Saako/kulkeeko teillä viikko-viikko lapset toiseen kotiinsa omilla avaimilla ilmoittamatta myös silloin, kun on se toisen kodin viikko
Seurustelen viikko-viikko -isän kanssa ja meinasin saada sydänkohtauksen kun lapsi tulikin vastaan suihkusta tullessani. Pitää vissiin varautua jatkossa tähän ja sim laittaa vessan ovi kiinni ja lukkkoon, vaikka oletankin olevani yksin. Sänkyhommatkin varmaan hoidettava vain makkarissa yöllä ja ovi lukossa peiton alla.
Kommentit (771)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset saa tulla mun luo, vaikka olisi isäviikko. Olen toki eksälle sanonut, että hän voisi ilmoittaa mulle, jos lapsi/lapset lähtevät mun luo.
Miksi exän pitää se ilmoittaa, eikö lapsilla ole kännykkää kun näköjään kuitenkin itsekseen liikkuvat.
Tuossa sitten voikin käydä niin, että äiti onkin viettämässä lapsivapaata jossain viikonloppureissussa, ja lapsi/teini sitten yksinään koko viikonlopun siellä äidin tyhjässä asunnossa, jos ei vanhemmat keskenään kommunikoi muutoksista.
Niin tai äiti kommunikoi lasten kanssa ja kertoo olevansa vkl matkoilla. Ettekö ole yhteyksissä lapsiinne vapaa viikolla?
<
Me ei voitu vuosiin kertoa mieheni exälle jos oltiin lähdössä vkl jonnekin kahdestaan. Ei siis voitu kertoa myöskään lapsille koska emme halunneet heitä asemaan jossa heidän olisi pitänyt olla kertomatta äidilleen, tai kysyttäessä valehdella. Exä nimittäin alkoi piinaamisen välittömästi jos sai tietää että olemme yhdessä lomalla/ reissussa. Mitään tekemistä kertomattomuudella ei ollut sen kanssa että meillä olisi huonot tai etäiset välit lapsiin. Myöskin lasten kanssa reissaaminen oli lähes mahdotonta tuon piinaamisen takia. Toki hän myös vakoili lasten puhelinten sijaintia, ja jos se näytti että oltiin jossain muualla kuin kotona/kaupassa/mummolassa niin välittömästi alkoi piinaus.
Teen vuorotyötä ja asun lasten kanssa. Saan kyllä sen sätkysydärin joka kerta kun oon yövuoron jäljiltä nukkumassa, aamupäivällä kuulen et ulko-ovi aukaistaan, siinä aina jännittää kuka tulee, vaikka yleensä se on unohtunutta kirjaa hakeva lapsi tai kipeänä kesken päivän kotiintuleva teini.
Mut ap, sun miehes talo on sen lasten koti. Ymmärrettävästi se olet sinä jonka niiden touhuun ja käytänteisiin joutuu sopeutumaan. Pidä kii omasta kodistasi, se on sun turvapesä minne kukaan ei (toivottavasti) ilmesty sisään ilmottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ydinperheessä jos vaikka kouluikäiset lapset on mummolassa yökylässä,saako ne sieltä ilmoittamatta pelmahtaa kesken illan kotiin?
Niin tottakai. Ku kotiin saa aina mennä.
Isovanhemmat ilmoittavat kyllä jos lapsi poistuu heidän valvovan silmän alta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset saa tulla mun luo, vaikka olisi isäviikko. Olen toki eksälle sanonut, että hän voisi ilmoittaa mulle, jos lapsi/lapset lähtevät mun luo.
Miksi exän pitää se ilmoittaa, eikö lapsilla ole kännykkää kun näköjään kuitenkin itsekseen liikkuvat.
Tuossa sitten voikin käydä niin, että äiti onkin viettämässä lapsivapaata jossain viikonloppureissussa, ja lapsi/teini sitten yksinään koko viikonlopun siellä äidin tyhjässä asunnossa, jos ei vanhemmat keskenään kommunikoi muutoksista.
Niin tai äiti kommunikoi lasten kanssa ja kertoo olevansa vkl matkoilla. Ettekö ole yhteyksissä lapsiinne vapaa viikolla?
<
Et puhu lastesi kanssa omista asioistasi kuten esim. viikonloppureissulle lähdöstä? Ette taida olla kovin läheisiä.
Et tainnut nyt tajuta pointtia.
Minun tehtäväni ei ole ilmoittaa exälle kaikista tekemisistäni silloin kun lapsi ei luonani (alias lapsivapaa, josta nyt terminä vedettiin jo herneet nenään). Mutta exän tulee varmistaa, että olen oikeasti kotona jos lapsi kertoisi tulevansa sittenkin minun luokseni.
Lapselle jos vain ilmoitan, niin on sitten ihan tuuria välittääkö tiedon isälleen, vai alkaako vuosisadan kotibileiden järjestely.
Vierailija kirjoitti:
Mahtava käsite tuo "lapsivapaa viikko", kertoo oikeastaan kaiken.
Se ei kerro yhtään mitään. Se on van lyhyempi tapa ilmaista "sillä viikolla, jolloin uuden puolison lapsi asuu toisen vanhempansa luonsa". Tuo on turhan pitkä tapa ilmaista asia ja se tekee puheen kömpelöksi, jos sitä täytyy monta kertaa mahduttaa lauseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ydinperheessä jos vaikka kouluikäiset lapset on mummolassa yökylässä,saako ne sieltä ilmoittamatta pelmahtaa kesken illan kotiin?
Niin tottakai. Ku kotiin saa aina mennä.
Isovanhemmat ilmoittavat kyllä jos lapsi poistuu heidän valvovan silmän alta
Nii-in... Ja tätä täysin samaa toivottu näiden kahden kodin välillä.... ilmoitetaan, jos suunnitelmiin tuleekin muutos.
Vierailija kirjoitti:
Olin viime kesänä matkalla ja pyysin teiniä mukaan. Ei halunnut äidin kanssa koska noloa. Noloa ei ollut sitten ryypätä tyhjässä asunnossa sillä viikolla kavereiden kanssa. Nyt sitten seuraamme hyvin tarkkaan missä menee ja kumman luona ja eikä juuri hänellä luottoa. Ei ollut ensimmäinen kerta edes kun toimi tuolla tavoin mutta pahin.
Aika hirveä tilanne. Mitä, jos olisi sattunut tulipalo tai muu vakava onnettomuus nuorten ollessa ilman aikuisen henkilön valvontaa? Jos joku olisi vaikka sammunut tai saanut sairauskohtauksen kesken bileiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava käsite tuo "lapsivapaa viikko", kertoo oikeastaan kaiken.
Se ei kerro yhtään mitään. Se on van lyhyempi tapa ilmaista "sillä viikolla, jolloin uuden puolison lapsi asuu toisen vanhempansa luonsa". Tuo on turhan pitkä tapa ilmaista asia ja se tekee puheen kömpelöksi, jos sitä täytyy monta kertaa mahduttaa lauseeseen.
Kiitos tästä, näin useimmat sen ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei saa tulla esim. koulukirjaa, vaatteita tai muita omia tavaroitaan hakemaan omasta kotoaan kesken viikon vaan pitää ensin soittaa vanhemmalle tai tämän uudelle kumppanille ja pyytää lupa? Vain että uusi kumppani saisi olla rauhassa? Aika vaikeaksi menee ja ei ihme että lapset on sekaisin.
Huom se että ilmoittaa etukäteen olevansa tulossa ei ole luvan pyytämistä. Ei ole vaihtoehtoa, etteikö kotiin voisi mennä.
Voin kertoa että todellakin säikähtää, jos esim herää myöhempänä työpäivänä siihen että lapsi aukoo ovea kun hakeekin unohtunutta kirjaa tai musiikkia kuunnellessa ei huomaa jonkun tulevan ennenkuin taputetaan olalle. Etenkin säikky ihminen.
Jos on niin säikky ihminen, että säikkyy perheenjäsenten tuloa kotiin, voi arki olla aika raskasta ja mahdotonta.
Jos puolisosi olisi työmatkalla, ja mitään ilmoittamatta tulisikin kesken matkan kotiin niin, että olisit jo nukkumassa.
Yhtään et säikähtäisi, kun heräisit kolahteluun kun asunnossa ei pitäisi lisäksesi olla muita?
Vierailija kirjoitti:
Okei. Kyllä minä olen avoliitossakin töistä lähtiessäni laittanut viestiä, että olen kohta kotona.
Minulle taas tällainen raportointi olisi todella vieras ajatus. Ihan vapaasti saavat kotiinsa kulkea niin lapset kuin aikuiset mitään ilmoittamatta. Ja saa tuoda kaverinkin, ellei muuta ole erikseen sovittu.
Kotona ei sitten voi olla kovin vapaasti, jos koska tahansa sinne voi tupsahtaa joku vieras ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Saa kulkea totta kai. Eikä siinä tarvitse mitään passissa olla, jos käyvät hakemassa tavaroitaan tms. Ihan lyhyt matka kotien välillä niin tuota usein tapahtuu.
Olen välillä muistutellut että kiva jos laittavat viestin ettei säikähdä kun ovi käy odottamatta (tämä ihan oikea syy, toki myös se ettei olisi kovin romantiikka kesken) mutta ei he sitä aina muista. Sellaista se on. Kai nyt omaan kotiinsa saa kulkea milloin vaan?
