Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8 % viinit vapautettiin ruokakauppoihin - alkoholin kulutus jatkoi laskuaan, THL TAAS VÄÄRÄSSÄ

Vierailija
13.05.2026 |

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ihan sama, vaikka olisi väkeviä kaupoissa, kun ihmiset eivät enää halua pilata terveyttään alkoholilla. Paljon on muuttunut 20 vuodessa. Päättäjät vaan eivöt tajua sitä.

Ne joilla on alko-ongelma tsi suurkulutusta, juovat pääosan markkinoiden alkoholista. Suuri enemmistö juo vain harvoin. Terveelliset elämäntavat ovat "muotia". 

Vierailija
2/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöiden omat päätökset on parempia, kuin valtion suunnitelmat. Antaa ihmisten ottaa vastuu omasta elämästään ja nauttia sekä kärsiä lopputuloksesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Nuoret ei dokaa ollenkaan. Mitä vanhemmaksi he tulevat, jotka ovat koko ikänsä dokanneet, alkavat myös ymmärtämään, ettei kannata dokata. Joten, kulutus laskee vuosi vuodelta.

Vierailija
4/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka juovat, juovat entistä enemmän. Ja sellaisia on meistä joka kymmenes. Puolet sosiaalitoimen, terveydenhuollon ja pelastustoimen keikoista (kustannuksista) johtuu juopoista.

Saatavuus ei ole ollut Suomessa ongelma. Mutta nämä suurkuluttajat ovat.

Käytännössä juoppojen aiheuttama koko kansantalouden kestävyysvaje.

Vierailija
5/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistit sääntelystä yleensä kitisevät, eivät raittiit.

Ap lienet se "mitä lasissa"-tyyppi, joka lärvää läpi vapaa-aikansa eikä muuta harrasta.

Vierailija
6/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka juovat, juovat entistä enemmän. Ja sellaisia on meistä joka kymmenes. Puolet sosiaalitoimen, terveydenhuollon ja pelastustoimen keikoista (kustannuksista) johtuu juopoista.

Neuvostoliitossakin oltiin enimmäkseen päissään!

Tämä on se onnellisuuspuoli siitä, kun ei omista mitään.

Vierailija
7/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

T aas

H eitettiin

L äppää

Vierailija
8/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Nuoret ei dokaa ollenkaan. Mitä vanhemmaksi he tulevat, jotka ovat koko ikänsä dokanneet, alkavat myös ymmärtämään, ettei kannata dokata. Joten, kulutus laskee vuosi vuodelta.

Nuoremmat ovat vaihtaneet muihin päihteisiin. Nuorista aikuisista 20 - 30 vuotiaista puolet viihdekäyttää kannabista.

Vierailija
9/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

8% viinit mitä olen kokeillut, ovat järjestäen olleet aika huonoja. Haen viinini jatkossakin Alkosta. Muita 8% juomia voin kyllä ostaa ruokakaupasta.

Vierailija
10/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös huumeet pitäisi laillistaa.

Vierailija
11/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia minua harmittaa,ette original lonkeron hinta laske.

Vierailija
12/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin pihtaaminen ja säännösteleminen on alusta asti vain kasvattanut kulutusta. Se on johtanut epäterveeseen suhteeseen alkoholiin jossa alkoholituotteessa nähdään jotain ihan spesiaalia arvoa. 

Vierailija
13/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös huumeet pitäisi laillistaa.

Typerys.

Vierailija
14/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä arvattavissa tämä asia. Miltä maistuu punkku tai valkkari jotka maistuu laimennetulta. Pullon 8% valkoviiniä kerran ostin ja se maistui ihan vedelle. Mieluummin oikeaa ainetta Alkosta,se vähä mikä vuodessa menee.  

Vierailija
15/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmat ovat vaihtaneet muihin päihteisiin. Nuorista aikuisista 20 - 30 vuotiaista puolet viihdekäyttää kannabista.

Sen verran on Vihreiden ja Vasemmistoliiton kannatus,osuu yksiin.Kokaiinikokkareet käyttää tätä.

Vierailija
16/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvostoliitossakin oltiin enimmäkseen päissään!

Tämä on se onnellisuuspuoli siitä, kun ei omista mitään.

Kuinkahan suuri osuus Suomen työttömistä vetää tuolla samalla periaatteella. Heitä aktivoidaan laittamaan hakemuksia, mutta todellisuudessa heistä ei edes olisi töissä käymään.

Vierailija
17/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että se on valtion talouden ja kansanterveyden nimissä aivan sama, ovatko normaalit viinit ruokakaupassa vai eivät.

Itse en ole ostanut enkä hyvin todennäköisesti tule koskaan ostamaan 8 % viiniä. Kuulostaa niin oudolta, että Suomessa saa myydä laimennettua viiniä ruokakaupassa. 

Mutta joo, en käytä alkoholia muutenkaan kuin minimaalisesti ja harvoin. Joten minulle aivan sama. Ehkä kymmenen vuotta sitten olisin voinut ostaa juhla-aterialle tavallista viiniä ruokakaupasta, mutta tuskinpa ostaisin nyt enää sitäkään.

Ajat muuttuvat ja ihmiset mukana. Tosin minulle on aivan sama, jos viinit pysyvät alkossa, jos se auttaa toisia ihmisiä ja heidän perheitään.

Vierailija
18/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistit sääntelystä yleensä kitisevät, eivät raittiit.

Ap lienet se "mitä lasissa"-tyyppi, joka lärvää läpi vapaa-aikansa eikä muuta harrasta.

Alkoholistit eivät ole koskaan kitisseet saatavuuden sääntelystä koska he ovat aina saaneet alkoholinsa. Tavallisia ihmisiä se rasittaa eniten koska elämä ei keskity siihen että saatavilla on aina alkoholia vaan sen sijaan he haluavat joskus juhlaan kuohuvaa, toisinaan ruoalle Rieslingiä ja joskus ehkä flunssaan konjakin tai mökille saunaolutta matkan varrelta kylmäkaapista. Heille ei käy vaihtoehdoksi eilen ostettu lähikaupan kelakupari tai naapurin Pertsan Virosta trokattu vodka. Saati lähiterskan käsidesiautomaatit.

Vierailija
19/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

T illintallin

H uuhaa

L iirumlaarum

- Jos faktat eivät kiinnosta, tule töihin THL:ään.

Vierailija
20/24 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että se on valtion talouden ja kansanterveyden nimissä aivan sama, ovatko normaalit viinit ruokakaupassa vai eivät.

Itse en ole ostanut enkä hyvin todennäköisesti tule koskaan ostamaan 8 % viiniä. Kuulostaa niin oudolta, että Suomessa saa myydä laimennettua viiniä ruokakaupassa. 

Mutta joo, en käytä alkoholia muutenkaan kuin minimaalisesti ja harvoin. Joten minulle aivan sama. Ehkä kymmenen vuotta sitten olisin voinut ostaa juhla-aterialle tavallista viiniä ruokakaupasta, mutta tuskinpa ostaisin nyt enää sitäkään.

Ajat muuttuvat ja ihmiset mukana. Tosin minulle on aivan sama, jos viinit pysyvät alkossa, jos se auttaa toisia ihmisiä ja heidän perheitään.

Nykyään useimmilla ihmisillä on rahatkin niin tiukassa, että mistä ottaisi rahat viinipulloon, joka maksaa 8-40 euroa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän