Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotirouvat eivät oikeasti ole muodissa

Vierailija
25.01.2025 |

Esimerkkinä monet mediajutut tradwife-ilmiöstä, jotta päästään sitten paheksumaan ja opettamaan miten asioiden kuuluu olla. 

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010985121.html

Ja aivan kuten palstalla, se pahin peikko on se, ettei ole omaa rahaa, kun mies jättää. Ok, mutta pienipalkkainen yksinhuoltaja on aivan samassa tilanteessa. Jos nainen jää kotiin, niin tosiasiassa aikaa parisuhteelle jää enemmän ja parisuhde on paremmassa kunnossa, jos mies on normaali eikä mikään kontrolloiva ja outo tapaus. Sellainen voi olla työssäkäyvänkin mies, taloudellinen väkivalta on yleistä eli nainen joutuu maksamaan kuluista, vaikka tulot olisivat hyvin pienet.

Minä en huolisi miestä, joka ei olisi valmis elättämään pienten lasten äitiä tai vaatisi avioehtoa. (Jos molemmat haluavat avioehdon, se on eri asia.)

Ja mitä isoäiteihin tulee, niin äidinpuoleisen suvun naiset olivat kaikki miesten elätettäviä, isoäiti myös. Heistä osa myös teki taidetta, mitä kolumnisti paheksuu. Isoäidin puolelta on naistaiteilija, jonka kaikki suomalaiset tuntevat nimeltä, eikä hänenkään taiteensa häntä elättänyt, kuten kolumnisti vaatii.

Aika erikoisia juttuja osa tuossa kolumnissa.

Kommentit (225)

Vierailija
41/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei ole kotirouvia, on vain provaider-miestä etsiviä naisia. Ennen heitä kutsuttiin siipeilijöiksi tai eläteiksi. 

On, minä olen sellainen ja tuttavapiiriini kuuluu kaksi muutakin, vasta eläkeiän  saavuttanutta  kotirouvaa. Ei ole mies jättänyt ;)  Ap

Vierailija
42/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei ole kotirouvia, on vain provaider-miestä etsiviä naisia. Ennen heitä kutsuttiin siipeilijöiksi tai eläteiksi. 

On, minä olen sellainen ja tuttavapiiriini kuuluu kaksi muutakin, vasta eläkeiän  saavuttanutta  kotirouvaa. Ei ole mies jättänyt ;)  Ap

Elätti se sinäkin olet niin kauan kuin et itse tienaa elantoasi. Miehesi on ihan samalla tavalla "provider" kuin näillä erikseen elättäjää etsivilläkin. Sori siitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varakkaan miehen avopuoliso. Olen kotona. Maksamme puoliksi kulut. Mies ostaa lomamatkoja ja kaikkea ylellistä. Kukin tyylillään.

Millä rahalla sinä maksat puolet kuluista, kun et ole töissä?

Vierailija
44/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, erotessa se mies joutuu maksaa elarit ja elättää edelleen niitä lapsia ja nainen ei ole silloin mikään yksinhuoltaja. Sulla on aika pahasti jutuissa nyt puurot ja vellit sekaisin.

Pointti oli että varakkaasta, elättämiseen kykenevästä miehestä erotessaan pienituloinen vaimo päätyy hyvin heikkoon taloustilanteeseen. Ja osasta tulee yksinhuoltajia. Elatusmaksut ovat surkeat, ellei mies vapaaehtoisesti halua maksaa enemmän. Näin ollen pienipalkkaisessa työssä oleva nainen on kutakuinkin yhtä heikossa tai heikommassa asemassa kuin kotiäiti tai -rouva - ratkaisevaahan tässä on varallisuus. Ap

Ei avioero tarkoita sitä, että huoltajuus päättyy. Otapa asioista selvää. Huoltajuus ei määrity varallisuuden mukaan ja sen purkamista pitää erikseen hakea. Eikä sitä ihan tuosta vaan myönnetä. 

Kaikkihan tuon tietävät. Luulen että sinulla on vähän heikko käsitys siitä mitä eron jälkeen monesti tapahtuu. Nainen jää heikkoon taloudelliseen asemaan ja mies jatkaa viikonloppuisänä uuden naisensa kanssa. Olisi idylliä, jos yhteishuoltajuus aina toimisi ja elatusta tulisi niin ettei lasten menoista tule ongelmaa, mutta todellisuus usein on raadollisempaa. Ap

Vierailija
45/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elätti se sinäkin olet niin kauan kuin et itse tienaa elantoasi. Miehesi on ihan samalla tavalla "provider" kuin näillä erikseen elättäjää etsivilläkin. Sori siitä. 

Selvä, olen elätti, mutta se ei kuulu kenellekään enkä tarvitse kolumnistien opastusta yksityisasioihini. Ap

Vierailija
46/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, erotessa se mies joutuu maksaa elarit ja elättää edelleen niitä lapsia ja nainen ei ole silloin mikään yksinhuoltaja. Sulla on aika pahasti jutuissa nyt puurot ja vellit sekaisin.

Pointti oli että varakkaasta, elättämiseen kykenevästä miehestä erotessaan pienituloinen vaimo päätyy hyvin heikkoon taloustilanteeseen. Ja osasta tulee yksinhuoltajia. Elatusmaksut ovat surkeat, ellei mies vapaaehtoisesti halua maksaa enemmän. Näin ollen pienipalkkaisessa työssä oleva nainen on kutakuinkin yhtä heikossa tai heikommassa asemassa kuin kotiäiti tai -rouva - ratkaisevaahan tässä on varallisuus. Ap

Ei avioero tarkoita sitä, että huoltajuus päättyy. Otapa asioista selvää. Huoltajuus ei määrity varallisuuden mukaan ja sen purkamista pitää erikseen hakea. Eik

Etpä tiennyt sinäkään. Sinähän kirjoitit, että naisista tulee eron myötä yksinhuoltajia. Niinhän asia ei mene. Huoltajuus säilyy riippumatta siitä, maksaako mies elatusta vai maksaako sen Kela. Vasta sitten naisesta tulee yksinhuoltaja, jos hän hakee erikseen yksinhuoltajuutta tai mies hakee huoltajuuden purkua omalta osaltaan. Kolmas vaihtoehto toki on se, että mies kuolee, jolloin luonnollisesti myös huoltajuus päättyy. Pelkkä ero ei tee naisesta ikinä yksinhuoltajaa. Ei, vaikka hän olisi käytännöntasolla 100% vastuussa lapsista. 

Vierailija
47/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvä, olen elätti, mutta se ei kuulu kenellekään enkä tarvitse kolumnistien opastusta yksityisasioihini. Ap

Eipä sinua kukaan ole edes yrittänyt opastaa. Katsos, kun Suomessa media ei pyöri sinun napasi ympärillä, vaikka sinun elämäsi keskipisteenä onkin vain oma napa. 

Vierailija
48/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kotiäitiys on ihan hyvä juttu jos pariskunta niin haluaa ja miehen rahat riittää. Parasta se on lapsillekin.

Tai sitten osa-aikatyö vaimolle. Itse yritin kokoaikatyötä ja olin järjettömän väsynyt. Olin niin väsynyt töiden jälkeen, että ihan oksensin välillä.

Mies teki osansa mutta perheen ja työn yhdistäminen oli mulle liikaa. Olin onnellinen kun jouduin työttömäksi.

Tai osa-aikatyö miehelle. Minä en vapaaehtoisesti luopuisi palkka- ja eläkekehityksestäni. En ole koskaan tavoitellut sitä vähemmän tienaavan asemaa perheessä, enkä ole sitä. 

Vierailija
49/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Etpä tiennyt sinäkään. Sinähän kirjoitit, että naisista tulee eron myötä yksinhuoltajia. Niinhän asia ei mene. Huoltajuus säilyy riippumatta siitä, maksaako mies elatusta vai maksaako sen Kela. Vasta sitten naisesta tulee yksinhuoltaja, jos hän hakee erikseen yksinhuoltajuutta tai mies hakee huoltajuuden purkua omalta osaltaan. Kolmas vaihtoehto toki on se, että mies kuolee, jolloin luonnollisesti myös huoltajuus päättyy. Pelkkä ero ei tee naisesta ikinä yksinhuoltajaa. Ei, vaikka hän olisi käytännöntasolla 100% vastuussa lapsista."

Kyllä minä tiedän mitä yksinhuoltaja tarkoittaa, moni lähivanhempi on sitä käytännössä, sitä tarkoitin. Yksi parhaista ystävistänikin oli, onneksi kesti vain viisi vuotta eli lapset nyt täysi-ikäisiä. Ap 

Vierailija
50/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sinua kukaan ole edes yrittänyt opastaa. Katsos, kun Suomessa media ei pyöri sinun napasi ympär

Juuri sinäkin sitä yritit, kolumnistin kanssa samaan tyylilajiin. Ap

Vierailija
51/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Etpä tiennyt sinäkään. Sinähän kirjoitit, että naisista tulee eron myötä yksinhuoltajia. Niinhän asia ei mene. Huoltajuus säilyy riippumatta siitä, maksaako mies elatusta vai maksaako sen Kela. Vasta sitten naisesta tulee yksinhuoltaja, jos hän hakee erikseen yksinhuoltajuutta tai mies hakee huoltajuuden purkua omalta osaltaan. Kolmas vaihtoehto toki on se, että mies kuolee, jolloin luonnollisesti myös huoltajuus päättyy. Pelkkä ero ei tee naisesta ikinä yksinhuoltajaa. Ei, vaikka hän olisi käytännöntasolla 100% vastuussa lapsista."

Kyllä minä tiedän mitä yksinhuoltaja tarkoittaa, moni lähivanhempi on sitä käytännössä, sitä tarkoitin. Yksi parhaista ystävistänikin oli, onneksi kesti vain viisi vuotta eli lapset nyt täysi-ikäisiä. Ap 

Et selkeästi tiedä. Yksinhuoltajuus on ihan muuta kuin sitä, että käytännössä vastaa lasten hoidosta yksin. Jos tuo olisi yksinhuoltajuuden määritelmä, moni avioliitossa oleva ja miehen kanssa samassa taloudessa asuvakin olisi yksinhuoltaja. 

Vierailija
52/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hyvin vähän rikkaita miehiä, jotka ovat perheen ja kotirouvan elättäjiä ja jotka voivat yksin maksaa kaikki kulut ja pitää kotirouvan sievänä ja huoliteltuna 24/7.

Tämä kotirouvamalli jota tässä myydään, on peräisin jenkkilästä yläluokan parista 50-luvulta. Suomessa kotirouvailu on ollut pelkästään rikkaampien sukujen juttu. Muut naiset ovat aina tehneet kovasti töitä ja sota-aikana naiset tekivät töitä ja pitivät perheistä huolta sekä sotien jälkeen naiset osallistuivat maan uudelleenrakentamiseen. Suomen vahvuus on ahkera, työtäpelkäämätön suomalainen nainen.

Vierailija
53/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varakkaan miehen avopuoliso. Olen kotona. Maksamme puoliksi kulut. Mies ostaa lomamatkoja ja kaikkea ylellistä. Kukin tyylillään.

Olen perinyt paljon omaisuutta.

Vierailija
54/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sinua kukaan ole edes yrittänyt opastaa. Kats

Opettelepa mummeli lukemaan. Minä en ole sinua missään yrittänyt opastaa. Minua kun ei kiinnosta vttuakaan, miten sinä elämäsi elät. Kolumnistit taasen kirjoittavat yleisellä tasolla, eivät todellakaan sinusta. Et sinä niin tärkeä henkilö ole, että sinusta kirjoitettaisiin henkilökohtainen kolumni :D

Vierailija
55/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sellainen termi kuin omaisuus sinulle tuttu? Sitä voi olla ihmisellä, vaikka hän ei kävisi töissä. Yllättikö?

Vierailija
56/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et selkeästi tiedä. Yksinhuoltajuus on ihan muuta kuin sitä, että käytännössä vastaa lasten hoidosta yksin. Jos t

Käytin väärää termiä. Haluatko keskustella aiheesta vai terminologiasta? Mainitsemani ystävä oli juuri sellainen pienipalkkainen nainen, jonka elintaso romahti erossa, kun piti elättää teini-ikäisiä, joilla on isommat menot kuin taaperolla. On autokoulua, lukion kirkjoja, kännyköitä ja monenlaista. Kun perheestä poistuu yksi huoltaja millä tahansa menetelmällä, on nainen harvoin kuskin penkillä. Talousasiat ratkaisevat elämässä valitettavasti aika paljon. Siksi kannattaisi tehdä fiksuja valintoja. Ehkäpä sentää siinä ollaan samoilla linjoilla? Eli jos ryhtyy elämään miehen siivellä, ei pidä suostua avioehtoon ja miehen tulee olla suurituloinen sekä antelias sekä vastuullinen, hyvä isä. Ap

Vierailija
57/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvin vähän rikkaita miehiä, jotka ovat perheen ja kotirouvan elättäjiä ja jotka voivat yksin maksaa kaikki kulut ja pitää kotirouvan sievänä ja huoliteltuna 24/7.

Tämä kotirouvamalli jota tässä myydään, on peräisin jenkkilästä yläluokan parista 50-luvulta. Suomessa kotirouvailu on ollut pelkästään rikkaampien sukujen juttu. Muut naiset ovat aina tehneet kovasti töitä ja sota-aikana naiset tekivät töitä ja pitivät perheistä huolta sekä sotien jälkeen naiset osallistuivat maan uudelleenrakentamiseen. Suomen vahvuus on ahkera, työtäpelkäämätön suomalainen nainen.

Kotirouvilla on ollut iso rooli naisasialiikkeessä ja monessa muussa tärkeässä asiassa, joista ei ole maksettu palkkaa. Ap

Vierailija
58/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuutta on tosiaankin joillakin... Hehheh! Jipii!

Vierailija
59/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittava tämä ap. Loukkaantuu siitä, että kolumnisti kirjoittaa elättinä olon riskeistä, mutta sitten kuitenkin itse kirjoittaa holhoavaan sävyyn yksinhuoltajista ja heidän taloudellisesta tilanteestaan. Eli tekee tasan samaa kuin tämä kolumnisti :D

Vierailija
60/225 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittava tämä ap. Loukkaantuu siitä, että kolumnisti kirjoittaa elättinä olon riskeistä, mutta sitten kuitenkin itse kirjoittaa holhoavaan sävyyn yksinhuoltajista ja heidän taloudellisesta tilanteestaan. Eli tekee tasan samaa kuin tämä kolumnisti :D

Tuossa olet kyllä oikeassa :) 

En mä kyllä oikeasti ole mistään loukkantunut, minusta tuo kolumni vain on huono. Huonot argumentit. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi