On totta, että lääkäreiden mielestä kaikkia ei kanna hoitaa, jotta säästyy rahaa 🥶 Mielestäni väärin, mutta näin se on
On totta, että lääkäreiden mielestä kaikkia ei kanna hoitaa, jotta säästyy rahaa
Mielestäni väärin, mutta näin se on
Vaikka lääkäri ei taida ekonomi olla? Miksi saavat päättää asiasta johon ei koulutusta?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
No, kylmä tosiasia on se, että kannattaako hoitaa, jos on omilla valinnoillaan aiheuttanut itselleen vakavan sairauden, eikä aio muuttaa elintapojaan. Alkoholisti ei saa maksasiirrettä nykyäänkään, eikä lihavuus-, tai tekonivelleikkaukseen pääse, ellei onnistu pudottamaan yhtään painoaan. Terminaalivaiheen syöpiä ei hoideta kivunlievitystä lukuun ottamatta, ellei ole olemassa sellaista hoitoa, joka hyödyttää potilasta. Turhia hoitoja ei ole saanut ennenkään. Sen sijaan potilaan varallisuus ja asema yhteiskunnassa, tai saman klubin jäsenyys lääkärin kanssa eivät saa olla mikään ohituskaista.
Potilaan varallisuus toimii erittäin monessa tapauksessa hyvänä ohituskaistana, sillä Terveystalo ja Mehiläinen hoitavat ilomielin sellaiset potilaat, jotka pystyvät siitä maksamaan ja joiden hoito on yksityisissä olosuhteissa mahdollista.
ap, tottakai se on noin. Muistan aikanaan erään operaation yhteydessä lääkärin suoraan todenneen minulle, että minut kannattaa hoitaa koska olen vielä sen verran nuori. Tämä siis julkisella
Vierailija kirjoitti:
Prioriteeteistä päättävät henkilöt, jotka ovat täysin vieraantuneita tosielämästä. he kuvittelevat, että heidän oma hyvinvointinsa on täysin heidän omaa aikaansaannostaan ja taas sitten ajattelevat, että kelkasta pudonneiden valinnat taas ovat täysin henkilön omaa aikaansaamattomuuttaan.
Todellisuudessa bemareissaan ja mersuissaan istuskelevat porhot eivät pärjäisi viikkoakaan ilman omia ylellisyyksiä. Heillä menisi heti sormisuuhun. Osaavatkohan edes reittiopasta käyttää.
Mistä olet tuollaista saanut päähäsi ?
Ihan tuulesta temmattua
t. Itse työllä ansaitussa Bemarissa istuva
Vierailija kirjoitti:
Prioriteeteistä päättävät henkilöt, jotka ovat täysin vieraantuneita tosielämästä. he kuvittelevat, että heidän oma hyvinvointinsa on täysin heidän omaa aikaansaannostaan ja taas sitten ajattelevat, että kelkasta pudonneiden valinnat taas ovat täysin henkilön omaa aikaansaamattomuuttaan.
Todellisuudessa bemareissaan ja mersuissaan istuskelevat porhot eivät pärjäisi viikkoakaan ilman omia ylellisyyksiä. Heillä menisi heti sormisuuhun. Osaavatkohan edes reittiopasta käyttää.
Eli sinun mielestä kaikki pitää vain yrittää hoitaa, laajalle levinnyt syöpä sairas jolla ei mikään pysy edes sisällä pitää hoitaa ? Vanhus joka on puoliksi kuollut monisairas niin pitää vain hoitaa ja tehdä se s**tanan ohitusleikkaus vaikkei sitä edes kestä vaan kuolee jo nukutukseen mutta onpahan yritetty hoitaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi joku yläikäraja olla joihinkin hoitoihin.
Käytännössä on raja julkisella puolella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa vanhukset houdetaan. Oli käsittämätöntä, kuinka 85 v äitini aivoihin levinnyttä syöpää yritettiin parantaa. Siksi äitini totesi kuolinvuoteellaan, ettei ihme, ettei raha riitä, kun meitä vanhuksia pidetään väkisin hengissä.
Joo. Mun äiti on viimeisessä sijoituskohteessa hoitajana, ja sielläkin pitää mitata vanhusten pohkeiden paksuutta, pyrkiä säännöstelemään kovia rasvoja ja puoliväkisin syöttää vaikkapa proteiinijuomaa. On moneen kertaan ihmetellyt, miksei näillä varoilla voida kustantaa lapsille ja nuorille jotain. Antaa sen 90-vuotiaan juoda kermaa vaikka suoraan purkista jos maittaa.
Juuri niin. Äitiinikin pistettiin viimeiseen asti kuukausittain piikkejä, ettei tule osteoporoosia. Päässä iso kasvain, mutta luut eivät saa haurastua? Tai sitten viimeisimpänä, äitini sai keuhkokuumeen. Ihminen, joka ei oli vaipoissa eikä pystynyt edes kylkeä kääntämään itse, laitettiin antibiootille. Minä sitten tulin väliin ja sanoin, että älkää pitkittäkö kärsimyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa vanhukset houdetaan. Oli käsittämätöntä, kuinka 85 v äitini aivoihin levinnyttä syöpää yritettiin parantaa. Siksi äitini totesi kuolinvuoteellaan, ettei ihme, ettei raha riitä, kun meitä vanhuksia pidetään väkisin hengissä.
Oikeasti myös äidilläsi olisi ollut mahdollisuus kieltäytyä. Olen itse hoitanut vanhuksia jotka eivät ole halunneet hoitoja syöpäänsä ja heidän päätöstä on kunnioitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti myös äidilläsi olisi ollut mahdollisuus kieltäytyä. Olen itse hoitanut vanhuksia jotka eivät ole halunneet hoitoja syöpäänsä ja heidän päätöstä on kunnioitettu.
Olisi, mutta hän sanoi, että koska lääkäri sanoo niin, niin sitten tehdään, mitä lääkäri käskee. Äitini vuodepaikan naapurissa oli 97 v mummo, jolle lääkäri tuli puhumaan hoititahdosta. Mummo intti, että viimeiseen asti hoidetaan.
Tätä taustaa vasten: mikä siinä eutanasian laillistamisesta on nyt sitten muka niin vaikeaa? Win-win tilanne, jossa kaikki voittaisivat, terveydenhuoltokuluissa säästettäisiin, koko yhteiskunta säästäisi ja tämän valinnan tekevä yksilökin olisi tyytyväinen. Ihan turhaa hurskastelua vedota johonkin elämän arvostamiseen, kun sitä ei oikeasti arvosteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kylmä tosiasia on se, että kannattaako hoitaa, jos on omilla valinnoillaan aiheuttanut itselleen vakavan sairauden, eikä aio muuttaa elintapojaan. Alkoholisti ei saa maksasiirrettä nykyäänkään, eikä lihavuus-, tai tekonivelleikkaukseen pääse, ellei onnistu pudottamaan yhtään painoaan. Terminaalivaiheen syöpiä ei hoideta kivunlievitystä lukuun ottamatta, ellei ole olemassa sellaista hoitoa, joka hyödyttää potilasta. Turhia hoitoja ei ole saanut ennenkään. Sen sijaan potilaan varallisuus ja asema yhteiskunnassa, tai saman klubin jäsenyys lääkärin kanssa eivät saa olla mikään ohituskaista.
Kyllä oma varallisuus on ohituskaista. Itse olen käyttänyt rahaa omiin tarpeellisiin leikkauksiin yksityissairaaloissa
Niin, ja minusta tuli taas hyväkuntoinen, vaikka vanha olenkin. Jatkan kilpaurheilulajin harrastamista😊
Onneksi narkit nauretaan ulos varsinkin erikoissairaanhoidosta joten äärivassareita poistuu tätäkin kautta tehokkaasti.
Ei siinä mitään ekonomikoulutusta tarvita, jos päättää että on turhaa antaa syöpälääkettä joka pidentää elinaikaa 4 viikkoa ja lääke maksaisi 100x enemmän kuin vanha lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mun äiti on viimeisessä sijoituskohteessa hoitajana, ja sielläkin pitää mitata vanhusten pohkeiden paksuutta, pyrkiä säännöstelemään kovia rasvoja ja puoliväkisin syöttää vaikkapa proteiinijuomaa. On moneen kertaan ihmetellyt, miksei näillä varoilla voida kustantaa lapsille ja nuorille jotain. Antaa sen 90-vuotiaan juoda kermaa vaikka suoraan purkista jos maittaa.
Itse asiassa se kerma olisi ihan käypä, kun verta kemikaaleilla rikastettuihin proteiinijuomiin
Tietenkin tässä maassa priorisoidaan vai luuleeko joku saavansa yhtä hyvää terveydenhuoltoa kuin presidentti? Toiset ihmiset ovat parempia kuin toiset tai luulevat olevansa ja siksi halutaan saada enemmän kuin muut. En pidä tällaisesta järjestelmästä mutta minkäs teet kun raha ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaan varallisuus toimii erittäin monessa tapauksessa hyvänä ohituskaistana, sillä Terveystalo ja Mehiläinen hoitavat ilomielin sellaiset potilaat, jotka pystyvät siitä maksamaan ja joiden hoito on yksityisissä olosuhteissa mahdollista.
Ei yksityiselläkään ole tarjolla ihmehoitoja, joilla elinaikaa voitaisiin yli 2kk pidentää vaikka kuinka paljon olisi varaa maksaa.
Kukapa muu olisi asiantuntevampi kuin lääkäri terveysasioissa 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi, mutta hän sanoi, että koska lääkäri sanoo niin, niin sitten tehdään, mitä lääkäri käskee. Äitini vuodepaikan naapurissa oli 97 v mummo, jolle lääkäri tuli puhumaan hoititahdosta. Mummo intti, että viimeiseen asti hoidetaan.
Potilaalla ei ole oikeutta vaatia tiettyä hoitoa jos lääkäri tietää ettei se tehoa.
Yksityinen lääkäri ei tee linjausta mitä hoidetaan mitä ei vaan lääkärien toiminta perustuu lakiin ja asetuksiin, jotka toteutetaan sairaanhoitopiireissä. Sairaanhoitopiireissä lääkäreillä on linjaukset, joita noudattavat ja esihenkilöt ja tiimi/organisaatio tukena.
Ihan samaan tyyliin kuin missä tahansa työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi narkit nauretaan ulos varsinkin erikoissairaanhoidosta joten äärivassareita poistuu tätäkin kautta tehokkaasti.
Jospa tietäisit kuinka paljon rahaa kuluu esim. narkkarien sydänläppätulehdusten useitten viikkojen hoitoihin.