Miksi en vaan laihdu?
Mikä on, etten laihdu?
Olen 50 v., töissä aika ajoin normaalia stressiä, mutta ei ylikuormitusta. Nukun hyvät yöunet, töiden takia saatan herätä aamuyöllä pohtimaan asioita noin kerran kahdessa viikossa.
Pituutta on 167 cm, painoa 72 kg. Viisi kiloa haluaisin pois, vähintään.
Liikun paljon: pyöräilykaudella pyöräilen matkat kauppaan, metrolle, harrastuksiin jne. Nyt talvella kävelen. Harrastan vaihtelevasti jumppaa, joogaa, kehonhuoltoa jne. keskimäärin 4-5 h viikossa. Ajattelen, että kaikki liikunta on kotiin päin. Painoja pitäisi nostaa enemmän, tätä aion lisätä.
Esimerkkipäivä on tällainen:
Aamu: luonnonjugurttia, mustikoita, omena, kahvi kauramaidolla.
Mandariini
Lounas: iso salaatti/ wokkivihannekset, nytkin kokoinen määrä kanaa, kalaa, tai vähemmän fetaa mozzarellaa tms. proteiinia
Välipala: viili ja puolukoita/ banaani
Päivällinen: Samantyyppinen ruoka kuin lounaalla, kiireessä valmissalaatti
Iltapala: iso, maustettu kaurajugurtti, mahd. hedelmä jos olen nälkäinen
Juon paljon vettä ja kupin teetä tämän lisäksi.
Alkoholia kului ennen joulua reippaammin eri juhlissa, nyt olen jättänyt sen kokonaan pois.
Miten tätä kokonaisuutta kannattaisi säätää? Hiilareita en pysty syömään paljon.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole ihan noinkaan. Suurin osa laihtuu, kun pudottaa kalorimäärää, mutta sitten on meitä, joilla elimistö vain sopeutuu nopeasti pienempään kalorimäärään. Minulla 1600 kCal vuorokaudessa ei laihduta vielä yhtään, ja vaikka tein 15 vuotta sitten ruokaremontin, olen yhä yhtä iso kuin aiemmin jatkuvasti rasvaista ravintolaruokaa syödessäni. Olen hyväksynyt itseni tälkaisena ja ne, jotka kanssani enemmän aikaa viettävät, ihmettelevät miten en laihdu. Esimerkiksi äitini syö paljon enemmän, mutta on 20 kg kevyempi, vaikka ikää on yli 20 vuotta enemmän. Kaikki isäni suvun naiset ovat samanlaisia virtahepoja kuin minä, heidän syömisistään tosin en ole niin hyvin perillä, kun emme ole paljon tekemisissä."
Jos energiankulutus on noin alhainen niin ensimmäisenä tulee mieleen: missä liikunta?
Ihan terveyden ylläpitämiseksi kannattaa lisätä liikettä niveliin. Helpottaa painon
Juuri tämä. Pitäisi liikkua päivittäin enemmän ja harrastaa koko kehoa rasittavaa hyötyliikuntaa riittävän usein, esim. siivousta, lumitöitä, haravointia jne. Syke alhaalla. Liian kova syke "syö" lihaksia.
Ja vaihdevuosiin liittyvä estrogeenin puute on yhteydessä lihasmassan ja -voiman vähentymiseen.
Kanasalaatti caesarkastikkeella, leipäkuutioilla ja juustojauheella. Tästä voisi hyvin jättää leipäkuutiot, kastikkeen ja juustojauheen pois...Ei nämä mitään terveyspommeja ole, vaikka vihanneksia sisältävät.
Hetki ceasar-kanasalaatin ravintokoostumus:
Ravintosisältö / 100g
Energia / Energi kJ/kcal
589.0 kJ / 143.0 kcal
Rasva / Fett
9.9 g
Hiilihydraatit / Kolhydrater
6.4 g
Proteiini / Protein
6.2 g
Suola / Salt
1.08 g
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Ja jugurtti saa olla ihan täysrasvaista, ylipäätään kaikki kevyttuotteet kannattaa jättää kauppaan.
Turkkilainen jugurtti 10 % rasvaa on sitten melkoisen energiapitoista tavaraa. Kannattaa ottaa huomioon annoskokoa miettiessä. Nälkäisenä sitä kauhoo helposti ison purkillisen tuosta noin vaan suuhunsa. Vähärasvainen jugurtti on siitä hyvä, että sitä saa syödä paljon enemmän! Saa vatsan täyteen ruokaa. Monen mielestä se pari lusikallista jugurttia äkkiseltään tuntuu hirmuisen pieneltä määrältä.
Laihduttaessa ei syödä enemmän. Mikä ihmeen ilo on ahtaa maha täyteen kuraa kun oikeaa tavaraa EI TARVITSE syödä paljon??
Vierailija kirjoitti:
Kanasalaatti caesarkastikkeella, leipäkuutioilla ja juustojauheella. Tästä voisi hyvin jättää leipäkuutiot, kastikkeen ja juustojauheen pois...Ei nämä mitään terveyspommeja ole, vaikka vihanneksia sisältävät.
Hetki ceasar-kanasalaatin ravintokoostumus:
...
Eihän tuo hirmuisesti energiaa sisällä, mutta ei tuo kyllä pidä nälkää myöskään loitolla. Ainakin itse jos söisin tuollaisen lounaaksi niin iltapäivällä olisi niin karmiva nälkä, että sortuisin roskaruokaan.
Nuo valmissalaattikastikkeet ovat herkkuja! Ei jokapäiväiseen käyttöön. Tilalle oliviiöljyä 1,5rkl per annos, vähän mausteita ja vaikka ministi Dijon sinappia ja etikkaa.
"1 viiva 2, palstalla bugi joka saattaa kadottaa väliviivan.1 viiva 2, palstalla bugi joka saattaa kadottaa väliviivan."
👍 Minä jo mietinkin, että nyt on mielenkiintoinen neuvo 😅
Silti vänkään sen verran, että yksi tai kaksikin per päivä olisi ennemmin enimmäismäärä kuin suositeltavaa, jos haluaa minimoida kalorit ja maksimoida ravintoaineet. Toki marjat ovat kalliimpua, jos ne joutuu ostamaan kaupasta. Tällaisen, joka kerää itse pakastimen täyteen, on helppo suositella, että syöpä kuule muutama pari, kolme sataa grammaa marjoja päivässä ja jätä hedelmät kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
elät säästöliekillä
Kukaan ei elä laihtumatta vuosia säästöliekillä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Ja jugurtti saa olla ihan täysrasvaista, ylipäätään kaikki kevyttuotteet kannattaa jättää kauppaan.
Turkkilainen jugurtti 10 % rasvaa on sitten melkoisen energiapitoista tavaraa. Kannattaa ottaa huomioon annoskokoa miettiessä. Nälkäisenä sitä kauhoo helposti ison purkillisen tuosta noin vaan suuhunsa. Vähärasvainen jugurtti on siitä hyvä, että sitä saa syödä paljon enemmän! Saa vatsan täyteen ruokaa. Monen mielestä se pari lusikallista jugurttia äkkiseltään tuntuu hirmuisen pieneltä määrältä.
Laihduttaessa ei syödä enemmän. Mikä ihmeen ilo on ahtaa maha täyteen kuraa kun oikeaa tavaraa EI TARVITSE syödä paljon??
Yksilöllistä lienee tämäkin, mutta itse tosiaan piti aloittaa homma sillä, että totutteli pieniin annoksiin. Siinä sitä vatsakin tottui, vaikka aluksi kurni lisää. Eilen söin pienehkön lautasellisen hernekeittoa ja pari näkkäriä, niin oli jo täysi. Vähän aikaa sitten olisi jäänyt tuosta vielä nälkä.
Liikaa stressihormoneja. Anna keholle rauhaa ja lempeyttä ja opettele syömään tunteen mukaan, jos et jo syö.
Liikunta ei laiduta.
Ainoastaan energiavaje laihduttaa.
Ota Fineli käyttöön, niin huomaat että itse tekemällä ruualla tulee paras tulos.
Saat kaiken tarvittavat ravintoaineet.
Yli 2 litraan nestettä ainostaan kuljettaa pois hyvät ravintoaineet.
Kaikki helposti syötävään muotoon laitetut kaupanhyllyllä olevat on melko huonoja painonhallinan kannalta.
Itse käytin aikanaan Kiloklubia, johon syötin kaikki syömiset tarkasti, oppi kalorimäärät ja sisältöä (sellaiset liikennevalot esim rasvan laadusta, sokereista, kuidusta jne)
Esim. aloittajan aamuun kokeilisin jogurtin sijaan puuron ja raejuustoa, tekisin kotoa itse salaatit/lounaita valmiiksi. Päivällinen myös kuntoon, ei tuosta saa nyt kiinni mitä oikeasti syöt. Iltapalaksi vaikka munakasleipä vihanneksilla jogurtin sijaan.
Syöt liian monta kertaa päivässä mielestäni. Eihän tuolla tahdilla ehdi verensokeri laskea koskaan takaisin alas. Lisäksi vähentäisin ehkä hedelmien määrää ne ovat kuitenkin suurimmaksi osaksi sokeri painotteisia.
Huh, mulle ap:n ruokailumalli olisi painajainen. Koko ajan pitäisi olla jotain syömässä. Itsekin IBD-ongelmaisena olen huomannut, että suolisto voi parhaiten, kun se saa levätä. Enkä muutenkaan yhtään tykkää siitä, että koko ajan pitäisi ajatella ruokaa ja seuraavaa syömiskertaa tai että kuinka ison välipalan voin syödä, että pysyy kulutuksen rajoissa. Mieluummin syön harvemmin ja vain yhden isomman aterian päivässä. Ja jaksan myös liikkua tällä tavalla (sali, juoksu, crossari).
Yleensä syön kolme kertaa päivässä. En heti aamulla, koska siitä tulee vain huono olo, vaan vasta muutama tunti heräämisen jälkeen ja silloinkin jotain suht pientä, kuten puuro marjoilla tai pala ruisleipää päällisineen. Sitten joko varhainen päivällinen, voi olla runsaskin + iltapala, tai välipala ja illallinen, riippuu esim. treenien ja muiden menojen aikatauluista.
Käytännössä lihon aina esim. jos on paljon lähityötä ja "joutuu" lounaille muiden kanssa tai ylipäänsä kun omaa rytmiä ei vaikka matkoilla voi noudattaa, vaan pitää syödä kellon tai seuralaisten mukaan (hotelliaamiaiset, apua...). Nälkäkin tulee silloin paljon helpommin, kun taas omalla rytmillä on paljon helpompi olla.
Siis IBD-kohtalotoverina rohkaisisin ap:ta kuitenkin kokeilemaan harvempaa ruokarytmiä, ja varsinkin jos et harvenna ruokailuja, laske tosi tarkasti, mitä syöt. Itsekin viisikymppisenä olen havainnut, että runsaskaan liikunta ei riitä lisäämään kalorintarvetta paljon yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko tarpeeksi kuitua entä toimiiko aineenvaihdunta päivittäin? Hedelmissä on paljon sokeria ja moni välttää niitä iltapalalla juuri siitä syystä. Salaatinkastikkeissa on sokeria ja rasvaa. viilit ja jugurtit voivat olla sokeripommeja.
Mikä on annosten koko, syötkö liian isoja annoksia?
Eiköhän aineenvaihdunta ole käynnissä kaiken aikaa, ihan joka päivä.
On, mutta tietyn tason ylläpitäminen vaatii säännöllistä syömistä ja liikkumista. Se voi hidastua, jos jättää aterioita väliin. Mun mielestä ap syö liian vähän liikkumiseen nähden.
Tai paremminkin vääränlaiset tottumukset
Minulla kans ylimääräinen 10kg ei lähtenyt millään. Mitat 158/69. Hain sitten Saxendan reseptin ja heti alkoi paino laskea. Kuukauden käytön jälkeen painan 63kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Tätä minäkin ihmettelen, mutta jokainen tavallaan. Itse syön paljon mieluummin pienen määrän turkkilaista jugurttia, joka maistuu hyvältä ja tuo tunteen, että on oikeasti saanut syödäkseen kuin puoli litraa jotain valkoiseksi värjättyä vettä, joka ei maistu miltään, eikä tuo mitään tyydytystä. Lisäksi nälkä tulee jälkimmäisen jälkeen alle tunnissa, vaikka sitä vetäisi mahansa pinkeäksi. Pieni kipollinen turkkilaista jugurttia marjoilla pitää nälkää monta tuntia.
Mutta mikä sopii yhdelle, ei sovi välttämättä toiselle. Siksi jokainen joutuu yrityksen ja erehdyksen kautta etsimään oman tapansa laihtua ja ylläpitää kevyempää painoa. Se, että joku haluaa kiusata itseään syömällä kevyttuotteita ei myöskään mitenkään haittaa sinua ja minua.
Pyydä jotakuta laihtumaan puolestasi. Miksi tehdä itse mitään, jos sen voi teettää toisella.
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian monta kertaa päivässä mielestäni. Eihän tuolla tahdilla ehdi verensokeri laskea koskaan takaisin alas. Lisäksi vähentäisin ehkä hedelmien määrää ne ovat kuitenkin suurimmaksi osaksi sokeri painotteisia.
Suositus on syödä nimenomaan säännöllisin väliajoin, jotta verensokeri pysyisi tasaisena. esim. aamupala, lounas ja päivällinen. Yksilöstä riippuen välipala ja/tai iltapala päälle. Jos on tarve iltaisin napostella, niin silloin pitäisi syödä enemmän aamuisin/päivällä.
Kokeile hetken aikaa aerobisen liikunnan määrän vähentämistä ja keskity lihaskuntoharjoitteluun 3-5 kertaa viikossa. Eli vähennä elimistön kortisolikuormitusta.
Ikäiselläsi hormonit heittää häränpyllyä, ja se sekoittaa ja hidastaa myös aineenvaihduntaa. Muutama vuosi, ja tilanne kääntyy toiseen suuntaan vähän kuin itsestään. Eniten jaksaa kummastuttaa, että vieläkään ei ymmärretä mitään vaihdevuosista ja siihen liittyvästä endokrinologiasta hönkäsen pöläystä.