyytämään rahaa mieheltään (isäni vastustaa voimakkaasti tuollaista meininkiä, jossa mies huolehtisi rahoista ja antaisi naiselle käyttörahaa) ja kun lapset kasvoivat, äiti alkoi tekemään kohtuullisen määrän etätyötä kotoa käsin.
Nämä kotivaimovouhotukset mediassa tällä hetkellä on mielestäni lähinnä täyttä p*skaa. Nolaavat naiset itsensä menemällä noihin.
Aivan, klikkiotsikoitahan noilla haetaan ja helppoa kirjoitustyötä toimittajille.
Tarkoitin pienipalkkaisella yksinhuoltajalla sitä tilannetta, että kotiäitinä ollut pienipalkkaisessa ammatissa oleva nainen eroaa hyvätuloisesta miehestään. Hän pääsee ehkä töihin, mutta työllä ei elätetä lapsia ja makseta päivähoitomaksuja, jos lapsia on enemmän.
Järkevä neuvo olisi naisille se, että ei mennä naimisiin ja tehdä lapsia miehen kanssa, joka haluaa pitää omat rahansa täysin erillään naisen rahoista. Ja toisena vaatimuksena sitten se, että mies kykenee osallistumaan perheen elättämiseen, jos ei itse töissä käyden niin koti-isänä sitten.
Kotiin ei kannata jäädä, jos miehellä ei oikeasti ole varaa ja silloin ei ehkä kannata lapsiakaan hankkia. Kyllä syntyvyysongelma pitkälti on rahastakin kiinni, tutkitusti eli toivottua lapsilukua ei saada koska työelämä on epävarmaa. Fiksua se, ettei tehdä toista lasta, jos ei kerran ole varaa. Ap
Kaikki tähän aiheeseen liittyvät ketjut poistetaan, joten turha kirjoittaa mitään.
Minusta kotiäitiys on ihan hyvä juttu jos pariskunta niin haluaa ja miehen rahat riittää. Parasta se on lapsillekin.
Tai sitten osa-aikatyö vaimolle. Itse yritin kokoaikatyötä ja olin järjettömän väsynyt. Olin niin väsynyt töiden jälkeen, että ihan oksensin välillä.
Mies teki osansa mutta perheen ja työn yhdistäminen oli mulle liikaa. Olin onnellinen kun jouduin työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kotiäitiys on ihan hyvä juttu jos pariskunta niin haluaa ja miehen rahat riittää. Parasta se on lapsillekin.
Tai sitten osa-aikatyö vaimolle. Itse yritin kokoaikatyötä ja olin järjettömän väsynyt. Olin niin väsynyt töiden jälkeen, että ihan oksensin välillä.
Mies teki osansa mutta perheen ja työn yhdistäminen oli mulle liikaa. Olin onnellinen kun jouduin työttömäksi.
Joo kotiäitiys sopii toisille hyvin, ja on luontevaa jossain elämänvaiheessa. Samoin kotirouvia on ollut aina, mutta tämä median ja somen hypettämä TRADWIFE-ilmiö on jotain muuta. Hesarin surkeassa jutussa surkeasta Irjasta oli myös suomennettu se suoraan, eli puhuttiin KOTIVAIMOsta, mikä kertoo kaiken. Kaiken päälle tuo typerä Irja ei edes ollut vaimo, vaan avoliitossa miehen kanssa jonka kämpässä asuu, jonka käyttöön antaa oman opintotukensa ja opintolainansa (eli mies EI elätä häntä) ja jolta pyytää _käteistä_ jos haluaa vaikkapa kahville tai uuden paidan. Eli Irja elää seksikumppanina, kokkina ja siivoojana ihmiselle joka hallitsee kaikkea hänen elämässään, ja luulee olevansa jokin vaimo. Käteen hänelle jää vain velkaa, jota ei tuossa tilanteessa pitäisi edes olla, kun ei miehen elätettävänä oleva KOTIVAIMO eli kämppiksenä asuva tyttöystävä kaiken järjen mukaan tarvitse opintolainaa..
Vierailija kirjoitti:
Varmaan osa paheksuu kotirouvia siksi, että tietää, etteivät ruuhkavuodet ole kovin helppoja, jos lapsia on useampi. Meilläkin mies osallistui, vedimme vuorovedoin, sillä opiskelin neljä vuotta toisella paikkakunnalla (kolme viikkoa kotona, viikko muualla) ja mies taas aiemmassa vaiheessa oli töiden takia neljä vuotta poissa kotoa arkipäivät. Jotenkin siitä selvittiin, vieläpä ilman isovanhempia, vaikka teimme töitä aika paljon tuolloin molemmat. Kolmevuotiaiksi hoidin lapset kotona itse. Ap
Tuo Irja on hyvä esimerkki siitä, ettei yliopistoon päästäkseen tarvitse olla älykäs.
