Onko tämä osoitus siitä, ettei ole tervetullut kylään?
Sovimme minun ehdotuksestani erään ystäväni kanssa, joka asuu 200 km päässä, että tulisin käymään hänen luonaan (viimeksi olen käynyt 5 vuotta sitten). Minä siis esitin tätä sen jälkeen kun olin pyytänyt, että hän tulisi käymään minun luonani, mikä ei hänelle käynyt, koska hän ei omien sanojensa mukaan jaksa matkustella.
Kun olimme puhelimitse sopineet kyläilypäivästä niin hän laittoi sen jälkeen minulle vielä tekstiviestin, jossa mainitsi, että voisinko tuoda omat liinavaatteet ja pyyhkeen mukanani.
Tuli vähän sellainen olo, että olenkohan tervetullut ollenkaan? En ikinä voisi itse kuvitella, että pyytäisin vierastani tuomaan omat lakanat mukanaan. Vai onko tuollainen miten yleistä?
Kommentit (144)
Takavuosikymmeninä omien lakanoiden mukaan otto sovittuihin yökyläiliyihin oli peruskohteliaisuussääntöjä. Itse vein parille eri puolilla kaupunkia asuville ystävilleni lakanat olemaan, koska yövyin heillä usein bailausreissujen jälkeen. Itse asuin sen verran kauempana, etten olisi päässyt yömyöhällä kotiin. He saivat sitten käyttää niitä lakanoita myös muille satunnaisvieraille.
Siis mikä ihmeen ongelma on viedä omat lakanat ja pyyhkeet? Itse inhoan lakanapyykkiä, todella vaivalloista ja vaikea kuivata. Kaikilla ei ole pyykkitupia eikä kuivausrumpuja/-huoneita. Kuulostaa todella oudolta, jos et tuon takia halua lähteä ystävääsi katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku nyt mättää tuossa jutussa, ensinnäkin, en usko , että mikään bussimatka kestäisi 4 tuntia /200 km ! Ja toisekseen 6 km ei ole lyhyt matka ainakaan kävelyyn matkakassin kanssa, taksilla kyllä tai jos haetaan autolla pysäkiltä eli mikä on jutun juoni?
En ole ap, mutta vastaan kuitenkin. Kyllä 200 km matka voi vaihtoineen hyvinkin kestää 4 tuntia. Kerronpa esimerkin. Sisareni asuu n. 220 km päässä. Kun menen hänen luonaan käymään, joudun käyttämään onnibussia. Kun vaihdan bussia, joudun odottamaan hieman yli tunnin ennen kuin toinen bussi tulee. Ja 6 km ei ole pitkä matka kävellä. Kävelen sen joka päivä kuntoilun vuoksi. Eri asia on sitten, jos on liikuntarajoitteinen henkilö tai jokin muu sairaus/este, joka estää kävelyn. Perusterveelle ihmiselle se ei ole pitkä matka.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ihmeen ongelma on viedä omat lakanat ja pyyhkeet? Itse inhoan lakanapyykkiä, todella vaivalloista ja vaikea kuivata. Kaikilla ei ole pyykkitupia eikä kuivausrumpuja/-huoneita. Kuulostaa todella oudolta, jos et tuon takia halua lähteä ystävääsi katsomaan.
Jos ystävälläsi myös on ongelmia jaksamisen kanssa (olipa sairaudesta johtuen tai henkisellä puolella) kaiken ylimääräisen työn välttäminen on täysin ymmärrettävää.
Olen jo vakaasti mummoiässä, mutta opin jo lapsena, että jos mennään yökylään, niin tietenkin otetaan lakanat ja pyyhkeet mukaan. Siihen aikaan tosin oltiin köyhempiä eikä kaikilla ollut kovinkaan monia liinavaatteita eikä ehkä pyykkikonettakaan, vaan esim. lakanat pestiin ja keitettiin pyykkipadassa. Se oli aika moinen homma, joten jos vieraat toivat omat liinavaatteet, niin se helpotti isäntäväen työtä. Ei sitä tarvinnut edes erikseen mainita, vaan se oli itsestään selvää, että lakanat ym. oli mukana. Samaa minäkin olen jatkanut koko ikäni, jos olen yökylään mennyt kutsuttuna. Itse en tuppaudu.
Vierailija kirjoitti:
Yökyläily aikuisten kesken on muutenkin kummallista, jotain jäännöstä lasten yövierailuajoilta. Hotelli on sitä varten, kun mennään vieraaseen kaupunkiin.
Jos päiväreissu ei onnistu, niin jään vierailupaikkaan yöksi, toki omat liinavaatteet ja jonkin verran ruokaa mukana, Äidin luona käydessä otan ruokaa äidillekin..
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Hänellä on varmasti jaksamisen ongmia. Menisin vain käymään, en jäisi yöksi.
Se varmaan olisi järkevä vaihtoehto.
-ap-
Provohan tämä. Aika alussa ap toteaa näin, mutta tarina muuttuu keskustelun edetessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Hänellä on varmasti jaksamisen ongmia. Menisin vain käymään, en jäisi yöksi.
Se varmaan olisi järkevä vaihtoehto.
-ap-
Provohan tämä. Aika alussa ap toteaa näin, mutta tarina muuttuu keskustelun edetessä.
Provo on. H a i s t a kaa p a s k a
-ap-
Tuo on joku kulttuuriero. Itsekään en ole koskaan ajatellut että vieraan pitäisi tuoda omat petivaatteet, mutta monen mielestä tuo on kohteliasta ja sopivaa pyytää tai ehdottaa. Ehkä jokin alueellinen ero, tai sosiaaliluokkaero, en tiedä.
Joillain on tapa, että vievät aina omat lakanat mukaan, kun eivät halua vaivata kyläpaikkaa pyykkäyksellä. Joillain ei edes ole ylimääräisiä lakanoita. Tiedän perheen, keillä on kaikille perheenjäsenille vain yhdet lakanat. Pesevät aamulla ja samat illalla takas sänkyyn kuivausrummun kautta.
Tuo ap:n mainitsema pyyntö ei kerro mitään kyläpaikan halukkuudesta ottaa vierailija vastaan. Mutta se ettei se kaveri jaksa itse matkustaa ja pyytää lakanat otetaan mukaan kertoo ehkä siitä, että tällä kaverilla on jaksamisongelmia syystä taikka toisesta.
Voi myös olla sukupolviero, täällä moni vanhempi ihminen kokee sen normaaliksi. Itse taas sen verran nuorempi etten edes kotona oppinut tuollaista tapaa. Itsellä oli yksi kaveri joka oli ns. hyvä emäntä varmaan kotikasvatuksen kautta, hän mankeloi yhä vaikka on nuori, tuo myös omat lakanat aina.
Vierailija kirjoitti:
Joillain on tapa, että vievät aina omat lakanat mukaan, kun eivät halua vaivata kyläpaikkaa pyykkäyksellä. Joillain ei edes ole ylimääräisiä lakanoita. Tiedän perheen, keillä on kaikille perheenjäsenille vain yhdet lakanat. Pesevät aamulla ja samat illalla takas sänkyyn kuivausrummun kautta.
Tuo ap:n mainitsema pyyntö ei kerro mitään kyläpaikan halukkuudesta ottaa vierailija vastaan. Mutta se ettei se kaveri jaksa itse matkustaa ja pyytää lakanat otetaan mukaan kertoo ehkä siitä, että tällä kaverilla on jaksamisongelmia syystä taikka toisesta.
Ei välttämättä jaksamisongelma vaan voi olla niinkin, ettei kyseinen henkilö ole niin kiinnostunut lähtemään. Tai sitten voi olla, ettei pääse. Tiedän henkilöitä, jotka ovat omaishoitajia (epävirallisesti) eivätkä voi siksi lähteä, tai ettei kertakaikkiaan ole rahaa mihinkään ylimääräiseen.
Minusta on ihan normaalia viedä omat petivaatteet kyläilypaikaan. Ettekö te muut vie?
Yksinasuvan on aika hankala viikata lakanoita, vaikka kone ne pesisikin. Ja välttämättä kunnollisia kuivatustilojakaan ei ole.
Tulkintoja on yhtä monta kuin ihmisiä :D
Asun yksiössä ja lakanapyykin pesu ja kuivautus ihan ongelmatonta.
Yhteenvetona. Ne, jotka eivät vie omia lakanoita yökyläreissulle ovat niitä, jotka eivät ole omassa perheessäänkään vastuussa pyykinpesusta.
Ystävällä ei ole nettiä!?! Onko hän 90-vuotias?
Vierailija kirjoitti:
Ystävällä ei ole nettiä!?! Onko hän 90-vuotias?
On paljon 90-vuotiaita, joilla ei ole nettiä. En tiedä miten nuo netittömät ihmiset sitten hoitavat laskujen maksamisen ym.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksiössä ja lakanapyykin pesu ja kuivautus ihan ongelmatonta.
Jos tulisit äitini yksiöön vierailulle, huomaisit, ettei kuivausmahdollisuuksia ole.
Ehkä kyse on siitä ettei hänellä ole ylimääräisiä liinavaatteita eikä pyyhkeitä antaa sinun käyttöösi eikä voinniltaan jaksa ruveta sinunkaan takiasi niitä hankkimaan ja kun rahatilanteestaan ei selkoa niin ei välttämättä olisi varaakaan ym. ym.
Pitääkö kaikesta aina olla väen vängällä vääntämässä jotain sen syvällisempää ja yleensä jotain negatiivista? Helpommalla toki pääsis jos kysyisi miksi esittänyt moisen toiveen omien liinavaatteiden ja pyyhkeen mukanasi tuomisesta mutta ehkä se on sinulle liian vaikea rasti suoritettavaksi joten mielummin pähkäillet ja oikein draaman kautta.