Pärjääkö elämässä ilman luottokorttia?
Olen yli 30, enkä minulla vielä ole sellaista. En ole tarvinnutkaan, kun en ole viroa ja ruotsia pidemmälle matkannut. Ja muutenkin tehnyt vain pätkätöitä. En ole halunnut ottaa velkaa. Onko jotain tilanteita, missä luottokorttia välttämättä tarvitaan?
Kommentit (298)
En ole koskaan omistanut luottokorttia, vaikka sitäkin on tarjottu. Toistaiseksi olen pärjännyt. En juuri matkustele mihinkään paitsi mihin nyt junalla ja bussilla tai henkilöautolla tai laivalla pääsee, joten ei ole sielläkään tarvittu. mieluummin laitan kaiken minulle tulevan rahan suoraan sijoitukseen eikä siihen sitten luottokortteja tarvita, vaan pankkitunnukset tai puhelinsovellus. Tuntuu jotenkin kivemmalta elää pelkällä pankkikortilla ja käteisellä, en tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjää varmasti ihan hyvin, mutta mä kyllä teen nettiostokset mieluummin luottokortilla, se on turvallisempaa. Luottokortin kanssa velan ottaminen ei ole mitenkään pakollista. Sen luottokortilla olevan summan voi maksaa pois vaikka heti.
Tai tekee nettiostokset debit-kortilla, niin ei tule velkaa ollenkaan, kun summa veloitetaan samantien pankkitililtä.
No, mä en koskaan tee nettiostoksia debit-kortilla. Jos tulee joku kupru, luottokorttiyhtiöltä saa rahat takaisin. Debit-kortilla maksetusta tuotteesta se on jo vaikeampaa. Lisäksi luottokorttiin kuuluu yleensä erilaisia ostoja koskevia vakuutuksia.
Ainakin luomaanmatkat on syytä maksaa luottokortilla. Tästä on joskus muistutettu ihan uutisissa, joissa kerrottaan nurin menneestä matkanjärjestäjästä ja mihin vaikeuksiin turistit joutuvat vieraassa maassa. Samaa ohjetta ovat antaneet myös muut Euroopan maat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustamisessa ulkomaille nyt ainakin tarvitaan sekä nettitilauksiin voi olla turvallinen jos tilaa ulkomailta joitakin tuotteita.
Debit-kortillakin voi maksaa monia nettitilauksia.
Debit vastaa käteistä, eikä anna samaa turvaa ostoksille. Mutta jos ei tarvitse luottokorttia, niin saahan sen tosi nopeasti tarpeen tullen.
Siksi kannattaakin tilata vain turvallisiksi todetuista suomalaisista nettikaupoista. Yleensä ei ole mitään tarvetta tilata ulkomailta.
Mistä tietää onko nettikauppa suomalainen vai ei? Jotkut eivät kerro mitään toimipaikkaa. Monta ostosta on jäänyt tekemättä siitä syystä. En uskalla tilata epämääräiseltä sivustolta ja sitten on toinen ongelma, kun en osaa tehdä tulliselvitystä netissä. En osaa myöskään laskea paljonko veroja pitäisi maksaa verottajalle ja miten se tapahtuu. Osaan siis mennä tullin sivuille,mutta siellä liikkuminen oli vaikeaa,kun kokeilin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Visa-kortti 6000 €/kk limitillä. Käytän luottokorttia ulkomaan matkoihin, mm. hotellivarauksiin ja auton vuokraukseen. Muuten en sitä käytä. Kortin käytöstä syntynyt lasku kuittaantuu automaattisesti tililtäni.
En voisi ikinä ottaa korttia noin isolle summalle. Jo nyt on vaikeuksia saada maksettua vähän yli tonnin velkaa pois. Ostokset ovat olleet tarpeellisia vaatteita alesta ja kirpparilta, ruokaa, vähäisiä joululahjoja aikuiselle lapselle, joskus harvoin silmälääkärissä käynti. Velka on vain kertynyt ajan mittaan.
Pankit tuuppaa luotollisen kortin väkisin. Minulla on kahden pankin kortit,m joista toista olen käyttänyt luotollisena yli 10 v sitten Ruotsissa. Turhia kapistuksia useimmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustamisessa ulkomaille nyt ainakin tarvitaan sekä nettitilauksiin voi olla turvallinen jos tilaa ulkomailta joitakin tuotteita.
Debit vastaa käteistä, eikä anna samaa turvaa ostoksille. Mutta jos ei tarvitse luottokorttia, niin saahan sen tosi nopeasti tarpeen tullen.
Siksi kannattaakin tilata vain turvallisiksi todetuista suomalaisista nettikaupoista. Yleensä ei ole mitään tarvetta tilata ulkomailta.
Mistä tietää onko nettikauppa suomalainen vai ei? Jotkut eivät kerro mitään toimipaikkaa. Monta ostosta on jäänyt tekemättä siitä syystä. En uskalla tilata epämääräiseltä sivustolta ja sit
Jos on joku epämääräinen nettikauppa joka ei kerro mitään todellista osoitetta tai kuka toimitaa pyörittää niin kannattaa unohtaa sieltä ostaminen ihan kokonaan. Suomalaisella yrityksellä on vastuuhenkilö, katuosoite ja Y-tunnus. Jos ne huijaa rahat niin voi tehdä rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on debit kortissa 500€ raja turvallisuussyistä eli jos vaikka kortti katoaa tai varastetaan. Käytän luottokorttia nettikaupoissa ellei ole mahdollista maksaa esim Klarnalla. Myös isommissa ostoissa kuten viimeksi puhelimen, parketin ja television ostossa käytän luottokorttia. Maksan luoton heti eräpäivänä pois jotta ei synny lisäkuluja. Luottokortti on hyvä olla ja itse sitten päättää miten sitä käyttää.
Tietysti on hyvä maksaa korttivelka pois heti, mutta joillakin on pienet tulot eikä kerralla maksaminen ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjää varmasti ihan hyvin, mutta mä kyllä teen nettiostokset mieluummin luottokortilla, se on turvallisempaa. Luottokortin kanssa velan ottaminen ei ole mitenkään pakollista. Sen luottokortilla olevan summan voi maksaa pois vaikka heti.
Tai tekee nettiostokset debit-kortilla, niin ei tule velkaa ollenkaan, kun summa veloitetaan samantien pankkitililtä.
No, mä en koskaan tee nettiostoksia debit-kortilla. Jos tulee joku kupru, luottokorttiyhtiöltä saa rahat takaisin. Debit-kortilla maksetusta tuotteesta se on jo vaikeampaa. Lisäksi luottokorttiin kuuluu yleensä erilaisia ostoja koskevia vakuutuksia.
Ainakin luomaanmatkat on syytä maksaa luottokortilla. Tästä on joskus muistutettu ihan uutisissa, joissa kerrottaan nurin menne
Jos on niin persaukinen, että yhden ulkomaanmatkan maksu aiheuttaa talousvaikeuksia, niin on varannut liian kalliin matkan tuloihin ja varoihin nähden. Toki sen matkan voi luottokortilla varata ja maksaa luottokortille samantien takaisin, mutta jos matkan maksua varten pitää käyttää maksuaikaa, niin matka on kyllä liian kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on debit kortissa 500€ raja turvallisuussyistä eli jos vaikka kortti katoaa tai varastetaan. Käytän luottokorttia nettikaupoissa ellei ole mahdollista maksaa esim Klarnalla. Myös isommissa ostoissa kuten viimeksi puhelimen, parketin ja television ostossa käytän luottokorttia. Maksan luoton heti eräpäivänä pois jotta ei synny lisäkuluja. Luottokortti on hyvä olla ja itse sitten päättää miten sitä käyttää.
Tietysti on hyvä maksaa korttivelka pois heti, mutta joillakin on pienet tulot eikä kerralla maksaminen ole mahdollista.
Ei pidä käyttää rahaa mitä ei ole. Vielä vähemmän kannattaa käyttää rahaa jota ei ole edes tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottokortin käyttäminen ei ole velkarahaa, mutta jos ei maksa laskua kokonaisuudessaan sen eräätyessä, niin korkokuluja joutuu maksamaan eli silloin on velkaa.
Luottokortti on aina velkarahaa.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa luottokortit obat ehdottomasti paras ja luotettavin maksuväline, ja niistä on hyötyä monella tavalla, ja tärkein niistä credit score. Debitkortin voi jättää kotiin, luottokortilla pärjää joka paikassa.
Credit score on lähes täysin merkityksetön, ellet ole aikeissa ottaa asuntolainaa. (Tai jotain muuta suurta lainaa)
Ei ole merkityksetön.
Credit scoring is not limited to banks. Other organizations, such as mobile phone companies, insurance companies, landlords, and government departments employ the same techniques. Digital finance companies such as online lenders also use alternative data sources to calculate the creditworthiness of borrowers.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä käyttää rahaa mitä ei ole. Vielä vähemmän kannattaa käyttää rahaa jota ei ole edes tulossa.
Eräällä järkevällä miehellä oli 0€ velkaa. Pankki tyrkytti joustoluottoa. Otti 3 500€:n kertalainan. Sai melkein maksettua ja vaihtoi pankkia, niin pankki tyrkttti 1 500€:n Visaa ja 5 000€:n joustoluottoa. Pisti kaiken taas mennään, eikä pystynyt maksamaan. Lopulta selvisi ulosotosta ja sai luottotiedot takasin. Siinä vaiheessa tuli nämä pikavipit markkinoille. Lopulta miehellä oli yli 70 000€ ulosotossa. Kaikki olisi kai hyvin, jos olisi osannut sanoa ei, kun lisäluottoa tyrkytettiin ennen koronaa ovista, ikkunoista ja tietokoneista sähköpostitse.
Pikku vinkki: Voi myös virtuaalimatkustella. Itse olen suunnitellut ja matkaillut paljon. Vertailen tekemisiä, ravintoloiden lounasmenuita, hintoja, hotelleja/ (lähinnä matkustajakoteja), bussireittejä jne. Minulla on ollut hurjan hauskaa.
Ohessa voin vertailla vaikka kanavalaivamatkaa, huippuhotellia ja helikopterilentelyä. Melkein kaikkeen löytyy joku linkki netissä. Mutta yleensä "budjettimatkailen" että sitten kun pääsen, ei mene niin paikassa aikaa ihmetellä.
Ja vaikken pääsisi ikinä, on ollut kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Visa-kortti 6000 €/kk limitillä. Käytän luottokorttia ulkomaan matkoihin, mm. hotellivarauksiin ja auton vuokraukseen. Muuten en sitä käytä. Kortin käytöstä syntynyt lasku kuittaantuu automaattisesti tililtäni.
En voisi ikinä ottaa korttia noin isolle summalle. Jo nyt on vaikeuksia saada maksettua vähän yli tonnin velkaa pois. Ostokset ovat olleet tarpeellisia vaatteita alesta ja kirpparilta, ruokaa, vähäisiä joululahjoja aikuiselle lapselle, joskus harvoin silmälääkärissä käynti. Velka on vain kertynyt ajan mittaan.
Mulla on kahdella kortilla yhteensä 12 000 e limiitit. Ei niitä ole pakko höylätä. Tuli otettua aikoinaan kun olin pidemmän pätkän kaukomailla. Tuo turvaa jos jotakin sattuu ja on yksin kaukana kotoa. Ja Jenkeissä ei monessakaan paikassa käynyt aikaisemmin ainakaan debitkortit. Toki jos ei matkustele niin ei tuollaisia limiittejä arjessa tarvitse. Mutta nytkin mulla saldot molemmilla korteilla nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottokortin käyttäminen ei ole velkarahaa, mutta jos ei maksa laskua kokonaisuudessaan sen eräätyessä, niin korkokuluja joutuu maksamaan eli silloin on velkaa.
Luottokortti on aina velkarahaa.
Ei ole.
Kyllä se nyt vain sattuu olemaan. Luottokortin käyttäminen on luoton käyttämistä, eli lainarahalla ostamista. Otat sopimuksen mukaisesti lainaa luottokorttiyhtiöltä joka välittää sen maksuna haluamallesi palveluntarjojalle. Jokainen ostos minkä luottokortilla teet on lainan ottamista.
Vinkki vinkkilöinen: Tiesittekös että Visalla voi tehdä ostoksia luottorajaa isommallakin summalla. Homma onnistuu niin, että nettipankissa maksetaan Visa-laskulle (tili- ja viitenro aina sama) rahaa etukäteen niin paljon että ostoksen jälkeenkin Visan saldo jää luottorajan sisään.