Sanotaan että muoti on tyylitajuttomia varten. Elättäköön kuka hyvänsä ketä hyvänsä, tai olkoon elättämättä. Miksi se kenellekään kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kotiäitiys sopii toisille hyvin, ja on luontevaa jossain elämänvaiheessa. Samoin kotirouvia on ollut aina, mutta tämä median ja somen hypettämä TRADWIFE-ilmiö on jotain muuta. Hesarin surkeassa jutussa surkeasta Irjasta oli myös suomennettu se suoraan, eli puhuttiin KOTIVAIMOsta, mikä kertoo kaiken. Kaiken päälle tuo typerä Irja ei edes ollut vaimo, vaan avoliitossa miehen kanssa jonka kämpässä asuu, jonka käyttöön antaa oman opintotukensa ja opintolainansa (eli mies EI el
Trad wife on minusta sataprosenttista hömppää ja siksi tuo kolumni onkin niin erikoinen. Eihän tämä mikään oikea ilmiö edes ole, vaan äärimmäisen harvinaista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan että muoti on tyylitajuttomia varten. Elättäköön kuka hyvänsä ketä hyvänsä, tai olkoon elättämättä. Miksi se kenellekään kuuluisi.
Nimenomaan. Pidän epäeettisenä tuoda nuoria ihmisiä myrskynsilmään tällaisilla jutuilla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en huolisi miestä, joka ei olisi valmis elättämään pienten lasten äitiä tai vaatisi avioehtoa
Samaa mieltä.
Mun suvussa ei oo oikein kukaan ollut miesten elätettävänä, isoäidit tienasi kumpikin enemmän kuin isoisät. Äitini oli kotona ja isä vastasi rahan tekemisestä, mutta äidin taloudellinen tilanne oli turvattu, rahat oli täysin yhteiset eli äitini ei koskaan joutunut pyytämään rahaa mieheltään (isäni vastustaa voimakkaasti tuollaista meininkiä, jossa mies huolehtisi rahoista ja antaisi naiselle käyttörahaa) ja kun lapset kasvoivat, äiti alkoi tekemään kohtuullisen määrän etätyötä kotoa käsin.
Nämä kotivaimovouhotukset mediassa tällä hetkellä on mielestäni lähinnä täyttä p*skaa. Nolaavat naisEn ymmärrä logiikkaasi. Pitäähän sen isänkin maksaa päivähoito maksuja ja elättää lasta, eron tultua vielä suuremmalla syyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken päälle tuo typerä Irja ei edes ollut vaimo, vaan avoliitossa miehen kanssa jonka kämpässä asuu, jonka käyttöön antaa oman opintotukensa ja opintolainansa (eli mies EI el
Tämä. KUN väkivalta astuu kuvioihin, niin voi alkaa harmittamaan, ettei sitä omaa rahaa ole. Ja se astuu, koska miehellä on kaikki valta, ei hänellä ole syytä olla kiltti.
Vierailija kirjoitti:
Miehen rahat? On huomioitava, että osalla kotiäideistä on omaa pääomaa alla, mikä mahdollistaa ratkaisun. Mies ei siis yksin tuo perheeseen rahaa ja vaimoparka ei ole täysin riippuvainen miehen rahakukkarosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen rahat? On huomioitava, että osalla kotiäideistä on omaa pääomaa alla, mikä mahdollistaa ratkaisun. Mies ei siis yksin tuo perheeseen rahaa ja vaimoparka ei ole täysin riippuvainen miehen rahakukkarosta.
Mistä se pääoma on muka tullut?
"En ymmärrä logiikkaasi. Pitäähän sen isänkin maksaa päivähoito maksuja ja elättää lasta, eron tultua vielä suuremmalla syyllä."
En tiedä kenelle kommentoit, mutta elatusapu on vain vähän alle 200 euroa suurimmillaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se pääoma on muka tullut?
En ole tuo, jolle vastasit, mutta itselläni oli mm. oma asunto arvoalueella ja auto, kun olin kotiäitinä. Asunnon olen siis perinyt jo alaikäisenä. Ap
Ap, erotessa se mies joutuu maksaa elarit ja elättää edelleen niitä lapsia ja nainen ei ole silloin mikään yksinhuoltaja. Sulla on aika pahasti jutuissa nyt puurot ja vellit sekaisin.
Siis se on noin paljon pienimmillään, voi olla vaikka tuplasti enemmän jos on palkkatyössä käyvä mies.
Olen varakkaan miehen avopuoliso. Olen kotona. Maksamme puoliksi kulut. Mies ostaa lomamatkoja ja kaikkea ylellistä. Kukin tyylillään.
Ainoa pätevä äidin antama neuvo (olin noin 12-vuotias): "Kyllä sun joku ammatti pitää hankkia, ettäs elätät ittes." Aikanaan sain valita perheen perustaminen vai opiskelu. Äitini oli kotiäiti ja katkera siitä.
Samaa mieltä.
Nämä kotivaimovouhotukset mediassa tällä hetkellä on mielestäni lähinnä täyttä p*skaa. Nolaavat naiset itsensä menemällä noihin.