Ensin lapsettomat häät nyt puolisottomat
Keskustelunavauksessa lienee kenties ikiaikaisen ilmiön ennen oli kaikki paremmin elkeet. Olen silti vain milleniaali; en boomeri, kuten joku kanssani eri mieltä oleva saattaisi reippaasti väittää.
Asiaan. Olemme omissa häissämme kestittäneet pari vuotta sitten perheen, serkut ja läheisimmät ystävät puolisoineen. Naimisiin mennessä kolmenkympin tienoolla ollaan sen ikäisiä, jotta läheisistä ikäisistämme valtaosa on avoliitossa, osa naimisissa ja muutamalla on omia lapsiakin.
Kummastelen jokseenkin noussutta trendiä puolisoiden kutsumattomuudesta omiin häihin. Mielestäni on osa hyvien tapojen mukaista kutsuetikettiä kutsua sen varsinaisen kutsuttavan henkilön pitkäaikainen puoliso, jos niikseen tulee, vaikkakin tätä puolisoa tapaisi nähdä harvemmin kuin toista osapuolta.
Kutsumattomuus antaa herkästi signaalin, ettei hääpari kokene näiden läheisimpien ystävien ja serkkujen puolisot kuuluvan heidän lähipiiriin. On myös tälle yksin kutsutulle ikävää mennä perhejuhlaan ilman puolisoaan kuin johonkin lukioaikaisiin kotibileisiin konsanaan.
Ymmärrän yskän, jos joillakin serkkujen lukumäärä on biljardi. Tässä tapauksessa kuitenkin hääparin serkkujen laskeminen onnistuu kahden käden sormilla.
Vaikkei velvollisuudentunto ole mikään syistä jaloin jonkun häihin kutsumiselle, kokisin itse siitä huolimatta huonoa omatuntoa jättää näiden läheisten ystävien ja serkkujen elämänkumppanit kutsua vaille, semminkin kun lähivuosina itse on ollut kutsuttuna muiden häissä oman puolisonsa kanssa.
Eivätkö kaikki muka näe puolisoiden kutsumattomuuden kiusallisia näkökulmia? Ymmärrän toki itsekin häät järjestäneenä, että rajallisten resurssien maailmassa on pakko tehdä kompromisseja. Vieraslistan rajaus on haastavaa. Voisi kai sen silti tehdä fiksummin tarpeettomia jännitteitä synnyttämättä.
Kommentit (484)
tiä mikä kesseli tulisi kun vaihdat "puolisoasi" 4kk välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala juttu. Jos budjetti on rajallinen, kutsuuko kaikki serkut ja ystävät ilman puolisoa vai puolet serkuista ja ystävistä puolisoineen. Teki niin tai näin, aina joku loukkaantuu.
Sinulla on selvästi joku muu tarkoitus häiden järjestämiseen kuin toiset huomioon ottava sivistyneisyys. Älä sitten ihmettele kun ei ole tunkua lapsen kummiksi tai perheen rapujuhliin. On hämmästyttävää, että joku järjestää häät itseään ajatellen. Jo lasten pois jättäminen on tahditonta saati puolison.
Hyvien hääjuhlien ensimmäinen edellytys on se, että ne pidetään sen kokoisina kuin on varaa tyylikkäästi järjestää. Jos tässäkin ketjussa olevia pohdintoja on käytävä, häät on parasta järjestää oikean kokoisina. Kaikki pohdinnat siitä, onko jonkun puolisoa varaa kutsua, on sen luokan rimanalituksia, että menisi fiilis olla
Rahavarojen rajallisuus on tämän päivän todelisuutta monille. Valitettavasti se täytyy ottaa huomioon.
Niissä häissä on tosiaan kyse morsiusparista, ei juhlavieraista ja puolisoista. Joo, varmaan olisi kiva, jos kaikki mahdolliset serkun kummin kaiman puolisot olisi kutsuttu. Mutta vähän ymmärrystä. Häät on kallis järjestää ja hinnat ja lainojen korot on muutenkin nousseet paljon ja koko maan taloudella menee huonosti. Morsiusparilla ei ehkä ole ollut varaa järjestää suuria juhlia tai raha on haluttu käyttää johonkin järkevämpään, kuten talon lainan maksuun. Tai ehkä pari vaan nauttii itse pienimuotoisesta tilaisuudesta, jossa on oikeasti vain lähimmät ystävät. On helpompi järjestääkin. Miksi siitä pitää loukkaantua? Kuulostaa, että et ole ollenkaan onnellinen hääparin puolesta, vaan katsot vain omaan napaasi. Ei niihin juhliin ole mikään pakko mennä.
Saahan sitä kutsua ketä haluaa. En kuitenkaan itse menisi juhliin, joihin ei kutsuta puolisoani. En ole myöskään mennyt juhliin joihin ei kutsuta lapsiani. Kutsutulla on täysi oikeus kieltäytyä kutsusta, jos ehdot eivät miellytä. En menisi myöskään sellaisiin juhliin, jossa pitäisi olla tietty lahja/tietty summa rahaa lahjana/tietyn värinen vaate joka ei itselleni sovi lainkaan jnejne
Yleisesti Jos kutsujan ehdot ovat liian tiukat, en mene. Kutsuja saa olla asiasta mitä mieltä haluaa.
Naimisiin mennään itselle, häät järjestetään vieraille.
Vieraat tulevat häihin juhlimaan parin onnea. Lahja ei ole millään tavalla pakollinen.
Kutsutaan tietysti avec ja vieraat ymmärtävät minkä tason kumppanin sopii tuoda. Kuka nyt häihin yksin menee jos on puoliso?
Jonain päivänä voitte tarvita käytöstapoja, kannattaa opetella ne ajoissa ettei tarvitse hävetä.
Olen ollut hääjuhlassa jossa mies ei ollut paikalla. Mukava tilaisuus suvun ja läheisten kanssa. Tuore vaimo näytti kuvia vihkimisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.
Pelottaako mennä yksin johonkin tilaisuuteen? Uskallatko edes töihin tai kauppaan mennä ihan itse, ilman miehen antamaa "turvaa"?
Ei pelota, mutta en käytä aikaani juhliin joissa en viihdy. Ventovieraiden seurassa useimmat viihtyvät vasta loppuillasta kun on nautittu riittävästi seurajuomaa.
No jos se oman puolison läsnäolo on se
Miksi minä istuisin juttelemassa puolisoni kanssa koko illan? Meillä on ollut tapana tanssia ja tutustua muihin ihmisiin siellä häissä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia jätin häät pitämättä. Vaihtoehdot olisivat olleet:
1. Kutsun kaikki kaverit, mutta ilman avecia
2. Puolisotkin voivat tulla, mutta voin kutsua vain osan kavereista
Molemmista vaihtoehdoista olisi tullut riitaa ja draamaa, joten parempi olla ilman.
Tai olisitte voineet jättää kaikki kaverit kutsumatta ja juhlia vain omien sukujenne/perheidenne kesken ja vaikka pyytää kaverit jatkoille.
Vierailija kirjoitti:
Jestas miten taas joku jaksaa pahoittaa mielensä turhasta ja kirjoittaa siitä jonkun pamfletin. Annapa kaikkien tehdä miten parhaaksi näkee. Mitä se sun persettäs kaivelee?
Sinun pehvaasihan tässä nyt tuntui joku närä kaivautuvan ja pahasti.
Eikös tämä ole keskustelupalsta, missä ihmiset saa ilmaista omia mielipiteitään?
Eli AP:kin saa ajatella miten parhaaksi näkee.
Kyllä minustakin tuollainen puolisoiden hylkiminen hääjuhlassa on omituista. Se on minun mielipiteeni. En taitaisi mennä häihin, joihin minut kutsuttaisiin ilman puolisoni. Synttärit vielä ymmärrän, ja jotkut vauvajuhlat ja vastaavat, mutta häät?
Hääthän on itse asiassa pariutumisjuhla. Vieraitten sitten pitäisi juhlia ilman pariaan?
Mutta toki ymmärrän , että kyseessä on tämänhetkinen kaikkien entisten ja perinteisten arvojen ja tapojen hylkäysaikaa. Kaikki pitää nykyisin tehdä toisin kuin ennen. Kaikkea ylenkatsotaan ja halutaan polkea, joten toki. Jokainen saa kutsua ketä tahtoo. Kutsuttu sitten määrittelee oman arvottamisensa tässä asiassa. Joku tulee häihin ilman puolisoaan, joku toinen toteaa, että tämä kuulostaa tosi typerältä, ja jää pois. Kutsutulla vieraallakin on mielipiteensä.
Minä ajattelisin tuollaisesta kutsusta, että hääparilla on jotakin minun puolisoani vastaan, kun häntä ei haluta paikalle.
Kaikkiin arvokkaisiin juhliin on ollut tapana kutsua avec mukaan. Mutta häitä ei ehkä enää pidetä arvokkaina juhlina. No kun on joskus katsonut noita Unelmahäät -jaksoja, niin on tullut todetuksi, että ei ne tosiaan aina olekaan.
Mulle tulisi tuollaisesta sellainen olo, että muiden parisuhteet ja perheet ovat turhia. Häät on rakkauden juhla ja tosiasiassa monelle tulee ikävä sitä omaa puolisoa ja tulee lähdettyä kotiin ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas miten taas joku jaksaa pahoittaa mielensä turhasta ja kirjoittaa siitä jonkun pamfletin. Annapa kaikkien tehdä miten parhaaksi näkee. Mitä se sun persettäs kaivelee?
Sinun pehvaasihan tässä nyt tuntui joku närä kaivautuvan ja pahasti.
Eikös tämä ole keskustelupalsta, missä ihmiset saa ilmaista omia mielipiteitään?
Eli AP:kin saa ajatella miten parhaaksi näkee.
Kyllä minustakin tuollainen puolisoiden hylkiminen hääjuhlassa on omituista. Se on minun mielipiteeni. En taitaisi mennä häihin, joihin minut kutsuttaisiin ilman puolisoni. Synttärit vielä ymmärrän, ja jotkut vauvajuhlat ja vastaavat, mutta häät?
Hääthän on itse asiassa pariutumisjuhla. Vieraitten sitten pitäisi juhlia ilman pariaan?
Mutta toki ymmärrän , että kyseessä on tämänhetkinen kaikkien entisten ja perinteisten arvojen
Ei. Eihän avioliittokaan ole enää vanhassa arvossaan. Puolet tai ylikin taitaa päättyä eroon syystä tai toisesta. Osa on hyviä syitä, osa vähemmän hyviä.
Monet haluaa hulppeat häät, joihin ei sitten olekaan varaa ja sitten aletaan karsia vieraslistaa. Ensin lapset, sitten puolisot. Kohta mummot ja muut kalkkikset. Itse valitsen paljon mieluummin häät, joissa on kaikenikäisiä vieraita ja vähän rennommat puitteet, kuin hulppeat puitteet ja suppean vieraslistan. Mutta kukin tyylillään ja toivottavasti päivä on ikimuistoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala juttu. Jos budjetti on rajallinen, kutsuuko kaikki serkut ja ystävät ilman puolisoa vai puolet serkuista ja ystävistä puolisoineen. Teki niin tai näin, aina joku loukkaantuu.
Sinulla on selvästi joku muu tarkoitus häiden järjestämiseen kuin toiset huomioon ottava sivistyneisyys. Älä sitten ihmettele kun ei ole tunkua lapsen kummiksi tai perheen rapujuhliin. On hämmästyttävää, että joku järjestää häät itseään ajatellen. Jo lasten pois jättäminen on tahditonta saati puolison.
Hyvien hääjuhlien ensimmäinen edellytys on se, että ne pidetään sen kokoisina kuin on varaa tyylikkäästi järjestää. Jos tässäkin ketjussa olevia pohdintoja on käytävä, häät on parasta järjestää oikean kokoisina. Kaikki pohdinnat siitä, onko jonkun puolisoa varaa kutsua, on
Jos rahaa on niin niukasti, että ei voi todellakaan olla korrekti ja on ilmoitettava, että vain toinen teistä voi tulla, niin kannattaako edes järjestää häitä? Naimisiin pääsee ilman hääjuhliakin.
Tai voisi järkätä kakkukahvit niille ihan lähimmille ja muille vain ilmoittaa, että me ollaan muuten menty naimisiin. Siinähän nyt tietysti jää ne toivotut häälahjat eli rahat joko kokonaan saamatta tai sitten hyvin niukiksi, mutta eipähän ole tarvinnut itsekään rahaa haaskata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel. Ihan kauheaa olla erossa kolme tuntia yääh 🤮
Kolme tuntia? Häissä ollaan helposti kaksitoistakin tuntia. En tiedä missä pikahäissä sinä olet ollut.
En ole ap, mutta on se vähän mälsää yrittää juhlia ventovieraiden seurassa aikuisena ihmisenä. Teinibileisiinkin mentiin yleensä jonkun kaverin kanssa, tai sitten paikalla oli kavereita jo valmiiksi.
12 tunnin häät??
Jotain poholajaasta puukkojunkkarismia vai? 😂
No ei varmaankaan, vaan todellakin jotkut voi tulla hyvinkin kaukaa ja varsinkin jos joutuu tulemaan yleisillä kulkuneuvoilla, siihen voi aivan helposti kulua puoli vuorokautta ennen kuin on taas kotona.
Ja kyllä ne häät, missä viimeksi olin, alkoivat jo päivällä yhdeltä kirkossa, sen jälkeen kului yli tunti, että kaikki olivat paikalla suht. kaukana olevalla juhlapaikalle, juhlassa oli kaikenlaista ohjelmaa, ruokailu, kahvit ja niiden jälkeen vielä jotain ohjelmaa, pientä iltapalaa ja sitten lopuksi tanssit. Häät kesti puoli kahdeksaan asti. Vieraita oli hyvin paljon, joten kaikki vei aikansa. Ne oli ihan kivat häät.
Yhdet maalaishäät, missä olin kauan sitten, kesti aamuyöhön asti. Koko kylä oli kutsuttu. Tai sitten tulleet kutsumatta, mutta väkeä oli mahdottomasti. Orkestereitakin oli kolme. Minä en tuntenut siellä juuri ketään, kun olin vasta alkanut seurustella tämän mieheni kanssa, ja jouduin yhtäkkiä valtaviin maalaishäihin, mutta olen iloinen että koin sellaisetkin kerran elämässäni. Siinä meni yhteen ison talon ainoa poika ja vielä isomman talon ainoa tytär, joten pitihän häätkin olla sellaiset kuin kuului.
Ja siellä oli oikeasti hauskaa.
Ajat muuttuu. Eiköhän avioliitto-instituutio ala jo olla aika muinaishistoriaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajat muuttuu. Eiköhän avioliitto-instituutio ala jo olla aika muinaishistoriaa.
Nyt puhutaan häistä eikä avioliitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse osallistuisi häihin jos mieheni jätettäisiin kutsumatta. Mielestäni moukkamaista, enkä halua osallistua juhliin joissa olen ns. yksin. Seuralainen kuuluu kutsua mukaan.
Pelottaako mennä yksin johonkin tilaisuuteen? Uskallatko edes töihin tai kauppaan mennä ihan itse, ilman miehen antamaa "turvaa"?
Ei pelota, mutta en käytä aikaani juhliin joissa en viihdy. Ventovieraiden seurassa useimmat viihtyvät vasta loppuillasta kun on nautittu riittävästi seurajuomaa.
En ymmärrä tätä ristiriitaa: ilman puolisoa on ihan mälsää mennä juhlimaan, koska ei tunne sieltä ketään (oikeastiko), mutta puolison kanssa sitä tutustuu nopeasti muihin. Onko ne häät joku pariskuntien parinvaihtobileiden esiaste vai miksi sinne mennään ensisijaisesti pitämään hauskaa omalla porukalla eikä juhlimaan hääparia?
Mitä teet, jos häissä ei ole lainkaan tanssia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia jätin häät pitämättä. Vaihtoehdot olisivat olleet:
1. Kutsun kaikki kaverit, mutta ilman avecia
2. Puolisotkin voivat tulla, mutta voin kutsua vain osan kavereista
Molemmista vaihtoehdoista olisi tullut riitaa ja draamaa, joten parempi olla ilman.
Tai olisitte voineet jättää kaikki kaverit kutsumatta ja juhlia vain omien sukujenne/perheidenne kesken ja vaikka pyytää kaverit jatkoille.
Ainakaan minua ei innosta kesälauantaina klo 21 lähteä häiden jatkoille jonnekin 100 km päähän.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hääjuhlassa jossa mies ei ollut paikalla. Mukava tilaisuus suvun ja läheisten kanssa. Tuore vaimo näytti kuvia vihkimisestä.
Missä tää vihkiminen siis tapahtui ja keiden läsnäollessa? Kutsuttiinko sut johonkin rääppiäisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota, mutta en käytä aikaani juhliin joissa en viihdy. Ventovieraiden seurassa useimmat viihtyvät vasta loppuillasta kun o
Miten sitä hääparia juhlitaan? En tiedä oletko ikinä ollut häissä, mutta morsiusparilla ei usein ole kovinkaan paljon aikaa hengailla yksittäisen vieraan kanssa. Jos vieraita on vaikka 80-100, niin paria viedään kyllä ympäri juhlia aikamoista haipakkaa. Ruokailun, puheiden ja kahvittelun ajan he istuvat useimmiten omassa pöydässään kahdestaan, tai yhteisessä pöydässä kaikkein läheisimpien ihmisten seurassa. Silloin on kiva että minulla on mukana mieheni jonka kanssa voin tätä paria juhlistaa.
Ei meidän mikään pakko ole tanssia. Voidaan istuakin.
Pidän tätä myös mauttomana ja jotenkin kitsaana. Koska kaikki kuitenkin saavat viettää häänsä kuten haluavat, en koskaan kommentoi tällaista ääneen. Itse jättäisin todennäköisesti vain menemättä. Voin sitten tavata ystävääni/sukulaistani ilman puolisoani jossain muussa tilanteessa, jos tarvetta on.