Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä osoitus siitä, ettei ole tervetullut kylään?

Vierailija
18.01.2025 |

Sovimme minun ehdotuksestani erään ystäväni kanssa, joka asuu 200 km päässä, että tulisin käymään hänen luonaan (viimeksi olen käynyt 5 vuotta sitten). Minä siis esitin tätä sen jälkeen kun olin pyytänyt, että hän tulisi käymään minun luonani, mikä ei hänelle käynyt, koska hän ei omien sanojensa mukaan jaksa matkustella.

Kun olimme puhelimitse sopineet kyläilypäivästä niin hän laittoi sen jälkeen minulle vielä tekstiviestin, jossa mainitsi, että voisinko tuoda omat liinavaatteet ja pyyhkeen mukanani.

Tuli vähän sellainen olo, että olenkohan tervetullut ollenkaan? En ikinä voisi itse kuvitella, että pyytäisin vierastani tuomaan omat lakanat mukanaan. Vai onko tuollainen miten yleistä?

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä on niin köyhiä tai noloja, että he edellyttävät vierailta omia petivaatteita. 

Jos menet autolla, vie ne, jos junalla tai bussilla, niin älä mene ollenkaan. 

Miksi neuvot menemään nolon ihmisen luokse vieraaksi?

Minusta omien lakanoiden vieminen on ihan normaali juttu.

Ei ole normaalia vaan poikkeavaa. Ehkä yksin asuvan miehen kohdalla asian ottaisi helpommin puheeksi, mutta emännältä odottaa hieman enemmän - mielestäni emännän pitää pyytää vierasta tuomaan omat lakanat, jos olettaa vieraan tuovan omat lakanat.

Mikään ei tietenkään estä sopimasta, että vieras tuo omat lakanat. Kaikilla ei ole pesukonetta ja niitä lakanoitakin voi olla vain omaan tarpeeseen. Minusta vieraan omien lakanoiden tuominen olisi loukkaavaa, sillä lakanoiden pesu pesukoneessa on huomattavasti helpompaa kuin niiden raahaaminen edestakaisin. Kuivaaminenkin on ihan vaivatonta, vaikka ei ole kuivausrumpua - siinä samassa telineessä ne vieraan lakanat kuivaa kuin omatkin lakanat. Miksi edes tunkee kylään, jos kylapaikan lakanat ei kelpaa.

Itse en menisi yövieraaksi paikkaan, jonne pitää viedä omat lakanat. Kesämökille kutsuttaessa tilanne on tietenkin hieman eri, koska mökillä ei välttämättä ole kaikkia kodin mukavuuksia.

Vierailija
82/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sellainenkin juttu voi olla, ettei hänellä ole ylimääräistä sänkyä. Itse asun yksiössä ja minulla on hyvin kapea (80cm) sänky. En voisi mitenkään majottaa yövierasta. Tosin, tuollaisen asian olisi tuttava voinut kertoa. Minä ainakin sanon niin kuin asia on, jos tulee vastaavanlainen tilanne.

Meillä sama tilanne. Ylimääräisiä sänkyjä ei ole. Tämän olenkin jo sanonut sille tyypille, joka ensinnäkin itse itseään kutsuu meille (ja jää omalla ilmoituksella yöksi), ja joka kerran yritti kutsua aikuisen lapsensa meille.

Se että pitää keski-ikäistä myös neuvoa siinä, että ei oikein käy laatuun kutsua itse itseään yökyläilemään, on rasite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eräs kaveri, jonka kanssa pidetään yhteyttä pelkästään netin ja puhelimen välityksellä. Ollaan lapsuudenkavereita ja asutaan 300 km päässä toisistamme. Meillä on paljon samoja harrastuksia ja mielenkiinnonkohteita, joten "jutustelua" riittää, mutta en halua tavata häntä livenä, koska hän on "sietämätön" tyyppi kyläilijänä. Ollaan aikuisiällä tavattu naamatusten vain neljä kertaa (ollaan kolmikymppisiä). Hän kutsui itsensä jokin aika sitten kylään luokseni. Viipyi viikon, ei tietenkään tuonut mitään mukanaan, ei edes deodoranttia. Passasin häntä viikon ajan. Hän ei tehnyt muuta kuin istui pöydän ääressä ja nukkui pitkälle iltapäivään saakka kun oli netissä valvonut yön. Ja söi saman verran viikon aikana kuin minä kuukaudessa.

