Mistä tunnistaa huomattavan älykkään ihmisen?
Kommentit (419)
Arkielämässä ei mistään. Korkeamman tason loogista päättelykykyä tarvitaan hyvin harvoissa asioissa. Normaali päättelykyky löytyykin suurimmalta osalta ja sillä pärjää hyvin.
32. Paljonko se sinun älykkyysosamääräsi sitten on?
Älykkyysosamäärä noudattaa normaalijakaumaa, jossa keskiarvo on 100 ja keskihajonta 15. Tämä tarkoittaa, että noin 68 % ihmisistä sijoittuu älykkyysosamäärän 85 ja 115 välille.
Älykkyysosamäärä 128 sijoittuu noin 90. prosenttipisteen yläpuolelle, mikä tarkoittaa, että noin 10 % ihmisistä saavuttaa tai ylittää tämän tason.
Vierailija kirjoitti:
32. Paljonko se sinun älykkyysosamääräsi sitten on?
Älykkyysosamäärä noudattaa normaalijakaumaa, jossa keskiarvo on 100 ja keskihajonta 15. Tämä tarkoittaa, että noin 68 % ihmisistä sijoittuu älykkyysosamäärän 85 ja 115 välille.
Älykkyysosamäärä 128 sijoittuu noin 90. prosenttipisteen yläpuolelle, mikä tarkoittaa, että noin 10 % ihmisistä saavuttaa tai ylittää tämän tason.
Olen ennenkin osallistunut älykkyyskeskusteluihin ja aina, kun ilmoitan oman virallisella testillä saadun tulokseni joku ilmoittaa olevansa huomattavasti minua älykkäämpi. Ja että hänen äo:nsa on mitattu.
Älykkyydestä on tiettyä hyötyä kyllä, mutta ymmärsin vasta yliopistossa olevani hieman fiksumpi kuin osa muista, kun heillä oli vaikeuksia matikan peruskurssilla. Sehän on hyvin erilaista kuin lukiossa tuo yliopiston matikka. Muuten en ole havainnut isoja hyötyjä. Moni muu vaikuttaa ehkä enemmänkin elämässä kuin korkea äo.
Silti, on vaikea uskoa kommentteja, joiden mukaan henkilö on huippuälykäs, eikä se näy missään koko elämän aikana. Tulee mieleen mikä testi se sellainen on ollut. Palstan perusteella esim. mensan testauksesta saa jokainen yli 130 tai sitten ihmiset vain narraavat, koska älykkyys on arvostettua. Minusta normaaliäly riittää. Toki kymmenenkin pisteen ero muodostuu hankalaksi puolisojen avioliitossa. On raskasta, jos toisen osapuolen älli ei vain riitä tai toisen ajatuksia ei ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Minä olen erittäin älykäs. Ei se näy jokapäiväisessä elämässäni, koska tykkään enemmän nauraa kuin jauhaa politiikan uusista tuulista ja tieteestä. Minulla on kuitenkin erittäin hyvä looginen päättelykyky ja osaan lukea rivien välistä. Vapaa-ajallani rakastan opiskella uusia kieliä ja ylipäätään imen tietoa sieltä sun täältä. Olen ylpeä siitä, että haluan aina oppia ja käyttää hyväkseni mahdollisuuksia oppia lisää ja lisää. Oli aihe mikä tahansa.
Et sä kovin älykkäältä vaikuta etkä loogiselta. Et jauha uusista tuulista tai tieteestä mutta samaan aikaan rakastat opisikella ja imeä tietoa. Vähän ristiriidassa keskenään. Sitä paitsi oppiva henkilö voi olla VIISAS ei vältämättä älykäs. Kaksi eri asiaa.
"Itse tiedän olevani (tutkitusti) esimerkiksi sinua älykkäämpi. Sitä ei huomaa sitten yhtään mistään. Olen tavallinen duunari työssä oleva perheenäiti, jolla on ADHD, minkä vuoksi opinnot on jääneet.
Ehkä nykylääkkeillä olisikin opiskelu onnistunut. En silti pidä itseänikään mitenkään älykkäänä, tai muita parempana. Moni asia on minulle helppoa, opin nopeasti ja olen nopeaälyinen, mutten todellakaan hyvä kaikessa, ja juuri opiskeluun liittyviä asioita on paljon, joita en osaa, kuten kielet ja matematiikka, kun opinnot on amistasoa. "
Et ole voinut saada korkeita pistemääriä älykkyystesteistä, jos et ole hyvä matikassa.
Tietää paljon, ja osaa käyttää tietoaan itsensä ja muiden hyväksi, mutta ymmärtää olla nöyrä. Omaa laajan näkemyksen ja osaa ajatella innovatiivisesti sekä syvällisesti, eikä ole rahan ja vallan perässä, vaan ne ovat usein sivutuotteita. On armollinen heikompia kohtaan ja nostaa muita ihmisiä. Näitä ihmisiä on erittäin harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei valita täällä että taas tuet pienenee.
Suomessa on 1300 tohtoria jotka elävät työmarkkina/toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa pitää turpansa kiinni.
Tämän vaatimuksen esittävät ainoastaan he joilla on jotakin salattavaa.
Niin no, jos kerran on jotakin salattavaa, niin onhan se sitten fiksua osata salata. Joskus on hyvä osata olla jakamatta yhtään mitään, olipa se hyvää tai pahaa. Se on sitä henkilökohtaista huoltovarmuutta ja -rajaturvallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
"Itse tiedän olevani (tutkitusti) esimerkiksi sinua älykkäämpi. Sitä ei huomaa sitten yhtään mistään. Olen tavallinen duunari työssä oleva perheenäiti, jolla on ADHD, minkä vuoksi opinnot on jääneet.
Ehkä nykylääkkeillä olisikin opiskelu onnistunut. En silti pidä itseänikään mitenkään älykkäänä, tai muita parempana. Moni asia on minulle helppoa, opin nopeasti ja olen nopeaälyinen, mutten todellakaan hyvä kaikessa, ja juuri opiskeluun liittyviä asioita on paljon, joita en osaa, kuten kielet ja matematiikka, kun opinnot on amistasoa. "
Et ole voinut saada korkeita pistemääriä älykkyystesteistä, jos et ole hyvä matikassa.
En ollut valtavan hyvä matikassa lukiossa, siis olen se 128 pisteen tyyppi, mutta yliopiston matikassa olinkin välkyimmästä päästä! Tämä oli itselleni yllätys, olin pitänyt itseäni surkeana matikassa, koska suvussani on matemaattisesti oikeasti lahjakkaita.
Mutta joo, kyllä testeissä aika suuri merkitys on loogisilla päättelytehtävillä ym. matemaattisella ajattelulla. Tosin en hirveän tarkkaan muista testin yksityiskohtia, koska oli 15v. sen tehdessäni. Siihen kuului myös musteläikkätesti ja sanallisia tehtäviä, tehtiin kahden päivän aikana. Jouduin testiin, koska en hirveästi ehtinyt koulua käydä, oli niin paljon muuta puuhaa. Mutta testin tekemisen jälkeen minut jätettiin rauhaan ja lukion sluibailin samaan malliin. Olin kuulemma koulun eniten poissaollut oppilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Minä olen erittäin älykäs. Ei se näy jokapäiväisessä elämässäni, koska tykkään enemmän nauraa kuin jauhaa politiikan uusista tuulista ja tieteestä. Minulla on kuitenkin erittäin hyvä looginen päättelykyky ja osaan lukea rivien välistä. Vapaa-ajallani rakastan opiskella uusia kieliä ja ylipäätään imen tietoa sieltä sun täältä. Olen ylpeä siitä, että haluan aina oppia ja käyttää hyväkseni mahdollisuuksia oppia lisää ja lisää. Oli aihe mikä tahansa.
Et sä kovin älykkäältä vaikuta etkä loogiselta. Et jauha uusista tuulista tai tieteestä mutta samaan aikaan rakastat opisikella ja imeä tietoa. Vähän ristiriidassa keskenään. Sitä paitsi oppiva henkilö voi olla VIISAS ei vältämättä älykäs. Kaksi eri asiaa.
Älykkään pitää olla kiinnostunut politiikasta ja tieteestä? Älykkään pitää olla vähäsanainen ja hillitty? Mitäs muita stereotypioita on jo mainittu ketjussa? Väitän, että tuon takia suurimman osan on vaikea määritellä toisten älykkyyttä. Siksi kai on ne testit kehitetty. Sivusta vaan ja itse olen kai aika keskiverto.
Sen huomaa itse älykkäänä silloin kun juttelee muiden kanssa, huomasin jo peruskoulussa että muiden jutut ovat vähän "tyhmiä" en tarkoita sitä ilkeästi, mutta muiden jutut tuntui jotenkin yksinkertaisilta. Mennään ja tehdään niin kuin muutkin eikä osata yhtään ajatella "outside of the box". No näin aikuisena äo-testejä tehneenä ymmärrän mistä johtui. Kuulun 2% ihmisistä joilla äo on yli 130.
Älykkyyttä ei voi kirjoista opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkään pitää olla kiinnostunut politiikasta ja ti
Ei osaa sanoa oikein mitään tuohon, että onko älykäs kiinnostunut polkitiikasta vai ei. Sen tiedän että eräs älykäs on kiinnostunut sen takia, koska politiikassa on niin paljon järjettömyyttä että tämä harmittaa häntä. On sellaisia väittämiä, jotka eivät pidä hänen mielestään paikkaansa ja haluasi oikoa näitä.
Semmoinen älykkö, jota ei tämmöiset asiat vaivaa, voi hyvinkin pysyä politiikasta sivussa, koska päättelee esim. että ei kuitenkaan voisi vaikuttaa asioihin, ja antaa sitten muiden hoitaa asiat ja keskittyy mielenkiintoisempiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Sen huomaa itse älykkäänä silloin kun juttelee muiden kanssa, huomasin jo peruskoulussa että muiden jutut ovat vähän "tyhmiä" en tarkoita sitä ilkeästi, mutta muiden jutut tuntui jotenkin yksinkertaisilta. Mennään ja tehdään niin kuin muutkin eikä osata yhtään ajatella "outside of the box". No näin aikuisena äo-testejä tehneenä ymmärrän mistä johtui. Kuulun 2% ihmisistä joilla äo on yli 130.
Noin kolme prosenttia ihmisistä saa testeissä yli 130 pistettä, tsekkasin asian. Ja 2-3 prosenttia saa 128 pistettä tai yli. Ainakin tekoäly-Copilotin mukaan. Jaha, eli tuo minun saamani 128 onkin harvinaisempi kuin ajattelin.
Vierailija kirjoitti:
Jännä ajatus, että kivikaudellakin on ollut yhtä älykkäitä' ihmisiä kuin esim. sinä.
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen tiedostaa, ettei kukaan voi tietää kaikkea, ja siksi hän suhtautuu avoimesti uusiin näkökulmiin ja tietoon. Hän ymmärtää, että tiedon lisääntyessä omat näkemykset ja mielipiteet voivat kaivata päivitystä, ja hän on valmis tarkastelemaan omia uskomuksiaan kriittisesti. Älykkyyttä on kyky myöntää, että joskus on ollut väärässä, ja ottaa oppia uusista asioista sen sijaan, että jäisi kiinni vanhoihin käsityksiin.
Tyhmä ihminen puolestaan pitää tiukasti kiinni omasta kannastaan, vaikka maailma hänen ympärillään muuttuisi ja uutta tietoa olisi tarjolla. Hänen mielestään mielipiteiden muuttaminen on merkki heikkoudesta tai epävarmuudesta, eikä hän siksi halua myöntää virheitään.
Mielipiteiden muuttaminen kulloistenkin muotijuttujen mukaan ei ole älykkyyttä, vaan lähinnä päinvastoin. Kaikki uusi tieto ei aina ole oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valita täällä että taas tuet pienenee.
Suomessa on 1300 tohtoria jotka elävät työmarkkina/toimeentulotuella.
Tohtori voi olla älykäs tai olla olematta älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen yliopistossa ja kirjoituksesi tuntuu kovin tutulta. Aika suuri osa kanssaopiskelijoista tuntuu olevan juuri tuollaisia lampaita. En kyllä ole ajatellut, että olisin erityisen älykäs, vaan ihan normaali. Ehkä se meno vaan on tuollaista nykyään jopa yliopistoissa.
Vihatkaa vaan mutta siitä että moni muu vaikuttaa hieman yksinkertaiselta. Todella ärsyttävää kuunnella kun joku selittää tai kirjoittaa puoli päivää asiasta jonka voisi selventää muutamalla lauseella. Annan varmasti kärsimättömän vaikutelman kun en jaksa tyhjän jauhamista. Joku kirjoittikin että älykkyys ei suojaa sairauksilta: touchee, voitte vain kuvitella miltä tuntuu asioida viranomaisten kanssa jotka pitävät sinua suunnilleen viisivuotiaana ainoastaan siksi että kaikki muumit eivät ole laaksossa!
Kun tarjoat auliisti kakkosta , vaikka olit aina ennen tuominnut sen.
Älykäs onnistuu saamaan monia asioita .