Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te aamu-uniset pärjäätte tässä aamurytmisessä maailmassa?

Vierailija
07.01.2025 |

Jokainen aamu klo 6.30 herääminen on täyttä taistelua ja tuskaa, keho ja pää ei toimi. Eikä auta vaikka menisi kuinka ajoissa nukkumaan. Elintavat ovat kunnossa, tosin liikkua haluaisin enemmän, mutta kun olen työpäivän jälkeen niin poikki että se on pakottamista. Eikä aamu-unisuus ole muuttunut mihinkään niissäkään elämänvaiheissa jolloin olen liikkunut hyvin aktiivisesti. Iltatyötä en voi perheen vuoksi tehdä. Auttaisi jos saisi edes pari tuntia myöhemmin aloittaa työt, mutta se ei onnistu. Olen ollut tällainen jo lapsena, muistan miten vaikeita aikaiset kouluaamut olivat. 

Ärsyttää kun mies on sellainen että herää luonnostaan ilman kellonsoittoa eikä voi käsittää miksi minulle aamut on niin vaikeita.

Miten te muut aamu-uniset selviätte?

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, miksi aamu-uniset ulisee koko ajan. Aamuvirkut ja iltauniset ovat huomattavasti rauhallisempaa porukkaa :-D

Itse pystyn muuttamaan unirytmin kohtuullisen kivutta tarpeen mukaan aamu- tai iltapainotteiseksi. 

Jos tällainen laiskanpulskea tapaus pystyy muuttelemaan unirytmiä ei pitäisi olla ylivoimaista kenellekään. Vaan kun ollaan kaiken maailman nepsyä ja autistia niin ei kai sitä voi koskaan olla epämukavuusalueella edes hetkeä. 

Naurahdin ääneen tätä kommenttia. :D Miksiköhän juuri iltavirkut ulisevat maailmassa joka elää aamuvirkkujen luontaisen rytmin mukaan?

Omaa rytmiään ei voi säätää. Se on se mikä se on, eikä muutu vaikka eläisi koko elämänsä jossain muussa rytmissä. Tosin v

No voi huokaus. Sitten varmaan olet hommannut ammatin, jossa "iltavirkkuutesi" saa olla vallalla. Luulisi peruskoulun käyneen ymmärtävän, jos aamulähdöt tuntuu liian rasittavilta. Ammatinvalintakysymys. Tässä mennään ikävä kyllä enemmistön / demokratian säännöillä - vähemmistön nyt vaan täytyy sopeutua. Maailma on aamupainotteinen, sori siitä. Joko sopeudut tai itket loppuikäsi miten sinua "sorretaan". 

Vierailija
82/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi huokaus. Sitten varmaan olet hommannut ammatin, jossa "iltavirkkuutesi" saa olla vallalla. Luulisi peruskoulun käyneen ymmärtävän, jos aamulähdöt tuntuu liian rasittavilta. Ammatinvalintakysymys. Tässä mennään ikävä kyllä enemmistön / demokratian säännöillä - vähemmistön nyt vaan täytyy sopeutua. Maailma on aamupainotteinen, sori siitä. Joko sopeudut tai itket loppuikäsi miten sinua "sorretaan". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, miksi aamu-uniset ulisee koko ajan. Aamuvirkut ja iltauniset ovat huomattavasti rauhallisempaa porukkaa :-D

Itse pystyn muuttamaan unirytmin kohtuullisen kivutta tarpeen mukaan aamu- tai iltapainotteiseksi. 

Jos tällainen laiskanpulskea tapaus pystyy muuttelemaan unirytmiä ei pitäisi olla ylivoimaista kenellekään. Vaan kun ollaan kaiken maailman nepsyä ja autistia niin ei kai sitä voi koskaan olla epämukavuusalueella edes hetkeä. 

Naurahdin ääneen tätä kommenttia. :D Miksiköhän juuri iltavirkut ulisevat maailmassa joka elää aamuvirkkujen luontaisen rytmin mukaan?

Omaa rytmiään ei voi säätää. Se on se mikä se on, eikä muutu vaikka eläis

En todellakaan, en tekisi iltavuoroa enää mistään hinnasta. Miksi käyttäisin parhaan ajan vuorokaudesta, illan, töissä?

Ja olet hakoteillä sen suhteen ettäkö maailman nyt vaan olisi pakko olla aamuvirkuille ja vähemmistön (iltavirkkuja noin kolmasosa väestöstä btw) on sopeuduttava. Kokoajan liikutaan joustavampaan suuntaan työelämässä. Yhä useampaa työtä voi tehdä muulloinkin kuin aamutuimaan. Muutos on hidas mutta selvästi mahdollinen.

Vierailija
84/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Minä kuulemma heräsin vauvanakin vasta 9-10 aikoihin, että hyvin vahvasti aamu-uninen olen. 

Vierailija
85/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos suunta on joustavampi, mitä hittoa valitat :-D Ollaan kaikki iloisia, jos ja kun saadaan tehdä töitä ihan oman mieltymyksen mukaan. En tosin tiedä, voitko opettajana, lääkärinä, kaupan kassana, asiakaspalvelijana tehdä töitä ainoastaan yöaikaan. Työntekijän sopeutumiskykyä tarvitaan nykyajan töissä ihan samalla tavalla kuin työnantajan joustavuutta. 

Vierailija
86/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo on kitinää.aloitan työssä jo klo 04.ei väsytä sen enempää.ajoissa maate niin jaksaa.joskus tunnin päivä torkut töitten jälkeen.

se vaan on pakko jaksaa.

Vierailija
87/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun niin kauan kuin nukuttaa. Pitäkööt aamuvirkut "tunkkinsa".

Vierailija
88/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun voin itse sijoittaa työni mihin aikaan vuorokaudesta vaan, töitä tulee tehtyä öisinkin. Oikeastaan mikä muu vuorokaudenaika sopii mulle, paitsi aamulla klo 6-10. Silloin mun aivot ei yksinkertaisesti toimi. 

Vierailija
89/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos suunta on joustavampi, mitä hittoa valitat :-D Ollaan kaikki iloisia, jos ja kun saadaan tehdä töitä ihan oman mieltymyksen mukaan. En tosin tiedä, voitko opettajana, lääkärinä, kaupan kassana, asiakaspalvelijana tehdä töitä ainoastaan yöaikaan. Työntekijän sopeutumiskykyä tarvitaan nykyajan töissä ihan samalla tavalla kuin työnantajan joustavuutta. 

En minä mielestäni valita. Koetko ulosantini niin?

Enkä ole sanonut että töitä saa tehdä oman mieltymyksen mukaan. Älä nyt esitä tyhmempää kuin oletkaan. Sanoin että elämme aamuvirkkujen maailmassa, mutta se on onneksi murroksessa. Ehkä 20 vuoden päästä nauretaan sille ajatukselle että kouluunkin piti aikanaan mennä kahdeksaksi jostain käsittämättömästä syystä. Aika näyttää.

Vierailija
90/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty. Ystäväni, sinäkin olet iltavirkku!

Mä oon niin onnekas, että saan nykyään hoitajana tehdä pelkkää ilta- ja yövuoroa. Liity joukkoomme, et tule katumaan! Vuosia ihmettelin miksi olen niin paskana aamuvuorojen jälkeen. 

M33

Vierailija
91/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työstressistä suuri osa kyllä liittyy siihen aamuheräämiseen. Ja tuo kooma on tuttua. Koko päivä koomassa ja pitäisi pystyä parhaansa tekemään. Ei ihme, että stressaa. Kun tietää, että pitää herätä aikaisin, se myös aiheuttaa unettomuutta, kun stressaa sitä aamuheräämistä niin paljon. Voi vaan kuvitella tilannetta, että saisi mennä omaan luontaiseen aikaan töihin. Olisi edes joskus virkeänä. Aamuvirkkujen elämä on varmaan hienoa. 

Vierailija
92/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkeskeiseksi on mennyt ihmisten ajattelu. 

Entäs, jos on lapsia. Nuoremmat täytyy kuitenkin auttaa päiväkotiin ja kouluun aamulla. Lähipäibäkoti menee yleensä kiinni klo 17 ja siellä muodostuu kaveripiiri kouluun.

Ne lapsetkin on iltavirkkuja ja kärsivät tästä

Vierailija
93/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen rankempana neljän tunnin työvuorot aikaisella aamulla kuin 10-12 tunnin vuorot niin että saan aloittaa milloin haluan.

Ymmärrän että monissa töissä pitää olla joku roti ja tiedossa milloin kukakin paikalla, jotta esimerkiksi palaveeraus onnistuu. Mutta työnantaja ei kyllä hyödy millään tavalla siitä että pakottaa tekemään huonompaa työtä klo 8 kun voisin tehdä parempaa työtä klo 10.

Vierailija
94/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työstressistä suuri osa kyllä liittyy siihen aamuheräämiseen. Ja tuo kooma on tuttua. Koko päivä koomassa ja pitäisi pystyä parhaansa tekemään. Ei ihme, että stressaa. Kun tietää, että pitää herätä aikaisin, se myös aiheuttaa unettomuutta, kun stressaa sitä aamuheräämistä niin paljon. Voi vaan kuvitella tilannetta, että saisi mennä omaan luontaiseen aikaan töihin. Olisi edes joskus virkeänä. Aamuvirkkujen elämä on varmaan hienoa. 

Ihan utopistinen ajatus, että olisi arkena virkeä olo. Koomassa ne menevät aikaisten aamujen takia. Joskus viikonloppuna hyvin nukutun yön jälkeen mietin, että miltähän tuntuisi jos olisi koko ajan arkenakin tällainen selkeä olo.

Vierailija
95/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan utopistinen ajatus, että olisi arkena virkeä olo. Koomassa ne menevät aikaisten aamujen takia. Joskus viikonloppuna hyvin nukutun yön jälkeen mietin, että miltähän tuntuisi jos olisi koko ajan arkenakin tällainen selkeä olo.

Tämä, tämä tuhat kertaa.

Vierailija
96/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity työelämään, mutta surettaa jo ajatuskin laitosvanhuudesta. Hoitajat räpsäyttää loisteputkivalot päälle klo 7. Jokaikinen päivä.

Vierailija
97/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette käytä melatoniinia??

Onko sen käytöstä mitään hyötyä? Sairaalassa ollessa antoivat sitä, kun en saanut unta. En huomannut mitään eroa. Ei nukuttanut yhtään paremmin.

Vierailija
98/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa.. Muistan, että olen melkein porua vääntänyt, kun on ties kuinka monetta päivää täytynyt kammeta 05:00 sängystä ylös. Niin paljon keho laittaa kampoihin. Tiputan tavarat käsistä ja kompuroin. Ajan tokkurassa töihin. Oksettaa ja pää särkee. Ihailen silti aamuvirkkuja, haluaisin olla sellainen. 

Vierailija
99/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sen käytöstä mitään hyötyä? Sairaalassa ollessa antoivat sitä, kun en saanut unta. En huomannut mitään eroa. Ei nukuttanut yhtään paremmin.

Siitä on apua jos unettomuus johtuu melatoniinin puutteesta. Ei muutoin. Eikä todellakaan aina ole siitä kyse.

Ohis

Vierailija
100/133 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytänhän minä, hyvänen aika!

Ei se unirytmiin niin vaikuta, mutta käytänhän minä kaikki hyviksi todetut keinot nukkumisen edistämiseksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi