On totta, että lääkäreiden mielestä kaikkia ei kanna hoitaa, jotta säästyy rahaa 🥶 Mielestäni väärin, mutta näin se on
On totta, että lääkäreiden mielestä kaikkia ei kanna hoitaa, jotta säästyy rahaa
Mielestäni väärin, mutta näin se on
Vaikka lääkäri ei taida ekonomi olla? Miksi saavat päättää asiasta johon ei koulutusta?
Kommentit (69)
Ihmettelen kun naapurin kasikymppinen muori käy koko ajan kalliilla hoidettavana. Nyt viimeksi oli löytynyt kasvaimia suolistosta, oli päässyt leikkaukseen alle kk sisään löydöksestä.
Samaan aikaan toisen naapurin lapsi ei saanut edes hoitoa samassa tk:ssa, joutuivat menemään yksityiselle. Minä taas sain reseptin lääkkeeseen, jonka ainesosalle olen allerginen, sekä vaaralliset hoito-ohjeet tilanteessani.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi joku yläikäraja olla joihinkin hoitoihin.
Kyllä niissä on. Ei 90 vuotiaalle aleta tekemään miljoona euroa maksavaa hoitoa jos ennusteen mukaan se pidentää elinikää parilla kuukaudella.
Koska tällä miljoonalla voidaan ennemmin hoitaa muita potilaita jotka hyötyvät paljon enemmän. Hoitojen kannattavuutta mitataan ja optimoidaan.
Tämmöistä priorisointia jokainen sairaala tekee.
Vierailija kirjoitti:
ap, tottakai se on noin. Muistan aikanaan erään operaation yhteydessä lääkärin suoraan todenneen minulle, että minut kannattaa hoitaa koska olen vielä sen verran nuori. Tämä siis julkisella
Niin se on. Työikäisen tekonivel kannattaa koska kuntoutuu takaisin työkykyiseksi. Eläkeläisen tekonivel on "turha" koska pärjää sitä kävelykepillä ihan hyvin.
Jossei ne saa päättää olla hoitamatta, millä perusteella ne saa päättää hoitaa? Jos kerran vaaditaan ekonomi laskemaan kustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niissä on. Ei 90 vuotiaalle aleta tekemään miljoona euroa maksavaa hoitoa jos ennusteen mukaan se pidentää elinikää parilla kuukaudella.
Koska tällä miljoonalla voidaan ennemmin hoitaa muita potilaita jotka hyötyvät paljon enemmän. Hoitojen kannattavuutta mitataan ja optimoidaan.
Ei muuten pidä paikkaansa. Ikä ei ratkaise vaan muut sairaudet ja kunto. Jos katsotaan että potilas voi selvitä leikkauksesta tehdään esim. ohitusleikkaus vaikka 100 vuotiaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten pidä paikkaansa. Ikä ei ratkaise vaan muut sairaudet ja kunto. Jos katsotaan että potilas voi selvitä leikkauksesta tehdään esim. ohitusleikkaus vaikka 100 vuotiaille.
Ei suoraan katsota ikää, mutta jos on rahaa käytettävissä X summa. Voidaan hoitaa potilas A joka saa 3 kk lisää elinikää tai potilas B joka saa 30 vuotta elinikää.
Eikö olisi hulluutta hoitaa potilas A?
Kaikkia ei voida ikinä hoitaa koska budjetti ei voi olla ääretön. Jossain vaiheessa on pakko priorisoida. Terveydenhoitoa ei voida tehdä kustannuksista piittaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkäri tietää mitä hoito maksaa ja siksi karsii hoitoja
Lääkärit haluaisivat hoitaa kaikki potilaansa ensiluokkaisesti. Ja hyvin.
Sitä varten he ovat käyneet pitkän koulutuksen. Ja vielä päälle toiset kuusi vuotta harjoittelua ja opiskelua erikoslääkäriksi.
Mutta päätökset säästöistä tekevät muut, kuin lääkärit itse.
Lääkärit ovat työntekijöitä suuressa organisaatiossa, jonka rahahanoista päättävät politikot.
Lääkärit itse asiantuntijoina, joutuvat vain tekemään ne priorisoinnit. Ja niihin on omalta alalta ne ohjeet.
Verot alas ja jokainen aikuinen kustantakoon itse omat terveydenhuoltomenonsa.
Miksi esimerkiksi kehitysvammaisia pitäisi hoitaa ja pitää elossa? Niiden hoito maksaa hirveästi eikä niistä ole vastaavasti mitään hyötyä. Ne vain mylvivät paskat housuissa sängyssä.
Kärsimyksen keinotekoinen pitkittäminen kun ihminen ei enää edes haluaisi jatkaa sitä on sairasta. Eutanasiaa täällä ei saa koska uskontohihhulointi mutta tehkää edes se hoitotahto kun olette vielä voimissanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkäri tietää mitä hoito maksaa ja siksi karsii hoitoja
Lääkärit haluaisivat hoitaa kaikki potilaansa ensiluokkaisesti. Ja hyvin.Sitä varten he ovat käyneet pitkän koulutuksen. Ja vielä päälle toiset kuusi vuotta harjoittelua ja opiskelua erikoslääkäriksi.
Mutta päätökset säästöistä tekevät muut, kuin lääkärit itse.
Lääkärit ovat työntekijöitä suuressa organisaatiossa, jonka rahahanoista päättävät politikot.
Lääkärit itse asiantuntijoina, joutuvat vain tekemään ne priorisoinnit. Ja niihin on omalta alalta ne ohjeet.
Poliitikot päättävät kuinka paljon sairaala saa rahaa. Lääkärit päättävät miten tämä raha jaetaan. Pyritään hoitamaan niin hyvin ja niin moni kuin sillä budjetilla suinkin pystytään.
Ei tietenkään ole tarkoituksenmukaista käyttää koko budjettia muutamaan potilaaseen vaan rajoittaa hoidon saatavuutta jotta sitä riittää kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi esimerkiksi kehitysvammaisia pitäisi hoitaa ja pitää elossa? Niiden hoito maksaa hirveästi eikä niistä ole vastaavasti mitään hyötyä. Ne vain mylvivät paskat housuissa sängyssä.
Tämä onkin lääketieteen etiikan suuria ongelmia. Ei tietenkään ihan näin kärjistetty esimerkki, mutta yleisemmin. Ei näihin aina ole olemassa oikeaa vastausta.
Kynnys hoitoon voi olla monessa kohtaa korkea ja kivisen tien takana ellei ole ns. pää kainalossa. Mutta: Ette ikinä uskoisi millaisia no hope -raakkuja iän, perussairauksien, kokonaisennusteen ja toimintakykyn suhteen hoidotaan erittäinkin aktiivisesti. Yksittäiset lääkärit eivät rupea "mengelöimään" mikä on tietysti ihan oikein. Korona ehkä toi tolkkua siihen kuka enää hyötyy tehohoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap, tottakai se on noin. Muistan aikanaan erään operaation yhteydessä lääkärin suoraan todenneen minulle, että minut kannattaa hoitaa koska olen vielä sen verran nuori. Tämä siis julkisella
Niin se on. Työikäisen tekonivel kannattaa koska kuntoutuu takaisin työkykyiseksi. Eläkeläisen tekonivel on "turha" koska pärjää sitä kävelykepillä ihan hyvin.
No eihän se näin mene. Valtaosa tekonivelpotilaista on eläkeläisiä, artroosi on kuitenkin pitkälti iän mukanaan tuoma sairaus. Monesti tekonivel on se, mikä auttaa vanhusta pysymään liikuntakykyisenä ja pärjäämään kotona ja elämään itsenäisesti. Leikkaus tulee paljon halvemmaksi, kuin hoitopaikka, puhumattakaan inhimillisestä puolesta.
Onhan se totta. Sekin on totta, että suurin osa lääkäreistä on kouluttautunut lääkäriksi isomman palkan eli rahan vuoksi. Onkin surkuhupaisaa, että rikas lääkäri kieltää hoidot, että se hoitoon menevä raha tulisikin hänelle itselleen isomman palkan muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää
Vanhusten huoneissa sairaaloissa on usein hyvin raikas tuuletus käynnissä läpi vuoden.
Sitä Herran lahjaa sitten sinulle, ap. Ja roppakauoalla!
Ei yksityiselläkään ole tarjolla ihmehoitoja, joilla elinaikaa voitaisiin yli 2kk pidentää vaikka kuinka paljon olisi varaa maksaa.
Tämähän riippuu ihan siitä mikä potilasta sattuu vaivaamaan. Esimerkiksi nyt jo edesmennyt "pizzakeisari" Rabbe Grönblom teetti itselleen haimasyöpäleikkauksen Saksassa, kun suomalaiset sanoivat että ei voi leikata. Grönblomin elämä piteni leikkauksen ansiosta noin kaksi vuotta.