Kotirouvat eivät oikeasti ole muodissa
Esimerkkinä monet mediajutut tradwife-ilmiöstä, jotta päästään sitten paheksumaan ja opettamaan miten asioiden kuuluu olla.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010985121.html
Ja aivan kuten palstalla, se pahin peikko on se, ettei ole omaa rahaa, kun mies jättää. Ok, mutta pienipalkkainen yksinhuoltaja on aivan samassa tilanteessa. Jos nainen jää kotiin, niin tosiasiassa aikaa parisuhteelle jää enemmän ja parisuhde on paremmassa kunnossa, jos mies on normaali eikä mikään kontrolloiva ja outo tapaus. Sellainen voi olla työssäkäyvänkin mies, taloudellinen väkivalta on yleistä eli nainen joutuu maksamaan kuluista, vaikka tulot olisivat hyvin pienet.
Minä en huolisi miestä, joka ei olisi valmis elättämään pienten lasten äitiä tai vaatisi avioehtoa. (Jos molemmat haluavat avioehdon, se on eri asia.)
Ja mitä isoäiteihin tulee, niin äidinpuoleisen suvun naiset olivat kaikki miesten elätettäviä, isoäiti myös. Heistä osa myös teki taidetta, mitä kolumnisti paheksuu. Isoäidin puolelta on naistaiteilija, jonka kaikki suomalaiset tuntevat nimeltä, eikä hänenkään taiteensa häntä elättänyt, kuten kolumnisti vaatii.
Aika erikoisia juttuja osa tuossa kolumnissa.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Ap, erotessa se mies joutuu maksaa elarit ja elättää edelleen niitä lapsia ja nainen ei ole silloin mikään yksinhuoltaja. Sulla on aika pahasti jutuissa nyt puurot ja vellit sekaisin.
Pointti oli että varakkaasta, elättämiseen kykenevästä miehestä erotessaan pienituloinen vaimo päätyy hyvin heikkoon taloustilanteeseen. Ja osasta tulee yksinhuoltajia. Elatusmaksut ovat surkeat, ellei mies vapaaehtoisesti halua maksaa enemmän. Näin ollen pienipalkkaisessa työssä oleva nainen on kutakuinkin yhtä heikossa tai heikommassa asemassa kuin kotiäiti tai -rouva - ratkaisevaahan tässä on varallisuus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis se on noin paljon pienimmillään, voi olla vaikka tuplasti enemmän jos on palkkatyössä käyvä mies.
Suurimmillaan tuon verran, jos kelan sivuja on uskominen. Mutta vaikka se olisi 400 euroa, ei sillä pitkälle pötki. Kaiken joutuu maksamaan yksin.
Olen palstallakin ihmetellyt miksi ihmeessä naiset ottavat lapset itselleen usein, jos mies jättää ja menee toisen naisen kanssa yhteen. Itse ehdottomasti olisin jättänyt lapset miehelle, jos noin olisi käynyt. Suurituloisena hän olisi saanut hoidella pääosan kuluista ja isällä tosiaan on lapsista täysi vastuu niin kuin äidilläkin. Oman elämän luominen olisi helpompi alussa, kun lapset ovat miehellä, jolla on siinä uusi parisuhde kehitteillä eli uusikin nainen saa heti täydet valtuudet bonusäidiksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen varakkaan miehen avopuoliso. Olen kotona. Maksamme puoliksi kulut. Mies ostaa lomamatkoja ja kaikkea ylellistä. Kukin tyylillään.
On lapsiakin kaksi. Rahaa on.
Somen tradwifet tienaa someteatterilla enemmän tuloja kuin se perheen pää, joten kaukana tämä on siitä mistä se some on kertovinaan, kun itsellä onkin täysi taloudellinen riippumattomuus miehen tuloista ja perinteisestä palkkatyöstä.
Kyllä minäkin esittäisen somessa vaikka vaaleanpunaista elefanttia, jos sillä tienaa satoja tuhansia ja kertoisin muille miten ihanaa on olla vaaleanpunainen elefantti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kotiäitiys on ihan hyvä juttu jos pariskunta niin haluaa ja miehen rahat riittää. Parasta se on lapsillekin.
Tai sitten osa-aikatyö vaimolle. Itse yritin kokoaikatyötä ja olin järjettömän väsynyt. Olin niin väsynyt töiden jälkeen, että ihan oksensin välillä.
Mies teki osansa mutta perheen ja työn yhdistäminen oli mulle liikaa. Olin onnellinen kun jouduin työttömäksi.
Miehen rahat? On huomioitava, että osalla kotiäideistä on omaa pääomaa alla, mikä mahdollistaa ratkaisun. Mies ei siis yksin tuo perheeseen rahaa ja vaimoparka ei ole täysin riippuvainen miehen rahakukkarosta.
Mistä se pääoma on muka tullut?
Onlyfanista ja persettä myymällä.
No tuossa se toinen hömppäuutisointi heti tulikin. Kukaan ei tuolla hanki tai ehkä muutama hyvin harva ja ikuisen riesan saa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ainoa pätevä äidin antama neuvo (olin noin 12-vuotias): "Kyllä sun joku ammatti pitää hankkia, ettäs elätät ittes." Aikanaan sain valita perheen perustaminen vai opiskelu. Äitini oli kotiäiti ja katkera siitä.
Useimmat suomalaiset hankkivat koulutuksen. Eli kotiäidit eivät yleensä ole kouluttamattomia eikä noiden välillä siis tarvitse valita. Hyvä neuvo sinänsä hankkia koulutus. Jos sitä ei ole hankkinut, on yleensä taustalla ihan muunlaisia asioita alun perin kuin se, että haluaa olla lasten kanssa kotona. Ap
Mikä hiton kotivaimo?! Tunnen termit kotirouva ja kotiäiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kotiäitiys on ihan hyvä juttu jos pariskunta niin haluaa ja miehen rahat riittää. Parasta se on lapsillekin.
Tai sitten osa-aikatyö vaimolle. Itse yritin kokoaikatyötä ja olin järjettömän väsynyt. Olin niin väsynyt töiden jälkeen, että ihan oksensin välillä.
Mies teki osansa mutta perheen ja työn yhdistäminen oli mulle liikaa. Olin onnellinen kun jouduin työttömäksi.
Miehen rahat? On huomioitava, että osalla kotiäideistä on omaa pääomaa alla, mikä mahdollistaa ratkaisun. Mies ei siis yksin tuo perheeseen rahaa ja vaimoparka ei ole täysin riippuvainen miehen rahakukkarosta.
Meillä perheessä tilanne, missä miehen työ on luonteeltaan sellainen, ettei se mahdollista puolison työssäkäyntiä. Ainakaan omaa uraa ei voi helposti luoda, kun aika-ajoin asuvat ulkomailla. Käytännössä puolet työurasta tapahtuu poissa Suomesta. Perheellisille maksetaan lisäosaa palkkaan, mutta sekin maksetaan tässä tapauksessa miehelle, ei sille puolisolle, joka urastaan joutuu luopumaan.
Tuossa ammatissa on myös naisia, eli ei ole vain miehille se palkka. Myös kovin moni liitto ei tuota kestä.
Vierailija kirjoitti:
Somen tradwifet tienaa someteatterilla enemmän tuloja kuin se perheen pää, joten kaukana tämä on siitä mistä se some on kertovinaan, kun itsellä onkin täysi taloudellinen riippumattomuus miehen tuloista ja perinteisestä palkkatyöstä.
Kyllä minäkin esittäisen somessa vaikka vaaleanpunaista elefanttia, jos sillä tienaa satoja tuhansia ja kertoisin muille miten ihanaa on olla vaaleanpunainen elefantti.
Hyvä pointti, koko juttu on feikkiä, siis tämä trad wife-juttu. Ja siihen reagoidaan kuten kolumnissa: mukaan sotketaan vielä taidepolitiikkaakin hyvin yksisilmäisestä näkökulmasta. Hyvin monen merkittävän naistaiteilijan on mies elättänyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, erotessa se mies joutuu maksaa elarit ja elättää edelleen niitä lapsia ja nainen ei ole silloin mikään yksinhuoltaja. Sulla on aika pahasti jutuissa nyt puurot ja vellit sekaisin.
Pointti oli että varakkaasta, elättämiseen kykenevästä miehestä erotessaan pienituloinen vaimo päätyy hyvin heikkoon taloustilanteeseen. Ja osasta tulee yksinhuoltajia. Elatusmaksut ovat surkeat, ellei mies vapaaehtoisesti halua maksaa enemmän. Näin ollen pienipalkkaisessa työssä oleva nainen on kutakuinkin yhtä heikossa tai heikommassa asemassa kuin kotiäiti tai -rouva - ratkaisevaahan tässä on varallisuus. Ap
On totta, että pienituloinen vaimo päätyy varakkaasta miehestä erotessaan hyvin heikkoon taloustilanteeseen. Mutta se ammatiton ja työtön kotivaimo päätyy vielä paljon, paljon heikompaan tilanteeseen, josta ulospääsy on paljon työläämpää ja kestää onnistuessaankin vuosikausia pitempään.
Kaikilta teiltä, joiden miehet maksavat teille vapaaehtoista eläkevakuutusta, kuulisin mielelläni, että paljon he sitä maksavat? Jos ihmisillä ei alla ole kohtuullista työeläkettä (jonka lisäksi nuo lisäeläkkeet maksettaisiin) vaan vain kansaneläke ja takuueläke (jotka korvautuvat vapaaehtoisilla lisäeläkkeillä) sitä lisäeläkettä pitäisi maksaa viitisen sataa euroa kuussa koko työiän ajan, ja sittenkään sitä lisäeläkettä ei makseta koko eläkeikää vaan vain muutaman vuoden ajan seitsemänkymppissynttärien jälkeen. Lisäeläkkeet ovat aika huono säästämisen muoto, ja moni sellaisen ottanut ei ole ihan tajunnut koko juttua. Erityisen huono muoto se on tosiaan kotiäideille ja muille, joille ei kerry työeläkettä, koska useimmiten silloin koko säästö vaan vähennetään kansaneläkkeeestä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tuon termin käyttämisellä tarkoitus viitata johonkin muuhun kuin kotiäitiin ja kotirouvaan, kun se nyt mediassa on otettu suomennokseksi trad wife-ilmiöön liittyen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Aika monen yksinhuoltajan rahatilanne on todella tiukka. Läheskään kaikki miehet eivät maksa puolia, jos yhtään mitään. Silloin toki yhteiskunta maksaa, mutta se ei todellakaan ole puolia kustannuksista.
Sit on miehiä, jotka maksavat puolet tai ylikin.
31. Oletat, että kotirouva tai -äiti on aina kouluttamaton ja köyhä. Näinhän on aika harvoin Suomessa, kouluttamattomuus on yleistä syrjäytyneiden ihmisten parissa eivätkä he yleensä mene yhteen varakkaiden miesten kanssa, vaikka palstan miehet aina yrittävät sitä väittää. Tilastojen mukaan näin ei kuitenkaan ole. Ja työtön ja tuilla eläjä ei taas ole kotiäiti tai -rouva ollenkaan.
Kuten sanoin, asiaa pitää tarkastella varallisuuden kannalta eikä siltä kannalta millainen työnjako on.
Mitä tulee säästämiseen ja sijoittamiseen, niin vapaaehtoiset eläkevakuutukset eivät tosiaan ole hyvä bisnes. Itselläni on metsää pahan päivän varalle ja maksan myös pienintä yrittäjävakuutusta eli pientä yritystoimintaa on kotirouvanakin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tuon termin käyttämisellä tarkoitus viitata johonkin muuhun kuin kotiäitiin ja kotirouvaan, kun se nyt mediassa on otettu suomennokseksi trad wife-ilmiöön liittyen. Ap
Tai toimittajat on lukutaidottomia ja tekevät artikkelit tekoälyllä.
Vierailija kirjoitti:
31. Oletat, että kotirouva tai -äiti on aina kouluttamaton ja köyhä. Näinhän on aika harvoin Suomessa, kouluttamattomuus on yleistä syrjäytyneiden ihmisten parissa eivätkä he yleensä mene yhteen varakkaiden miesten kanssa, vaikka palstan miehet aina yrittävät sitä väittää. Tilastojen mukaan näin ei kuitenkaan ole. Ja työtön ja tuilla eläjä ei taas ole kotiäiti tai -rouva ollenkaan.
Kuten sanoin, asiaa pitää tarkastella varallisuuden kannalta eikä siltä kannalta millainen työnjako on.
Mitä tulee säästämiseen ja sijoittamiseen, niin vapaaehtoiset eläkevakuutukset eivät tosiaan ole hyvä bisnes. Itselläni on metsää pahan päivän varalle ja maksan myös pienintä yrittäjävakuutusta eli pientä yritystoimintaa on kotirouvanakin. Ap
*YELIä siis maksan, mikä sen nimi nyt virallisesti onkaan, yrittäjän eläke. Ap
Suomi on köyhä ja suomalaiset miehet niin köyhiä, etteivät pysty yksin elättämään perhettä ja kotirouvaa. Suomalainen mies ei ole perheen pää eikä elättäjä, hän on vain perheenjäsen muiden perheenjäsenten joukossa.
Nykyisin ei ole kotirouvia, on vain provaider-miestä etsiviä naisia. Ennen heitä kutsuttiin siipeilijöiksi tai eläteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai toimittajat on lukutaidottomia ja tekevät artikkelit tekoälyllä.
Varmaan sekin on yleistynyt eli laitetaan haastattelun sitaatit sisälle ja pyydetään laatimaan juttu muutamalla kärjellä. Se on tulevaisuutta ainakin, nythän Hesari ilmoittaa mikä on tekoälyn laatimaa sisältöä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei avioero tarkoita sitä, että huoltajuus päättyy. Otapa asioista selvää. Huoltajuus ei määrity varallisuuden mukaan ja sen purkamista pitää erikseen hakea. Eikä sitä ihan tuosta vaan myönnetä.
Onlyfanista ja persettä myymällä.