Onko tämä osoitus siitä, ettei ole tervetullut kylään?
Sovimme minun ehdotuksestani erään ystäväni kanssa, joka asuu 200 km päässä, että tulisin käymään hänen luonaan (viimeksi olen käynyt 5 vuotta sitten). Minä siis esitin tätä sen jälkeen kun olin pyytänyt, että hän tulisi käymään minun luonani, mikä ei hänelle käynyt, koska hän ei omien sanojensa mukaan jaksa matkustella.
Kun olimme puhelimitse sopineet kyläilypäivästä niin hän laittoi sen jälkeen minulle vielä tekstiviestin, jossa mainitsi, että voisinko tuoda omat liinavaatteet ja pyyhkeen mukanani.
Tuli vähän sellainen olo, että olenkohan tervetullut ollenkaan? En ikinä voisi itse kuvitella, että pyytäisin vierastani tuomaan omat lakanat mukanaan. Vai onko tuollainen miten yleistä?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan normaalia viedä omat petivaatteet kyläilypaikaan. Ettekö te muut vie?
Yksinasuvan on aika hankala viikata lakanoita, vaikka kone ne pesisikin. Ja välttämättä kunnollisia kuivatustilojakaan ei ole.
Mitä ihmettä. Aina olen lakanat viikannut yksin riippumatta siitä, asunko yksin vain en. Mieskin osaa saman. Muontoonommelluista lakanoista ei saa kovin siistejä, mutta ei siihenkään toinen ihminen auta.
Vierailija kirjoitti:
Yhteenvetona. Ne, jotka eivät vie omia lakanoita yökyläreissulle ovat niitä, jotka eivät ole omassa perheessäänkään vastuussa pyykinpesusta.
:D
Vierailija kirjoitti:
Asun yksiössä ja lakanapyykin pesu ja kuivautus ihan ongelmatonta.
Missä kuivaat lakanat ja kuinka kauan kuivumisen menee?
Voi olla tai voi olla olemattakin.
Minä sanoin parille itse itsensä kutsujalle, että ota mukaan * tässä lista* ja että pääset siivoamaan täällä.
Tällä tavalla tein ainakin sen selväksi, että enää en pidä täyshoitolaa heille. Ja toiselle vielä sanoin, että ei se sellainen käy, että tulet milloin satut olemaan täällä suunnalla. Se sitten kysyi, että riittääkö, jos tuntia ennen ilmoittelee tulostaan. Siihen sanoin että ei sekään sovi.
Vierailija kirjoitti:
Yökyläily aikuisten kesken on muutenkin kummallista, jotain jäännöstä lasten yövierailuajoilta. Hotelli on sitä varten, kun mennään vieraaseen kaupunkiin
Suomessa on vielä asutusta maaseudullakin. Lähimpään kirkonkylään voi olla kymmeniä kilometrejä, kaupunkiin vielä pidempi matka.
Lapsena kun lähdettiin mummolaan yhdestä maalaiskylästä 400 kilometrin päähän toiseen maalaiskylään, niin matkaan meni pitkälti yli puoli vuorokautta kahdella bussilla ja kahdella junalla. Nykyään julkisia kulkee niillä seuduilla vielä vähemmän, joten en tiedä, onnistuisiko matka edes vuorokaudessa.
naapuri pariskunta aina änki meidän mökille täyshoitoon makkara paketti eväänään. annoimmekin heille lasten ranta leikki täkit ja nuhruiset tyynyt aamulla kömpivät autostaan nukkumasta valittivat että kamarissa oli ollut itikoita pahoittelivat kun joutuvatkin lähtemään näin pian. ei ole sen jälkeen näkynyt eikä ole ikävä
Omien petivaatteitten ja pyyhkeiden viemisessa ei ole mitään ihmeellistä. Ihan on tätä päivää. Mulla on aina oma makuupussi ja tyyny joita käytän. Plus pyyhe. Ruokatuomiset kuten sovitaan, aina kysyn voiko jotain tuoda vaikka en jäisi edes yöksi.
Syy miksi jättäisin tässä tapauksessa väliin on että pelkkä tapaamisen sopiminen on noin vaikeeta. On ehkä kiireitä, stressiä tai muuten vaan tarvitsee omaa aikaa. Pitäisin etäisyyden, ainakin toistaiseksi. Jos ehdottomasti haluat kyläilemään niin käy päiväseltään ja vie vaikka pakastepizzat ja salaattiainekset mennessäsi. Älä jää yöksi.
Osa ihmisistä on niin köyhiä tai noloja, että he edellyttävät vierailta omia petivaatteita.
Jos menet autolla, vie ne, jos junalla tai bussilla, niin älä mene ollenkaan.
Vieras tuo lakanat ja pyyhkeet on kai itsestään selvyys. Tosin on minulla kokemusta muustakin, 3-4 hengen perhe tulee ilman mitään, jopa hammasharja on pitänyt antaa. Aikana jolloin ei ollut kuivausrumpua oli aika työlästä saada pyykit kuivumaan ja varsinkin talvella.
On toisenlaisia yövieraita, ei tuonut lakanoita ja kun tarjosin sitten pyyhkeitä ei niitä tarvinnut. Hänellä oli kylpypyyhe, jota käytti kaikkiin tarkoituksiin. Aika ällöttävää!
Mulla olisi kerrottavana vielä tylympi juttu, ja ihan tosi, liittyen yökyläilyyn ja lakanoihin.
Olin kerran menossa yhden kaverini luo kylään ja kysyin, että voinko olla yötä kun on niin pitkä matka. Toki, toki, sanoi kaverini. Ja sitten illalla hän tarjosi nukkumapaikan, jossa oli kyllä patja, peitto ja tyyny, mutta ei liinavaatteita! En viitsinyt niitä pyytää kun muuten oli vieraanvarainen henkilö, oli sen seitsemää sorttia pöydässä jne. Mutta olihan se aika outoa.
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä on niin köyhiä tai noloja, että he edellyttävät vierailta omia petivaatteita.
Miksi neuvot menemään nolon ihmisen luokse vieraaksi?
Minusta omien lakanoiden vieminen on ihan normaali juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En neuvo. Osa pitää noloista ihmisistä, minä en.
Hienoa, että sinulla on omat lakanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En neuvo. Osa pitää noloista ihmisistä, minä en.
Hienoa, että sinulla on omat lakanat.
Nyt on nolot selitykset. Et varmaan pidä itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Näin. On aivan eri asia kulkea omalla autolla kuin julkisilla vaihtojen ja pitkien kävelymatkojen kera. Omalla autolla kulkee niin syömiset kuin petivaatteet tarvittaessa täkeistä lähtien.
Sitten infopläjäys: kaikilla ei ole ajokorttia, joten vuokra-auto ei jokaiselle onnistu. Tai ajaa niin vähän, että ei uskalla vuokrata autoa.
Saattaa olla hienovarainen vihjaus siitä, että tuttavasi ei ole niin kovin ilahtunut yökyläilystäsi.
Ei kehtaa suoraan sanoa.
Onko kukaan tullut ajatelleeksi sellaista vaihtoehtoa, että tällä mainitulla tuttavalla ei vaan ole enempää liinavaatteita kuin ne yhdet, jotka ovat käytössä hänellä itsellään. Voisin hyvin kuvitella, että jollakin köyhällä tai jollakin konmarittajalla olisi tuollainen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällä ei ole nettiä!?! Onko hän 90-vuotias?
Mistä sinä tuon netin tähän kiskaisit? Lakanoista tässä keskustellaan. Vai onko sulle netti niin uusi ja ihmeellinen asia, että sitä pitää mainostaa täälläkin nettisaitilla?
Ja sellainenkin juttu voi olla, ettei hänellä ole ylimääräistä sänkyä. Itse asun yksiössä ja minulla on hyvin kapea (80cm) sänky. En voisi mitenkään majottaa yövierasta. Tosin, tuollaisen asian olisi tuttava voinut kertoa. Minä ainakin sanon niin kuin asia on, jos tulee vastaavanlainen tilanne.
Minulle tuo "en jaksa matkustella" olisi keino yrittää torpata koko näkeminen. Välttämättä tästä ei ole kyse, mutta ap saattaa olla oikeassa pohtiessaan, onko pyyntö ottaa liinavaatteet mukaan hienovarainen vihje olla tulematta ollenkaan.
Mitä jos otat uudelleen yhteyttä ystävään ja ehdotat, että tulisitkin käymään vain päiväseltään? Tai jos hänen paikkakunnallaan on joku kahvila/ravintola/tmv. paikka, näkisitte siellä? Pitkä matka tuollaiseen vierailuun, etenkin, jos olet julkisten varassa, mutta saisit ainakin selville, onko ystäväsi innostunut tapaamaan ylipäätään.
Minulla oli ystävä, jota en ollut nähnyt moneen vuoteen ja kun sitten nähtiin, hän teki hyvin selväksi, etten ole tervetullut vierailemaan hänen luonaan ja muualla tapaamisenkin speksit asetti sellaisiksi, että jopa minä tajusin, ettei hän halua enää olla tekemisissä.
Uskon. Mutta mulla on.