Saako/kulkeeko teillä viikko-viikko lapset toiseen kotiinsa omilla avaimilla ilmoittamatta myös silloin, kun on se toisen kodin viikko
Seurustelen viikko-viikko -isän kanssa ja meinasin saada sydänkohtauksen kun lapsi tulikin vastaan suihkusta tullessani. Pitää vissiin varautua jatkossa tähän ja sim laittaa vessan ovi kiinni ja lukkkoon, vaikka oletankin olevani yksin. Sänkyhommatkin varmaan hoidettava vain makkarissa yöllä ja ovi lukossa peiton alla.
Kommentit (771)
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikkapa työkaveri puhuisi että hänellä kaipausviikko eikä täsmentäisi että lapset ex:n luona niin en osaisi yhdistää. Ajattelisin että tuokin höynähtänyt entisestään.
No minusta huomaisi muutenkin, etten ole iltaisin lasteni kanssa, olen surullinen ja kaipaan.
Saa kulkea totta kai. Eikä siinä tarvitse mitään passissa olla, jos käyvät hakemassa tavaroitaan tms. Ihan lyhyt matka kotien välillä niin tuota usein tapahtuu.
Olen välillä muistutellut että kiva jos laittavat viestin ettei säikähdä kun ovi käy odottamatta (tämä ihan oikea syy, toki myös se ettei olisi kovin romantiikka kesken) mutta ei he sitä aina muista. Sellaista se on. Kai nyt omaan kotiinsa saa kulkea milloin vaan?
Ai ei saa tulla esim. koulukirjaa, vaatteita tai muita omia tavaroitaan hakemaan omasta kotoaan kesken viikon vaan pitää ensin soittaa vanhemmalle tai tämän uudelle kumppanille ja pyytää lupa? Vain että uusi kumppani saisi olla rauhassa? Aika vaikeaksi menee ja ei ihme että lapset on sekaisin.
"En osaa teinin äitinä kuvitellakaan, että siksi pitäisi etukäteen soitella tulosta, etten säikähdä jos lapsi tulee kotiin. Kotiin voi aina tulla ilman ilmoituksia. Ihan samalla tavalla aikuinen voi tulla kotiinsa, vaikka muut ei juuri sillä hetkellä osaisi odottaa.
Se ei säikytä. Se säikyttää, jos kotiin ei tultaisi vaikka niin odottaisin."
Et osaa samaistua tilanteeseen, että olet miesystäväsi luona ja sisään pelmahtaa teini etukäteen ilmoittamatta?
Tottakai saa tulla koska vaan kotiin. Ei meillä ydinperheessäkään tarvinnut ilmoittaa että onko tulossa kotiin. Sen verran olen esittänyt toivetta että jos haluaa syödä niin etukäteisilmoitus on toivottavaa koska minulla ei välttämättä ole lapsille ruokaa kaapissa jos ilmoittamatta tulevat.
Ydinperheessä jos vaikka kouluikäiset lapset on mummolassa yökylässä,saako ne sieltä ilmoittamatta pelmahtaa kesken illan kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset saa tulla mun luo, vaikka olisi isäviikko. Olen toki eksälle sanonut, että hän voisi ilmoittaa mulle, jos lapsi/lapset lähtevät mun luo.
Miksi exän pitää se ilmoittaa, eikö lapsilla ole kännykkää kun näköjään kuitenkin itsekseen liikkuvat.
Tuossa sitten voikin käydä niin, että äiti onkin viettämässä lapsivapaata jossain viikonloppureissussa, ja lapsi/teini sitten yksinään koko viikonlopun siellä äidin tyhjässä asunnossa, jos ei vanhemmat keskenään kommunikoi muutoksista.
Niin tai äiti kommunikoi lasten kanssa ja kertoo olevansa vkl matkoilla. Ettekö ole yhteyksissä lapsiinne vapaa viikolla?
Ei ole koskaan ollut viikko-viikkosysteemiä, mutta tänne meille on lapset saanut aina tulla. Eivät kyllä tule ilmoittamatta, mutta se johtuu enempi siitä että meillä kaikilla on tapana ilmoittaa menemisitä ja tekemisistä.
Äitinsä luokse miehen lapset eivät ole saaneet mennä edes hakemaan unohtunutta tärkeää tavaraa, jos meni niin tuli pihalle asti huutamaan että teidän ei tarvi tänne tulla nyt!!!!
Minun lapseni ei olisi edes voinut mennä isälleen kun avainta ei ollut. Toki hän on ollut jo vuosia aikuinenkin.
Ehkä kannattaa sopia joku järjestely mikä tyydyttää kaikkia?
Mites aloittaja jos sopisit kumppanisi ja tämän lapsen kanssa, että silloin kun on toisen vanhemman viikko niin ennen kuin lapsi tulee omilla avaimilla sisään niin pitää soittaa ovikelloa. Jos kukaan ei avaa ovea niin sitten voi tulla ovilla avaimilla. Lapselle syyksi voi sanoa vaikkapa että säikähdät jos joku tuleekin kotiin yllättäen kun et ketään sinne odota. Et sä sitä lasta voi eikä sun kannata kieltää kotiinsa tulemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava käsite tuo "lapsivapaa viikko", kertoo oikeastaan kaiken.
Ja mitä sanaa käyttäisit itse viikosta, jolloin lapsi ei ole sinulla, vaan toisella vanhemmallaan? Kerro toki.
Ikävöimisviikko. Kaipausviikko.
Itse en erolapsena olisi halunnut kuulla vanhemman puhuvan näillä sanoilla. Mietin jo muutenkin, että onkohan toinen vanhempi tosi yksinäinen kun en ole siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikkapa työkaveri puhuisi että hänellä kaipausviikko eikä täsmentäisi että lapset ex:n luona niin en osaisi yhdistää. Ajattelisin että tuokin höynähtänyt entisestään.
No minusta huomaisi muutenkin, etten ole iltaisin lasteni kanssa, olen surullinen ja kaipaan.
Olisiko kuitenkin järkevämpää keksiä itselleen jotain mukavaa tekemistä sen sijaan, että itkee illat yksin kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset saa tulla mun luo, vaikka olisi isäviikko. Olen toki eksälle sanonut, että hän voisi ilmoittaa mulle, jos lapsi/lapset lähtevät mun luo.
Miksi exän pitää se ilmoittaa, eikö lapsilla ole kännykkää kun näköjään kuitenkin itsekseen liikkuvat.
Tuossa sitten voikin käydä niin, että äiti onkin viettämässä lapsivapaata jossain viikonloppureissussa, ja lapsi/teini sitten yksinään koko viikonlopun siellä äidin tyhjässä asunnossa, jos ei vanhemmat keskenään kommunikoi muutoksista.
Niin tai äiti kommunikoi lasten kanssa ja kertoo olevansa vkl matkoilla. Ettekö ole yhteyksissä lapsiinne vapaa viikolla?
Niin. Että teineille ihan ilmoitus, että kämppä on siellä nyt sitten tyhjänä? Ja että varmasti tämän tiedon välittävät isälleen? :D
Vierailija kirjoitti:
Ai ei saa tulla esim. koulukirjaa, vaatteita tai muita omia tavaroitaan hakemaan omasta kotoaan kesken viikon vaan pitää ensin soittaa vanhemmalle tai tämän uudelle kumppanille ja pyytää lupa? Vain että uusi kumppani saisi olla rauhassa? Aika vaikeaksi menee ja ei ihme että lapset on sekaisin.
Huom se että ilmoittaa etukäteen olevansa tulossa ei ole luvan pyytämistä. Ei ole vaihtoehtoa, etteikö kotiin voisi mennä.
Voin kertoa että todellakin säikähtää, jos esim herää myöhempänä työpäivänä siihen että lapsi aukoo ovea kun hakeekin unohtunutta kirjaa tai musiikkia kuunnellessa ei huomaa jonkun tulevan ennenkuin taputetaan olalle. Etenkin säikky ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Että teineille ihan ilmoit
Et puhu lastesi kanssa omista asioistasi kuten esim. viikonloppureissulle lähdöstä? Ette taida olla kovin läheisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun lapsella on tyttö/poikaystävä niin märistään kun ei ole helmoissa? Entä kun muuttaa pois? Ei ole tervettä sekään ettei siedä yhtään eroa, vaikka lapsi turvallisilla ihmisillä hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Ydinperheessä jos vaikka kouluikäiset lapset on mummolassa yökylässä,saako ne sieltä ilmoittamatta pelmahtaa kesken illan kotiin?
Niin tottakai. Ku kotiin saa aina mennä.
Omat lapseni käyvät luonani lähes joka päivä isäviikoillaan. Kun välit omiin teineihin on läheiset ja lämpimät, ei tarvitse herkimmänkään vanhemman ikävöidä itkien lapsiaan, kun on toisen vanhemman viikko.
Suosittelen et tapaat miestäsi sinun luonasi. Et saa sydäreitä ja ovesta ei yhtäkkiä ilmesty joku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava käsite tuo "lapsivapaa viikko", kertoo oikeastaan kaiken.
Ja mitä sanaa käyttäisit itse viikosta, jolloin lapsi ei ole sinulla, vaan toisella vanhemmallaan? Kerro toki.
Ikävöimisviikko. Kaipausviikko.
Itse en erolapsena olisi halunnut kuulla vanhemman puhuvan näillä sanoilla. Mietin jo muutenkin, että onkohan toinen vanhempi tosi yksinäinen kun en ole siellä.
Ehkäpä tuo oli vitsi/sarkasmia? Voi myös sanoa isäviikko/äitiviikko jos yhteensanaan haluaa pelkistää. Millekähän lapsesta tuntuu, kun se kuulee tuon lapsivapaan? Ja aivan varmasti jossain vaiheessa kuulee.
En osaa teinin äitinä kuvitellakaan, että siksi pitäisi etukäteen soitella tulosta, etten säikähdä jos lapsi tulee kotiin. Kotiin voi aina tulla ilman ilmoituksia. Ihan samalla tavalla aikuinen voi tulla kotiinsa, vaikka muut ei juuri sillä hetkellä osaisi odottaa.
Se ei säikytä. Se säikyttää, jos kotiin ei tultaisi vaikka niin odottaisin.