Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensin lapsettomat häät nyt puolisottomat

Voi hyvä tavaton
14.01.2025 |

Keskustelunavauksessa lienee kenties ikiaikaisen ilmiön ennen oli kaikki paremmin elkeet. Olen silti vain milleniaali; en boomeri, kuten joku kanssani eri mieltä oleva saattaisi reippaasti väittää.

Asiaan. Olemme omissa häissämme kestittäneet  pari vuotta sitten perheen, serkut ja läheisimmät ystävät puolisoineen. Naimisiin mennessä kolmenkympin tienoolla ollaan sen ikäisiä, jotta läheisistä ikäisistämme valtaosa on avoliitossa, osa naimisissa ja muutamalla on omia lapsiakin. 

Kummastelen jokseenkin noussutta trendiä puolisoiden kutsumattomuudesta omiin häihin. Mielestäni on osa hyvien tapojen mukaista kutsuetikettiä kutsua sen varsinaisen kutsuttavan henkilön pitkäaikainen puoliso, jos niikseen tulee, vaikkakin tätä puolisoa tapaisi nähdä harvemmin kuin toista osapuolta.

Kutsumattomuus antaa herkästi signaalin, ettei hääpari kokene näiden läheisimpien ystävien ja serkkujen puolisot kuuluvan heidän lähipiiriin. On myös tälle yksin kutsutulle ikävää mennä perhejuhlaan ilman puolisoaan kuin johonkin lukioaikaisiin kotibileisiin konsanaan.

Ymmärrän yskän, jos joillakin serkkujen lukumäärä on biljardi. Tässä tapauksessa kuitenkin hääparin serkkujen laskeminen onnistuu kahden käden sormilla. 

Vaikkei velvollisuudentunto ole mikään syistä jaloin jonkun häihin kutsumiselle, kokisin itse siitä huolimatta huonoa omatuntoa jättää näiden läheisten ystävien ja serkkujen elämänkumppanit kutsua vaille, semminkin kun lähivuosina itse on ollut kutsuttuna muiden häissä oman puolisonsa kanssa.

Eivätkö kaikki muka näe puolisoiden kutsumattomuuden kiusallisia näkökulmia? Ymmärrän toki itsekin häät järjestäneenä, että rajallisten resurssien maailmassa on pakko tehdä kompromisseja. Vieraslistan rajaus on haastavaa. Voisi kai sen silti tehdä fiksummin tarpeettomia jännitteitä synnyttämättä.

Kommentit (484)

Vierailija
141/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollei aikuinen ihminen uskalla mennä juhliin yksin niin kannattaa käydä vähän terapiassa juttelemassa ongelmastaan.

Mitä jos uskaltaa mutta ei halua?

Vierailija
142/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tunne kaikkia kavereideni/serkkujeni puolisoita, joten en tiedä yhtään miten ne vaikuttaa ryhmädynamiikkaan. Useimmiten hauskinta juhlissa on kuitenkin silloin, kun ei ole puolisoita mukana, koska silloin niiden kanssa pitää itse kunkin olla, eikä voi kreisibailata samalla tavalla kaikkien kanssa. Samoin on sitten paljon toisilleen ventovieraita paikalla, mikä kangistaa käytöstä entisestään. Ymmärrän siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollei aikuinen ihminen uskalla mennä juhliin yksin niin kannattaa käydä vähän terapiassa juttelemassa ongelmastaan.

Ei nyt ole kyse uskalluksesta, vaan siitä, ettei huvita pönöttää yksin häissä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko on kutsua sellaisia ihmisiä, joiden puolisokin on ihan vieras? En mekään kutsuttu kaikkia serkkuja, vain ne joiden kanssa ollaan enemmän tekemisissä.

No tämä. Olen lapsuudessani ollut monissa häissä (1960- ja 1970-luvuilla), joihin oli kutsuttu jopa moriusparin vanhempien naapureita, mutta ajat oli silloin vähän toiset. Useimmat silloiset häät oli järjestetty talkootyönä eikä maksettu jollekin firmalle 600 markkaa per nuppi, että hääjuhla järjestyy. Lisäksi siihen aikaan morsiusparin vanhemmatkin osallistuivat ainakin jossain määrin (ellei jopa kokonaan) juhlien kustannuksiin. Nykyisin on tavallista, että morsiuspari maksaa koko lystin itse. Arvonlisäveroineen. Nykyisillä hinnoilla ja nykyisillä palkoilla. 

Itse en jättäisi puolisoita kutsumatta. Jos budjettini olisi rajallinen, laskisin, montako henkeä voin kutsua ja sitten alkaisin "tärkeysjärjestyksessä" valita kutsuttuja. Ja koskee siis ihan kaikkia muita juhlia  paitsi kaveriporukan illanistujaisia. Tai no ei ihan. Kun järjestin 50-vuotisjuhlani, kutsuin kyllä kaikki työkaverini, mutta en heidän puolisoitaan (enkä lapsiaankaan). "Tärkeysjärjestyksellä" tarkoitan siis sitä, ketkä ihmiset ovat mulle kaikista läheisimpiä ja tärkeimpiä. Nuorena lapsettomana järjestyksessä ekana olisi ollut vanhempani ja sitten siskoni puolisdoineen. Jos olisin ollut menossa naimisiin, tietysti sulhasen vanhemmat ja sisarukset puolisoineen samassa asemassa omieni kanssa. Sitten olisi käyty läpi muut sukulaiset, ystävät ja kaverit. Ja kun nuppiluku, mihin budjetti olisi rittänyt, olisi ollut täynnä, sitten jätettäisiin kutsumatta loput. Ja ei...niitä loppuja ei olisi pyydetty kummeiksikaan (asia, mihin joku ketjussa viittasi). Mun lapsillani muuten on kummallakin 3 kummia, mutta ei kummallakaan pariskuntia kummeina. Kummius kun ei mun mielestä ole mikään "avec-juttu" vaan eräänlainen luottamustehtävä, johon ei valita vain siksi, että satut sillä hetkellä olemaan parisuhteessa kummiksi pyydetyn kanssa. 

Vierailija
145/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tunne kaikkia kavereideni/serkkujeni puolisoita, joten en tiedä yhtään miten ne vaikuttaa ryhmädynamiikkaan. Useimmiten hauskinta juhlissa on kuitenkin silloin, kun ei ole puolisoita mukana, koska silloin niiden kanssa pitää itse kunkin olla, eikä voi kreisibailata samalla tavalla kaikkien kanssa. Samoin on sitten paljon toisilleen ventovieraita paikalla, mikä kangistaa käytöstä entisestään. Ymmärrän siis.

Kuulostaapa ankealta. 

Minä kreisibailaan mieheni kanssa siellä häissä, kuten useimmat muutkin. Ei pariskuntana osallistuminen tarkoita sitä, että pitää istua pöydässä naama norsunvitulla kahdestaan odottamassa kotiinlähtöä.

Vierailija
146/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat rakkauden juhla, jonka pointti on siinä parisuhteessa, niin on aika ankeaa olla kutsumatta puolisoa. Ihan kuin se oma parisuhde olisi ainoa laatuaan, Eri juttu vaikka valmistujaisissa tai väitöskaronkassa (tai karonkan jatkoilla), sinne ei tarvitse kutsua puolisoita.

Minusta on kuitenkin ok rajata kutsu puolisoihin, ei siis tarvitse kutsua kaikkia avec. Naimisissa olevat tai muuten yhdessä asuvat joo, seukkailijoiden suhteen oma harkinta, tapailukumppaneita ei tarvitse kutsua.

Vierailija
147/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hienotunteisuus koskettaa niin kutsuttuja kuin kutsujaa. Meitä sai 4 työkaveria kutsun etunimi sukunimi + avec häihin ja totesimme, että tulemme yhdessä kaikki neljä ilman puolisoita. Työkaveri oli selvästi mielissään, koska ei tiennyt edes puolisoidemme nimiä ja 4 hengen rahat säästyi muuhun. Ei sanonut tietysti mitään, mutta kyllähän sen aavisti ja huomasi. Muiden puolisoista en tiedä, mutta omani ei hinkunut häihin, joista ei tunne kuin minut ja ei edes hääparia. Oikein ihanat häät ja erittäin kiva ilta oli. 

Toisessa työpaikassa sain myös kutsun kahden muun kanssa. Sovimme samasta kuin edellä, mutta sulhanen esittikin vähän liikuttavan pyynnön: olisi kiva, jos puolisot tulisi, kun hänen suku on kovin pieni verrattuna morsiamen sukuun. Niin sitten hänenkin puolella kirkkoa olisi väkeä:-) Erittäin hienot häät olikin, puolisokin kehui, että mahtavaa päästä mukaan. Kiva ilta sekin siis. Yhden puoliso ei töiden takia päässyt, mutta ei hatainnut hauskanpitoa,tutustuttiin muihin ja pidettiin hauskaa omalla työporukallakin. 

Tosin nämä toiset häät oli sitten sellaiset, että tästä sulhasesta ja miehestäni tuli kaverit, löytyi samoja harrastuksia jne. Että ei sitä koskaan tiedä.

Tilannetajua siis molemmin puolin ja ymmärrystä kutsujillekin sen mukaan, mikä heidän tilanteensa on! 

Vierailija
148/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kutsukoon ketä haluaa. Mutta, kun minäminä-pariskunta haluaa itsensä näköiset juhlat vieraiden viihtymisestä välittämättä, niin älkööt sitten kitiskö, kun lahjakassaan ei kilise toivottuun tahtiin lahjarahoja. Sitä kilinää kuitenkin moni toivoo, eikös?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen kutsukoon ketä haluaa. Mutta, kun minäminä-pariskunta haluaa itsensä näköiset juhlat vieraiden viihtymisestä välittämättä, niin älkööt sitten kitiskö, kun lahjakassaan ei kilise toivottuun tahtiin lahjarahoja. Sitä kilinää kuitenkin moni toivoo, eikös?

Kilinästä en tiedä, mutta olen samaa mieltä. Mun yksi serkuistani järjesti jokin aika sitten 70-vuotisjuhlat. Halusi järjestää - jos ei nyt ihan spektaakkelin niin ainakin melkein -. eli serkusjuhlat. Kutsui kaikki elossa olevat serkut juhliinsa. Sain kutsun, vaikka hän oli 10 vuotta aiemmin julkisesti mun Facebookin seinälläni haukkunut tyttäreni ja meillä oli siitä lähtien ollut välit poikki. Mutta täydellisiin serkusjuhliin tietenkin tarvitaan kaikki serkut ja siksi piti kutsua myös mut. En mennyt. Ensinnäkään ei huvittanut mennä täydentämään hänen illuusiotaan täydellisistä serkusjuhlista  ja toiseksi olisi tullut mulle varsin kalliiksikin ajella taksilla aika pitkän matkan päähän. Jos olisi maksanut edes mun matkat, olisin saattanutkin mennä "jukkapalmuksi" hänen olohuoneeseensa ja syönyt hyvin :D Mutta joo, ei olla tekemisissä edelleenkään. 

Vierailija
150/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olennaista on kokonaisuuden hallinta.

Jos kutsutaan vaikka lapsuuden ajan kaveriporukka häihin, niin kategorisesti heidän puolisot voisi jättää kutsumatta, koska tämä kaveriporukka tuntee toisensa jo pidemmältä ajalta eikä kenenkään tarvitse olla juhlissa yksin. 

Vastaavasti yksittäisen kaverin kutsuisin puolison kanssa, sillä jos ei tunne juhlista muita, niin ei se yksin pönöttäminen hääviä ole. 

Vierailija
151/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviopuolison kaveri kutsui hänet häihin toiselle puolelle Suomea (kutsu siis vain hänelle). Eipä halunnut lähteä ajelemaan kuutta tuntia suuntaansa yksin ja viettää viikonloppua vieraalla paikkakunnalla, yksin. 

Hääjuhlasta tunsi hääparin ohella yhden toisen kaverin (jonka puoliso oli kutsuttu), eli tavallaan itse juhlassa ei olisi tarvinnut yksikseen olla, mutta kolmanneksi pyöräksi heittäytyminen ei napannut sekään.

Vierailija
152/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aviopuolison kaveri kutsui hänet häihin toiselle puolelle Suomea (kutsu siis vain hänelle). Eipä halunnut lähteä ajelemaan kuutta tuntia suuntaansa yksin ja viettää viikonloppua vieraalla paikkakunnalla, yksin. 

Hääjuhlasta tunsi hääparin ohella yhden toisen kaverin (jonka puoliso oli kutsuttu), eli tavallaan itse juhlassa ei olisi tarvinnut yksikseen olla, mutta kolmanneksi pyöräksi heittäytyminen ei napannut sekään.

Älytöntä. Mahtoikohan kutsuja edes olettaa että puolisosi lähtisi juhliin?

Vierailija
153/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia jätin häät pitämättä. Vaihtoehdot olisivat olleet:

1. Kutsun kaikki kaverit, mutta ilman avecia

2. Puolisotkin voivat tulla, mutta voin kutsua vain osan kavereista

Molemmista vaihtoehdoista olisi tullut riitaa ja draamaa, joten parempi olla ilman.

Vierailija
154/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämän takia jätin häät pitämättä. Vaihtoehdot olisivat olleet:

1. Kutsun kaikki kaverit, mutta ilman avecia

2. Puolisotkin voivat tulla, mutta voin kutsua vain osan kavereista

Molemmista vaihtoehdoista olisi tullut riitaa ja draamaa, joten parempi olla ilman.

Millaisissa piireissä hääjuhlan kutsulistasta tulee riitaa ja draamaa?

Vierailija
155/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häihin kutsutaan ihmiset pariskuntina ja perheinä. Ei kukaan halua mennä perhejuhlaan yksin istumaan. Paljon kivempi on mennä yhdessä. 

Vierailija
156/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilinästä en tiedä, mutta olen samaa mieltä. Mun yksi serkuistani järjesti jokin aika sitten 70-vuotisjuhlat. Halusi järjestää - jos ei nyt ihan spektaakkelin niin ainakin melkein -. eli serkusjuhlat. Kutsui kaikki elossa olevat serkut juhliinsa. Sain kutsun, vaikka hän oli 10 vuotta aiemmin julkisesti mun Facebookin seinälläni haukkunut tyttäreni ja meillä oli siitä lähtien ollut välit poikki. Mutta täydellisiin serkusjuhliin tietenkin tarvitaan kaikki serkut ja siksi piti kutsua myös mut. En mennyt. Ensinnäkään ei huvittanut mennä täydentämään hänen illuusiotaan täydellisistä serkusjuhlista  ja t

Toisaalta olisi varsin tahditonta kutsua kaikki muut serkut, mutta jättää yksi kutsumatta eli tässä tapauksessa on kuulunut vain hyviin tapoihin kutsua myös sinut, halusi kutsuja sinua juhliinsa tai ei. Siinä mielessä kutsuminen on mielestäni ollut varsin ymmärrettävää, vaikka ette olisi väleissä.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 156: "Toisaalta olisi varsin tahditonta kutsua kaikki muut serkut, mutta jättää yksi kutsumatta eli tässä tapauksessa on kuulunut vain hyviin tapoihin kutsua myös sinut, halusi kutsuja sinua juhliinsa tai ei. Siinä mielessä kutsuminen on mielestäni ollut varsin ymmärrettävää, vaikka ette olisi väleissä."

Olet ihan oikeassa. Mutta siinä tapauksessa olisi pitänyt riittää, että kiitin kutsusta ja ilmoitin, että valitettavasti en pääse tulemaan. Silti tämä serkku alkoi maanitella, että tule nyt, tule nyt. Vetosin jopa työkiireisiin (joita mulla ei todellisuudessa kyllä edes ollut) ja kysyi, eikö kukaan työkaverini voisi hoitaa niitä hommia mun puolestani. Selvää oli alusta lähtien, että ei hän mua sinne juhliinsa muuten tarvinnut tai halunnut, mutta ilman mua ne juhlat eivät olleet hänen käsityksensä mukaan täydelliset serkusjuhlat. 

Vierailija
158/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.

Pelottaako mennä yksin johonkin tilaisuuteen? Uskallatko edes töihin tai kauppaan mennä ihan itse, ilman miehen antamaa "turvaa"?

Ei pelota, mutta en käytä aikaani juhliin joissa en viihdy. Ventovieraiden seurassa useimmat viihtyvät vasta loppuillasta kun on nautittu riittävästi seurajuomaa.

No jos se oman puolison läsnäolo on se mikä tekee juhlista viihtyisän, eikö silloin joka

Lainaus: * Niin, siis en viihdy juhlissa joihin menen yksin ja joissa porukka on ventovierasta (pl. morsiuspari joka ei ehdi paljon seurustella yksittäisen meikäläisen kanssa jos vieraita on kymmeniä).*

Viihdytkö sitten juhlissa, jossa tunnet morsiusparin lisäksi vain puolisosi? Millä tavalla ne juhlat muuttuvat viihtyisämmäksi, jos istut jutellen puolisosi kanssa koko illan? Eikö silloin olisi ihan sama, vaikka istuisitte kotona?

Vierailija
159/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä. Lapset on jo sen ikäisiä, että heistä ei ole tekosyyksi, kun haluaa kieltäytyä kutsusta. 

Nyt ilmoitan, että meillä on viikonloput parisuhdeaikaa.

Vierailija
160/484 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kun luulin, ettei suomalaiset jäät voisi tylsemmiksi muuttua, niin keksittiin tämä 😂