Mistä tunnistaa huomattavan älykkään ihmisen?
Kommentit (419)
Vierailija kirjoitti:
Meillä luki äikän tunnin opetussalin seinässä että;
Ensimmäine hullun merkki on ku itteää viisaaks luulee.
Itse olen saanut korkeat pisteet testeissä, mutta mielestäni se vaan kertoo yhdestä pienestä osamäärästä älykkyyttä.
En ole myöskään kyennyt hyödyntämään tätä IRL niin eipä ole ollut hyötyäkään nopeasta järjenjuoksusta. Esm opintojen suhteen.
Töissäni jos näen ongelman niin aivoni alkavat raksuttaam eri ratkaisuja. Eka aste. Seuraavaksi miten nämä ratkaisut vaikuttavat lopputulokseen.
Näen siis kaiken eri kulmilta.
Kaikista asioista näen ne harmaasävyt. Myös kuon on kyse ihmisistä. En kykene näkemään maailmaa musta/valkosena.
Esm Trumpin politiikasta pystyn heti näkemään hyödyn valloille ja negatiiviset aspekteja loppumaailmalle. Täällä ruotsissahan saa vaan puhua negatiiviseti Trumpista.
Olen oppinut sanomaan asioista että minulla ei ole
Esm tässäkin ketjussa ja muissa kirjotetaan paljon sitä sun tätä Trumpista.
Jos itse alan analysoimaan niin näen vaikutuksen omaan alaani, lääketeollisuus. Tullit.
Mutta näen myös miten hänen politiikkansa vaikuttaa sisämaahan.
Make America Great again.
En pysty kuitenkaan ääneen analysoida tai kertoa näkemystäni.
Kuten kirjotin niin täällä ruotsissahan saa vaan ajatella yhdellä lailla Trumpista.
En ole koskaan kuullutkaan noista ohjelmista....
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan poikkeavan suuresta älykkyydestä, niin se on ensinnäkin harvinaista. Sen tunnistaa huomattavasti muita nopeammasta ja joustavammasta ongelmanratkaisusta ja siitä, että on hyvä kaikessa. Noin suuri älykkyysosamäärä ei jää huomaamatta akateemisissakaan saavutuksissa. Poikkeavan suuri äo nostaa ihmisiä jopa slummista, absoluuttisesta köyhyydestä. Mielenterveysongelmilta ja kusipäisyydeltä äo ei kuinkaan suojaa. Jos älykäs on ilkeä, hän on tosi vaikea tyyppi.
Onko nopea idiootti älykäs?
Einstein ei ollut mitenkään erityisen nopea. Hän vain pystyi ajattelemaan monimutkaisempia asioita kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset tunnistaa mm ettei raha tule seinästä.
Joo, ne tietää että seinän takana on automaatti.
Ei ole somessa, ei arvostele ja kiusaa toisia, pitää huolta itsestään, ajattelee omilla aivoillaan eikä kulje massan mukana, osaa arvioida kriittisesti tietoa, jota syötetään joka tuutista ja näkee asioista monta eri puolta, ei vain omista lähtökohdista.
Ei mistään. Mulla mitattu äo yli 160, eikä muut sitä mistään huomaa. Mix? Koska eivät ole älykkäitä. Täälläkin väitetään, että älykäs ei olisi täällä. Älykäshän voi olla/on kaikkialla! Mix? Koska on älykäs...
Mikään ei raivostuta älykköä enempää kuin se, että joku typerys kehuu häntä älykkääksi. Eihän vähä-älyinen pysty sitä arvioimaan!!! Lähinnä älykäs itse havaitsee olevansa älykäs. Unt wie!!!
Esim Vappu Pimiän TÄYDELLINEN vastakohta. Aloita siitä.
Hienosta ja kalliista rannekellosta älykkään tunnistaa helposti.
Älykäs ymmärtää nopeasti, hänelle ei ole tarvetta toistaa ja vääntää rautalangasta. Älykäs osaa pohtia asioita loogisesti pidemmälle, joten hän ei tee osamaksukauppoja tai ota pikavippejä. Älykäs ei keskustele vain arkipäiväisistä asioista vaan abstrakteista ilmiöistä kuten singulariteetista. Älykäs vetäytyy syrjään, jos ympärillä olevien puheenaiheena ovat julkkikset, penkkiurheilu ja kaupan tarjoukset. Älykäs harrastaa vaikkapa musiikin teoriaa, shakkia, filosofiaa, vertailevaa kielitiedettä tai kosmologiaa.
Minusta älykkyys on laaja käsite. On ihmisiä jotka omalla alallaan ovat hyvin taitavia ja älykkäitä työssään. Tiedonjano on myös osa älykkyyttä että osaa sivistää itseään. Mutta myös sosiaalinen älykkyys on taitolaji. Miten kohtelee toisia ihmisiä ja miten itse haluaa tulla kohdelluksi.
Omaisuudella leventeleminen on taas sitä päinvastaista älykkyyttä eli tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
älykkyyttä on monenlaista,mm.tunneälykäs osaa lukea ihmisiä ja heidän käytöstään,sitten on ihan käytännön älykkyyttä esim.osaa suoriutua käytännön ongelmista ja tehtävistä,sitten on matemaattista älykkyyttä,kun osaa suunnitella,ajatella,ratkaista vaikkapa numeroita,kaavoja,jne. usein ajatellaan että älykäs,on se joka on lukenut paljon,oppinut esim.kirjoista..
mun mielestä se ei ole älykkyyden mitta,vaan kertoo enemmän hyvästä muistista, halusta oppia ja kiinnostuksesta näihin asioihin ,koska usein tämä "lukenut" ihminen ei esimerkiksi osaa tehdä mitään kädentaitoja,käytännön taitoja..,ihan siivoamisesta,käsitöistä,puutarhatöistä,remonttitöistä jne lähtien..jolloin mielestäni "älykkyys" on rajoittunut vain lukemalla opittuun tietoon ja sen käsittelyyn.no joku voi olla sitä mieltä,ettei älykäs tuhlaa aikaa moisiin tekemisiin,mutta monen kohdalla se on ihan sitä,ettei osaa,eikä ole sitä käytännön älykkyyttä olemas
Totta on, että lukeminen ei automaattisesti tee ihmisestä älykästä. Toisaalta, jos ajatellaan että älykkyyteen kuuluu kyky ratkaista ongelmia, niin ehkäpä älykäs ihminen ymmärtää lukemisen olevan yksi hyvä tapa lisätä omaa tietotasoaan ja sitä kautta varautua ennalta tuleviin ongelmatilanteisiin. Tiivistetysti ahkera lukemine on seurausta hänen pyrkimyksestään kehittää itseään sen sijaan, että ajattelisi tietävänsä jo kaiken tarpeellisen. Käytännöllisten taitojen puute ei välttämättä ole tyhmyyttä, vaan yksinkertaisesti kokemuksen puutetta. Kerrostalossa keskellä suurkaupunkia tai lähiötä elänyt ihminen ei välttämättä ole koskaan ollut tilanteessa, jossa puutarhatöitä tai remontteja olisi tarvinnut tehdä. Ehkäpä tällaisessa tapauksessa älykkyyttä voi arvioida myös sen pohjalta, kuinka nopeasti ihminen oppii näitä puuttuvia taitoja, jos siihen annetaan tilaisuus.
Naisten käsitys älykkyydestä on se, että ihminen osaa heittää nopeasti jotain pintapuolista aiheesta kuin aiheesta, osaa hassutella ja pelata sosiaalisia pelejä oikein.
Älykäs ihminen ei ole niin kauaa lähellä tyhmää, että tämä tunnistaisi tyypin älykkääksi.
Vierailija kirjoitti:
HAHHAHAHHAHHAHAHAHHAHHAHAHHAHHAHAHHAHhhhahahhahahahhahHAHHAHAHHAHAHAHAHAAAAAAA YKS PAHIMMISTA KOSKAAN TUNTEMISTANI IDIOOTEISTA HARRASTI NÄITÄ KUPPASIA KELLOJA YKS MISOGYNISTINEN VÄKIVALTAINEN LÄÄPPIVÄ SIKA JOKA RAISAKASI KIHLATTUAAN MUKA KRISTITTY HAHAHHAHAHHAHHAHHAAAAAAAAA
Vierailija kirjoitti:
Ei ole somessa, ei arvostele ja kiusaa toisia, pitää huolta itsestään, ajattelee omilla aivoillaan eikä kulje massan mukana, osaa arvioida kriittisesti tietoa, jota syötetään joka tuutista ja näkee asioista monta eri puolta, ei vain omista lähtökohdista.
Tällaista ihmistä sanoisin viisaaksi, ei se edellytä huippuälykkyyttä. Ja huippuälykäskään ei välttämättä ole viisas,
Vierailija kirjoitti:
"Itse tiedän olevani (tutkitusti) esimerkiksi sinua älykkäämpi. Sitä ei huomaa sitten yhtään mistään. Olen tavallinen duunari työssä oleva perheenäiti, jolla on ADHD, minkä vuoksi opinnot on jääneet.
Ehkä nykylääkkeillä olisikin opiskelu onnistunut. En silti pidä itseänikään mitenkään älykkäänä, tai muita parempana. Moni asia on minulle helppoa, opin nopeasti ja olen nopeaälyinen, mutten todellakaan hyvä kaikessa, ja juuri opiskeluun liittyviä asioita on paljon, joita en osaa, kuten kielet ja matematiikka, kun opinnot on amistasoa. "
Et ole voinut saada korkeita pistemääriä älykkyystesteistä, jos et ole hyvä matikassa.
Kun hain Nokialle, jouduin koko päivän soveltuvuus- ja älykkyystesteihin. Hain kieli/viestintätyyppisiä hommia, ja älykkyystestejä oli kaksi, kielellinen ja loogis-matemaattinen. Kielellisessä pärjäsin poikkeuksellisen hyvin, toisessa keskinkertaisesti. Eli keskivertodiplomi-insinöörin tasoisesti, joille testi oli kalibroitu.
En ole koskaan matikassa erityisesti pärjännyt enkä ole siitä kiinnostunut. Kielellisessä pääsin kahden parhaan prosentin sisään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneista. Eli matemaattinen älykkyys on vain yksi älykkyyden alalaji.
Osaa kaivaa nenää ja harjata hampaat vasemmalla kädellä. Vaatii älyä tms ei nimittäin heti onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ei välitä hevon helkkaria kelloista ja muusta joutavasta status-tingeltangelista.
Meillä luki äikän tunnin opetussalin seinässä että;
Ensimmäine hullun merkki on ku itteää viisaaks luulee.
Itse olen saanut korkeat pisteet testeissä, mutta mielestäni se vaan kertoo yhdestä pienestä osamäärästä älykkyyttä.
En ole myöskään kyennyt hyödyntämään tätä IRL niin eipä ole ollut hyötyäkään nopeasta järjenjuoksusta. Esm opintojen suhteen.
Töissäni jos näen ongelman niin aivoni alkavat raksuttaam eri ratkaisuja. Eka aste. Seuraavaksi miten nämä ratkaisut vaikuttavat lopputulokseen.
Näen siis kaiken eri kulmilta.
Kaikista asioista näen ne harmaasävyt. Myös kuon on kyse ihmisistä. En kykene näkemään maailmaa musta/valkosena.
Esm Trumpin politiikasta pystyn heti näkemään hyödyn valloille ja negatiiviset aspekteja loppumaailmalle. Täällä ruotsissahan saa vaan puhua negatiiviseti Trumpista.
Olen oppinut sanomaan asioista että minulla ei ole mielipidettä, koska olen perehtinyt liian huonosti asiaan.
Useasti minua katsellaan kun ufoa kun alan selittämään eri kulmilta mitä vaan.
Olen ymmärtänyt että ajattelen toisella tavalla kun monet muut.
Mutta en pidä itseäni viisaana. Vaikka ÄO testi niin todistaakin.