Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö elämässä ilman luottokorttia?

Vierailija
18.01.2025 |

Olen yli 30, enkä minulla vielä ole sellaista. En ole tarvinnutkaan, kun en ole viroa ja ruotsia pidemmälle matkannut. Ja muutenkin tehnyt vain pätkätöitä. En ole halunnut ottaa velkaa. Onko jotain tilanteita, missä luottokorttia välttämättä tarvitaan?

Kommentit (298)

Vierailija
261/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Visa-kortti 6000 €/kk limitillä. Käytän luottokorttia ulkomaan matkoihin, mm. hotellivarauksiin ja auton vuokraukseen. Muuten en sitä käytä. Kortin käytöstä syntynyt lasku kuittaantuu automaattisesti tililtäni.

En voisi ikinä ottaa korttia noin isolle summalle. Jo nyt on vaikeuksia saada maksettua vähän yli tonnin velkaa pois. Ostokset ovat olleet tarpeellisia vaatteita alesta ja kirpparilta, ruokaa, vähäisiä joululahjoja aikuiselle lapselle, joskus harvoin silmälääkärissä käynti. Velka on vain kertynyt ajan mittaan.

Noinhan se luottokierre alkaa, kun aletaan velalla rahoittamaan arjen menoja ja sen jälkeen yhä suurempi ostoja ajatellen, että saa luottolaskut kyllä maksettua.

Hain vastikään Bank Norwegianin korttia ja sain automaattipäätöksen 10 000 euron luottorajasta. Onneksi tuota pystyi laskemaan ennen sopimuksen vahvistamista, sillä minulla ei ole tarvetta noin suurelle luottorajalle, kun löytyy jo kaksi muuta luottokorttia ennestään. Useammasta luottokortista huolimatta minulla ei ole senttiäkään luottokorttivelkaa, sillä käytän kortteja maksuaikakortteina ja yleensä maksan ne nollille hyvissä ajoin ennen eräpäivää. 

Vierailija
262/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää, mutta netistä ostaminen on turvallisempaa luottokortilla. Jos nettikaupasta alkaa tulla valituksia ettei tuotteita lähetetä. Voi korttiytiö uhata sulkea sen ulos järjestelmästään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Visa-kortti 6000 €/kk limitillä. Käytän luottokorttia ulkomaan matkoihin, mm. hotellivarauksiin ja auton vuokraukseen. Muuten en sitä käytä. Kortin käytöstä syntynyt lasku kuittaantuu automaattisesti tililtäni.

En voisi ikinä ottaa korttia noin isolle summalle. Jo nyt on vaikeuksia saada maksettua vähän yli tonnin velkaa pois. Ostokset ovat olleet tarpeellisia vaatteita alesta ja kirpparilta, ruokaa, vähäisiä joululahjoja aikuiselle lapselle, joskus harvoin silmälääkärissä käynti. Velka on vain kertynyt ajan mittaan.

Noinhan se luottokierre alkaa, kun aletaan velalla rahoittamaan arjen menoja ja sen jälkeen yhä suurempi ostoja ajatellen, että saa luottolaskut kyllä maksettua.

Hain vastikään Bank Norwegianin korttia ja sain automaattipäätöksen 10 0

Mihin sinä kolmea luottokorttia tarvitset? Yleensä maksat ne nollille, eli ei taida sinunkaan taloutesi olla hyvällä tolalla.

Vierailija
264/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää ilman luottokorttia jos ei matkustele tai vietä öitä hotellissa. Ja nämäkin asiat ovat mahdollisia ilman luottokorttia, usein vain hankalampaa. Luottokortti ollut useita vuosia, enkä ole kertaakaan käyttäny sitä. Hankin sen alunperin hätävaraksi yllättäviä isompia menoja varten, mutta nyt on säästöjä kertynyt ettei tarvitse tällä hetkellä sitäkään murehtia. 

Vierailija
265/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin 

Vierailija
266/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Minulla on joskus - 90- luvulla saatu (osuuspankkini tyrkytti sitä) kultakortti jota ei ole käytetty ikinä. Luottoraja taisi olla 30 000 markkaa. On siis ollut kauan luottokortti ja ilman sitäkin olisin varmaan selviytynyt. Ainakaan luottokorttia ei ole ikinä missään kysytty.

Vierailija
267/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen kuukausi kuluja tulee luottokorteista? Ei kai ne ilmaisia ole?

Mulla on kaksi luottokorttia. Toinen on S-Pankin ilmainen ja luottoraja on 10000€. Tuota korttia en käytä normaalisti mihinkään ja kaikki turvarajat on nollassa. Matkoilla tämä kortti on varakorttina mukana.

Toisen kortin luottoraja on 20000€ ja kuukausimaksu 6€. Tuolla kortilla maksan kaiken. Debit-korttia tai käteistä en käytä koskaan. Keskittämällä ostot tälle kortille kerään hyvän määrän finskin pisteitä ja saan siitä rahallista hyötyä reilusti enemmän kuin tuon 72€ vuodessa, käytinpä pisteet lentoihin tai muihin käyttökohteisiin. Mietittiin tässä juuri, että voitaisiin vähän purkaa pistekertymää ja mennä harrastamaan vähän fine diningia ilmaiseksi.

Laskut maksan aina heti pois kokonaan. Korkokuluja ei siis tule. Tuo 6€/kk on ainoa kulu, mitä noista tulee.

Vierailija
268/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortti on minua mukavasti turvannut. Noin kymmenen vuotta sitten maksoin Afrikasta palattuani oman  luottokorttilaskuni. Kuukauden kuluttua sain uuden laskun, jossa joku oli kortillani yöpynyt Kalaharin autiomaan hienoissa lodgeissa, syönyt Grand Canion Spur ravintolassa. Tämä kaikki oli tapahtunut kotiinpaluuni jälkeen. Kieltäydyin maksamasta laskua ja koska pystyin tämän todistamaan matkalippujeni avulla, laskua ei tarvinnut maksaa. Luottokorttiyhtiö hoiti asiaa, mutta tuskin he rikollisia kiinni saivat. Vastaavista kortin  kopioinneista olen kuullut mm. latinalaisessa Amerikassa.

Vierailija
269/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulle ei tule mitään kuluja, kk-maksut menevät maksuun OP:n bonuksilla ja kun maksaa kuukausittain koko summan pois, ei tule korkojakaan.

Vierailija
270/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyään pärjää ilman luottokorttia ja on hyvä olla useampi. Kun lähtee matkalle, niin vähintään pitää olla kaksi korttia mukana kaiken varalta. Pankkikorttia ei ole järkevä käyttää nykyaikana, kun konnat ovat koko ajan askelen edellä huijaamassa ihmisiltä rahat. Luottokortti on turvallisin maksuväline. 

Tämä, vähintään kaksi korttia, minulla käynyt niin ettei toinen luottokortti toiminut ihan vain Tallinnan laivalla ja käteistä en ollut varannut mukaan. Onneksi toinen kortti sitten toimi. Mutta jatkossa varaan aina myös käteistäkin. Tässä oltiin lasten kanssa niin kiva, jos ei oliskaan saanut ruokaa ostettua.

Käteinen on kuningas - Vanhan sananlasku pitää edelleen paikkaansa. Kaikki muovikortit ja elektroniset härvelit on alttiita ongelmille. Ainoa mikä on "idioottivarma" on käteinen r

jos on sähköt pois, ei slllä käteiselläkään mitään kaupasta saa. Kassajärjestelmät tarvitsevat sähköä myös käteisellä tapahtuvien myyntien rekisteröintiin  

Vierailija
271/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulle ei tule mitään kuluja, kk-maksut menevät maksuun OP:n bonuksilla ja kun maksaa kuukausittain koko summan pois, ei tule korkojakaan.

