Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tunnistaa huomattavan älykkään ihmisen?

Vierailija
10.01.2025 |

mistä sen huomaa ?

Kommentit (419)

Vierailija
61/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen huomaa itse älykkäänä silloin kun juttelee muiden kanssa, huomasin jo peruskoulussa että muiden jutut ovat vähän "tyhmiä" en tarkoita sitä ilkeästi, mutta muiden jutut tuntui jotenkin yksinkertaisilta. Mennään ja tehdään niin kuin muutkin eikä osata yhtään ajatella "outside of the box". No näin aikuisena äo-testejä tehneenä ymmärrän mistä johtui. Kuulun 2% ihmisistä joilla äo on yli 130.

Älykkyyttä ei voi kirjoista opetella.

Ihan mielenkiinnosta, millä tavalla ylsinkertaisilta muiden jutut sinusta tuntuivat? Millaiset jutut?

Vierailija
62/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeff Bezosin ja Steve Jobsin mukaan mm. kyky muuttaa nopeasti mieltä uuden informaation myötä on merkki korkeasta älystä. Eli sori, rokotevainoharhaiset. Tiede sen sijaan vaatii alituisesti kannan tarkistamista, vaikka akateemisessakin maailmassa on jääränsä. He eivät kuulu älykkäisiin yksilöihin.

Koskeeko tämä vain tietyn poliittisen näkökannan tietoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs osaa tarkastella asioita laajemmasta näkökulmasta eikä juutu jankkaamaan yksityiskohdista. Älykäs osaa erottaa olennaisen epäolennaisesta. Älykäs tekee johtopäätöksiä jos hänellä on riittävästi faktaa sen tekemiseen. Älykäs ei tee päätöksiä tunne edellä vaan faktoihin perustuen. 

Tyhmän havainnot pyörii hänen oman napansa ympärillä. Tyhmä ei erota mikä on asiassa olennaisinta vaan polveilee sinne tänne sotkeutuen lillukanvarsiin. Tyhmä jaarittelee loputtomasti tunteistaan eikä osaa tehdä hyviä päätöksiä. Tyhmää ei jaksa älykäs kuunnella. 

Vierailija
64/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustumalla.

Vierailija
65/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei korosta itseään, ei ole koko ajan äänessä, osaavat kuunnella, eivät kerjää huomiota pukeutumisellaa ym. Ovat yleensä maanläheisiä ja vaatimattomia, vaikka saattavatkin olla kunnianhimoisia. Pohdikselevat, ovat sosiaalisesti älykkäitä introvertteja. Turhautuvat yksinkertaisessa ja pinnallisessa seurassa, tykkäävät lukea ja tarvitsevat aikaa omien ajatuksien kanssa. 

Vierailija
66/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tunnistaa huomattavan älykkään ihmisen?

Ei välttämättä äkkiseltään mistään. Älkäs ihminen näet ymmärtää, milloin tarvitsee ja milloin ei tarvitse paljastaa älykkyyttään. Mutta käyhän se vääjäämättä ilmi sitten kun tuntee henkilön lähemmin.

Vierailija
67/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa vastataan jatkuvasti aiheen vierestä kuvaten, millainen joku älykäs henkilö on. Kyse oli siitä, miten älyn voi ulkopuolinen huomata. Jos piirre ei ole selvästi havaittavissa, se ei auta tunnistamaan älyä vaikka olisikin tyypillinen ominaisuus.

Lisäksi on paljon yleistyksiä, joissa kuvataan, millaiseksi vastaaja kuvittelee älykkään henkilön, mutta joissa esitetyt piirteet eivät liity älyyn tai sen puutteeseen, esim juuri ekstroverttius/introverttius. 

Ketju ei ole superälykäs. 

Vierailija
68/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs osaa tarkastella asioita laajemmasta näkökulmasta eikä juutu jankkaamaan yksityiskohdista. Älykäs osaa erottaa olennaisen epäolennaisesta. Älykäs tekee johtopäätöksiä jos hänellä on riittävästi faktaa sen tekemiseen. Älykäs ei tee päätöksiä tunne edellä vaan faktoihin perustuen. 

Tyhmän havainnot pyörii hänen oman napansa ympärillä. Tyhmä ei erota mikä on asiassa olennaisinta vaan polveilee sinne tänne sotkeutuen lillukanvarsiin. Tyhmä jaarittelee loputtomasti tunteistaan eikä osaa tehdä hyviä päätöksiä. Tyhmää ei jaksa älykäs kuunnella. 

On tutkimustulos, että äly estää tai vähentää hillittömiä tunnereaktioita, mutta miksi ja miten?

Vierailija
69/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietää paljon, ja osaa käyttää tietoaan itsensä ja muiden hyväksi, mutta ymmärtää olla nöyrä.  Omaa laajan näkemyksen ja osaa ajatella innovatiivisesti sekä syvällisesti, eikä ole rahan ja vallan perässä, vaan ne ovat usein sivutuotteita. On armollinen heikompia kohtaan ja nostaa muita ihmisiä. Näitä ihmisiä on erittäin harvassa. 

Nämä eivät kyllä olleet sen enempää älykkäiden kuin tavallistenkaan ihmisten piirteitä. Projisoit nyt omat halusi tähän asiaan mukaan. 

Vierailija
70/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tutkimustulos, että äly estää tai vähentää hillittömiä tunnereaktioita, mutta miksi ja miten?

Varmaankin siksi, että älykkyys auttaa hahmottamaan tunnepitoisten reaktioiden seuraamukset pidemmälle, kuin seuraavaan hetkeen. Ehkä myös alitajuisesti käsittelee asioita laajemmin eikä niin helposti tulistu. Toisaalta esimerkiksi traumatisoituminen saattaa aiheuttaa voimakkaita reaktioita, jolloin älykäskin triggeröityy. Eli ei yksikään yksittäinen tekijä ole älykkyyden varma ilmentymismuoto. 

Vierailija
71/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeff Bezosin ja Steve Jobsin mukaan mm. kyky muuttaa nopeasti mieltä uuden informaation myötä on merkki korkeasta älystä. Eli sori, rokotevainoharhaiset. Tiede sen sijaan vaatii alituisesti kannan tarkistamista, vaikka akateemisessakin maailmassa on jääränsä. He eivät kuulu älykkäisiin yksilöihin.

Koskeeko tämä vain tietyn poliittisen näkökannan tietoa?

Politiikka on lähinnä idiooteille. Se perustuu uskoon, ei tietoon.

Vierailija
72/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ihminen tiedostaa, ettei kukaan voi tietää kaikkea, ja siksi hän suhtautuu avoimesti uusiin näkökulmiin ja tietoon. Hän ymmärtää, että tiedon lisääntyessä omat näkemykset ja mielipiteet voivat kaivata päivitystä, ja hän on valmis tarkastelemaan omia uskomuksiaan kriittisesti. Älykkyyttä on kyky myöntää, että joskus on ollut väärässä, ja ottaa oppia uusista asioista sen sijaan, että jäisi kiinni vanhoihin käsityksiin.

Tyhmä ihminen puolestaan pitää tiukasti kiinni omasta kannastaan, vaikka maailma hänen ympärillään muuttuisi ja uutta tietoa olisi tarjolla. Hänen mielestään mielipiteiden muuttaminen on merkki heikkoudesta tai epävarmuudesta, eikä hän siksi halua myöntää virheitään. 

Eikö tuohon pysty kaikki normaaliälyiset aikuiset (ainakin älykkyyden puolesta)?

Kaipa liittyy myös mikä mielipide on kyseessä. Esim. henkilökohtaisissa elämänvalinnoissa ja arvomaailmassa harvemmin muuttaa mieltään, ilman suurempia mullistuksia tai elämänkatsomusta ravistavia kokemuksia. Tieto taasen on tietoa. Olisi typeryyttä olla etsimättä tietoa, jos sitä on saatavilla, kun on esimerkiksi kyse ratkaistavasta ongelmasta. Samoin suorilta uskoa kaikki mikä sanotaan, tekemättä havaintoja tai tarkistamatta tiedon paikkansapitävyyttä. sivusta

Vierailija
73/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa vastataan jatkuvasti aiheen vierestä kuvaten, millainen joku älykäs henkilö on. Kyse oli siitä, miten älyn voi ulkopuolinen huomata. Jos piirre ei ole selvästi havaittavissa, se ei auta tunnistamaan älyä vaikka olisikin tyypillinen ominaisuus.

Lisäksi on paljon yleistyksiä, joissa kuvataan, millaiseksi vastaaja kuvittelee älykkään henkilön, mutta joissa esitetyt piirteet eivät liity älyyn tai sen puutteeseen, esim juuri ekstroverttius/introverttius. 

Älykkyyden tunnistaa juurikin siitä, että tietää rajansa. Jos joku kuvittelee olevansa elämää suurempi ja aina oikeassa, kuten vaikka Musk ja Trump tai Kumpi ja Kampi (Purra & Halla-Aho), voitte olla varmoja siitä, ettei äly puhu. 

Vierailija
74/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyden tunnistaa juurikin siitä, että tietää rajansa. Jos joku kuvittelee olevansa elämää suurempi ja aina oikeassa, kuten vaikka Musk ja Trump tai Kumpi ja Kampi (Purra & Halla-Aho), voitte olla varmoja siitä, ettei äly puhu. 

Jaa. No minua on pilkattu siitä, että en ole "varma" kaikesta. Lisäksi oletetaan minun uskovan kaiken mität luen, kuulen tai mitä minulle kerrotaan. Ei pidä paikkaansa. Suhtaudun erittäin skeptisesti kaikkeen mitä miulle kerrotaan ennen kuin muodostan mielipiteeni aiheesta, henkilöstä tai mistään. Kaikkein eneiten korpeavat he, jotka kehottavat olemaan pelkästään hetkessä läsnä ja olemaan tekemättä suunnitelmia sekä luottamaan johdatukseen tai universumiin. Lisäksi he, jotka eivät erota itseään muista vaan olettavat muidenkin ajattelevan samoin kuin itse ajattelevat. sivusta

Vierailija
75/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. No minua on pilkattu siitä, että en ole "varm

Skeptismillekin pitää olla rationaaliset perusteet. Pelkkä mutu ja tunne selkäpiissä ei riitä.

Vierailija
76/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skeptismillekin pitää olla rationaaliset perusteet. Pelkkä mutu ja tunne selkäpiissä ei riitä.

En väittänyt skeptisyyteni perustuvan mutuun tai tunteeseen selkäpiissä.

Vierailija
77/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minä olen erittäin älykäs. Ei se näy jokapäiväisessä elämässäni, koska tykkään enemmän nauraa kuin jauhaa politiikan uusista tuulista ja tieteestä. Minulla on kuitenkin erittäin hyvä looginen päättelykyky ja osaan lukea rivien välistä. Vapaa-ajallani rakastan opiskella uusia kieliä ja ylipäätään imen tietoa sieltä sun täältä. Olen ylpeä siitä, että haluan aina oppia ja käyttää hyväkseni mahdollisuuksia oppia lisää ja lisää. Oli aihe mikä tahansa.

Yleensä älykäs pitää itseään tyhmänä, koska tuntee omat rajallisuutensa. Tietenkin muuhun väestöön verrattuna voi myöntää olevansa älykäs, mutta väliäkös sillä, sillä älykäs harvemmin kokee tarvetta vertailla itseään muihin, vaan ainoastaan itseensä, ja omat rajallisuutensa tuntien pitää itseään lopulta aika tyhmänä. Itse harrastan kaikkia mainitsemiasi asioita, vaikken tiedä, miten kaikkia niistä sitten mitataan, esimerkiksi ns. loogista päättelykykyä. Olenko älykäs? En tiedä. Ehkä, mutta samalla pidän itseäni myös tyhmänä. Hälytyskellot kuitenkin heti soivat, kun joku aloittaa "En tiedä", mutta sitten heti perään julistaa olevansa "erittäin älykäs". Ei kovin vakuuttavaa ainakaan. 

Vierailija
78/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minä olen erittäin älykäs. Ei se näy jokapäiväisessä elämässäni, koska tykkään enemmän nauraa kuin jauhaa politiikan uusista tuulista ja tieteestä. Minulla on kuitenkin erittäin hyvä looginen päättelykyky ja osaan lukea rivien välistä. Vapaa-ajallani rakastan opiskella uusia kieliä ja ylipäätään imen tietoa sieltä sun täältä. Olen ylpeä siitä, että haluan aina oppia ja käyttää hyväkseni mahdollisuuksia oppia lisää ja lisää. Oli aihe mikä tahansa.

Mikä järki olla ylpeä omasta tiedonjanostaan? Eikö tuo ole hiukan kuin että ulkopuoliset hyveeksi tiedonjanon määritelleet ohjaisi elämääsi? Olisi eri asia jos olisit omasta tahdostasi tiedonjanoinen, mutta kun et ole. Sen paljastaa tuo että olet ylpeä asiasta.

Tuoki että osaat "lukea rivien välistä". Ei vakuuta tämmöinen mielipide.

Jos muut ovat usein kehuneet häntä hänen tiedonjanostaan ja kyvystään lukea rivien välistä, niin tietysti hän on ylpeä niistä ominaisuuksista ja uskoo olevansa fiksu niistä syistä. Loogisen päättelykyvyn puolestaan voi testata, joten ilmeisesti hän on saanut niissä testeissä hyvät pisteet.

Vierailija
79/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä on se, joka tekee paljon töitä. Viisas selviää vähemmällä. Mutta mitä älykäs tekee?

Vierailija
80/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaa kuunnella, puhuu vähän ja harvoin ja silloin kun suunsa avaa, kannattaa kuunnella! 

tällaiset ihmiset loistavat poissaolollaan! 

Olen eri mieltä. Ei älykkyys tarkoita mitään hiljaista jurottamista. Älykkäät ovat yleensä myös sosiaalisesti älykkäitä, ellei ole sitten kyse jostain savant-lahjakkuuden muodosta. Itse olen älykäs. Pärjännyt hyvin akateemisella puolella, mutta olen myös pidetty henkilö muutenkin, koska olen sosiaalisesti taitava. Olen sitä ärsyttävää tyyppiä, joka on hyvä kaikessa mihin ryhtyy ja todella nopea ajattelija, joka vetää punaiset langat yhteen melkein huomaamattaan.