Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tunnistaa huomattavan älykkään ihmisen?

Vierailija
10.01.2025 |

mistä sen huomaa ?

Kommentit (419)

Vierailija
81/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa vastataan jatkuvasti aiheen vierestä kuvaten, millainen joku älykäs henkilö on. Kyse oli siitä, miten älyn voi ulkopuolinen huomata. Jos piirre ei ole selvästi havaittavissa, se ei auta tunnistamaan älyä vaikka olisikin tyypillinen ominaisuus.

Lisäksi on paljon yleistyksiä, joissa kuvataan, millaiseksi vastaaja kuvittelee älykkään henkilön, mutta joissa esitetyt piirteet eivät liity älyyn tai sen puutteeseen, esim juuri ekstroverttius/introverttius. 

Ketju ei ole superälykäs. 

Älykkyyden tunnistaa juurikin siitä, että tietää rajansa. Jos joku kuvittelee olevansa elämää suurempi ja aina oikeassa, kuten vaikka Musk ja Trump tai Kumpi ja Kampi (Purra & Halla-Aho), voitte olla varmoja siitä, ettei äly puhu. 

No älykkyyden lisäksi voi olla myös ihan vaan ylimielinen kusipää luonteeltaan. Ei nuo toisiaan sulje pois.

Vierailija
82/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa kuunnella, puhuu vähän ja harvoin ja silloin kun suunsa avaa, kannattaa kuunnella! 

tällaiset ihmiset loistavat poissaolollaan! 

Olen eri mieltä. Ei älykkyys tarkoita mitään hiljaista jurottamista. Älykkäät ovat yleensä myös sosiaalisesti älykkäitä, ellei ole sitten kyse jostain savant-lahjakkuuden muodosta. Itse olen älykäs. Pärjännyt hyvin akateemisella puolella, mutta olen myös pidetty henkilö muutenkin, koska olen sosiaalisesti taitava. Olen sitä ärsyttävää tyyppiä, joka on hyvä kaikessa mihin ryhtyy ja todella nopea ajattelija, joka vetää punaiset langat yhteen melkein huomaamattaan.

Viimeinen lauseesi huvitti minua. Voisit jopa olla eräs nainen, jonka tunnen, enkä sano tätä hyvällä. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varakas / rikas

Vierailija
84/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo sulle Mensatestituloksensa 🤣

Vierailija
85/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuntenut yhden sellaisen. Hänet kyllä tunnisti älykkääksi. Oli kaikessa paljon taitavampi kuin muut, ja tiesi sen itsekin.

Vierailija
86/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunneälykkyydestä. Siis mikään ei oo niin puoleensavetävää kuin aidosti muut ihmiset huomioiva mies. Ei siis mikään lapatossu vaan oman ja muiden ihmisten arvon tunteva perusjantteri. N32

Vierailija
87/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älypuhelimeen ladattavasta älysovelluksesta. Höh. Sovelluksen voi säätää äo 45-398. Siihen voi asentaa mieleisen äänimaailman kaikille eri älykkyyksille.

Kerran menin kastemadon ohi, ja kännystä tuli se tietty rollareitten biisi. Jammailtiin matosen kanssa tovi ja sitten poistuin kotiin jääkaapin kautta saunaan.

Suihkussa laulahtelin we dont need no edukaatio. 

Ongelmani on sanat, sävelet menee apsolutismilla.

Vierailija
88/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nähnyt vain peilistä huippuälykkään, niin jäänyt vähän etäiseksi

Vierailija
89/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peilistä sen usein näkee. Tuntuvat olevan vielä harvinaisen komeitakin.

Kummastuttaa joka kerta yhtä paljon.

Vierailija
90/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunneälykkyydestä. Siis mikään ei oo niin puoleensavetävää kuin aidosti muut ihmiset huomioiva mies. Ei siis mikään lapatossu vaan oman ja muiden ihmisten arvon tunteva perusjantteri. N32

Somaa, että ymmärsit heti, että huippuälykäs on mies 😆

Vierailija
91/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei korosta itseään, ei ole koko ajan äänessä, osaavat kuunnella, eivät kerjää huomiota pukeutumisellaa ym. Ovat yleensä maanläheisiä ja vaatimattomia, vaikka saattavatkin olla kunnianhimoisia. Pohdikselevat, ovat sosiaalisesti älykkäitä introvertteja. Turhautuvat yksinkertaisessa ja pinnallisessa seurassa, tykkäävät lukea ja tarvitsevat aikaa omien ajatuksien kanssa. 

Just näin. Välillä voi vähän irrotella ja olla niinkuin tavikset. Muttei sitä pitkään viitti. Pah.

Vierailija
92/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että usein siitä että ovat niitä hiljaisia seurassa mutta kahden kesken tai pienessä omassa piirissään hyvin älykkäitä. Pystyvät keskustelemaan ja argumentoimaan tarpeen tullen. Suvaitsevat älykkäitä vastaväitteitä joita muut esittävät ja keskustelevat niistä.

Vierailija
93/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs osaa tarkastella asioita laajemmasta näkökulmasta eikä juutu jankkaamaan yksityiskohdista. Älykäs osaa erottaa olennaisen epäolennaisesta. Älykäs tekee johtopäätöksiä jos hänellä on riittävästi faktaa sen tekemiseen. Älykäs ei tee päätöksiä tunne edellä vaan faktoihin perustuen. 

Tyhmän havainnot pyörii hänen oman napansa ympärillä. Tyhmä ei erota mikä on asiassa olennaisinta vaan polveilee sinne tänne sotkeutuen lillukanvarsiin. Tyhmä jaarittelee loputtomasti tunteistaan eikä osaa tehdä hyviä päätöksiä. Tyhmää ei jaksa älykäs kuunnella. 

Ennen säätä ennustettiin ja erotettiin olennainen. Sääennusteet ei olleet kuitenkaan kovin tarkkoja. Nyt tietokoneet takertuu lillukanvarsiin ja sääennusteet on erittäin tarkkoja. On suorastaan ihme miten tarkkoja ovat.

Samoin älykäs pääsee parempiin lopputuloksiin kun/jos pystyy käsittelemään myös ne lillukanvarret. Se on totta, että niihin lillukanvarsiin ei saisi kuitenkaan sotkeutua. Valitettavasti se menee joskus niinkin. 

Vierailija
94/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei korosta itseään, ei ole koko ajan äänessä, osaavat kuunnella, eivät kerjää huomiota pukeutumisellaa ym. Ovat yleensä maanläheisiä ja vaatimattomia, vaikka saattavatkin olla kunnianhimoisia. Pohdikselevat, ovat sosiaalisesti älykkäitä introvertteja. Turhautuvat yksinkertaisessa ja pinnallisessa seurassa, tykkäävät lukea ja tarvitsevat aikaa omien ajatuksien kanssa. 

Älykäs ei välttämättä turhaudu pinnallisessa seurassa. Esim. jos palkintona olisi seksiä, niin älykäs vihtyy hyvinkin. Myös osaa muuntua tarpeen mukaan.

Vierailija
95/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tunnistaa huomattavan älykkään ihmisen?

Ei välttämättä äkkiseltään mistään. Älkäs ihminen näet ymmärtää, milloin tarvitsee ja milloin ei tarvitse paljastaa älykkyyttään. Mutta käyhän se vääjäämättä ilmi sitten kun tuntee henkilön lähemmin.

Älykäs ei pysty mitenkään tuomaan esiin älykkyyttään tyhmässä seurassa. Hän tekee itsestään vaan narrin ja pellen, jos tätä koettaa. Sen takia ei tähän ryhdykkään.

Vierailija
96/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietävät toistuvasti mitä tulevaisuudessa tapahtuu.

Vierailija
97/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä tarkoitat älykkyydellä? Kirjanoppineen tunnistaa valtavasta määrästä knoppitietoa johon usein sisältyy brassailua.

Klassisen älykön tunnistaa siitä, että älyn hinta on puutteelliset sosiaaliset taidot.

Viisaan taas tunnistaa siitä, että hän osaa soveltaa tilanteissa joihin ei ole valmiita ratkaisuja ja tuottamaan jotain uutta ja ainutlaatuista laatikon ulkopuolelta. 

Ei liene vaikeaa arvata kummasta on enemmän hyötyä elämässä.

Vierailija
98/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minä olen erittäin älykäs. Ei se näy jokapäiväisessä elämässäni, koska tykkään enemmän nauraa kuin jauhaa politiikan uusista tuulista ja tieteestä. Minulla on kuitenkin erittäin hyvä looginen päättelykyky ja osaan lukea rivien välistä. Vapaa-ajallani rakastan opiskella uusia kieliä ja ylipäätään imen tietoa sieltä sun täältä. Olen ylpeä siitä, että haluan aina oppia ja käyttää hyväkseni mahdollisuuksia oppia lisää ja lisää. Oli aihe mikä tahansa.

Onneksi vaatimattomuus ei kuulu paheisiisi.

Vierailija
99/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minä olen erittäin älykäs. Ei se näy jokapäiväisessä elämässäni, koska tykkään enemmän nauraa kuin jauhaa politiikan uusista tuulista ja tieteestä. Minulla on kuitenkin erittäin hyvä looginen päättelykyky ja osaan lukea rivien välistä. Vapaa-ajallani rakastan opiskella uusia kieliä ja ylipäätään imen tietoa sieltä sun täältä. Olen ylpeä siitä, että haluan aina oppia ja käyttää hyväkseni mahdollisuuksia oppia lisää ja lisää. Oli aihe mikä tahansa.

Se että itse julistautuu älykkääksi, ei valitettavasti tarkoita, että olisi älykäs. Useimmat ihmiset kokevat olevansa keskivertoa älykkäämpiä, kun todellisuus on jotain muuta. 

On ihmisiä jotka "lukevat" kymmeniä kirjoja vuodessa, mutta eivät muista mitään niistä jne. 

Vierailija
100/419 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeff Bezosin ja Steve Jobsin mukaan mm. kyky muuttaa nopeasti mieltä uuden informaation myötä on merkki korkeasta älystä. Eli sori, rokotevainoharhaiset. Tiede sen sijaan vaatii alituisesti kannan tarkistamista, vaikka akateemisessakin maailmassa on jääränsä. He eivät kuulu älykkäisiin yksilöihin.

Koskeeko tämä vain tietyn poliittisen näkökannan tietoa?

Politiikka on lähinnä idiooteille. Se perustuu uskoon, ei tietoon.

Oikeiston politiikka perustuu tunteelle, siksi se vaikuttaakin niin idioottimaiselle.