Vierailija
84/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on eräs kaveri, jonka kanssa pidetään yhteyttä pelkästään netin ja puhelimen välityksellä. Ollaan lapsuudenkavereita ja asutaan 300 km päässä toisistamme. Meillä on paljon samoja harrastuksia ja mielenkiinnonkohteita, joten "jutustelua" riittää, mutta en halua tavata häntä livenä, koska hän on "sietämätön" tyyppi kyläilijänä. Ollaan aikuisiällä tavattu naamatusten vain neljä kertaa (ollaan kolmikymppisiä). Hän kutsui itsensä jokin aika sitten kylään luokseni. Viipyi viikon, ei tietenkään tuonut mitään mukanaan, ei edes deodoranttia. Passasin häntä viikon ajan. Hän ei tehnyt muuta kuin istui pöydän ääressä ja nukkui pitkälle iltapäivään saakka kun oli netissä valvonut yön. Ja söi saman verran viikon aikana kuin minä kuukaudessa.

Sellaista täyshoitolaa pidit. Eikö ostanut ruokaa ollenkaan?

Meillä tuli puolison sukulaispariskunta ja jäivät 3 päiväksi minulta kysymättä sopiiko? He ei tosiaan tuoneet ruokaa, eikä ostaneet, vaikka kaupassa mun puoliso käytti heitä.

Vierailija
85/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei kuulosta kovin vieraanvaraiselta. Jos kaverisi ei jaksa matkustaa 200 km päähän, ei hän jaksa kestitä kutsumatonta vierastakaan.

Köyhällä vierailut toisella paikkakunnalla voi loppua siihen ettei rahat riitä matkalippujen ostoon, jolloin yritetään keksiä jokin tekosyy vierailukutsusta kieltäytymiselle. 

Toisin tuo ei selitä pyyntöä tuoda omat lakanat, sillä köyhäkin voi olla vieraanvarainen.

Vierailija
86/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin kokisin tuossa tapauksessa pyynnön tuoda omat lakanat mukanaan aika voimakkaasti turn-offiksi. Sehän on sama juttu kuin laittaisi viestin tuoda omat sapuskat mukanaan.

Vierailija
87/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Vien omat lakanat ja pyyhkeet yökylään. En halua suotta olla vaivaksi, kun ei ole iso juttu viedä omia. Ja tuntuu ne omat muutenkin paremmalta käyttää. Kotoisa olo. 

Vierailija
88/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku nyt mättää tuossa jutussa, ensinnäkin, en usko , että mikään bussimatka kestäisi 4 tuntia /200 km ! Ja toisekseen 6 km ei ole lyhyt matka ainakaan kävelyyn matkakassin kanssa, taksilla kyllä tai jos haetaan autolla pysäkiltä eli mikä on jutun juoni?

NO voihan, jos joutuu vaihtaa bussia. Odotusaika voi olla vaikka 2 tuntia. Haloo.

Vierailija
89/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan tullut ajatelleeksi sellaista vaihtoehtoa, että tällä mainitulla tuttavalla ei vaan ole enempää liinavaatteita kuin ne yhdet, jotka ovat käytössä hänellä itsellään. Voisin hyvin kuvitella, että jollakin köyhällä tai jollakin konmarittajalla olisi tuollainen tilanne.

Köyhyyden ymmärrän, mutta en konmarittamista sille tasolle, että ei ole toista satsia liinavaatteita. Sairaana ei ole jaksa pyykätä, mutta jossain vaiheessa on kiva saada kuivat lakanat käyttöön, kun  edelliset on hiestä märät. Lapsiperheessä vielä älyttömämpää, lakanapyykkiä tulee, kun koko perhe on saanut jonkun kivan ripuliviruksen.

Vierailija
90/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan normaalia viedä omat petivaatteet kyläilypaikaan.  Ettekö te muut vie?

Yksinasuvan on aika hankala viikata lakanoita, vaikka kone ne pesisikin. Ja välttämättä kunnollisia kuivatustilojakaan ei ole.

Mitä ihmettä. Aina olen lakanat viikannut yksin riippumatta siitä, asunko yksin vain en. Mieskin osaa saman. Muontoonommelluista lakanoista ei saa kovin siistejä, mutta ei siihenkään toinen ihminen auta.

No joo, voihan ne taitella yksin, mutta se perinteinen viikkaus ei kyllä onnistu ilman, että joku pitää lakanan toisesta päästä kiinni.

Vierailija
91/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien petivaatteitten ja pyyhkeiden viemisessa ei ole mitään ihmeellistä. Ihan on tätä päivää. Mulla on aina oma makuupussi ja tyyny joita käytän. Plus pyyhe. Ruokatuomiset kuten sovitaan, aina kysyn voiko jotain tuoda vaikka en jäisi edes yöksi.

Syy miksi jättäisin tässä tapauksessa väliin on että pelkkä tapaamisen sopiminen on noin vaikeeta. On ehkä kiireitä, stressiä tai muuten vaan tarvitsee omaa aikaa. Pitäisin etäisyyden, ainakin toistaiseksi. Jos ehdottomasti haluat kyläilemään niin käy päiväseltään ja vie vaikka pakastepizzat ja salaattiainekset mennessäsi. Älä jää yöksi.

Oletko lukenut ap:n kommentteja? Joutuu menemään julkisilla eikä päiväkyläily niiden aikataulujen vuoksi onnistu. Selvästi ap:n ei kannata mennä lainkaan, kun toiselle yksien lakanoiden peseminen on ylipääsemätön suoritus. Ap:n pitäisi jaksaa matkustaa tuntikausia ja lopuksi  kantaa kaikki tavarat jalkaisin 6 kilometrin päähän. Ja sitten ihmetellä minne menisi yöksi. 

Vierailija
92/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku yhtäkkiä haluaisi tulla yökylään luokseni niin pyytäisin tuomaan patjasta alkaen kaikki romppeet.

Nyt löytyy kämpiltä yksi kutakin kampetta, juu tarvis käydä kaupassa....

Vierailija
93/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hänellä ei vaan ole ylimääräisiä petivaatteita. Ei kaikilla todellakaan ole varmuuden vuoksi, jos joku joskus sattuisikin tulemaan yökylään. Eikä hänen todellakaan niitä tarvitse ostaa yhden yökyläilyn takia.

Vierailija
94/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja tulkintoja. Jotkut on nykyään niin minimalisteja, että liinavaatteita ei välttämättä ole ylimääräisiä. Menisin käymään, ja jos jäisi jotenkin outo fiilis, en menisi uudestaan. Tai sitten voi kysyä ihan suoraankin kohteliaasti eikä vain arvailla.

Vierailija
95/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä jutussa on oudointa se, että ap menee kylään henkilön luo, joka ei ole häntä edes kutsunut. Vaatii aika paljon luonnetta sanoa toiselle, että "ei käy". Itse kyllä tykkäisin, että vieraita kävisi, enkä ole koskaan pyytänyt ketään tuomaan omia liinavaatteita, mutta nyt juuri olen sellaisessa elämäntilanteessa, että sekään ei käy, koska pesukoneeni hajosi ja tiedä milloin saan hankittua uuden.

Vierailija
96/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tää on ihan ok. Itse otan joka tapauksessa aina omat lakanat mukaan, koska mulla on ihosairaus ja raavin unissani, ja lakanoihin tulee ikäviä länttejä. Vieraille mulla on varalla puhtaat "vieraslakanat". Kaikilla ei välttämättä ole. Tai sitten pyykinpesu on ongelma. Kyllä petikamat kulkee julkisillakin helposti mukana ellet sitten kuskaa mukana suurta määrää muita tavaroita. 

Vierailija
97/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tässä jutussa on oudointa se, että ap menee kylään henkilön luo, joka ei ole häntä edes kutsunut. Vaatii aika paljon luonnetta sanoa toiselle, että "ei käy". Itse kyllä tykkäisin, että vieraita kävisi, enkä ole koskaan pyytänyt ketään tuomaan omia liinavaatteita, mutta nyt juuri olen sellaisessa elämäntilanteessa, että sekään ei käy, koska pesukoneeni hajosi ja tiedä milloin saan hankittua uuden.

Ihan ymmärrettävää. Mutta silloin voi ilmoittaa, että vierailu peruuntuu, koska pesukone on rikki. Jokainen sen ymmärtää.

Vierailija
98/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut koko ketjua, mutta jaksan vaan ihmetellä...

Ainoat henkilöt, jotka käyvät luonani yötä ovat lähisukulaiseni, siskot ja veljet perheineen sekä yksi bestis. Ja tietävät kyllä tapani, ettei onneksi tarvitse tehdä vääntöä liinavaatteista eikä syömisestä tai mistään muustakaan. Joo, tuovat omat lakanat mukanaan ja jopa tuliaisia.

Vierailija
99/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kävin ystäväni luona, joka pyysi tuomaan omat lakanat. Hän pyysi kylään ja kivaa oli. En huomannut ollenkaan loukkaantua. Olisin ottanut lakanat muutenkin mukaan. Tykkään, että puhutaan suoraan.

Vierailija
100/144 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei mummo kohta taas tulemme pohjoiseen pesethän lakanat ja pyyhkeet sekä tuuletat patjat, täkit ja tyynyt .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme