Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä idea on käyttää vain yksityislääkäreitä?

Vierailija
22.01.2025 |

Ennen soteuudistusta olin tyytyväisempi julkiseen sairaanhoitoon. En ymmärrä lainkaan niitä jotka käyttää vain yksityisiä lääkäreitä.

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen mielestäni halpa ja hyvä. Pääsee nopeasti.

Kylläpä olikin halpaa. Yksi tutkimus tehtiin ja lääkäri soitti ja luki tutkimustuloksen sanasta sanaan (,olin itsekin sen jo tiedoistani lukenut). Tästä lukutuokiosta tuli sitten 110 euron lasku. Toista kertaa en samalle lääkäriasemalle mene.

Vierailija
22/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on sairauskuluvakuutus niin pääsen vaikka samana päivänä erikoislääkärille.

Jos käyttäisin vain julkista puolta niin saisin odottaa tyyliin 2kk että lähetteen jälkeen pääsee erikoislääkärille.

Minä taas en kahdessa kuukaudessa edes tee päätöstä lääkärille soittamisesta, joten ihan sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikoilla ja niiden kavereilla on yksityisten lääkäriasemien osakkeita. So simple.

Vierailija
24/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä idea on tehdä typeriä aloituksia?

Vierailija
25/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen idea, että hoitoon pääsee vaikka samana päivänä eikä tarvitse anella polvillaan saadakseen esim. verikokeet. 

Vierailija
26/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen idea, että hoitoon pääsee vaikka samana päivänä eikä tarvitse anella polvillaan saadakseen esim. verikokeet. 

Minä sain verikokeet pyytämällä. Mitä ihmettä?

Vierailija
27/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä jonottaisin julkiselle kun pääsen yksityiselle ilmaiseksi? Mitä ymmärrettävää siinä on? 

Vierailija
28/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuo oli pointtini. Ei tarvitse erikseen pyytää normaaleja asioita, vaan kokeisiin pääsee ilman pyytelyitä. Tarvitaessa jopa ilman lääkärin lähetettä. 

Vierailija
29/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuo oli pointtini. Ei tarvitse erikseen pyytää normaaleja asioita, vaan kokeisiin pääsee ilman pyytelyitä. Tarvitaessa jopa ilman lääkärin lähetettä. 

Tarkoitan että sain verikokeet julkisella käytännössä pyytämällä.

Vierailija
30/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksulla ihmisellä on vakuutus, jolloin yksityisellä käyminen on hyvinkin edullista. Jos olisin odotellut julkisella pääsyä silmälääkärille, olisin varmasti vieläkin jonossa. Nyt sain kaihileikkaukseen ajan seuraavalle viikolle ja homma oli sillä selvä. 

Vierailija
31/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan että sain verikokeet julkisella käytännössä pyytämällä.

Niin? Ja minä sain yksityisellä ihan pyytämättä. Mikä tässä oli niin vaikeaa ymmärtää? En käy lääkärissä anellakseni kokeita, vaan saadakseni tarvitsemiani tutkimuksia ja hoitoja. 

Vierailija
32/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteen mukaan, harva on niin yksoikonen.

Vierailija
33/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen ei toimi mitenkään. Lapsen kanssa piti mennä yksityiselle jotta asiat edistyvät.

Vierailija
34/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs nyt jo eläköitynyt työkaverini joskus sanoi, että hänestä työssäkäyvän kuuluu käyttää joko työterveyspalveluita tai yksityislääkäriä, ja että julkisen puolen palvelut on tarkoitettu ensisijaisesti niille joilla ei ole varaa maksaa yksityisistä palveluista. Ei siis sanonut tätä julkista puolta halventaen, vaan tarkoittaen ettei julkisia varoja ole sopivaa käyttää maksukykyisten palveluihin.

Sinänsä ylevästi ja oikein ajateltu, mutta harva näin varmaankaan ajattelee saati tätä ajatusta toteuttaa. 

Vierailija
35/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on parhaillaan korvatulehdus. Soitin ensin terveyskeskukseen. Sieltä sanottiin, että seurava vapaa aika on 3 viikon päästä. Voit ehkä tästä päätellä, miksi seuraava soittoni kohdistuikin Mehiläiselle. 

Vierailija
36/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs nyt jo eläköitynyt työkaverini joskus sanoi, että hänestä työssäkäyvän kuuluu käyttää joko työterveyspalveluita tai yksityislääkäriä, ja että julkisen puolen palvelut on tarkoitettu ensisijaisesti niille joilla ei ole varaa maksaa yksityisistä palveluista. Ei siis sanonut tätä julkista puolta halventaen, vaan tarkoittaen ettei julkisia varoja ole sopivaa käyttää maksukykyisten palveluihin.

