Mistä tunnistaa huomattavan älykkään ihmisen?
Kommentit (419)
Tilannetaju, tunneäly, harkitsevuus, hyvät hoksottimet, havannoi tilanteita ulkoapäin, on ns. pulssin päällä mitä eri tilanteissa ja maailmassa tapahtuu.
Älykkö EI ole Persu, muukaan fasisti tms.
Älykäs ei piitta potkupallosta ja autollaurheilustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan poikkeavan suuresta älykkyydestä, niin se on ensinnäkin harvinaista. Sen tunnistaa huomattavasti muita nopeammasta ja joustavammasta ongelmanratkaisusta ja siitä, että on hyvä kaikessa. Noin suuri älykkyysosamäärä ei jää huomaamatta akateemisissakaan saavutuksissa. Poikkeavan suuri äo nostaa ihmisiä jopa slummista, absoluuttisesta köyhyydestä. Mielenterveysongelmilta ja kusipäisyydeltä äo ei kuinkaan suojaa. Jos älykäs on ilkeä, hän on tosi vaikea tyyppi. ####### Tästä tekstistä tuli heti mieleen oikeudenkäynnit Saksan johtajia vastaan Toisen Maailmansodan jälkeen. Ainoastaan yhden ÄO ns normaali. Kaikilla lopuilla korkeatasoinen. Kuten sanoit, korkea ÄO ei suojaa siltä että on ass*ole tai/ja mentally ill.
Poikkeavan älykkäät eivät vietä aikaa Vauva.fi palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset tunnistaa mm ettei raha tule seinästä.
Ja jos on vielä älykkäämpi niin osaa tehdä sitä rahaa aivan kun sitä tulisi seinästä.
Älykäs ihminen ei paasaa mistään vaan tietää miten paljon tietää, on utelias asioista, ei ihmisistä, ottaa selvää ja on ratkaisukeskeinen. Älykäs ihminen ei koskaan luule itsestään liikoja.
Temsku
Vierailija kirjoitti:
Poikkeavan älykkäät eivät vietä aikaa Vauva.fi palstalla.
No, kuulun mensaan ja täällä pyörin enemmän kuin mensan omalla keskustelupalstalla. Siellä on väliin niin pahansuopaa vääntöä etten käsitä. Ilmeisesti jotkut (vain harvat, ilmeisen persoonallisuushäiriöiset, mutta kuitenkin) kokee että voi siinä ympäristössä päästellä ilman mitään suodattimia.
"Poikkeavan älykäskin" voi tarvita nollaustaukoa aivoilleen. Sitähän tää on. Lumisadetta... anonyymina.
Aloituksen kysymykseen, ei huomaa välttämättä mistään. Minua pidetään ensi kättelyssä tavallisena naisena. Manspleinaus on tuttua. Ei mua älykkäänä pidetä, olemuksen, ammatin, saavutusten perusteella, ei tosiaankaan. Ellei sitten keskustelu siirry johonkin joka mua kiinnostaa, ehkä sitten huomaa, mutta tuskin silloinkaan. :) Olen oppinut jo nuorena varomaan, etten nolaa keskustelukumppania, tai päde, tai näytä liian fiksulta. Vähän kuten autistit maskaa sopiakseen joukkoon.
On se välillä kyllä vaikeaa. Välillä jonkun tyhmään kommenttiin oma ilmeeni on vain yhtä kysymysmerkkiä, että MITEN oikein ajattelet asian, mikä ihmeen logiikka tuossa muka on? Mitä sun päässä liikkuu? ....Mutta koska ilmeeni näyttää vain "kysymysmerkiltä", niin minä siinä varmaan vaikutan tyhmemmältä.
Hyvä itsekontrolli, ei ole tarpeellista provosoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Minä olen erittäin älykäs. Ei se näy jokapäiväisessä elämässäni, koska tykkään enemmän nauraa kuin jauhaa politiikan uusista tuulista ja tieteestä. Minulla on kuitenkin erittäin hyvä looginen päättelykyky ja osaan lukea rivien välistä. Vapaa-ajallani rakastan opiskella uusia kieliä ja ylipäätään imen tietoa sieltä sun täältä. Olen ylpeä siitä, että haluan aina oppia ja käyttää hyväkseni mahdollisuuksia oppia lisää ja lisää. Oli aihe mikä tahansa.
Mikä järki olla ylpeä omasta tiedonjanostaan? Eikö tuo ole hiukan kuin että ulkopuoliset hyveeksi tiedonjanon määritelleet ohjaisi elämääsi? Olisi eri asia jos olisit omasta tahdostasi tiedonjanoinen, mutta kun et ole. Sen paljastaa tuo että olet ylpeä asiasta.
Tuoki että osaat "lukea rivien välistä". Ei vakuuta tämmöinen mielipide.
Sun logiikkasi tässä nyt ontuu. Tiedonjano eli yhdestä tai useammasta alasta kiinnostuneisuus on yksi merkki älykkyydestä. Siitähän tuo henkilö kirjoitti. En tiedä mistä päättelit, että tiedonjano olisi hänelle ulkopuolelta määrätty. Ajattelitko että kyseessä on kouluikäinen, jolla on -ulkopuolelta määrätty - pakko opiskella?
Et siis ymmärrä mitä on tiedonjano? Se on sitä, että vapaa-ajallaan ja vapaaehtoisesti oppii uutta, koska itse on kiinnostunut.
Minä opiskelen uutta soitinta, uutta kieltä, ja välillä esim taidehistoriaa koska on tiedonjano ja haluan oppia. Kukaan ei pakota.
Ei kaiva nenää, ei piereskele ruoka pöydässä, osaa lukea, kampaa hiukset, ei polta tupakkaa tai juo kaljaa, ei istu paikallisissa baareissa, osaa keskustella, käy suihkussa, ei haise pahalle.
Mää oon aikas älykäs ainaki mun kaverit nii sanoo ja ope, tosin jos mää täällä pyörin nii se kyl ei tee älykkääx koska täällä nyt näistä jutuista päätellen ei kovin äly porukaa oo sellasta perus blondi kansaa
Kirjailija C.S. Lewis oli huomattavan älykäs ihminen. Ei jaksanut eikä kokenut tarpeelliseksi seurata sanomalehtiuutisia, vaan koki tärkeäksi ja merkittäväksi kirjallisuuden lukemisen ja tuottamisen. No, oli silloin monia, jotka seurasivat huolella aikaansa ja olivat niin sanotusti kärryillä maailman tapahtumista, mutta jotka ovat autuaasti unohtuneet historiaan hämärään, kun taasen C.S. Lewis rulettaa vieläkin.
Katsomalla päivittäin peiliin.
t. nalle w
Sometilien ja postauksien vähyydestä.
Jaa, vaikeapa sitä on ns. mitattua älykkyyttä arjen kohtaamisissa varmaankin tunnistaa kun ei nuo Mensan tulokset otsissa lue. Mutta noin yleisesti fiksut käytöstavat, rauhallinen ja kuunteleva, sellainen että on älykkyyttä myös muussakin kuin asioissa jotka itse tietää eli on myös avoin ja vastaanottava. Esim. joku voi tietää kaiken vaikkapa matematiikasta ja laeista, mutta ei vaikka psykologiasta ja kemiasta. Sen ymmärtäminen, että itse ei ehkä olekaan se fiksuin vaikka niin kuvittelee.
- Esim. joku joka muutoin voi olla ihan fiksu, mutta:
* laukoo typeryyksiä vaikkapa koronarokotteita ottamattomista
* kokee että muut ovat matalammin koulutettuja ja siksi eivät yhtä fiksuja
* näkee maailman mustavalkoisena, joku on vain hyvä tai paha, ei välimuotoja
* näkee nykyisen maailmantilanteen mustavalkoisena
jnejne.
Jos joku yrittää väittää että jos itseän huijataan metissä, ei ole älykäs. On älykästä kyseenalaistaa asioita silloin kun niissä selvästi on kyseenalaistamista.
Mutta jos on vaikka gang stslkingin ja hakkerointien uhri ja huijataan esim. netissä niin, että ei ole mitään kovin uskomatonta, tyyliin muutama kymppi sinne tänne ei voi väittää, että ei olisi älykäs, jos ei lähde sitä tutkimaan sen tarkemmin. Tai voihan olla että tutkii ja vertailee, mutta jos oikein laajat hakkeroinnit, ei sekään auta, koska kaikkialta saatat saada väärä tietoa!
Älykäs osaa epäillä, mutta tekee juttua vasta sitten kun on iso juttu tai selviä todisteita. Muuten vaan pohtii ja vihjailee niistä, mistä on varma.
Lady Dianan haamuko pitää lippistä?