Samma här.

Vierailija
272/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjää varmasti ihan hyvin, mutta mä kyllä teen nettiostokset mieluummin luottokortilla, se on turvallisempaa. Luottokortin kanssa velan ottaminen ei ole mitenkään pakollista. Sen luottokortilla olevan summan voi maksaa pois vaikka heti.

Tai tekee nettiostokset debit-kortilla, niin ei tule velkaa ollenkaan, kun summa veloitetaan samantien pankkitililtä.

No, mä en koskaan tee nettiostoksia debit-kortilla. Jos tulee joku kupru, luottokorttiyhtiöltä saa rahat takaisin. Debit-kortilla maksetusta tuotteesta se on jo vaikeampaa. Lisäksi luottokorttiin kuuluu yleensä erilaisia ostoja koskevia vakuutuksia.

Ainakin luomaanmatkat on syytä maksaa luottokortilla. Tästä on joskus muist

Luetun ymmärtäminen kyse oli siitä että olet ostanut esim lennon ja sitten lentoyhtiö tekee konkan. Saat rahasi takaisin, jos olet maksanut sen luottokortilla. 

Vierailija
273/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sinä kolmea luottokorttia tarvitset? Yleensä maksat ne nollille, eli ei taida sinunkaan taloutesi olla hyvällä tolalla.

Maksan ne aina nollille - välillä heti veloituksen jälkeen ja välillä vasta eräpäivänä. Yleensä siis saan verkkopankkiini luottokorttilaskun, jonka loppusumma on 0 euroa, koska olen maksanut kaiken pois ennen laskutusjakson päättymistä. Kaikki korttini ovat vuosimaksuttomia, joten eipä niiden omistamisesta ole haittaakaan - toki ne näkyvät positiivisessa luottotietorekisterissä ja saattavat vaikuttaa luottopäätökseen, jos joudun joskus hakemaan lainaa.

Yksi korteista on OP:n yhdistelmäkortti, jonka pankkikorttia käytän päivittäisostoksiin. Luottopuoleen sisältyy matkavakuutus ja loungepääsy. Otin tämän nyt kokeiluun, kun kortti on maksuton tämän vuoden - rinnalle jätin OP:n tavallisen yhdistelmäkortin johon saatan palata kokeilun jälkeen, joten oikeastaan minulla on neljä luottokorttia tällä hetkellä.

Toinen on Stokkan Master, joka on varakorttini, jos joku muu kortti ei toimi. Kortilla maksamalla saa Stokkan ostoksista 0,5% maksutapaedun. Lisäksi Mastercardilla saa välillä ostaa konserttilippuja ennakkoon ennen niiden virallista myyntiä, ja tällä ominaisuudella hankin Ultra Bran stadionkonserttiin liput itselleni ja kavereilleni. Koska käytän tätä korttia todella harvoin, olisin ollut valmis laskemaan luottorajan johonkin 500-1000 euroon, mutta minimiluottoraja on 1500 euroa ja luottorajan laskemisesta veloitettaisiin 10 euroa, joten vähän pohdin pitäisikö tästä luopua kokonaan.

Kolmas korttini on tosiaan tuo Bank Norwegianin kortti, jonka hankin cashback-ominaisuuden vuoksi. Vuodessa sillä voi saada 75 euroa cashbackia. Lisäksi siinä on matkavakuutus, mutta otin kortin vain tuon cashbackin takia, koska tiedossa on kalliita terveysmenoja, niin tuo 75 euroa on edes vähän kotiinpäin onnettomien Kela-korvausten päälle. Pohdin pitkään tämän kortin ja esim. Finnairin Masterin välillä, ja valitsin tämän sen maksuttomuuden vuoksi. Rahat on tietenkin säästetty etukäteen eikä kortilla ole nytkään avointa saldoa, kun olen maksanut pois avoimet summat heti kun tuo cashback näkyy kortin tiedoissa.  

Vierailija
274/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta se on hyvä olla varalla isompiin ostoksiin - joko yllättäviin (auto, pesukone ja silmälasit hajoaa samaan aikaan) tai sellaisiin, joihin haluaa luottokortin tuoman lisäturvan (lentoliput jne.). Käytän sitä aika harvoin ja maksan aina ajoissa pois, vähän siis kuin varadebitkortti, jolla voi tarvittaessa saada maksulle lisäaikaa seuraavaan palkkapussiin asti. Toisaalta varmasti pärjää myös ilman

Vierailija
275/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minulla on joskus - 90- luvulla saatu (osuuspankkini tyrkytti sitä) kultakortti jota ei ole käytetty ikinä. Luottoraja taisi olla 30 000 markkaa. On siis ollut kauan luottokortti ja ilman sitäkin olisin varmaan selviytynyt. Ainakaan luottokorttia ei ole ikinä missään kysytty.

Et siis ole vuokrannut autoa ulkomailla tai järkeännyt itse hotellia ym vastaavaa. Mutta on totta että jos yhtään huolestuttaa että tulisi käytettyä korttia niin että ylivelkaantuu niin ei kannata hommata.

Vierailija
276/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras turva on jättää kokonaan väliin epämääräiset maat kuten esim Afrikan kaikki maat niin ei tule huijatuksi. En ole kuullut yhdestäkään Afrikan reissusta jossa matkalla ollutta ei olisi jollain tapaa yritetty vedättää tai huijata ylihintaa. En ymmärrä miksi kukaan haluaa vartavasten lähteä hyväksikäytettäväksi noihin maihin.

Vierailija
277/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjää ilman luottokorttia jos ei matkustele tai vietä öitä hotellissa. Ja nämäkin asiat ovat mahdollisia ilman luottokorttia, usein vain hankalampaa. Luottokortti ollut useita vuosia, enkä ole kertaakaan käyttäny sitä. Hankin sen alunperin hätävaraksi yllättäviä isompia menoja varten, mutta nyt on säästöjä kertynyt ettei tarvitse tällä hetkellä sitäkään murehtia. 

Miksi debitkortilla maksaminen ja varaaminen olisi "hankalampaa"? Vuosikymmeniä olen matkustellut ja ollut hotelleissa ilman luottokorttia, enkä ymmärrä eroa.

Vierailija
278/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samma här.

Tuo ei pidä faktisesti paikkaansa. Jos et maksaisi kortin kuluja bonuksillasi, voisit tietysti käyttää sen rahasumman johonkin muuhun.

Vierailija
279/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottokortin käyttäminen ei ole velkarahaa, mutta jos ei maksa laskua kokonaisuudessaan sen eräätyessä, niin korkokuluja joutuu maksamaan eli silloin on velkaa. 

Luottokortti on aina velkarahaa.

Ei ole. 

Miksi sen nimi sitten alkaa sanalla LUOTTO? Idioottiko oot, se on luottokortti ja sillä sipuli. Sana luotto tarkoittaa lainaa ja lainan antajan luottamusta sinuun, että maksat lainan takaisin, jos ei luottaisi niin et saisi edes luottokorttia, koska luottokortti on vakuudeton laina.

Vierailija
280/298 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstamammoilla ei ole luottokorttia koska siihen tarvitaan LUOTTOTIEDOT jotka eivät ole näillä sipsipossuilla kunnossa. Itsellä on Visa ja Mastercard vain nettiostoksia ja ulkomaanmatkoja varten.

Taidat itse olla sipsipossu. Et ymmärrä, että normaalit ihmiset ei syö sipsejä. Ne ei ole ruokaa vaan rasvaa ja lisäaineita. 

Palstamammat eivät ole normaaleja ihmisiä.

Tervetuloa joukkoomme. Täällähän sinä sinäkin olet raapustelemassa typeriä kommenttejasi.