Sinänsä ylevästi ja oikein ajateltu, mutta harva näin varmaankaan ajattelee saati tätä ajatusta toteuttaa. 

Itse asiassa suurin osa ajattelee juurikin noin. Hyvinkin moni käyttää yksityisiä palveluita siksi, että niihin on varaa ja ajattelee, että parempi ostaa palvelu itse, kun siihen kerran on mahdollisuus. Toki sekin motivoi, että yksityiselle saa aikoja, mutta julkiselle välttämättä ei. Ainakaan kovin pian. 

Vierailija
37/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään siitä, että pääsee erikoislääkärillekin suoraan, eikä tarvi mennä ensin yleislääkärin kautta. Lisäksi yksityisellä tuntuu, että on enemmän valtaa siihen omaan hoitoon. Periaatteessahan toki aina julkisellakin on niin, että ihmisella on päätösvalta mitä omalle keholle tehdään, mutta se on usein tyyliä että tämä hoito tai ei mitään hoitoa. Yksityisellä voi neuvotella eri hoitovaihtoehdoista ja saada vaikka sen käypä hoito suosituksen vastaisenkin lääkärin harkinnan mukaan. Esim. itse ottanut polven nivelrikkoon tällaista hoitoa (Synvisc keinotekoinen nivelneste), ja toimii mainiosti. Vaan julkiselta ei tipu, koska ei ole Käypä Hoidossa.

Oma kokemukseni yksityisestä on, että siellä myös mielellään tehdään turhia ja loppuunsa jopa haitallisia toimenpiteitä. Tämän vuoksi käyn mieluummin julkisella silloin kun on yhtään vakavammasta vaivasta kysymys. 

Vierailija
38/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa suurin osa ajattelee juurikin noin. Hyvinkin moni käyttää yksityisiä palveluita siksi, että niihin on varaa ja ajattelee, että parempi ostaa palvelu itse, kun siihen kerran on mahdollisuus. Toki sekin motivoi, että yksityiselle saa aikoja, mutta julkiselle välttämättä ei. Ainakaan kovin pian. 

Eli siis julkisen käyttäminen on tavallaan stigmatisoivaa?

Vierailija
39/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa sitä millaiseksi julkinen on nykyään mennyt. Eli että lääkäriin ei tahdo millään edes päästä, vaan joku hoitaja toimii portinvartijana lääkäripalveluihin, ja usein toteaa ettei tarvetta lääkärille ole. Kotona syöt vaan buranaa ja lepäät. Paras oli kun hoitaja puhelimen päästä diagnosoi mua huolestuttaneiden rintakipujen syyksi pelkän iän perusteella vaihdevuodet, ja kehotti hakeutumaan gynekologille hormonihoitoja varten. Menin yksityiselle, ja niiden kipujen syy ei onneksi ollut sydänperäinen kuten pelkäsin, mutta refluksitauti se oli, mahanportista virtaa mahahappoja ruokatorveen. Eli ei ollut "vaihdevuodet" vaikka olenkin 46 v.

Vierailija
40/121 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään siitä, että pääsee erikoislääkärillekin suoraan, eikä tarvi mennä ensin yleislääkärin kautta. Lisäksi yksityisellä tuntuu, että on enemmän valtaa siihen omaan hoitoon. Periaatteessahan toki aina julkisellakin on niin, että ihmisella on päätösvalta mitä omalle keholle tehdään, mutta se on usein tyyliä että tämä hoito tai ei mitään hoitoa. Yksityisellä voi neuvotella eri hoitovaihtoehdoista ja saada vaikka sen käypä hoito suosituksen vastaisenkin lääkärin harkinnan mukaan. Esim. itse ottanut polven nivelrikkoon tällaista hoitoa (Synvisc keinotekoinen nivelneste), ja toimii mainiosti. Vaan julkiselta ei tipu, koska ei ole Käypä Hoidossa.

Oma kokemukseni yksityisestä on, että siellä myös mielellään tehdään turhia ja loppuunsa jopa haitallisia toimenpiteitä. Tämän vuoksi käyn mieluummin julkisella silloin kun on yhtään vakavammasta vaivasta kysymy

Mainitse yksi esimerkki haitallisesta toimenpiteestä, joka sinulle on tehty. Kiinnostaisi tietää, mikä tutkimus/hoitotoimenpide on sellainen, jota tehdään vain yksityisellä ja joka on potilaalle haitallinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi