Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tunnistaa huomattavan älykkään ihmisen?

Vierailija
10.01.2025 |

mistä sen huomaa ?

Kommentit (419)

Vierailija
361/419 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttä on niin monenlaista. Tunnen omalta alalta monta korkean äo:n omaavaa, tekevät huippututkimuksia,  tunneäly onkin sitten täysi nolla. Joku saattaa olla äärimmäisen epäsosiaalinen ja töykeä. Se että kaikki älykkyyden osa-alueet omaisi on kyllä äärimmäisen harvinaista.

Jep. Tunnen itsekin pari tuollaista. Ovat vaativassa, teknisessä työssään erittäin hyviä, mutta henkilöinä melko tolloja. Jos keskustelukumppani esim. ei heti osaa hahmottaa keskustelun kohteena olevaa asiaa yhtä nopeasti kuin he, alkaa tulla melko töykeitä vastauksia esitettyihin kysymyksiin. Ilmeisesti se on jonkinlaista turhautumista, kun asia on jo itselle ihan kirkkaana mielessä. 

Vierailija
362/419 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan 12 tulitikkua. Niistä voidaan muodostaa kuutio tekemälle ensin kaksi neliötä ja liittämällä neliöt neljällä tikulla  kulmista yhteen: 4 + 4 + 4 = 12. Vähennetään sitten tikkujen määrää puoleen. Muodosta nyt 6 tulitikusta kuutio katkomatta tikkuja.

Todellinen älykkö antaa tähän vastauksen ja luo ketjuun uuden tulitikkutehtävän, jota ei ole kirjoissa.

Tulitikkujen asettaminen kolmiulotteisen koordinaatiston akselien mukaisesti tuottaa origoon pienen kuution.

Mikä on pienin määrä tikkuja, jolla voi kirjoittaa luvun 20?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/419 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä tikkua eli roomalaiset numerot XX

Vierailija
364/419 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minä olen erittäin älykäs. Ei se näy jokapäiväisessä elämässäni, koska tykkään enemmän nauraa kuin jauhaa politiikan uusista tuulista ja tieteestä. Minulla on kuitenkin erittäin hyvä looginen päättelykyky ja osaan lukea rivien välistä. Vapaa-ajallani rakastan opiskella uusia kieliä ja ylipäätään imen tietoa sieltä sun täältä. Olen ylpeä siitä, että haluan aina oppia ja käyttää hyväkseni mahdollisuuksia oppia lisää ja lisää. Oli aihe mikä tahansa.

Onko tuo ihan testeillä tutkittu vsi mistä päättelet olevasi erityäin älykäs?

Vierailija
365/419 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, että hän hermostuu muiden hitaasta ajatuksenkulusta. Hän ei kestä sitä, etteivät kaikki ajattele yhtä nopeasti tai laaja-alaisesti kuin hän.

Vierailija
366/419 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.psychologs.com/10-signs-of-intelligent-people-according-to-…

Tässähän näitä. Trumpia ja Muskia ei siis todellakaan voi laskea älykkääksi.

Kyllä juuri näin. Mutta ei kyllä kovin monia muitakaan jotka KUVITTELEVAT olevansa älykkäitä. Tuosta älykkyden kuvaelmasya otin yhden hyvän tunnisteen:

Vahva itsehillinnän tunne:

Itsehillinnän idea sisältää ajatuksen itsetunteesta, jonka älykkäät ihmiset ovat tai ovat erittäin tietoisia itsestään. Älykkäät ihmiset ovat erittäin kurinalaisia ja pystyvät säätelemään itseään tunteiden, impulssien ja käyttäytymisen hallinnassa. Itsehillintä on merkki siitä, että ihminen on kypsä ja älykkäissä ihmisissä itsehillinnän laatu näkyy yleisesti.

Nämä ihmiset eivät ole impulsiivisia ja ovat rauhallisia kaikille epämukavuuden tunteille antaen itsensä ratkaista ongelman keskittymällä ja rationaalisesti vähentääkseen epämukavuutta nopeasti. Tämä älykkäiden ihmisten itsehillinnän tunne tekee heistä erittäin kestäviä myös ahdinkoon.

Aika hyvä kuvaus ja itse olen huomannut kun olen tehnyt töitä mm. työpaikassa jossa oli lähes kaikki työntekijät suhteellisen älykkäitä niin tuo rauhallisuus ja mukava työpaikka kaikin puolin. Ikävä että olin siellä hoitamassa vain yhtä projektia ja olen siis nainen. Työpaikalla enemmistö miehiä mutta niin mukavia kaikki.

Vierailija
367/419 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän sama, kun menimme muinoin Itä-Suomeen nähdäksemme karhun. Kun valitin asiasta, etten nähnyt yhtään karhua, niin sain kuulla, että karhu kyllä näki minut. 

Vierailija
368/419 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pelaa vaikka shakkia, niin siinä huomaa siitä, jos ei itse pärjää. Siis jos olisi suurinpiirtein saman verran uhrannut aikaa pelille.

Ilman tämmöistä konkreettista havaintoa, vaikea päätellä kenenkään suurempaa älykkyyttä. Varsinkin kun älykäs voi olla muilla elämän osa-alueilla tietämätön ja käytökseltään tökerö ja tylyn oloinen.

Shakki on enemmän kiinni oppimiskyvystä. Äo-testeissä muistilla ei ole niin paljon merkitystä. Oma äo on noin 130, shakissa olen klubipelaajan tasoa, eli en kovin ihmeellinen

Vierailija
369/419 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.psychologs.com/10-signs-of-intelligent-people-according-to-…

Tässähän näitä. Trumpia ja Muskia ei siis todellakaan voi laskea älykkääksi.

Kyllä juuri näin. Mutta ei kyllä kovin monia muitakaan jotka KUVITTELEVAT olevansa älykkäitä. Tuosta älykkyden kuvaelmasya otin yhden hyvän tunnisteen:

Vahva itsehillinnän tunne:

Itsehillinnän idea sisältää ajatuksen itsetunteesta, jonka älykkäät ihmiset ovat tai ovat erittäin tietoisia itsestään. Älykkäät ihmiset ovat erittäin kurinalaisia ja pystyvät säätelemään itseään tunteiden, impulssien ja käyttäytymisen hallinnassa. Itsehillintä on merkki siitä, että ihminen on kypsä ja älykkäissä ihmisissä itsehillinnän laatu näkyy yleisesti.

Nämä ihmiset eivät ole impulsiivisia ja ovat

Jos määrittelet älykkyyden noin, sitten toki vain tuollaiset ihmiset ovat mielestäsi älykkäitä. Mutta se on kehäpäätelmä.

Älykkälläkin voi olla vaikka adhd tai sen piirteitä, jolloin hän on kärsimätön ja impulsiivinen, olematta kuitenkaan tyhmä. Jos pidät itsehillintää varmana älykkyyden merkkinä ja edellytyksenä, et vaan sitten tunnista impulsiivisen ja nopean ihmisen älykkyyttä. Ei se heitä silti muuta yhtään tyhmemmiksi.

Vierailija
370/419 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs kuuntelee muita. Oli sitten adhd tai mikä nepsy, kaikki kohtaamani älykkäät kuuntelevat kiinnostuneena muita. Eivät jyrää tai puhu päälle, ellei kyseessä ole läheinen, vaan kuuntelevat ja yrittävät ymmärtää muita ihmisiä. Avarakatseisia, boksin ulkopuolelle näkeviä.

Vierailija
371/419 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antiikin aikana kehittyneille hienostuneille älykkäille ihmisille piirrettiin ja patsaisiin veistettiin pienet penikset. Esimerkiksi Venetsian David patsas. Eli älykkäillä on hienostuneet pienet penikset.

Rahvaanomaisille typeryksille veistettiin eläimelliset lonkerot.

Tiukka pimppiset ja pienet penikset = äly? Tuohan käy järkeen.

Vierailija
372/419 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että hän tuo joka ilta naisia baarista kotiinsa.

Vierailija
373/419 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs ihminen " pelaa" ihmissuhteissa tyhmää, siksi häntä ei helposti tunnista, ajatellaan usein idiootiksi, ja jätetään oman onnensa nojaan.

Vierailija
374/419 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustellessani  todella älykkään ihmisen kanssa hän laskeutuu aivan huomaamattani ystävällisesti minun tasolleni, eikä koskaan korosta älyään.

Vierailija
375/419 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 154 ja kukaan ei tunnista. On jopa sanottu yksinkertaiseksi toistuvasti, epäilty olevan agentti suuntaan jos toiseen ja säälitelty kun en osaa elää leveämmin :). Säälitelty myös sitä ett olen "aina" yksin. Poliisikin huomannut kuulemma sen asian jo....heh. Ja niin huomannutkin "Kukas siellä sinun luona nyt olisi" :) Eli ei ole tunnistanut moni tavis toinen juttu on sitten myös älykkäät, joitten kanssa synkkaa paremmin. 

Vierailija
376/419 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän sama, kun menimme muinoin Itä-Suomeen nähdäksemme karhun. Kun valitin asiasta, etten nähnyt yhtään karhua, niin sain kuulla, että karhu kyllä näki minut. 

Sama Venäjän kanssa :)

Vierailija
377/419 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa olla hiljaa.

Vierailija
378/419 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaa olla hiljaa.

Pikemminkin olosuhteiden pakosta 99,9% osan ajasta.

Vierailija
379/419 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten kukakin tarkoittaa sanoessaan "älykäs"

Kilttihän on synonyymi tyhmälle (ilman mitään perusteluja)

juonittelevaa, kieroa pitävät kaltaisensa älykkäänä 

jne.

Vierailija
380/419 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut tunnistaa lippalakissani olevasta viiristä, jossa lukee "DI".