Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te aamu-uniset pärjäätte tässä aamurytmisessä maailmassa?

Vierailija
07.01.2025 |

Jokainen aamu klo 6.30 herääminen on täyttä taistelua ja tuskaa, keho ja pää ei toimi. Eikä auta vaikka menisi kuinka ajoissa nukkumaan. Elintavat ovat kunnossa, tosin liikkua haluaisin enemmän, mutta kun olen työpäivän jälkeen niin poikki että se on pakottamista. Eikä aamu-unisuus ole muuttunut mihinkään niissäkään elämänvaiheissa jolloin olen liikkunut hyvin aktiivisesti. Iltatyötä en voi perheen vuoksi tehdä. Auttaisi jos saisi edes pari tuntia myöhemmin aloittaa työt, mutta se ei onnistu. Olen ollut tällainen jo lapsena, muistan miten vaikeita aikaiset kouluaamut olivat. 

Ärsyttää kun mies on sellainen että herää luonnostaan ilman kellonsoittoa eikä voi käsittää miksi minulle aamut on niin vaikeita.

Miten te muut aamu-uniset selviätte?

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En selviäisi mitenkään, jos ei olisi liukuva työaika ja etätyöt käytössä. Jos pitäisi herätä joka aamu ennen 07, oon ihan kuollut ja täysin hyödytön, koska kaikki energia menee väsymystä vastaan taistellessa. Etänä teen normisti aloittaen 7-8 välillä, mutta silloin riittää, että herää 10 min ennen :D 

Vierailija
62/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin työt rakennusalalla tuon takia. Pelkkää kidutusta mennä seitsemäksi. Olo on kuin zombilla, oksettaa ja vihaan elämääni. Miten menet "aikaisemmin nukkumaan" kun uni ei tule?? Se on idioottimainen neuvo, kertoja ei tiedä mistä puhuu. 

Minua myös alkanut +40 v oksettaa aikaiset aamut!

Onneksi valtaosa nykytöistäni on päivällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin heräät viikonloppuisin ja muina vapaapäivinä? Rytmiin pitäisi kyllä jossain määrin tottua, mutta on tärkeää herätä ihan joka päivä samaan aikaan. Jos sekään ei auta, yrittäisin hankkia työtä, jossa ei tarvitse herätä aikaisin.

Rytmiin tottuu, muttei loputtomasti. Venymisen varaa on vain tiettyyn rajaan asti

Kyllä, olet ihan oikeassa. Mutta moni, joka valittaa arkiaamujen vaikeasta heräämisestä, herää viikonloppuisin monta tuntia myöhemmin kuin arkisin. Yhden tuttavan sain kokeilemaan sitä, että laittaa herätyskellon myös vapaapäivinä soimaan samaan aikaan kuin arkisin ja hän koki aamu-unisuutensa vähentyneen.

Eli elimistö nukkuu ihan vain hauskanpidon vuoksi m

Jos pitää rautalankaa vääntää, niin se johtuu tietysti siitä, että herää myöhemmin -> valvoo myöhempään. Maanantaina pakottaa itsensä ylös aikaisin. Arjen on sitten univelassa ja taas, kun tulee lauantai, nukkuu pitkään ja valvoo myöhempään. Jos ei sotkisi rytmiä viikonloppuna, arkiheräilyistä voisi tulla helpompia ja iltaisin alkaisi väsyttää aiemmin. Eihän se minulle ole ongelma, jos et halua kokeilla, mutta kaikenlaiset uniterapeutitkin ovat tästä samaa mieltä. 

Jos sulle täytyy rautalangasta vääntää, niin ei toimi ihan noin. Mutta kuten sanoit, ei kiinnosta sinua kun et itse kärsi ongelmasta..

Vierailija
64/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvisota alkoi aamulla klo. 7, luulen että ketään ei nukuttanut.

Eikö sota ollut yötä päivää? Nyt en ymmärrä. Otan tämän ihan kirjaimellisesti.

Onko sodankäynnissä ihan joku päivärytmi: nyt nukkumaan itä ja länsi ja aamulla taas jatkuu?

Vierailija
65/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mikä virkku olen, mutta ainakin sisäinen kelloni on aika vahva. Arkena herään aina 7.00 ja myös viikonloppuisin herään ilman herätystä automaattisesti siihen aikaan. Lomalla rytmini kääntyy aina siihen, että herään 10 aikoihin ja menen nukkumaan puolen yön jälkeen. Loman jälkeen onkin aina hankalaa päästä takaisin aikaiseen rytmiin. On siinä siis varmaan jotain perää, että rytmi tulisi pitää tasaisena. 

Vierailija
66/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku aamuvirkku ja illan torkku voisi joskus kokeilla pitää itsensä väkisin hereillä illalla tai yöllä kun keho huutaa lepoa eniten, yrittää tehdä silloin töitä ja hoitaa asioita. Kun ei toimi aivot eikä keho, niin ei muuta kun reippaasti hommiin vaan. Tätä päivästä ja viikosta toiseen.

Kyllä normaali ihminen pystyy muuttamaan rytmiään. 

(Itse olen aina tokkurassa 2 tuntia aamulla, olenpa missä rytmissä vaan. Silti joskus on pakko toimia.)

Omaa neljää lasta seuraanna voi hyvin huomata, miten biologista nukkumisrytmi on. Tähän porukkaan on mahtunut joka sorttia ja sama linja näkyy läpi koko elämään (ovat nyt aikuisia). Eniten käy sääliksi nuorimmaista, joka on niin iltavirkku kun vaan joku voi olla, ollut vauvasta sama juttu. 

Iltavirkku saattaa ehkä kyetä pakon edessä muuttamaan rytmiään aamuun, mutta se kääntyy iltavirkuksi silmänräpäyksessa jos vaan saa tilaisuuden. Aamuvirkuista en tiedä. 

Vierailija
67/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosien vuorotyön ja 6.00. heräämisten jälkeen opiskelin uuden ammatin, nyt saan päättää itse työaikani.

Aiemmin tuo outo yhteiskunnan " kaikki ylös aamuviideltä, viimeistään seitsemältä tuottavuuden nimissä"- rytmi sekoitti terveyden ja väsytti totaalisesti.

Tässä yhdessä elämässä ei itseään kannata uhrata yhteiskunnan alttarille. Oma tie löytyy kun ensin lepää vaikka saikulla.

Vierailija
68/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin työt rakennusalalla tuon takia. Pelkkää kidutusta mennä seitsemäksi. Olo on kuin zombilla, oksettaa ja vihaan elämääni. Miten menet "aikaisemmin nukkumaan" kun uni ei tule?? Se on idioottimainen neuvo, kertoja ei tiedä mistä puhuu. 

Joo, se on kyllä maailman paskin ja ärsyttävin neuvo! Itse vaihdoin lukion ekalla iltalukioon ja myös ammatin opiskelin sillä ajatuksella, että voi tehdä ilta- ja yötöitä.

Vierailija
69/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin heräät viikonloppuisin ja muina vapaapäivinä? Rytmiin pitäisi kyllä jossain määrin tottua, mutta on tärkeää herätä ihan joka päivä samaan aikaan. Jos sekään ei auta, yrittäisin hankkia työtä, jossa ei tarvitse herätä aikaisin.

Jos joutuisin joka aamu vapaillakin heräämään klo 6 en jaksaisi tämänkään vertaa. Jaksan aikaisia arkiaamuja juuri ja juuri ainoastaan siksi, että saan viikonloppuna nukkua pidempään. Enkä nuku puolillepäivin vaan luontainen heräämisaikani on n. klo 9. 

Vierailija
70/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ihmisillä sekä psyykkinen että fyysinen terveys, kokonaisvaltainen jaksaminen ja työn tuottavuus paranisivat aika paljon jos olisi enemmän mahdollisuuksia elää oman rytminsä mukaan. Moni elää kroonisessa univajeessa, kun ei vain sopeudu yhteiskunnan ja aamuvirkkujen mielivaltaiseen muottiin.

Vierailija
71/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkeskeiseksi on mennyt ihmisten ajattelu. 

Entäs, jos on lapsia. Nuoremmat täytyy kuitenkin auttaa päiväkotiin ja kouluun aamulla. Lähipäibäkoti menee yleensä kiinni klo 17 ja siellä muodostuu kaveripiiri kouluun.

Se on kaikkea muuta kuin minäkeskeistä joutua elämään aamuvirkkujen pillin mukaan vuosikymmenestä toiseen.

Vierailija
72/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan kelloaan muuttaa. Ihmisetkin muuttavat eri mantereille. 

Ja jos sota alkaa, ei armeijassa anneta erivapauksia nukkumistapojen mukaan. 

Tuo on jokin elintapaongelma. Liian helppo elämä nyt Suomessa.

Ennen maatalossa mentiin aamulla lypsämään karja ja kaupungissa virkamiehet ym varhain töihin. 

Joo, koko Suomi on aivan pilalla. Sitten vaan kaikki lypsylle aamutuimaan ja sen jälkeen kaivamaan lapiolla ojia iltaan asti. Virkamiehetkin, nuo nykyajan lusmut liukuvine työsikoineen, mukaan. Kyllä maalla on mukavaa :D

Vierailija
73/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä opetti 1950-luvulla lehmätkin iltavirkuiksi!  Hän lypsi aamulypsyn klo 9 ja iltalypsyn klo 21. Oli itse armottoman aamutorkku maanviljelijä. Että näin.

Vierailija
74/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, miksi aamu-uniset ulisee koko ajan. Aamuvirkut ja iltauniset ovat huomattavasti rauhallisempaa porukkaa :-D

Itse pystyn muuttamaan unirytmin kohtuullisen kivutta tarpeen mukaan aamu- tai iltapainotteiseksi. 

Jos tällainen laiskanpulskea tapaus pystyy muuttelemaan unirytmiä ei pitäisi olla ylivoimaista kenellekään. Vaan kun ollaan kaiken maailman nepsyä ja autistia niin ei kai sitä voi koskaan olla epämukavuusalueella edes hetkeä. 

Vierailija
75/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

wääwääniisk!!ÄITIII!MÄ EN HALUU!!säälittävää ulinaa.

terveisin etuoikeutettu aamuvirkku

Vierailija
76/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, miksi aamu-uniset ulisee koko ajan. Aamuvirkut ja iltauniset ovat huomattavasti rauhallisempaa porukkaa :-D

Itse pystyn muuttamaan unirytmin kohtuullisen kivutta tarpeen mukaan aamu- tai iltapainotteiseksi. 

Jos tällainen laiskanpulskea tapaus pystyy muuttelemaan unirytmiä ei pitäisi olla ylivoimaista kenellekään. Vaan kun ollaan kaiken maailman nepsyä ja autistia niin ei kai sitä voi koskaan olla epämukavuusalueella edes hetkeä. 

Naurahdin ääneen tätä kommenttia. :D Miksiköhän juuri iltavirkut ulisevat maailmassa joka elää aamuvirkkujen luontaisen rytmin mukaan?

Omaa rytmiään ei voi säätää. Se on se mikä se on, eikä muutu vaikka eläisi koko elämänsä jossain muussa rytmissä. Tosin vanhemmiten rytmi osalla aikaistuu samalla kun unen tarve vähenee.

Maailman väestö voidaan jakaa kolmeen ryhmään; aamuvirkkuihin, iltavirkkuihin ja joustaviin. Arvaa mihin ryhmään sinä hyvin oletettavasti kuulut?

Vierailija
77/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis.

Olisin halunnut työpaikallani tehdä pelkkää aamua. Moni työkaveri olisi ilomielin tehnyt iltoja, koska siinä oli vähemmän paperityötä, illoista maksettiin paremmin ja pomo ei ollut iltaisin veetuilemassa. Pomo ei suostunut, koska työsopimuksessa luki että 2-vuorotyö. En jäänyt noin ikävään paikkaan pitkäksi aikaa.

Vierailija
78/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurahdin ääneen tätä kommenttia. :D Miksiköhän juuri iltavirkut ulisevat maailmassa joka elää aamuvirkkujen luontaisen rytmin mukaan?

Omaa rytmiään ei voi säätää. Se on se mikä se on, eikä muutu vaikka eläisi koko elämänsä jossain muussa rytmissä. Tosin vanhemmiten rytmi osalla aikaistuu samalla kun unen tarve vähenee.

Maailman väestö voidaan j

Viestissäsi ei ole mitään järkeä - jos osa väestöstä on joustavia rytmin suhteen, miksi sitten väität, että omaa rytmiä ei voi säätää? Itse olen ollut duunissa, joka alkoi klo 14 päivällä ja kesti minkä kesti myöhään yöhön. Se oli epämukavaa, mutta ei mitenkään mahdotonta - siihen vaan sopeutui kun ei jäänyt miettimään omaa ahteriaan kovin pitkäksi toviksi. Kokeilepa joskus, voisit yllättyä. 

Vierailija
79/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa rytmiään ei voi säätää. Se on se mikä se on, eikä muutu vaikka eläisi koko elämänsä jossain muussa rytmissä. Tosin vanhemmiten rytmi osalla aikaistuu samalla kun unen t

Tarkoitin rytmillä sitä rytmisyyttä eli nimenomaan aamuvirkkuutta, iltavirkkuutta tai joustavuutta. Sinä et muutu aamuvirkuksi tai iltavirkuksi vaan olet joustava lopun ikääsi.

Olisinpa minäkin.

Vierailija
80/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa rytmiään ei voi säätää. Se on se mikä se on, eikä muutu vaikka eläisi koko elämänsä jossain muussa rytmissä. Tosin vanhemmiten rytmi osalla aikaistuu samalla kun unen t

Lisään vielä että olen painanut erilaisia duunarihommia koko ikäni, sekä varhaisin aamuin että yövuoroin. Se ei muuta sitä faktaa että ihmisen rytmisyys ei muutu vaikka aamuvirkut ja joustavat miten sitä hokisivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi