Ihmiset on tylyjä
Olen juuri muuttanut uuteen kaupunkiin ja olen huonon suuntavaistoni kanssa todella eksyksissä täällä. Tänä aamuna vein lapseni pulkalla päiväkotiin ja jotenkin eksyin reitiltä ja päädyin erään rivitalon pihaan, joku koiria ulkoiluttava mies tuli sitten huutamaan minulle, pitääkö sitä ihmisten pihojen kautta kulkea jne. Yritin selittää, että kävelin harhaan, enkä tahallani oikaise toisten pihojen kautta. Kuulin jo aikaisemmin, kun mies käveli takanani, että huusi koirilleen, ehkä hänelläkin oli huono päivä, mutta joskus kun itsellä on vaikeaa ja muutenkin alakuloinen fiilis, sitä miettii, kuinka ihmiset osaakin olla tylyjä. Olen herkkähipiäinen ja tiedän sen.
Kommentit (10)
Aina voi huutaa takaisin ja käskeä neuvomaan oikeaa reittiä. Mies sai kaatoi sinun niskaasi pahan tuulensa, mutta sitä ei pidä ottaa vastaan. Ihmiset kohtelevat niin huonosti kuin heille antaa tilaa tehdä niin. Kohteliaisuus ei aina ratkaise tilanteita.
Kulje jalkakäytäviä ja teitä pitkin. Nenä irti puhelimesta ja katso mihin olet menossa.
En käyttänyt puhelinta, olin todella ajatuksissani. Ja juurihan tuolla yksi neuvoi käyttämään googlemapsia, aika vaikea sitä käyttää ilman, että puhelinta tuijottaa...
Tollaisesta jää joksikin aikaa huono fiilis, tiedän tunteen. Sun kannattaa nyt keittää teetä/kahvia ja alkaa katsoa uutisotsikoita ja kaikkea muuta, niin ajatukset menevät muualle ja sitten ajan kanssa, esim jo parin tunnin päästä toi tilanne haihtuu kasaan.
Loogisella ja tiedostavalla tasolla noi asiat käsittää, että eihän tästä minun tarvitse ahdistua jne, mutta sitten jos on herkkä, niin se tylyys kuitenkin vaikuttaa, vaikka miten käsittäisi kaikki asiat.
Nousemalla jollekin meta-tasolle, tuon voi ohittaa. Periaatteessa. Meditointi voi auttaa.
Jos miettisi jotain meta-tason vakiolausetta tms, silloin kun tällaisia tylyhommia tapahtuu, esim "tämä on hänen huonoa oloaan, tuossa on hänen energiatilansa ja tässä minun, pidän omani, hän pitää omansa. "
Ja voi päättää etukäteen, että jos vastaa jotain, niin tosi kohteliaasti ja jotkut ihmiset havahtuvat silloin tylyytensä, osa ei, mutta sama se.
No, näitä voi miettiä, mutta inhimillistä on, että parhain päin ei aina hommat mene, joskus voi itsekin kiivastua mikä ei kannattavaa, mutta ei me olla koneita. Yritetään hyvää ja se siitä.
Kyllä mutta yritä ymmärtää vastapuoltakin. Pihat ovat yksityisaluetta.
Mulla oli aiemmin niin, että saatoin, tosi herkkänä ihmisenä, mennä aika kierroksille, kun tylyhommia kävi. Sitten kävikin niin, että tuli isommat jutut eteen elikkä terveyden kanssa oltu elämän ja kuoleman rajoilla jne, niin enää mä en (no kun olokin on sellainen, ettei pysty hehhe, täytyy suojella itseä turhilta rasituksilta) ja millään kohkaamisilla ei ole niin väliksi (kun tärkeintä on terveys), eloonjäämisvietti menee kaiken edelle.
Kyllä, tiedän ettei pihojen kautta saa kulkea, mutta ehkä tässäkin asiasta olisi mies voinut asiallisesti huomauttaa. Minulla on aika raskas elämäntilanne ja pyörittelen tälläsiä aivan mitättömiäkin juttuja mielessäni pitkäänkin, mikä on aivan turhaa ja tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tiedän ettei pihojen kautta saa kulkea, mutta ehkä tässäkin asiasta olisi mies voinut asiallisesti huomauttaa. Minulla on aika raskas elämäntilanne ja pyörittelen tälläsiä aivan mitättömiäkin juttuja mielessäni pitkäänkin, mikä on aivan turhaa ja tyhmää.
Niin olisi voinut, ja hän olisi sen sun ymmärrettävän selityksen jälkeen voinut olla sovitttelevammin, olihan selvää, että sinulla oli poikkeussyy pihan poikkimenemiseen (eksyminen). Nyt vaan päästät huolimyllystä irti silleen, että mietit sen loogiseen päätökseen juuri näin, että sinä et tehnyt väärää, sinä pystyit selittämään asian, mutta mies oli tömppö - hän käyttäytyi ikävästi. Sanot itsellesi että hoidit tilanteen hyvin! :) 🙌
Sitä koiraa tässä jää säälimään. Jos näet joku muu päivä, että taas huutaa koiralle tai käy käsiksi, niin jälkimmäisessä tapauksessa soitto viranomaisille, että koira pääsisi parempaan kotiin. Ja jos tulisi jotain vielä avautumaan, no ei tule, niin sä voit aina heittää että hän voisi lopettaa koiran kaltoinkohtelun, että se huutaminen on nähty ja kuultu, eikä se ole ok. No, tällaista tilannetta tuskin tulee enää vastaan.
Nyt vaan keskityt hyviin ajatuksiin ja siihen että hyvin hoisit tilanteen, etenkin kun sinulla muutakin meneillään. Se voi olla että se stressiolo siellä taustalla lisää jumittumisia näihin tämmöisiin, ikään kuin aivot yrittävät jotakin asiaa saada kontrolliin kun muissa jutuissa on epävarmuutta. Rauhoitat vaan ajattelun, että tämä on ok ja nekin asiat, mitä muuta on meneillä, nekin tulevat ajan kanssa hoitumaan ja kaikki on oikeastaan aika ok. 💛🙏🏻
Kiitos asiallisesta viestistä, nyt kun olen rauhoittunut 😀 mietin myös, että mistä tämä mies olisi voinut tietää, etten ole menossa vaikka kylään jonkun talossa asuvan luokse. Koirat minuakin säälittivät.
Käytä Mapsia tai jotain muuta sovellusta niin et eksy toisten pihoille.