Miten te aamu-uniset pärjäätte tässä aamurytmisessä maailmassa?
Jokainen aamu klo 6.30 herääminen on täyttä taistelua ja tuskaa, keho ja pää ei toimi. Eikä auta vaikka menisi kuinka ajoissa nukkumaan. Elintavat ovat kunnossa, tosin liikkua haluaisin enemmän, mutta kun olen työpäivän jälkeen niin poikki että se on pakottamista. Eikä aamu-unisuus ole muuttunut mihinkään niissäkään elämänvaiheissa jolloin olen liikkunut hyvin aktiivisesti. Iltatyötä en voi perheen vuoksi tehdä. Auttaisi jos saisi edes pari tuntia myöhemmin aloittaa työt, mutta se ei onnistu. Olen ollut tällainen jo lapsena, muistan miten vaikeita aikaiset kouluaamut olivat.
Ärsyttää kun mies on sellainen että herää luonnostaan ilman kellonsoittoa eikä voi käsittää miksi minulle aamut on niin vaikeita.
Miten te muut aamu-uniset selviätte?
Kommentit (133)
Olen yrittäjä ja aloitan työt aikaisintaan klo 9. Ainakin yksi ylimääräinen vapaapäivä viikossa. Tämä auttanut itseäni älyttömän paljon. Vielä kun jaksaisi nämä pimeän ajat.
Pakko kai se on. Pitää vaan mennä ajoissa nukkumaan eli minun tapauksessa klo 20 viimeistään sänkyyn. Ei se uni heti tietenkään tule.
Olen minäkin suoriutunut opinnoista ja töistäni ihan vastuuntuntoisesti, pakottanut itseni heräämään aikaisin koska ei ole ollut vaihtoehtoja. Mutta koko ajan enemmän sitä miettii miten paljon tämä vaikuttaa elämänlaatuun ja kuinka paljon paremmin sitä jaksaisi monia asioita jos ei tarvitsisi pakottaa itseään aikaiseen aamurytmiin. Ap
Voihan kelloaan muuttaa. Ihmisetkin muuttavat eri mantereille.
Ja jos sota alkaa, ei armeijassa anneta erivapauksia nukkumistapojen mukaan.
Tuo on jokin elintapaongelma. Liian helppo elämä nyt Suomessa.
Ennen maatalossa mentiin aamulla lypsämään karja ja kaupungissa virkamiehet ym varhain töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen maatalossa mentiin aamulla lypsämään karja ja kaupungissa virkamiehet ym varhain töihin.
Se on ihan asiantuntijoiden suulla kerrottu tutkittu tosiasia, että ihmisissä on biologisia eroja siinä mikä rytmi sopii parhaiten. Elintavoilla voi tottakai tiettyyn pisteeseen saakka edesauttaa asiaa, mutta iltavirkku ihminen ei voi päätöksellä tai elintavoilla kääntää luontaista rytmiään toiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksette käytä melatoniinia??
Ei se auta. Vaikka nukahtaisi klo 20 niin silti herääminen klo 6 on tuskallista, sisäinen kello ei vain kertakaikkiaan toimi siinä ajassa.
Joku aamuvirkku ja illan torkku voisi joskus kokeilla pitää itsensä väkisin hereillä illalla tai yöllä kun keho huutaa lepoa eniten, yrittää tehdä silloin töitä ja hoitaa asioita. Kun ei toimi aivot eikä keho, niin ei muuta kun reippaasti hommiin vaan. Tätä päivästä ja viikosta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Joku aamuvirkku ja illan torkku voisi joskus kokeilla pitää itsensä väkisin hereillä illalla tai yöllä kun keho huutaa lepoa eniten, yrittää tehdä silloin töitä ja hoitaa asioita. Kun ei toimi aivot eikä keho, niin ei muuta kun reippaasti hommiin vaan. Tätä päivästä ja viikosta toiseen.
Kyllä normaali ihminen pystyy muuttamaan rytmiään.
(Itse olen aina tokkurassa 2 tuntia aamulla, olenpa missä rytmissä vaan. Silti joskus on pakko toimia.)
Vierailija kirjoitti:
Miksette käytä melatoniinia??
Käytän säännöllisesti, mutta ei se ihmeitä tee.
Itselleni pelastus on ollut liukuva työaika ja etätyö. Herään usein käytännössä viimeistään 7.30 vaikka kello soisi vähän myöhemmin. Jo pelkästään tieto siitä, että ei ole pakko olla töissä klo 7, auttaa jaksamaan. Toimistopäivinä ahdistaa, kun joutuu heräämään kuuden jälkeen.
Ja kun on luonnostaan viivästynyt unirytmi ja on heräillyt öisin pienestä saakka niin se tilanne ei valitettavasti muutu. Ja on käytössä melatoniini, en nuku päiväunia, liikun, en syö juurikaan sokeria, en juo iltapäivisin kahvia jne jne. Ennen en tehnyt etätöitä ja piti olla paikan päällä. Olin AINA koomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Itse olen aina tokkurassa 2 tuntia aamulla, olenpa missä rytmissä vaan. Silti joskus on pakko toimia.)
Siis miksi olet koomassa? Miksi et vaan totuta kehoa aamuheräämisiin? ;)
Minäkeskeiseksi on mennyt ihmisten ajattelu.
Entäs, jos on lapsia. Nuoremmat täytyy kuitenkin auttaa päiväkotiin ja kouluun aamulla. Lähipäibäkoti menee yleensä kiinni klo 17 ja siellä muodostuu kaveripiiri kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän suurin osa ihmisistä pystyy itsensä aamurytmiin pakottamaan kuten itsekin olen vuosikymmeniä tehnyt, mutta miksi näin pitää olla? Miksi kaiken täytyisi yhteiskunnassa pyöriä aamurytmissä? On oikeasti aika vähän toimintoja joissa tämä on täysin välttämätöntä. Eikö näitä pölyyntyneitä ajattelutapoja kannattaisi vähän ravistella?
Onneksi on nykyään liukuva työaika, ja saa aloittaa vaikka 9.30. Tuntikin merkitsee minulle aamulla paljon. Jos joutuu heräämään liian aikaisin, pelkään aamua jo nukkumaan mennessä ja joudun helposti unettomuuskierteeseen. Mieluiten tekisin töitä vaikka klo 17-01, niin voisi ulkoilla valoisan aikaan ja istua rauhassa koneen ääressä illan pimeydessä, kun ajatus kulkee, mutta pitää elää pääosin samassa virastoajassa muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkeskeiseksi on mennyt ihmisten ajattelu.
Entäs, jos on lapsia. Nuoremmat täytyy kuitenkin auttaa päiväkotiin ja kouluun aamulla. Lähipäibäkoti menee yleensä kiinni klo 17 ja siellä muodostuu kaveripiiri kouluun.
Edelleen, suurin osa suoriutuu näistä kyllä koska on pakko. Mutta miksi sen yhteiskunnan palveluineen täytyy elää pelkästään aamurytmissä?
Tänään oli ihan paskaa kun oli tuskanen olo ja hirveä aamujumi. En tiedä, varmaan alkaa taas unihäiriöt kun arki alkoi :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi olet koomassa? Miksi et vaan totuta kehoa aamuheräämisiin? ;)
Sen totuttamisen lopputulos iltaihmisellä on vain kooma. Niin vaikea kuin se aamuvirkkujen onkin uskoa, ihmisten luontaisessa rytmissä on tutkitusti eroja. Ja se ero on luontainen eikä totuttamalla muutu.
Teen pienipalkkaista osa-aikatyötä, jossa mulla on vapaa työajat.
Toiminimi ja työt aloitan aikaisintaan 10-11 välillä. Vihasin yli kaiken aikaisia kouluaamuja.
Miten tämä liittyy asiaan?