Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te aamu-uniset pärjäätte tässä aamurytmisessä maailmassa?

Vierailija
07.01.2025 |

Jokainen aamu klo 6.30 herääminen on täyttä taistelua ja tuskaa, keho ja pää ei toimi. Eikä auta vaikka menisi kuinka ajoissa nukkumaan. Elintavat ovat kunnossa, tosin liikkua haluaisin enemmän, mutta kun olen työpäivän jälkeen niin poikki että se on pakottamista. Eikä aamu-unisuus ole muuttunut mihinkään niissäkään elämänvaiheissa jolloin olen liikkunut hyvin aktiivisesti. Iltatyötä en voi perheen vuoksi tehdä. Auttaisi jos saisi edes pari tuntia myöhemmin aloittaa työt, mutta se ei onnistu. Olen ollut tällainen jo lapsena, muistan miten vaikeita aikaiset kouluaamut olivat. 

Ärsyttää kun mies on sellainen että herää luonnostaan ilman kellonsoittoa eikä voi käsittää miksi minulle aamut on niin vaikeita.

Miten te muut aamu-uniset selviätte?

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen etätöitä. Valitsin tietoisesti alan, jossa se onnistuu. Ihan täyttä vapautta ei tässäkään ole, vaan on oltava tavoitettavissa kohtuullisen ajan kuluessa, joten pyrin aloittelemaan työt viimeistään klo 10 tarkistamalla, onko sähköpostissa jotain kiireellistä. Aikaa säästyy paljon myös siinä, ettei tarvitse raahautua sen kauemmas kuin omaan työhuoneeseen - ei aamuruuhkia, ei auton putsausta lumipyryn jälkeen tai muuta sellaista.

Aiemmin elämässäni on ollut pakko mennä töihin esim. seitsemäksi, ja työmatka siihen vielä lisäksi. Pahin oli työpakka, jonne ehtiäkseen piti herätä ennen kuutta. Ihan kidutusta minulle, olin silloin koko ajan väsynyt.

Vierailija
102/133 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka eivät ymmärrä voisivat kokeilla viikosta toiseen kiskoa itsensä hereille ja töihin keskellä yötä kun uni on syvimmillään. Sellaista se monelle aamu-uniselle on. Keho ja aivot luulevat että on yö, mutta täytyy väkivalloin repiä itsensä liikkeelle. Kuinkahan paljon ihmisten psyykkisillä ja fyysisillä terveysongelmilla on yhteyttä pakotetussa aamurytmissä elämiseen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeeta on ollut. Aamuvirkkuilu on perkeleestä. Koulut olivat tuskaa ja AMK varsinkin meni aivan tuubaan. Sydäntä särkee pienten koulujen sulkemisen vuoksi kun nykyään sivummalla asuvien perheiden lapsoset pannaan istumaan auton kyytiin 3 tuntia päivässä ja lähtö aamulla klo 6.20. Huh huh. Ja se kyyti kulkee niin hitaasti että jo on kumma. Omalla autolla ehkä 25 min suoraan ajettuna, mutta kun kerätään yhteen ja samaan kyytiin vaikka ketä, niin kestää 1,5 tuntia. Siinäpä kivasti flunssat leviää ja entäpä missä käyt vessassa? Kiva olla melkein heti herättyään tärisevässä minibussissa. Ei onnistuisi minulta. Menkääs ministerit kokeileemaan tuommoista. Jotkut on siinä lingossa 9 vuotta putkeen....

Tällä hetkellä itse olen sentään (etä)työssä jonka aloituksen voi itse päättää klo 6 - 10 välillä. Yleensä menee lähemmäs klo 10 se aloitus.... Ja silloinkin tukka pystyssä koneelle melkein suoraan sängystä.

Aamuvirk

Aamuvirkuista olen samaa mieltä. Mutta tuo, että lapsia raahataan koulukyydissä tuntikausia on ensisijaisesti vanhempien omaa ajattelemattomuutta asua noin hankalasti. Syrjäseuduilla eläminen on valinta, ja tästä kärsivät ensisijaisesti lapset. Ei se ole ministerien vika. Lähikouluja ei voida jokaiseen kyläpahaseen järjestää.

Vierailija
104/133 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin heräät viikonloppuisin ja muina vapaapäivinä? Rytmiin pitäisi kyllä jossain määrin tottua, mutta on tärkeää herätä ihan joka päivä samaan aikaan. Jos sekään ei auta, yrittäisin hankkia työtä, jossa ei tarvitse herätä aikaisin.

Rytmiin tottuu, muttei loputtomasti. Venymisen varaa on vain tiettyyn rajaan asti

Kyllä, olet ihan oikeassa. Mutta moni, joka valittaa arkiaamujen vaikeasta heräämisestä, herää viikonloppuisin monta tuntia myöhemmin kuin arkisin. Yhden tuttavan sain kokeilemaan sitä, että laittaa herätyskellon myös vapaapäivinä soimaan samaan aikaan kuin arkisin ja hän koki aamu-unisuutensa vähentyneen.

Eli elimistö nukkuu ihan vain hauskanpidon vuoksi m

Joku ei taas tajua yhtään mistä kyse. Kyllä minäkin töytän tänä vuonna 40v, joka aamu herään aikaisin töihin ja se on aina ihan yhtä tehotonta ja kauheaa!!

Välillä elän jopa sellaista unirytmiä, että valvon aamuun, jotta ei tarvitse herätä. Nukun töiden jälkeen. Ainoa harmi on, että ku alan piristyä klo 21 niin en saa 8 h unia. Mutta siis aamuisin aina nukkua klo 8.

Vierailija
105/133 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes ole kauhean aamu-uninen, mulle riittäisi että voisin nukkua klo 00 - 9.00 ja mennä töihin kymmeneksi, mutta sekään ei oikein onnistu. Mutta kyllä joka aamu ärsyttää herätä klo 6.30 ja ensimmäiseen puoleen tuntiin en jaksa kuin juoda kahvia. Menen nukkumaan ajoissa, mutta uneni on katkonaista ja heräilen useamman kerran yössä. Kun lomilla voin mennä nukkumaan puolilta öin nukun paljon sikeämmin ja paremmin ja herään virkeänä. 

Vierailija
106/133 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen sivuilla on aivoasiantuntijan haastattelu: 

"Erilaiset aivot pitää huomioida. Kahta samanlaista aivoparia ei ole, mutta työelämässä usein yritetään sovittaa kaikki yhteen tehokkaan työntekijän muottiin. Jos ajattelemme, että kaikki ovat heti aamusta lähtien tehokkaita ja virkeänä, niin sehän ei ole totta. Iso osa ihmisistä on iltavirkkuja ja paljon enemmän iltapäiväpainotteisia. Jos sallitaan työajassa enemmän liikkuvuutta, se auttaa. Työpaikoilla on monenlaisia persoonallisuuksia ja vahvuuksia, jotka vaativat joustavuutta."

Vierailija
107/133 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette käytä melatoniinia??

Miten se auttaa aamuväsymykseen, kun joutuu heräämään kesken sikeimmän unen? Kun herätys on kuudelta, niin ei auta, vaikka kävisi nukkumaan iltayhdeksältä, kun se aamuherätys on kropalle luonnotonta. Minä nukahdan helposti kympin aikaan ja olen aivan koomassa aamuisin, kun joudun heräämään luonnottoman aikaisin kuuden jälkeen. Ei ole mitään väliä nukkuuko 21-06 vai 00-06, se väsymys on ihan yhtä paha. 

Sen sijaan vapaapäivinä, kun voi nukkua vaikka 22-09 tai 03-09, on olo huomattavasti virkeämpi, kun saa herätä itselleen luontaiseen aikaan. Unen määrällä ei ole merkitystä, jos herätys sotii omaa luonnollista rytmiä vastaan. 

Vierailija
108/133 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pärjään ok, kun on 90% iltatyö. Kohta 40v mullakin lasissa eikä vaan rytmi aikaisemmaksi muutu, vaikka on tässä saanut neuvoja ja viisasteluja elämässä kyllä kuulla! Pahimpia aamutyön oireita on olleet etova olo, mahan kurina (ei nälkä, vaan ihan suolisto) ja silmien kuivaminen päähän, väistämättähän se uupuminen sellaisesta rääkistä seuraa. Sitten vielä ihmetellään suolistosairauksienkin yleistymistä, voin kertoa että olisin itsekin hoitojonossa ellei olisi jo alkanut tärpätä tässä työasiassa, se on stressivatsa siellä suolisto-ongelmien takana nimittäin usein, sain kuriin kun nyt saan vihdoin nukkua riittävästi!

Vierailija
109/133 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette käytä melatoniinia??

Miten se auttaa aamuväsymykseen, kun joutuu heräämään kesken sikeimmän unen? Kun herätys on kuudelta, niin ei auta, vaikka kävisi nukkumaan iltayhdeksältä, kun se aamuherätys on kropalle luonnotonta. Minä nukahdan helposti kympin aikaan ja olen aivan koomassa aamuisin, kun joudun heräämään luonnottoman aikaisin kuuden jälkeen. Ei ole mitään väliä nukkuuko 21-06 vai 00-06, se väsymys on ihan yhtä paha. 

Sen sijaan vapaapäivinä, kun voi nukkua vaikka 22-09 tai 03-09, on olo huomattavasti virkeämpi, kun saa herätä itselleen luontaiseen aikaan. Unen määrällä ei ole merkitystä, jos herätys sotii omaa luonnollista rytmiä vastaan. 

Juuri tämä!! Niin monet kerrat olen yrittänyt selittää ymmärtämättömille, että se liian aikainen herätys on liian aikainen silloinkin vaikka menisi nukkumaan klo 20. Ei ole ratkaisevaa vaikka nukkuisi 12h, kun se heräämisaika sotii kehon rytmiä vastaan.

Vierailija
110/133 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaukseni otsikkoon: todella huonosti. En jaksa enää. Vihaan aamuherätyksiä. Mitään kamalampaa ei ole, kun herätyskellon pirinä kesken makeimpien unien. On noustava ylös ja suunnilleen seiniä pitkin horjahdellen pääsee edes eteenpäin, kun on ollut juuri parhaassa, syvässä unessa. Kuten aina aamuisin.

Nämä jotka paasaavat, että herää viikonloppuisinkin samaan aikaan.. Tap paisin itseni, jos viikonloppunakin pitäisi herätä herätyskellon pirinään! Aivan kamalaa elämää, jos viikonloppunakaan ei saisi nukkua viikon aamuherätysten aiheuttamaa univelkaa pois. Emme me nuku sen enempää kuin te aamuvirkutkaan (ja siksi mukamas sotke unirytmiämme), me vain nukumme arkisin vähemmän kuin te, AAMUHERÄTYSTEN TAKIA..

Olen päättänyt, että seuraava ammattini on pakko olla sellainen, jossa voi työskennellä iltaisin/öisin.

Vierailija
111/133 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
112/133 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviytymistähän tämä on. Juuri viime viikonloppuna hyvien unien jälkeen mietin miten erilaiselta elämä tuntuisi, jos olo olisi arkenakin samanlainen. Ihan uskomaton ajatus, että joillain onnekkailla voi olla joka päivä virkeä ja kirkas olo. Itse koen aikaisten herätysten takia olevani arkisin enemmän tai vähemmän koomassa, olo on raskas ja sumuinen. Viikonloppuna olo on kuin eri ihmisellä kun saa nukkua.

Vierailija
113/133 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle paras aika työskennellä on noin 10-17 välillä. Sitä ennen ja sen jälkeen väsyttää. Herään kasilta ja aloitan etätyöt joskus kympin jälkeen. Lopetan työt neljän maissa. 

Vierailija
114/133 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että aamulla väsyttää, niin so not, sanois nykäsen matti. Pakotat itsesi siitä huolimatta vain ylös. Tahdonvoimasta se loppuviimein on kuitenkin kysymys. Hyvissä ajoin nukkumaan ja pakolla kiskot itsesi aamuisin sängystä, myös viikonloppuisin, jos unirytmin kanssa on muuten hankalaa.

Jos väittää muuta, valehtelee. Ajattele asiaa niin, että jos sulle sanottaisiin että saat miljoona euroa jos nouset huomenna klo 6.30. JOKAINEN kykenisi siihen ihan kuin taikaiskusta. Eli se on lopulta vain tahdonvoimasta kiinni. Monia väsyttää aamuisin, mutta ei siihen kuole. Sitten väsyttää. Maailmassa pitää tehdä asioita, jotka ei aina tunnu hirveän kivoilta.

Vierailija
115/133 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että aamulla väsyttää, niin so not, sanois nykäsen matti. Pakotat itsesi siitä huolimatta vain ylös. Tahdonvoimasta se loppuviimein on kuitenkin kysymys. Hyvissä ajoin nukkumaan ja pakolla kiskot itsesi aamuisin sängystä, myös viikonloppuisin, jos unirytmin kanssa on muuten hankalaa.

Jos väittää muuta, valehtelee. Ajattele asiaa niin, että jos sulle sanottaisiin että saat miljoona euroa jos nouset huomenna klo 6.30. JOKAINEN kykenisi siihen ihan kuin taikaiskusta. Eli se on lopulta vain tahdonvoimasta kiinni. Monia väsyttää aamuisin, mutta ei siihen kuole. Sitten väsyttää. Maailmassa pitää tehdä asioita, jotka ei aina tunnu hirveän kivoilta.

Niin, itse olen vuosikymmeniä pakottanut itseni siihen kuten moni muukin, eli kysymys ei ole siitä, että sängystä ei noustaisi ylös. Se vaan on tutkittu fakta, että ihmiset ovat eri rytmisiä ihan synnynnäisestikin. Ei auta nukkumaan meno hyvissä ajoin, silti joutuu elämään jet lagissa suuren osan ajasta. Ei ole kovin terveellistä psyykkisesti eikä fyysisesti, unella on kuitenkin niin iso merkitys hyvinvoinnille.

Vierailija
116/133 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin ehdottaa kerran tällaiselle iltavirkulle, että hakeutuisi iltatöihin. Se ei kuulemma käy, koska haluaa lopettaa työt 16-17 aikaan. Nukkui aina puolille päiville, että mitenköhän tuo nyt käytännössä järjestyisi? 

Vierailija
117/133 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen sivuilla on aivoasiantuntijan haastattelu: 

"Erilaiset aivot pitää huomioida. Kahta samanlaista aivoparia ei ole, mutta työelämässä usein yritetään sovittaa kaikki yhteen tehokkaan työntekijän muottiin. Jos ajattelemme, että kaikki ovat heti aamusta lähtien tehokkaita ja virkeänä, niin sehän ei ole totta. Iso osa ihmisistä on iltavirkkuja ja paljon enemmän iltapäiväpainotteisia. Jos sallitaan työajassa enemmän liikkuvuutta, se auttaa. Työpaikoilla on monenlaisia persoonallisuuksia ja vahvuuksia, jotka vaativat joustavuutta."

Mutta kun iltavirkut eivät itse halua joustaa. He haluavat nukkua pitkään ja päästä alkuiltapäivästä pois töistä. Tämä yhtälö ei vaan toimi. 

Vierailija
118/133 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymmentä vuotta sitten alkoi meidän aamuvuorot 05:30. Herääminen 04:45 ja aamuvuoroja oli 4 kappaletta. Aivan kuolleena viimeisen aamun jälkeen. Nyt aamut alkaa klo 07:00 ja paljon parempi vaihtoehto.

Vierailija
119/133 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin ehdottaa kerran tällaiselle iltavirkulle, että hakeutuisi iltatöihin. Se ei kuulemma käy, koska haluaa lopettaa työt 16-17 aikaan. Nukkui aina puolille päiville, että mitenköhän tuo nyt käytännössä järjestyisi? 

Monelle aikaisista aamuista kärsivälle voi olla iso merkitys jo sillä jos saa aloittaa parikin tuntia myöhemmin. Iltatöitä ei muutenkaan kaikille riitä, yhteiskunta pyörii edelleen aamurytmissä ja työelämässä tarvittaisi enemmän joustoa. Tähän suuntaan ollaan hiljalleen enemmän menossa, mutta tiukassa istuvat edelleen ajatukset aamuvirkkuuden paremmuudesta.

Vierailija
120/133 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on toiminut tää kikka monta vuotta : luen kirjaa n. tunnin tai enemmän ennen, kun nousen ylös ja pyyhin silmäni teehen kostutetulla vanulapulla. Tv päälle aamulla. Vaik uutisia yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan