Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensin lapsettomat häät nyt puolisottomat

Voi hyvä tavaton
14.01.2025 |

Keskustelunavauksessa lienee kenties ikiaikaisen ilmiön ennen oli kaikki paremmin elkeet. Olen silti vain milleniaali; en boomeri, kuten joku kanssani eri mieltä oleva saattaisi reippaasti väittää.

Asiaan. Olemme omissa häissämme kestittäneet  pari vuotta sitten perheen, serkut ja läheisimmät ystävät puolisoineen. Naimisiin mennessä kolmenkympin tienoolla ollaan sen ikäisiä, jotta läheisistä ikäisistämme valtaosa on avoliitossa, osa naimisissa ja muutamalla on omia lapsiakin. 

Kummastelen jokseenkin noussutta trendiä puolisoiden kutsumattomuudesta omiin häihin. Mielestäni on osa hyvien tapojen mukaista kutsuetikettiä kutsua sen varsinaisen kutsuttavan henkilön pitkäaikainen puoliso, jos niikseen tulee, vaikkakin tätä puolisoa tapaisi nähdä harvemmin kuin toista osapuolta.

Kutsumattomuus antaa herkästi signaalin, ettei hääpari kokene näiden läheisimpien ystävien ja serkkujen puolisot kuuluvan heidän lähipiiriin. On myös tälle yksin kutsutulle ikävää mennä perhejuhlaan ilman puolisoaan kuin johonkin lukioaikaisiin kotibileisiin konsanaan.

Ymmärrän yskän, jos joillakin serkkujen lukumäärä on biljardi. Tässä tapauksessa kuitenkin hääparin serkkujen laskeminen onnistuu kahden käden sormilla. 

Vaikkei velvollisuudentunto ole mikään syistä jaloin jonkun häihin kutsumiselle, kokisin itse siitä huolimatta huonoa omatuntoa jättää näiden läheisten ystävien ja serkkujen elämänkumppanit kutsua vaille, semminkin kun lähivuosina itse on ollut kutsuttuna muiden häissä oman puolisonsa kanssa.

Eivätkö kaikki muka näe puolisoiden kutsumattomuuden kiusallisia näkökulmia? Ymmärrän toki itsekin häät järjestäneenä, että rajallisten resurssien maailmassa on pakko tehdä kompromisseja. Vieraslistan rajaus on haastavaa. Voisi kai sen silti tehdä fiksummin tarpeettomia jännitteitä synnyttämättä.

Kommentit (484)

Vierailija
181/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maistraatissa riittää kun on ne kolme henkilöä paikalla.

Meillä maistraatissa todistajatkin olivat ns talon puolesta. Oltiin ihan kahdestaan.

Vierailija
182/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsuja päättää vieraat ja kompromissi on sekin, että serkun puoliso jää kutsutta. Toisaalta toinen kompromissi olisi, että serkkua tai ystävää ei kutsuta lainkaan, koska silloin pitäisi kutsua myös tämän puoliso, jotta kyseinen pari kokisi, että heitä kohdellaan oikein.

Helpointa on kutsua vai ne, jotka oikeasti juhliinsa haluaa, oli kyseessä sitten tuparit, synttärit tai häät. Aina joku vetoaa etikettiin ja yleensä noin tekee se henkilö, jolla itsellään on esim. pukeutumisetiketti hukassa. Nykyisin lähdetään siitä, että pönötysjuhliin ei ole pakko kutsua epämiellyttävää väkeä edes siksi, että tällaisella on jonkinlainen suhde varsinaiseen kutsuttuun.

Serkulla voi olla avio- tai avopuoliso tai polyamorinen suhde, jolloin kutsuttavia voisi olla enemmänkin. Etiketinkö mukaan paikalle joutuu kutsumaan koko 8-henkisen suhdeverkoston?

Jaksoin jopa lukea. Mikäli häihin ei kutsuta puolisoineen niin miten se etiketti? Nyt puhun hetero suhteesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.

Pelottaako mennä yksin johonkin tilaisuuteen? Uskallatko edes töihin tai kauppaan mennä ihan itse, ilman miehen antamaa "turvaa"?

Kyse ei ole pelosta vaan etiketistä. Miksi jo vihittyä paria ei voi kutsua häihin. En itsekään menisi, mikäli mieheni jätettäisiin kutsumatta. Enemmän kunnioitan puolisoani kuin ihmisiä, jotka rajaa toisen ulkopuolelle. 

Pelle oot noine kommentteinesi. -eri

Vierailija
184/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä on avec tilaisuuksia ja ei avec tilaisuuksia, eikä siitä sen enempää

Vierailija
185/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.

Pelottaako mennä yksin johonkin tilaisuuteen? Uskallatko edes töihin tai kauppaan mennä ihan itse, ilman miehen antamaa "turvaa"?

Kyse ei ole pelosta vaan etiketistä. Miksi jo vihittyä paria ei voi kutsua häihin. En itsekään menisi, mikäli mieheni jätettäisiin kutsumatta. Enemmän kunnioitan puolisoani kuin ihmisiä, jotka rajaa toisen ulkopuolelle. 

Pelle oot noine kommentteinesi. -eri

Minua ja miestäni ei ole vihitty mutta en silti osallistuisi häihin jos molempia ei kutsuta. Monet eivät nykyään mene naimisiin mutta ovat silti vakiintuneessa suhteessa keskenään.

Vierailija
186/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä mielensäpahoittamista. Jos hääpari ei halua tuntemattomia häihinsä, niin sitten ei halua. Se on heidän päätöksensä. Vaikka kutsutulla vieraalla olisi millainen lähiverkosto, joka on hänelle sosiaalisissa tilanteissa tarpeen, niin ei se tarkoita sitä, että hääparin pitää jonkun etiketin mukaan heidät kutsua.

Tosin olen ollut häissä, joissa oli lähetetty avec-kutsuja ja jo onnittelujonossa sulhanen tokaisi kaverilleen, että "ai tällainen pano tällä kertaa, mihin sä se tummatukan jätit" ja kaverilla oli mukanaan avovaimonsa. Sitä pariskunnan riitaa oli oikeastaan aika hauska seurata sivusta, koska kaikesta päätellen tämä avovaimo ei ollut mitenkään suosittu kaveriporukassa.

Vierailija
187/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota, mutta en käytä aikaani juhliin joissa en viihdy. Ventovieraiden seurassa useimmat viihtyvät vasta loppuillasta kun on nautittu riittävästi seurajuomaa.

No jos se oman puolison läsnäolo on se mikä tekee juhlista viihtyisän, eikö silloin joka tapauksessa ole helpompi pysytellä vain kotona sen puolison kanssa, vaikka hänetkin olisi kutsuttu juhliin?

Wtf  😂

Vierailija
188/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä mielensäpahoittamista. Jos hääpari ei halua tuntemattomia häihinsä, niin sitten ei halua. Se on heidän päätöksensä. Vaikka kutsutulla vieraalla olisi millainen lähiverkosto, joka on hänelle sosiaalisissa tilanteissa tarpeen, niin ei se tarkoita sitä, että hääparin pitää jonkun etiketin mukaan heidät kutsua.

Tosin olen ollut häissä, joissa oli lähetetty avec-kutsuja ja jo onnittelujonossa sulhanen tokaisi kaverilleen, että "ai tällainen pano tällä kertaa, mihin sä se tummatukan jätit" ja kaverilla oli mukanaan avovaimonsa. Sitä pariskunnan riitaa oli oikeastaan aika hauska seurata sivusta, koska kaikesta päätellen tämä avovaimo ei ollut mitenkään suosittu kaveriporukassa.

Jösses mikä myöhähäpeä ryöpsähti sulhasen puolesta.

Ei ihme ettei sulla ole etiketti hallussa kun tuollaisessa porukassa aikasi vietät.

Vierailija
189/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajat muuttuu. Eiköhän avioliitto-instituutio ala jo olla aika muinaishistoriaa. 

Nyt puhutaan häistä eikä avioliitosta.

Vietetäänkö häitä muistakin syistä kuin aviosäätyyn solahtamisen julkistamiseksi?

Kutsuvierasongelma ratkeaa kun juurisyy häviää.

Vierailija
190/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajat muuttuu. Eiköhän avioliitto-instituutio ala jo olla aika muinaishistoriaa. 

Nyt puhutaan häistä eikä avioliitosta.

Vietetäänkö häitä muistakin syistä kuin aviosäätyyn solahtamisen julkistamiseksi?

Kutsuvierasongelma ratkeaa kun juurisyy häviää.

Ei, mutta monet menevät naimisiin myös ilman juhlia. Silloinkaan kutsuvierasongelmaa ei ole, vaikka avioliitto solmitaankin.

Vierailija
191/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkullani on häät vuonna 26 heinäkuussa. Minulla ja miehelläni on 2 lasta yhdessä. Miestä ei ole kutsuttu, sillä emme ole kihloissa.

Hän kutsuu vain pariskunnnan kumppanin, jos on sormus 

Omasta mielestä todella tökeroä!

Vierailija
192/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kutsuisin vaikkapa työkaverini puolisoineen. Työkaverini joutuisivat viihdyttämään puolisoitaan, jotka eivät tunne entuudestaan tilaisuudessa ketään. Jos he tulevat kukin yksinään, he voivat keskittyä tuttuihinsa.

Harvemmin työkavereiden miehet osallistuvat muutoinkaan tapaamisiin. 

Vierailija
193/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkullani on häät vuonna 26 heinäkuussa. Minulla ja miehelläni on 2 lasta yhdessä. Miestä ei ole kutsuttu, sillä emme ole kihloissa.

Jatkan vielä. Tunnemme toisemme, olemme melkein viikoittain tekemisessä. Olemme olleet yhtä kauan yhdessä kuin serkkuni ja hänen miehensä, eli 8 vuotta. Hän ei halua riskiä, että parit eroavat, ja sitten ollaan naama norsun veellä

Vierailija
194/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten minua ärsyttää, kun kutsu tulee vain minulle, eikä puolisoa ole mainittu, ja ilmoitan, etten osallistu, niin jopa alkaa kerjuu ja kysely, miksi et tule, tulisit nyt jne. Antakaa olla, ei on ei ja sillä selvä. Ja rehellisesti nämä nykyajan häät ei kiinnosta kyllä vähääkään, paljon mieluummin käytämme sen rahan ystäväpariskunnan kanssa viikonloppumatkaan vaikkapa Tukholmaan kuin leikkien noloja leikkejä häissä, jotka on järkätty nollabudjetilla häämatkarahojen kerjäämiseksi. Menkää naimisiin maistraatissa ja tehkää se matkanne omin kustannuksin. Kiitos! 

Kotonakin voi viettää häät papin vihkimänä, pienessä porukassa. Näin me teimme. Meidän vieraat tulivat ristiäisiin. Eli ei todellakaan kolehtia kerätty. Minä ja mieheni emme koskaan ole ymmärtäneet hää touhotusta lahjoineen. Meidät vihittiin ihan muusta syystä. Rakkaus, välittäminen. Kiitos sinulle!!! 

Vierailija
195/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä. Tunnemme toisemme, olemme melkein viikoittain tekemisessä. Olemme olleet yhtä kauan yhdessä kuin serkkuni ja hänen miehensä, eli 8 vuotta. Hän ei halua riskiä, että parit eroavat, ja sitten ollaan naama norsun veellä

Siis milloin eroavat? Siellä häissä? Juuri ennen niitä? Eivätkö sormustetut voi erota?

Mielestäni tuo on törkeää enkä todellakaan osallistuisi. Te olette vakiintunut pariskunta ilman sormuksiakin. Eivät kaikki hanki niitä ikinä.

Vierailija
196/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai olisi siellä yksin? Onhan siellä myös kutsuja. Tunnet kai ainakin hänet.

Ajattelit, että hääpari tai toinen heistä viihdyttäisi yhtä vierasta  😂

Vierailija
197/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat ovat nousseet tosi paljon. Markka-aikana sai halvan ruuan hintaan 50 markkaa, vielä 2000 luvun puolella, nyt ruoka maksaa alk 80 euroa.

Jos ei ole ikinä nähnyt hääparia, miksi pitäisi tuntemattomia kutsua ? Itse en ole ikinä ollut häissä, joissa en tunne yhtäkään vierasta.

Vierailija
198/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnat ovat nousseet tosi paljon. Markka-aikana sai halvan ruuan hintaan 50 markkaa, vielä 2000 luvun puolella, nyt ruoka maksaa alk 80 euroa.

Jos ei ole ikinä nähnyt hääparia, miksi pitäisi tuntemattomia kutsua ? Itse en ole ikinä ollut häissä, joissa en tunne yhtäkään vierasta.

Koska se sinulle tuntematon ihminen on kutsumasi ihmisen seuralainen. Siksi.

Vierailija
199/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis milloin eroavat? Siellä häissä? Juuri ennen niitä? Eivätkö sormustetut voi erota?

Mielestäni tuo on törkeää enkä todellakaan osallistuisi. Te olette vakiintunut pariskunta ilman sormuksiakin. Eivät kaikki hanki niitä ikinä.

Ei niin. Eivät halua kustantaa ei varmalle ihmisille heidän elämänsä tärkeää päivää. Ja uutta tuntematonta kumppania ei todellakaan halua, jos niin kävisi.

Serkkunu sanoi "nämä häät on lapsettomat, joten ei tarvii hommata lapsenvahtia. Ei sormusta, ei kutsua."

Vierailija
200/484 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuo on törkeää enkä todellakaan osallistuisi. Te olette vakiintunut pariskunta ilman sormuksiakin. Eivät kaikki hanki nii

Siis olette olleet 8 vuotta suhteessa ja lisääntyneet, mutta serkkusi mielestä parisuhteenne on epävarma koska teillä ei ole sormuksia?

Serkku taitaa olla heikkolahjainen.