Minulla oli lyhyen aikaa miesystävä, joka oli muutaman kerran yötä luonani, kun asuimme täysin eri puolilla kaupunkia. Aikuisella lapsellani oli niinä vuosina tapana ilmestyä käymään tuosta vain ilman, että oli ilmoittanut etukäteen. Kyllä se vaikutti omiin tunnelmiini. Poika oli silloin jo opiskellut valmiiksi ja tosiaan aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Että teineille ihan ilmoit
Sillä puhelimella voi ilmoittaa asioista useammalle kuin yhdelle ihmiselle. Voit vaikka tehdä sellaisen ryhmän, jossa on sekä lapsi että eksä, jos kahden viestin laittaminen on liikaa.
Miksi täällä pidetään itsestään selvänä, että lapsen pitäisi ilmoittaa tai varsinkaan etukäteen sopia (= pyytää lupaa) hakea esim. unohtunut tavara omasta kodistaan, mutta aikuiselta on liikaa vaadittu kommunikoida myös suoraan lapselle, että ajankohtana X minulla on treffit/bileet/viikon vaellus tai joku muu syy, jonka takia et voi tulla kotiisi käymään/yöksi?
Jos ydinperheessä itsenäisesti liikkuva lapsi on mummolassa yökylässä ja vaikka hammasharja on unohtunut, niin pitääkö lapsen erikseen sopia vanhempien kanssa, että saa hakea unohtuneen hammasharjan omilla avaimilla, mutta vain, jos mummo lähtee mukaan valvomaan tai vanhemmat on kotona vahtimassa, ettei tule käty-bileitä? Vai luotetaanko siihen, että jos lasta ei kuulu takaisin järkevässä ajassa, niin mummo reagoi asiaan, vaikkei hammasharjan hakemisesta olisi neuvoteltu vanhempien kanssa?
Itselleni olisi täysin vieras ajatus, että eivät saisi tulla ja mennä omaan kotiin silloin kun huvittaa. Täysin cieras ajatus, että pitäisi ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sellaiset sovitun aikataulun muutokset ovat joissakin perheissä systemaattista ja vuosikausia jatkuvaa kiusantekoa toiselle vanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni käyvät luonani lähes joka päivä isäviikoillaan. Kun välit omiin teineihin on läheiset ja lämpimät, ei tarvitse herkimmänkään vanhemman ikävöidä itkien lapsiaan, kun on toisen vanhemman viikko.
Niin siis omasta halustaan käyvät vai ettei sulle tulisi paha mieli? Jos ensimmäinen niin hyvä. Jos jälkimmäinen niin lasten ei kuuluisi olla vastuussa vanhemman ikävästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei saa tulla esim. koulukirjaa, vaatteita tai muita omia tavaroitaan hakemaan omasta kotoaan kesken viikon vaan pitää ensin soittaa vanhemmalle tai tämän uudelle kumppanille ja pyytää lupa? Vain että uusi kumppani saisi olla rauhassa? Aika vaikeaksi menee ja ei ihme että lapset on sekaisin.
Huom se että ilmoittaa etukäteen olevansa tulossa ei ole luvan pyytämistä. Ei ole vaihtoehtoa, etteikö kotiin voisi mennä.
Voin kertoa että todellakin säikähtää, jos esim herää myöhempänä työpäivänä siihen että lapsi aukoo ovea kun hakeekin unohtunutta kirjaa tai musiikkia kuunnellessa ei huomaa jonkun tulevan ennenkuin taputetaan olalle. Etenkin säikky ihminen.
Jos on niin säikky ihminen, että säikkyy perheenjäsenten tuloa kotiin, voi arki olla aika raskasta ja mahdotonta.
No kuule ei ole, kun on vähän eri asia silloin kun on tiedossa että tulossa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin se hirviö äitipuoli, joka halusi tietää etukäteen, jos lapsi oli tulossa edes käymään varsinaisen "isävuoronsa" ulkopuolella. Kyllä jokaisella pitää olla tiedossa, kuka omassa kodissa kulkee. Etenkin kun lapsi toi pahimmillaan äitinsä mukanaan. Juo siinä sitten aamukahvia yöpaitasillasi rauhassa sunnuntaina, kun yhtäkkiä eteisessä ovi käy.
Miksi ihmeessä lähdit suhteeseen miehen kanssa, jolla on perhe, jos et ole valmis ottamaan koko perhettä vastaan. Tässä tilanteessa perhe = mies ja lapset, ja myös ex-vaimo tulee olemaan aina osa hänen elämäänsä lasten vuoksi. Jos ei sitä hyväksy, on valittava mies, jolla ei ole ennestään lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on paljon asuntomurtoja. Ilman muuta kotona oleva voi säikähtää.
Samaa mietin viime sunnuntaina, kun rakastelimme rakastajani kanssa takkatulen lämmössä hänen luonaan. Onneksi lapset pysyivät äitinsä luona.