Pärjääkö elämässä ilman luottokorttia?
Olen yli 30, enkä minulla vielä ole sellaista. En ole tarvinnutkaan, kun en ole viroa ja ruotsia pidemmälle matkannut. Ja muutenkin tehnyt vain pätkätöitä. En ole halunnut ottaa velkaa. Onko jotain tilanteita, missä luottokorttia välttämättä tarvitaan?
Kommentit (298)
Minulla on luottokortti sen vuoksi, että voin hoitaa ulkomailla hotellivaraukset ja auton vuokraamisen. Moni väittää, että luottokortilla paskoo raha-asiansa. No en ainakaan omia raha-asioita ole paskonut. Säästössä on yli 100 000 €, eikä velkaa ole, ei edes asuntolainaa, koska se on jo aikaa sitten maksettu pois. Etuajassa sekin. N47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Visa-kortti 6000 €/kk limitillä. Käytän luottokorttia ulkomaan matkoihin, mm. hotellivarauksiin ja auton vuokraukseen. Muuten en sitä käytä. Kortin käytöstä syntynyt lasku kuittaantuu automaattisesti tililtäni.
En voisi ikinä ottaa korttia noin isolle summalle. Jo nyt on vaikeuksia saada maksettua vähän yli tonnin velkaa pois. Ostokset ovat olleet tarpeellisia vaatteita alesta ja kirpparilta, ruokaa, vähäisiä joululahjoja aikuiselle lapselle, joskus harvoin silmälääkärissä käynti. Velka on vain kertynyt ajan mittaan.
Ajatteletko niin, että se luottokorttilimitti pitää tykittää aina täyteen, koska se limitti on olemassa? Ei ihme, että ihmisillä on talousvaikeuksia, jos näin ajatellaan. Kuten kerroin, käytän luottokorttia ainoastaan ulkomaanmatkoihin. Lentoliput, hotellit, auton vuokraus. Kun ostaa lentoliput neljälle, varaa hotellit ja vuokraa auton, niin ei siihen valitettavasti tonnin limitti riitä. En ole talousvaikeuksissa, taloustilanteeni on todella hyvä.
Onpa hölmö kysymys. Harva asia on elämässä pakollista, mutta en halua elää ilman luottokorttia. Matkustan, tilaan jne vuokraan autoa
Millainen kuukausi kuluja tulee luottokorteista? Ei kai ne ilmaisia ole?
Meidän kokoomus ddr-siipineen ajaa ID - tunnistautumisjärjestelmää. Menet kauppaan, tai mihin tahansa missä pitää käyttää tunnistautumista. Sinusta jää aina MERKKI, josta tietosi menee valvojille. Koskee myös somealustoja. Tekemisiäsi ja sanomisiasi tullaan valvomaan ja rajoittamaan. 🥴 Ei lupaa hyvää jatkossa.!
Opettelen vasta nelikymppisenä luottokortin käyttäjäksi. Menin aiemmin Osuuspankin Electronilla, kunnes se lakkautettiin, ja sen jälkeen sain aidon debit-kortin. Vasta sen jälkeen, koska kun yritin nuorempana hakea debit-korttia, niin hakemus hylättiin sillä perusteella, että olin joskus saanut työttömyyskorvausta. Edes debit-korttia en saanut, koska ei ollut ns. säännöllisiä tuloja.
Tämän takia olen jäänyt vähän jälkeen näistä korttiasioista, enkä ymmärrä, mikä siinä luotossa viehättää. Kaipa se on se ostoturva. Muuten en osaa selittää sitä, miksi hyvin pärjäävät vinguttavat luottoa ja maksavat tilinhoitokuluja. Vakuutusyhtiön kanssa sujuu paremmin, kun hotelli on maksettu luotolla? No, maksan itsekin hotellit ja muut varaukset luottokortilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko edes olemassa pelkkiä pankkikortteja? Ja jos on, kelpaavatko ne Suomen rajojen ulkopuolella? Eihän luottokortissa mitään pahaa ole. Itse ainakin maksan aina koko saldon pois kuun vika päivä ja OP maksaa vielä bonuksia kortin käytöstä. Ei mene korkoa noin.
nettitilauksissa on turvallisin maksuvaihtoehto.
Hyvinpä sinä olet perillä asioista. Aika monella on debit/credit kortti, missä sitten voi valita kummalta puolen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Luottokorttia käyttävät vain sellaiset jotka elävät kuukaudesta toiseen yli omien varojensa. Kerran tai pari vuodessa he pitävät kitukuukauden jolloin he maksavat velkaansa kunnolla pois, mutta sen jälkeen tuhlailu jatkuu taas.
Aha. Tässä taas ihan sinun oman pääsi kuvitelmia asioista. Minulla on luottokortti pääasiassa netin ostoksia varten. Laskun maksan heti tavaran saavuttua ja todettuani sen oikeaksi ja ehjäksi jolloin mitään ylimääräisiä kuluja ei tule eikä korttinikaan maksa mitään. Minulla on tilit kahdessa eri pankissa missä molemmissa reilusti rahaa. Ei ole tarvinnut arkea luotolla rahoittaa sillä muutoin maksan ostokseni päivittäin debitillä.
Vierailija kirjoitti:
Minin korttini on ilmainen eikä kuluja tule muutoin kuin tietysti silloin jos maksaa käytettyä limiittiä pois erissä.
Meillä ei omisteta luottokorttia enkä, tulla sellaisia ottamaan. Kolme tulonlähdettä, kolme eri pankkia meillä molemmilla.
61 ulkomaanmatkaa takana, ties kuinka monta vielä edessä. Käteinen ja pankkikortti, (vain yksi kummallakin) mukana. Niillä maksettu kaikki mitä matkassa tarvitaan auton vuokrauksesta alkaen. Pikkupaikoissa käytetään käteistä, isommissa korttia. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. Missään ei ole vaadittu luottokorttitietoja, vaikka yli 90% reissuista on ollut omatoimimatkoja, eikä valmispaketteja, jotka matkatoimisto on järjestänyt sekä maksanut kohdemaahan mm. hotellikulut. Ei siinä silloin mitään korttitietoja pyydellä hotellilla, se on hevonkukkua ja tosiasia on, että täältä näinä pakettimatkoina tehdään suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Luottokorttiyhtiöt on miljardibisnes. Ei ne mitään hyväntekeväisyysyhdistyksiä ole. Vanha sanonta pätee tässäkin: ei ole ilmaisia lounaita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on luottokortti sen vuoksi, että voin hoitaa ulkomailla hotellivaraukset ja auton vuokraamisen. Moni väittää, että luottokortilla paskoo raha-asiansa. No en ainakaan omia raha-asioita ole paskonut. Säästössä on yli 100 000 €, eikä velkaa ole, ei edes asuntolainaa, koska se on jo aikaa sitten maksettu pois. Etuajassa sekin. N47
Suomessa on 350 000 ihmisellä maksuhäiriömerkintä. Kyllä noi pikavipit ja luottokortit on todella monelle ongelma! Huomattavan iso osa aikuisista on onnistunut sössimään raha-asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjää varmasti ihan hyvin, mutta mä kyllä teen nettiostokset mieluummin luottokortilla, se on turvallisempaa. Luottokortin kanssa velan ottaminen ei ole mitenkään pakollista. Sen luottokortilla olevan summan voi maksaa pois vaikka heti.
Tai tekee nettiostokset debit-kortilla, niin ei tule velkaa ollenkaan, kun summa veloitetaan samantien pankkitililtä.
Jos se velan ottaminen on noin vastenmielistä, niin maksatko laskutkin esim sähkölaskun, puhelinlaskunkin etukäteen, ettet ole sekuntiakaan velkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjää varmasti ihan hyvin, mutta mä kyllä teen nettiostokset mieluummin luottokortilla, se on turvallisempaa. Luottokortin kanssa velan ottaminen ei ole mitenkään pakollista. Sen luottokortilla olevan summan voi maksaa pois vaikka heti.
Tai tekee nettiostokset debit-kortilla, niin ei tule velkaa ollenkaan, kun summa veloitetaan samantien pankkitililtä.
Jos se velan ottaminen on noin vastenmielistä, niin maksatko laskutkin esim sähkölaskun, puhelinlaskunkin etukäteen, ettet ole sekuntiakaan velkaa?
Minun puolestani saisi mennä suoraan tililtä veloitus vaikka joka puhelusta. Lähinnä se on vain molempien puolesta käytännöllisempää laittaa kerran kuukaudessa laskulle kaikki. Ei tuollaisella muutamalla kympillä ole taloudellista merkitystä sen puolesta maksanko sen nyt vai kuukauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minin korttini on ilmainen eikä kuluja tule muutoin kuin tietysti silloin jos maksaa käytettyä limiittiä pois erissä.
Luottokorttiyhtiö tietää, että tämä "ilmainen" luottokortti tekee heille rahaa. Koska ne tietää, että valtaosa ihmisistä ei todellisuudessa aina maksa saldoa nollaan. Käytännössä ihmiset maksaa näistä sitä jopa 20 % korkoa vaikka kuinka paljon. Siksi ne näitä tarjoaa niin monelle asiakkaalle kuin vain mahdollista. Luottokortit on iso bisnes.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on debit kortissa 500€ raja turvallisuussyistä eli jos vaikka kortti katoaa tai varastetaan. Käytän luottokorttia nettikaupoissa ellei ole mahdollista maksaa esim Klarnalla. Myös isommissa ostoissa kuten viimeksi puhelimen, parketin ja television ostossa käytän luottokorttia. Maksan luoton heti eräpäivänä pois jotta ei synny lisäkuluja. Luottokortti on hyvä olla ja itse sitten päättää miten sitä käyttää.
Nämä isot rajat ovatkin tosi kivoja epärehellisten kortin löytäjien mielestä. Sua ei ilmeisesti se 500€ sitten pahemmin kirpaise kun sen joku muu korttisi hävitessä käyttää? Ei tarvitse muuta kuin nopeasti tehdä 1 iso kertaostos netin kautta niin se on bye bye 500€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on debit kortissa 500€ raja turvallisuussyistä eli jos vaikka kortti katoaa tai varastetaan. Käytän luottokorttia nettikaupoissa ellei ole mahdollista maksaa esim Klarnalla. Myös isommissa ostoissa kuten viimeksi puhelimen, parketin ja television ostossa käytän luottokorttia. Maksan luoton heti eräpäivänä pois jotta ei synny lisäkuluja. Luottokortti on hyvä olla ja itse sitten päättää miten sitä käyttää.
Nämä isot rajat ovatkin tosi kivoja epärehellisten kortin löytäjien mielestä. Sua ei ilmeisesti se 500€ sitten pahemmin kirpaise kun sen joku muu korttisi hävitessä käyttää? Ei tarvitse muuta kuin nopeasti tehdä 1 iso kertaostos netin kautta niin se on bye bye 500€.
Ei kaikille 500 € ole iso raha.
Nämä metsien Marjatat ja Markot laittavat sen astetta kalliimpaan kahviin ja Teneriffan matkaan.
Huvittavaa kirjoittelua taas. Minulla on ollut luottokortti jostain kasarilta asti, kun automaattisesti semmoisen depit-kortin kylkeen laittoivat. En tietenkään maksele sillä kuin paypal-maksut tms. jotka menee sitä kautta automaattisesti, lentoliput, ulkomaan hotellivaraukset jne.
Mutta tuosta lainatusta: todellakin laitan nyt, 59 v rahaa aika isojakin asteita parempiin ruoka-aineisiin, matkoihin ja ylipäätään elämän nautintoihin. En hilloa rahojani mihinkään osakkeisiin tms. sillä aika epävarmaa hommaahan niiden tuotot nykyaikana on. On yksi sijoitusasunto ja se saa riittää omakotitalon lisäksi, molemmat jo tässä iässä velattomia tietysti.
On hyvä naureskella suomalaisten peloille, kun samalla oma maailmankuva ei kestä sitä, että rahoistaan nauttisi, vaan hysteerisesti täytyy "pääomaa" yrittää kasvattaa koko ajan.
Minusta terve pelko rahojen riittämisestä on aina kunnioitettavampaa kuin säilöä rahojaan jonnekin tulevaisuuteen. Elämästä kun saa mitään irti vain päivä kerrallaan.
Mulla on tällä hetkellä aika pienet tulot ja yritän säästää pienetkin summat ja joka paikassa. Ja juuri siksi maksan luottokortilla ihan kaiken mahdollisen: ensinnäkin luottokortti on maksuton (Norwegian) ja maksan TIETENKIN koko luottovelan pois eräpäivänä, joten korkokuluja ei tule. Sen sijaan saan 0,5 % maksutapaetua ja saan pitää rahat n. kuukauden pidempään itselläni korkoa kasvamassa.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että esim. 500 € kk-ostoksista tulee 2,5 € takaisin ja kun rahat ovat kuukauden tilillä 3 % korolla, verojen jälkeen jää noin 0,9 € korkotuloa. Maksutapa tuottaa siis 3,4 € kuussa itselleni.
Luottoraja tolla kortilla on peräti 10 000 €, joka on ihan hyvä yllättävien tilanteiden varalle, mutta ei se mitenkään houkuta ylittämään varoja. Eivät ne ole minun rahojani, vaan valmiiksi neuvoteltua lainaa, jota ei ole mikään pakko käyttää.
Toki jos et osaa käyttää luottokorttia fiksusti, on parempi jättää käyttämättä, mutta tarkalle säästäjälle se on vaan paras maksuväline.
Olen 61 vuotias mies. Koskaan ei ole ollut luottokorttia aina on eletty suu säkkiä myöten ja hyvin pärjätty. Monta kaveria on paskantanut raha asiansa kun on luotoilla eläneet yli varojensa. Olen sitä mieltä että kouluissa pitäisi ruveta opettamaan taloustietoa jo 12 vuotiaasta ja varoittamaan velaksi elämisestä.