Etukäteismaksun jälkeen voi joutua odottamaan jonkun päivän että saldo päivittyy. Nettipankista pitää myös tarkistaa että päivittäisen oston raja on riittävän korkealla, ja jos ei ole niin sitä voi nostaa oston ajaksi ja palauttaa sitten takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin luomaanmatkat on syytä maksaa luottokortilla. Tästä on joskus muist
en itse koskaan käytä mitään matkanjärjestäjiä (joten ei riskiä konkursseistaan).. Matkustan niin, että itse varaan hotellin, itse varaan lennot ja muut matkat ja hotellin maksan sitten lähtiessä, tai lähettävät laskun kotiin (tästä syystä käytän usein myös samoja hotelleja, koska siellä tuntevat minut ja tietävät luotettavaksi asiakkaaksi ja siksi saan noinkin paljon joustoa ja erikoiskohtelua). Näin ei ole riskiä edes hotellin konkurssista. Pieni riski sisältyy lentokoneyhtiön mahdolliseen konkurssiin, mutta minulla on vakuutukset, joten saisin sieltä sitten rahani takaisin. Lennot pitää maksaa etukäteen - lentokoneyhtiöt ovat niin persoonattomia etteivät oikeasti tunne asiakkaitaan eivätkä voi joustaa oikein muuten kuin tarjoamalla vip-loungeja ja sellaisia.
Tuttuja on ympäri eruooppaa, kiitos pelaamieni nettipelien, joten matkoillani aina tapaan heitäkin ja jos jotain katastrofia tapahtuu, vaikka jos hotelli joudutaankin laittamaan kiinni ja kaikki ulos, niin pääsen ulkomaillakin helposti jonnekin tuttavan sohvalle nukkumaan.
En ole mikään himomatkustaja, joten tavoitteisiini ei ole koskaan kuulunut koluta kaikkia mahdollisia maita tai matkakohteita, vaan menen yleensä kulttuurin perässä jonnekin missä saa sivistystä ja voi pysyä erossa turstilaumoista.
Olen add ja minulla loppuu luottokortin hakeminen aina siihen, kun tajuan miten hiton pitkät lomakkeet pitää täyttää ja rastittaa asioita ja ilmoitta sitä ja tätä. Muutenkin tuntuu kivalta kulkea kaupungilla vain debit-kortin kanssa, joka on yhdistetty tilille, jossa ei koskaan ole satasta enempää - jos varastetaan. Pankkisovelluksesta saan siirettyä tuolle tilille tarvittaessa rahaa niin paljon kuin haluan, joten voin silti ostella enemmänkin kuin satasella.
Viimeksi omasta pankista oma sijoitusneuvoja oikein soitti kotiin, että huomasi, että olin jättänyt luottokorttihakaemuksen tekemisen kesken ja suositteli luottokorttia, koska olisin saanut heiltä sen ilmaiseksi ja niitä ja niitä etuja (olen joku etuasiakas tai vastaava pankissa, koska on sen verran rahaa sijoitettuna siellä). Sanoin hälle, että mulla ei riitä kärsivällisyys niihin rasitteluihin ja loputtomiin kysymyksiin, joihin pankki itsekin tietää jo vastaukset, että antaa olla, pärjään tosi hyvin ilman luottokorttejakin.
Pankkihenkilö sitten sanoi, että jos joskus muutan mieleni, niin voin varata heill konttoriin ajan, niin hän voi täyttää hakemuksen. Ilmeisesti on luottokorttihommatkin pankeille tuottavaa bisnestä, kun niin aktiivisesti niitä tarjoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää onko nettikauppa suomalainen vai ei? Jotkut eivät kerro mitään toimipaikkaa. Monta ostosta on jäänyt tekemättä siitä syystä. En uskalla tilata epämääräiseltä sivustolta ja sit
https://www.op-media.fi/omat-rahat/mista-tietaa-onko-verkkokauppa-turva…
En ole vielä yhteenkään hotelliin kotimaassa tarvinnut luottokorttia ja olen varannut etukäteen puhelimitse/netissä tai kävellyt respaan ja kysynyt, että onko teillä vapaita huoneita. Aina on pankkikortilla maksu onnistunut. Ja varaan palveluntuottajilta suoraan, en minäkään trivagon, hotels.comin, booking.comin tms kautta. Majoittunut olen Sokoshotelleissa, Scandiceissa, Cumuluksissa, Rantasipeissä jne. Myös ei-ketjuhotelleissa on onnistunut ilman luottokorttia.