Miksi en vaan laihdu?
Mikä on, etten laihdu?
Olen 50 v., töissä aika ajoin normaalia stressiä, mutta ei ylikuormitusta. Nukun hyvät yöunet, töiden takia saatan herätä aamuyöllä pohtimaan asioita noin kerran kahdessa viikossa.
Pituutta on 167 cm, painoa 72 kg. Viisi kiloa haluaisin pois, vähintään.
Liikun paljon: pyöräilykaudella pyöräilen matkat kauppaan, metrolle, harrastuksiin jne. Nyt talvella kävelen. Harrastan vaihtelevasti jumppaa, joogaa, kehonhuoltoa jne. keskimäärin 4-5 h viikossa. Ajattelen, että kaikki liikunta on kotiin päin. Painoja pitäisi nostaa enemmän, tätä aion lisätä.
Esimerkkipäivä on tällainen:
Aamu: luonnonjugurttia, mustikoita, omena, kahvi kauramaidolla.
Mandariini
Lounas: iso salaatti/ wokkivihannekset, nytkin kokoinen määrä kanaa, kalaa, tai vähemmän fetaa mozzarellaa tms. proteiinia
Välipala: viili ja puolukoita/ banaani
Päivällinen: Samantyyppinen ruoka kuin lounaalla, kiireessä valmissalaatti
Iltapala: iso, maustettu kaurajugurtti, mahd. hedelmä jos olen nälkäinen
Juon paljon vettä ja kupin teetä tämän lisäksi.
Alkoholia kului ennen joulua reippaammin eri juhlissa, nyt olen jättänyt sen kokonaan pois.
Miten tätä kokonaisuutta kannattaisi säätää? Hiilareita en pysty syömään paljon.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö "luomuproteiinia" jokaisella pääaterialla. Esimerkiksi siipikarja, kananmuna tai riistaliha ja kasvisproteiineista linssit ja kvinoa ovat hyviä vaihtoehtoja. Muista myös palkokasvit, kuten kikherneet, valkoiset pavut ja kidneypavut.
Syö 12 hedelmää päivässä.
Mitä hittoa on "luomuproteiini" ja miten se poikkea tavallisesta proteiinista? Ihmiskeho ei erottele onko ravinnon aminohapot lähtöisin luomusta vai tehotuotetusta ravinnosta. Toki voi olla muita hyviä syitä suosia luomua, mutta proteiinikoostumus eri ole yksi niistä.
Tuo hedelmien syöminen on täysin järjetön neuvo! Laihduttajalle minä sanoin, että älä syö hedelmiä ollenkaan. Ihan turhaa sokeria. Paljon järkevämpää on lisätä juureksia ja vaikka pinaattia ja parsakaalia tilalle. Vähemmän kaloreita, enemmän vitamiineja ja hivennäisaineita.
luomuproteiini = sellainen proteiini jota saa luonnosta ilman teollistaprosessointia. Luonnon omia proteiineja parempi ilmaisu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. En keksi selitystä tuohon, ellet jätä jotain kertomatta. Noilla eväillä en itse edes pärjäisi.
Olen alipainoinen.
Melkein voi sanoa, että 100 % näistä "syön vain pari kertaa päivässä salaattia enkä silti laihtu" tyypeistä valehtelee. Ei välttämättä tietoisesti vaan saattavat onnistua valehtelemaan jopa itselleen.
Juuri näin. Noilla ap:n kertomilla ruuilla hänen ei pitäisi olla noissa mitoissa, jos kerran jo vuoden verran on tuota noudattanut. Ettei vain unohtuisi silloin tällöin hotkaistu kourallinen pähkinöitä tms. MMozzarellapallo salaatissa voi huomaamatta olla paljon isompi ym. Jostain se selitys löytyy, eikä se ole hormonit tms.
Joskus saa herkutella. Pizza Perjantai: salamipizza aurajuustolla ja lauantaina krapulakebab. Sitten viikolla syödään kurinalaisesti salaattia ja ihmetellään miksei paino tipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. En keksi selitystä tuohon, ellet jätä jotain kertomatta. Noilla eväillä en itse edes pärjäisi.
Olen alipainoinen.
Melkein voi sanoa, että 100 % näistä "syön vain pari kertaa päivässä salaattia enkä silti laihtu" tyypeistä valehtelee. Ei välttämättä tietoisesti vaan saattavat onnistua valehtelemaan jopa itselleen.
Ei ole ihan noinkaan. Suurin osa laihtuu, kun pudottaa kalorimäärää, mutta sitten on meitä, joilla elimistö vain sopeutuu nopeasti pienempään kalorimäärään. Minulla 1600 kCal vuorokaudessa ei laihduta vielä yhtään, ja vaikka tein 15 vuotta sitten ruokaremontin, olen yhä yhtä iso kuin aiemmin jatkuvasti rasvaista ravintolaruokaa syödessäni. Olen hyväksynyt itseni tälkaisena ja ne, jotka kanssani enemmän aikaa viettävät, ihmettelevät miten en laihdu. Esimerkiksi äitini syö paljon enemmän, mutta on 20 kg kevyempi, vaikka ikää on yli 20 vuotta enemmän. Kaikki isäni suvun naiset ovat samanlaisia virtahepoja kuin minä, heidän syömisistään tosin en ole niin hyvin perillä, kun emme ole paljon tekemisissä.
Rasvat, protskut ja hiilarit pitäisi sinun saada balanssiin. Itse käytin laskuria, kunnes pääsin tavoitteisiin. Nyt syön 1500kcal/pv. Hyvin jäi takaraivoon nuo mainitsemani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö "luomuproteiinia" jokaisella pääaterialla. Esimerkiksi siipikarja, kananmuna tai riistaliha ja kasvisproteiineista linssit ja kvinoa ovat hyviä vaihtoehtoja. Muista myös palkokasvit, kuten kikherneet, valkoiset pavut ja kidneypavut.
Syö 12 hedelmää päivässä.
Mitä hittoa on "luomuproteiini" ja miten se poikkea tavallisesta proteiinista? Ihmiskeho ei erottele onko ravinnon aminohapot lähtöisin luomusta vai tehotuotetusta ravinnosta. Toki voi olla muita hyviä syitä suosia luomua, mutta proteiinikoostumus eri ole yksi niistä.
Tuo hedelmien syöminen on täysin järjetön neuvo! Laihduttajalle minä sanoin, että älä syö hedelmiä ollenkaan. Ihan turhaa sokeria. Paljon järkevämpää on lisätä juureksia ja vaikka pinaattia ja parsakaalia tilalle. Vähemmän kaloreita, enemmän vitamiineja ja hivennäisaineita.
luomuproteiini = sellainen proteiini jota saa luonnosta ilman teollistaprosessointia. Luonnon omia proteiineja parempi ilmaisu?
Aminohapot on aminohappoja. Täsmälleen samanlainen molekyyli riippumatta siitä onko se luomukananmunassa vai teollisessa soijanakissa. Tuo luomuproteiini on ihan sinun mielikuvituksesi tuotetta. Ravitsemuksellisesti voi ottaa proteiinit vaikka kehonrakentajien suosimista proteiinijauheista. Joka on niin ultra-prosessoitua kuin vain voi kuvitella. Kehon aineenvaihdunnan näkökulmasta ne proteiinien aminohappo molekyylit on täysin identtisiä. Koska ne ovat identtisiä. Edes kemisti ei pystyisi niistä löytämään mitään eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko tarpeeksi kuitua entä toimiiko aineenvaihdunta päivittäin? Hedelmissä on paljon sokeria ja moni välttää niitä iltapalalla juuri siitä syystä. Salaatinkastikkeissa on sokeria ja rasvaa. viilit ja jugurtit voivat olla sokeripommeja.
Mikä on annosten koko, syötkö liian isoja annoksia?
Eiköhän aineenvaihdunta ole käynnissä kaiken aikaa, ihan joka päivä.
On, mutta tietyn tason ylläpitäminen vaatii säännöllistä syömistä ja liikkumista. Se voi hidastua, jos jättää aterioita väliin. Mun mielestä ap syö liian vähän liikkumiseen nähden.
Kauanko olet laihduttanut? Tuosta on paha sanoa, oletko ylläpito- vai alikaloreilla, koska esimerkiksi jo se, syötkö kahden päivittäisen salaattisi kanssa kastiketta vai et, voi muuttaa päivän kaloreita 300 kcal suuntaan tai toiseen.
Sanoisin, että lihaskunnon lisääminen kannattaa ihan jo siltä kannalta, että ikäiselläsi naisella lihasmassa vähenee kiihtyvää tahtia ilman ylläpitoa. Lihasmassan määrä myös lisää ylläpitokalorien kulutusta. Ero ei kuitenkaan ole mikään dramaattinen, luokkaa 65 kaloria/vuorokausi/5 kiloa lihasta, ja 5 kiloa lihasta ikäisesi nainen saa treenaamalla vuoden tavoitteellisesti ja katsomalla ravinnon ja palautumisen hyvälle tasolle. Moni ihminen syö enemmän kuin tarvitsee, koska uskoo, että treeni/lihasmassa kuluttaa enemmän kuin se kuluttaakaan. Lihasmassa saattaa kuitenkin jo yksistään tehdä kropasta sopusuhtaisemman ja omaa silää miellyttävämmän ilman että rasvaa katoaa, koska se kiinteyttää kroppaa. Minä laihdutin vuosia jojoillen, ja jossain vaiheessa vedin kalorit niin pieniksi, että hidastin aineenvaihduntani eikä paino pudonnut enää edes 1200 kalorilla/päivä, vaikka olin normaalipainon keskirajoilla. Aineenvaihdunnan korjaaminen terveelle tasolle veikin sitten useamman kuukauden ja toi myös pari kiloa takaisin. Itselleni lihaskuntotreeni oli lopulta parempi ratkaisu kuin kytätä vaa'an painoa ja pyrkiä olemaan vain mahdollisimman hoikka. Saan syödä hieman vapaammin, paino pysyy vakaana helpmmin, ja todennäköisemmin pysyn lihasmassan ansiosta vanhempanakin toimintakuntoisena pidempään.
Tosiasia on myös, että elimistö tottuu liikkumiseen, eikä kulutus liikuntasuoritteesta todennäköisesti ole sitä, mitä esim. älykello tai netin laskuri arvioi, jos olet tehnyt samantyyppistä liikuntaa pitkään. Muistan lukeneeni tutkimuksesta, jossa joukko ihmisiä aloitti uutena harrastuksena lenkkeilyn, ja heidän kalorikulutuksensa lenkkiä kohden oli alkuun huomattavasti korkeampi, mutta tasaantui sitten matalammalle tasolle eli elimistö alkoi polttaa vähemmän kaloreita lenkillä kun tottui lenkkeilyyn.
Päivälliseen liität sanan kiire, pystytkö poistamaan tämän kiireen pois tieltä esim siirtämällä päivällistä myöhemmäksi? Ja toiseksi esim broilerin ja kasvikset saa pöytään vartissa, eli onko sitä kiirettä oikeasti?
Voit palata tuohon ruokarytmiin ylläpitovaiheessa. Dieetillä jättäisin kaikki palat pois ja laskisin kalorit niin että tulee 500-700 kcal vajetta päivässä. Nälkä luultavasti tulee mutta se ei ole vaarallista eikä ikuista
"Ei ole ihan noinkaan. Suurin osa laihtuu, kun pudottaa kalorimäärää, mutta sitten on meitä, joilla elimistö vain sopeutuu nopeasti pienempään kalorimäärään. Minulla 1600 kCal vuorokaudessa ei laihduta vielä yhtään, ja vaikka tein 15 vuotta sitten ruokaremontin, olen yhä yhtä iso kuin aiemmin jatkuvasti rasvaista ravintolaruokaa syödessäni. Olen hyväksynyt itseni tälkaisena ja ne, jotka kanssani enemmän aikaa viettävät, ihmettelevät miten en laihdu. Esimerkiksi äitini syö paljon enemmän, mutta on 20 kg kevyempi, vaikka ikää on yli 20 vuotta enemmän. Kaikki isäni suvun naiset ovat samanlaisia virtahepoja kuin minä, heidän syömisistään tosin en ole niin hyvin perillä, kun emme ole paljon tekemisissä."
Jos energiankulutus on noin alhainen niin ensimmäisenä tulee mieleen: missä liikunta?
Ihan terveyden ylläpitämiseksi kannattaa lisätä liikettä niveliin. Helpottaa painonhallintaa siinä samalla. Pari kertaa viikossa kun muutaman tunnin hikoilee niin kummasti lähtee aineenvaihdunta hyrräämään! Voi olla jopa, että pitää lisätä ruokamäärä jottei paino putoa liian nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille kaikille!
Muutama huomio: syön mandariinin aamupalan jälkeen ja toisen välipalan lounaan ja päivällisen välissä, koska minulla on IBS-tyyppisiä oireita ja alan voida pahoin liian pitkien taukojen aikana. Tästä syystä annoskoot ovat kohtuulliset eli voin huonosti myös liian suuresta määrästä ruokaa.
Tästä syystä joudun syömään vähemmän maitotuotteita ja hiilareita myös.
Olen saanut teiltä todella hyviä vinkkejä, joiden avulla sorvaan ruokavaliota. Herkuttelin joulun alla ja jouluna, mutta olo on parempi ilman herkkuja.
En halua varsinaisesti laihdutuskuuria vaan hieman kevyemmän olon. Vaatekoko on tuo minkä mainitsin, toki liikun paljon ja sekin voi vaikuttaa.
Ap
kts esim kaurajogurtin hiilarit.
Vierailija kirjoitti:
elät säästöliekillä
Tulihan se sieltä, yksi myytti muiden joukkoon. 😂
Mä olen 45-v. iässä saanut laihdutettua ainoastaan niin, että kirjasin ylös joka ikisen suupalan ja punnitsin kaiken. Suunnittelin viikon ruoat etukäteen niin, ettei keskimääräinen päivittäinen kalorimäärä noussut yli 1600kcal ja niin, että saan reilusti proteiinia. Ei ollut nälkä reilun proteiinin ansiosta.
Tein tätä 3kk ja paino tippui normaalipainon sisällä 3kg. Toki teen lihastreeniä 4x viikko + 2 aerobista.
Nuorena laihtui 5kg kk tuolla menolla. Tässä iässä huom. vaikeampaa, mutta ei onneksi jaksa niin paljoa välittää. Mieluummin huolehtii että kroppa saa hyviä ravinteita sopivasti ja mieli pysyy virkeänä liikkumisesta ja lihaksia löytyy.
Liikut neljä tuntia viikossa ja se on mielestäsi paljon? Taisi vika löytyä. Syöt myös liikaa ja tämän sanon edes lukematta viestiäsi pidemmälle. Lopeta se jatkuva "välipalojen" ja "iltapalan" mussuttaminen.
Kokeilisin pätkäpaastoa. Voi olla että olet ihmistyyppinä sellainen että tarvitset vain yhden tai kaksi ateriaa päivässä. Itse olen muuttanut syömistottumukseni näin ja voin nyt paremmin hoikkana. Jatkuva nälkä on helpottanut ja paino normaalisoitui. Kaikki olemme yksilöitä. Se mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olet laihduttanut? Tuosta on paha sanoa, oletko ylläpito- vai alikaloreilla, koska esimerkiksi jo se, syötkö kahden päivittäisen salaattisi kanssa kastiketta vai et, voi muuttaa päivän kaloreita 300 kcal suuntaan tai toiseen.
Tuota kastikejuttua mietin itsekin. Ostin yksi päivä valmissalaatin kastikkeineen, niin laskeskelin siinä kalorimäärää katsellessa, että olisiko tullut 400-500 kaloria siitä valmissalaatista. Eli jos tavoite olisi max 1500 kaloria päivässä, niin 3 tuollaista salaattia ja muuta ei sitten enää voisikaan päivän aikana syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota kastikejuttua mietin itsekin. Ostin yksi päivä valmissalaatin kastikkeineen, niin laskeskelin siinä kalorimäärää katsellessa, että olisiko tullut 400-500 kaloria siitä valmissalaatista. Eli jos tavoite olisi max 1500 kaloria päivässä, niin 3 tuollaista salaattia ja muuta ei sitten enää voisikaan päivän aikana syödä.
Klassikko: McDonaldin caesarsalaatti sisältää enemmän kaloreita kuin Big Mac hampurilainen.
Se, että joku ruoka on 'salaatti' ei vielä kerro yhtään mitään. Pitää ihan oikeasti katsoa ja laskea mitä se sisältää. Helposti voi olla niin, että se rasvainen pihvi onkin fiksumpi vaihtoehto ruoaksi. Koska annos voi olla kooltaan pienempi ja se pitää nälkää tuplasti pidempään.
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole ihan noinkaan. Suurin osa laihtuu, kun pudottaa kalorimäärää, mutta sitten on meitä, joilla elimistö vain sopeutuu nopeasti pienempään kalorimäärään. Minulla 1600 kCal vuorokaudessa ei laihduta vielä yhtään, ja vaikka tein 15 vuotta sitten ruokaremontin, olen yhä yhtä iso kuin aiemmin jatkuvasti rasvaista ravintolaruokaa syödessäni. Olen hyväksynyt itseni tälkaisena ja ne, jotka kanssani enemmän aikaa viettävät, ihmettelevät miten en laihdu. Esimerkiksi äitini syö paljon enemmän, mutta on 20 kg kevyempi, vaikka ikää on yli 20 vuotta enemmän. Kaikki isäni suvun naiset ovat samanlaisia virtahepoja kuin minä, heidän syömisistään tosin en ole niin hyvin perillä, kun emme ole paljon tekemisissä."
Jos energiankulutus on noin alhainen niin ensimmäisenä tulee mieleen: missä liikunta?
Ihan terveyden ylläpitämiseksi kannattaa lisätä liikettä niveliin. Helpottaa painonhallintaa siinä samalla. Pari kertaa viikossa kun m
Juuri tämä. Pitäisi liikkua päivittäin enemmän ja harrastaa koko kehoa rasittavaa hyötyliikuntaa riittävän usein, esim. siivousta, lumitöitä, haravointia jne. Syke alhaalla. Liian kova syke "syö" lihaksia.
Turkkilainen jugurtti 10 % rasvaa on sitten melkoisen energiapitoista tavaraa. Kannattaa ottaa huomioon annoskokoa miettiessä. Nälkäisenä sitä kauhoo helposti ison purkillisen tuosta noin vaan suuhunsa. Vähärasvainen jugurtti on siitä hyvä, että sitä saa syödä paljon enemmän! Saa vatsan täyteen ruokaa. Monen mielestä se pari lusikallista jugurttia äkkiseltään tuntuu hirmuisen pieneltä määrältä.