Mikä idea on käyttää vain yksityislääkäreitä?
Ennen soteuudistusta olin tyytyväisempi julkiseen sairaanhoitoon. En ymmärrä lainkaan niitä jotka käyttää vain yksityisiä lääkäreitä.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjät maksavat tietenkin. Et kai todellakin luule, että työssäkäyvät ovat halukkaita maksamaan kotona makaaville kalliita terveyspalveluita, jos eivät itse niistä hyödy?
Eli et tajua, mikä on julkisen terveydenhuollon pointti. No eipä sitten mitään.
Ai pointti on mielestäsi se etteivät työssäkäyvät eli maksajat voi käyttää niitä?
Ihan vaan siksi, koska haluan päästä pian hoitoon ja tutkimuksiin, onko se sinulta ap pois?
AP taitaa haaveilla siitä, että jos kaikki käyttäisivät julkisia, niin palvelut olisivat taivaallisia ja salamannopeita. Valitettavasti tämä ei toimi niin. Sen osoittaa juurikin yksityisten ja erityisesti työterveyspalveluiden suosio. Eipä siinä, kyllä julkisten palveluiden järjestämisessä olisi todellakin parantamisen varaa, mitä nyt niiden tuttujen, jotka eivät työterveyshuollon piirissä ole, juttuja seuraa. Niiden käyttämisen lisääminen vain ei ole se ratkaisu. Sote on mennyt päin honkia ja tuntuu siltä, että mikään hallituskokoonpano ei sitä pysty korjaamaan. Tarvitsemme Javier Milein keinoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on parhaillaan korvatulehdus. Soitin ensin terveyskeskukseen. Sieltä sanottiin, että seurava vapaa aika on 3 viikon päästä. Voit ehkä tästä päätellä, miksi seuraava soittoni kohdistuikin Mehiläiselle.
Meillä on tk:ssa myös päivystys !
Kaikilla muillakin on! Sinne vaan ei tuosta vain marssita, vaan puhelimen päässä hoitaja päättää, onko sinun vaivasi päivystystä vaativa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä jonottaisin julkiselle kun pääsen yksityiselle ilmaiseksi? Mitä ymmärrettävää siinä on?
Leuhkit !
Harva työnantaja maksaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjät maksavat tietenkin. Et kai todellakin luule, että työssäkäyvät ovat halukkaita maksamaan kotona makaaville kalliita terveyspalveluita, jos eivät itse niistä hyödy?
Ai pointti on mielestäsi se etteivät työssäkäyvät eli maksajat voi käyttää niitä?
Eli et osaa edes lukea. No se selittääkin paljon. KUKAAN ei ole sanonut, että työssäkäyvät eivät voi käyttää julkisia palveluita. Tuo ajatus on ihan oman mielikuvituksesi tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä jonottaisin julkiselle kun pääsen yksityiselle ilmaiseksi? Mitä ymmärrettävää siinä on?
Leuhkit !
Harva työnantaja maksaa kaiken.
Jos käyt omalla vakuutuksellasi, ei se ilmainen ole ja on omavastuukin olemassa.
Saan heti ajan tutkimuksiin heti enkä ens vuonna
Jos käyt omalla vakuutuksellasi, ei se ilmainen ole ja on omavastuukin olemassa.
Itse käyn työnantajan vakuutuksella, jolloin se on nimenomaan ilmainen minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään siitä, että pääsee erikoislääkärillekin suoraan, eikä tarvi mennä ensin yleislääkärin kautta. Lisäksi yksityisellä tuntuu, että on enemmän valtaa siihen omaan hoitoon. Periaatteessahan toki aina julkisellakin on niin, että ihmisella on päätösvalta mitä omalle keholle tehdään, mutta se on usein tyyliä että tämä hoito tai ei mitään hoitoa. Yksityisellä voi neuvotella eri hoitovaihtoehdoista ja saada vaikka sen käypä hoito suosituksen vastaisenkin lääkärin harkinnan mukaan. Esim. itse ottanut polven nivelrikkoon tällaista hoitoa (Synvisc keinotekoinen nivelneste), ja toimii mainiosti. Vaan julkiselta ei tipu, koska ei ole Käypä Hoidossa.
Oma kokemukseni yksityisestä on, että siellä myös mielellään tehdään turhia ja loppuunsa jopa haitallisia toimenpiteitä. Tämän vuoksi käyn mieluummin julkisella
Sivusta:
Esimerkiksi tarpeeton, yksityisen lääkäriasema labra. Lääkäri määrää jonku kohdunsuun syöpänäytteen, vaikka potilas on vasta vuosi sitten siinä joukko seulonnissa, ilmaiseksi.
Lääkäri määrää turhia verikokeita silloinkin, kun potillas tullut vastaanotolle virtsatieinfektion takia.
Tuolloin tarvitaan vain virtsan bakteeriviljely, sekä hlön tulehdusarvo verissä
Kyllä yksityiset lääkäriasemat pystyvät ja osaavat rahastamaan, kuin mikä muukin yksityinen firma.
Noilla suurilla yksityislääkärillä asemilla on omat labrat, omissa tiloissaan.
Tuler mieleen Gigantin myyjien, palvelujen ja ostosten tyrkytys, tietämättömille asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro toki mitä siitä työssäkäyvä ihminen hyötyy?
No mietipä ihan itse. Otetaan esimerkiksi vaikkapa juuri läpikäymäni olkapääleikkaus. Paljonko luulet, että se maksoi minulle henkilökohtaisesti julkisella? Entä paljonko arvelet, että se olisi maksanut yksityisesti teetettynä?
Ja olet työssäkäyvä? Miksi käytit julkista, kun tuossa juurikin neuvottiin, että työssäkäyvien pitäisi käyttää vain yksityisiä ja jättää julkinen terveydenhuolto vain työelämän ulkopuolisten käyttöön. Miten kehtasit tuhlata heidän resurssejaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on sairauskuluvakuutus niin pääsen vaikka samana päivänä erikoislääkärille.
Jos käyttäisin vain julkista puolta niin saisin odottaa tyyliin 2kk että lähetteen jälkeen pääsee erikoislääkärille.
No tarvitsetko erikoislääkäriä niin usein?
Myös yleislääkäri voi olla erikoislääkäri = yleislääketieteen erikoislääkäri. Vähän laajempi tietämys, kun samalla käynnillä voi kertoa useammasta vaivasta. Poskiontelot särkee, mutta sitten on vielä tämä ihottuma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusin juuri työterveydessä reseptit, lääkärin sai kiinni minuutissa. Lapsella on sairaskuluvakuutus, kun lääkäriä tarvitsee, voidaan lähteä saman tien yksityislääkärille, ei tarvitse odotella yhtään.
Itse lähetän reseptin uusittavaksi Kannassa.
Uusivat myös apteekin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään siitä, että pääsee erikoislääkärillekin suoraan, eikä tarvi mennä ensin yleislääkärin kautta. Lisäksi yksityisellä tuntuu, että on enemmän valtaa siihen omaan hoitoon. Periaatteessahan toki aina julkisellakin on niin, että ihmisella on päätösvalta mitä omalle keholle tehdään, mutta se on usein tyyliä että tämä hoito tai ei mitään hoitoa. Yksityisellä voi neuvotella eri hoitovaihtoehdoista ja saada vaikka sen käypä hoito suosituksen vastaisenkin lääkärin harkinnan mukaan. Esim. itse ottanut polven nivelrikkoon tällaista hoitoa (Synvisc keinotekoinen nivelneste), ja toimii mainiosti. Vaan julkiselta ei tipu, koska ei ole Käypä Hoidossa.
Oma kokemukseni yksityisestä on, että siellä myös mielellään tehdään turhia ja loppuunsa jopa haitallisia toimenp
Kerrotko vielä, millä tavalla papakoe tai verikoe ovat potilaalle haitallisia? Entä mistä olet saanut käsityksen, että papakokeessa ei voi näkyä mitään huolestuttavaa, jos vuosi sittenkään ei näkynyt?
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ilmainen. Se on osa palkkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusin juuri työterveydessä reseptit, lääkärin sai kiinni minuutissa. Lapsella on sairaskuluvakuutus, kun lääkäriä tarvitsee, voidaan lähteä saman tien yksityislääkärille, ei tarvitse odotella yhtään.
Itse lähetän reseptin uusittavaksi Kannassa.
Uusiminen kestää 2-3 kk, vaikka kyse olisi verenpainelääkkeestä.
Mä olen käynyt melkein koko aikuisikäni samalla lääkärillä koko ajan. Tätä palvelua ei kuulemma julkinen puoli voi tarjota. 20 vuotta sama ja hän tietää jo mun värinät ja vapinat, osaa epäillä ja kutsuu vuositarkastukseen. Ikäänkuin oma lääkäri, joka sitten myös ohjaa erikoissairaanhoidon piiriin tarvittaessa.
Lapsille pystytty tarjoamaan myös samaa.
Kuunnellut kavereiden ja sisarusten jatkuvaa "taistelua" julkisen puolen kanssa ja se, että lääkäri voi aina olla eri. Yleensä vielä opiskelija. Tämän kanssa sitten aloittaa kaiken alusta. Mitä ihmeen palvelua sellainen on? :O Täysin tehotonta ja resursseja törsäävää.
Ihan perusduunari olen. Ravintolatyöntekijä. Mä vaan päätin, että satsaan tuon verran itseeni. Otin vakuutuksen ja siitä se sitten lähti. Ei ole enää jonotella tarvinnut turhan päiväisten diagnoosien takia.
Ja olet työssäkäyvä? Miksi käytit julkista, kun tuossa juurikin neuvottiin, että työssäkäyvien pitäisi käyttää vain yksityisiä ja jättää julkinen terveydenhuolto vain työelämän ulkopuolisten käyttöön. Miten kehtasit tuhlata heidän resurssejaan?
Oletko sä aineissa vai mitä oikein sekoilet? Missään ei ole neuvottu, että työssäkäyvin PITÄÄ käyttää yksityisiä. Kerrottiin vain, että moni käyttää enemmin yksityisiä kuin julkisia, koska haluaa säästää julkisen puolen harvat ajat niille, joilla ei ole varaa yksityiseen käyntiin. Kannattaa opetella lukemaan eikä öyhöttää miten sattuu. Ja kannattaa myös ymmärtää, että täällä kommentoi enemmän kuin yksi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ilmainen. Se on osa palkkaasi.
MINULLE ilmainen. En tiedä sinusta, mutta ainakaan minä en itse maksa omaa palkkaani, vaan sen maksaa työnantajani. Riippumatta siitä, mitä siihen palkkaan kuuluu.
No mietipä ihan itse. Otetaan esimerkiksi vaikkapa juuri läpikäymäni olkapääleikkaus. Paljonko luulet, että se maksoi minulle henkilökohtaisesti julkisella? Entä paljonko arvelet, että se olisi maksanut yksityisesti teetettynä?