Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen miettinyt kuntosalikortin hankkimista, mutta pelottaa lähteä salille ylipainoisena

Vierailija
06.01.2025 |

Kaikkia laitteita en osaa käyttää, mutta aikuinen tytär on luvannut opettaa ja yksi tuolla salilla käyvä tuttava myös.

Mulla vain on reilusti ylipainoa eikä kunto tietenkään ole sieltä parhaimmasta päästä. En nyt mikään sohvaperuna ole koska teen fyysisesti raskasta työtä vanhuspuolella. Painoa tällä hetkellä 114kg ja pituus on 168cm eli reippaasti on ylimääräistä. Olen jo pudottanut kuitenkin painoa 11kg eli olen ollut vieläkin painavampi.

Ei vain houkuta ajatus mennä puhisemaan salille muiden katseiden alle. Vaikka aina sanotaan, että ei siellä muut mitään katso vaan keskittyvät omaan treeniin. Olisi vain silti mukava kun saisi olla ihan yksin siellä tai paikalla vain korkeintaan pari tuttua ihmistä. 

Miten pääsen yli tästä pelosta ja saan itseni tsempattua salille? Ei ole kyse siitä, että en haluaisi kuntoilla ja pudottaa painoa vaan mua oikeasti jännittää mennä sinne salille. Uimassa olen käynyt, mutta siinä jotenkin on turvassa siellä veden alla kun ei näy koko ajan vartalo muille.

Mä saisin vielä opiskelijahintaan lipun sekä nyt menossa tammiale. Saisin ostettua puolen vuoden kortin e-passin summalla kokonaan. Mä olen siis vakityössä ja sen vuoksi mulla on e-passi käytössä, mutta opiskelen samalla ja siksi saan opiskelija-alennukset.

Kommentit (149)

Vierailija
1/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet aluksi muutaman kerran tyttären kanssa, hän on seurana ja opastaa sinua. :) Siinä opettelun lomassa et edes huomaa muita. Aloitin myös salilla käynnin reilu vuosi sitten ja jännitin samanlailla. Menin kaverin kanssa ja lopulta kävin lähinnä yksin. Kaikki keskittyvät omaan tekemiseen ja jos jotain tuijottavat niin puhelimiaan. :) 

Vierailija
2/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti mukaan! Kaikki ovat tervetulleita. Moni salilla kävijä joko pudottaa painoaan tai on joskus ollut ylipainoinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tämä sama aloitus? Vastaan saman kuin aina ennenkin: rohkeasti sinne salille vaan. Omalla salilla ainakin kokemus että kaikki keskittyy täysin omaan treeniin, ei vahtaamaan muita.

Vierailija
4/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taasko tämä sama aloitus? Vastaan saman kuin aina ennenkin: rohkeasti sinne salille vaan. Omalla salilla ainakin kokemus että kaikki keskittyy täysin omaan treeniin, ei vahtaamaan muita.

Miten niin sama aloitus? Mä tein tästä aiheesta ihan ensimmäistä kertaa aloituksen. En voi mitään sille jos joku muukin on tehnyt samasta aiheesta aloituksen koska en mä seuraa tätä palstaa niin paljon, että huomaisin jokaisen aloituksen. Olet kyllä aika tympeä.

Ap

Vierailija
5/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet aluksi muutaman kerran tyttären kanssa, hän on seurana ja opastaa sinua. :) Siinä opettelun lomassa et edes huomaa muita. Aloitin myös salilla käynnin reilu vuosi sitten ja jännitin samanlailla. Menin kaverin kanssa ja lopulta kävin lähinnä yksin. Kaikki keskittyvät omaan tekemiseen ja jos jotain tuijottavat niin puhelimiaan. :) 

Pitäisi vain rohkaistua menemään, mutta kynnys on suuri. Oikeasti jännitttää ja hävettääkin lähteä salille tämän painoisena. 

Ap

Vierailija
6/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan häpeilemättä. 

Vierailija
7/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ylipainoisia tuomitsevat ihmiset ovat yleensä muualla kuin kuntosalilla. Varsinkin jos valitset jonkun vähän ronskimman salin, siis sellaisen jossa aerobinen puoli ei valtaa yli puolta tilamäärästä, löydät todennäköisesti lunkeja tyyppejä jotka kannustavat ja auttavat. 

Vierailija
8/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ylipainoisia tuomitsevat ihmiset ovat yleensä muualla kuin kuntosalilla. Varsinkin jos valitset jonkun vähän ronskimman salin, siis sellaisen jossa aerobinen puoli ei valtaa yli puolta tilamäärästä, löydät todennäköisesti lunkeja tyyppejä jotka kannustavat ja auttavat. 

Kyse on kunnan uimahallin yhteydessä olevasta kuntosalista jossa on tilat laitteille eikä millekään muulle.

Ap

Vierailija
9/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti mukaan vaan! Tuskin siellä kukaan sinuun keskittyy.

Itse en ainakaan mitenkään kiinnitä muihin huomiota, naamalta tutut suurin osa omalla salilla, yhden naisen kohdalla olen ihmetellyt miten noin pienikokoinen jaksaa nostaa ihan järkyttävät määrät. Muuten en ole toisten treeniin kiinnittänyt mitään huomiota 

Vierailija
10/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yleinen ajatusharha, että muita ihmisiä oikeasti kiinnostaisi kenenkään toisen asiat tai ylipaino tms. Kaikilla on omat huolensa ja murheensa, ja yleisesti ottaen ihmiset ovat kiinnostuneita lähinnä itsestään eli siellä salillakin keskittyvät omaan treeniinsä (a omiin kiloihinsa).

Rohkeasti sekaan vaan! 

Vierailija
11/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on kunnan uimahallin yhteydessä olevasta kuntosalista jossa on tilat laitteille eikä millekään muulle.

Ap

No näissähän käy kaikenlaisia ihmisiä teinistä mummoon. Muistan itsekin, että jännitti, mutta totut jo kun käyt muutaman kerran tyttösi kanssa. :)

Vierailija
12/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ HUOLI: SUOMALAISISTA  AIKUISISTA JO YLI MILJOONA ON YLIPAINOISIA, ELI ET TODELLAKAAN OLE AINOA. Normaalipainoiset sitä vastoin ovat kohta vähemmistössä.

Vierailija
13/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan jännität. Etenkin jos kyse on ns. kunnan kuntosalista. Näillä saleilla käy laidasta laitaan porukkaa, eikä yleensä niitä "selfien ottajia". Kunnan salilla voi ainakin joissain paikoissa saada henkilökunnalta ohjausta laitteiden käyttöön. On tärkeää oppia heti alussa oikeat liikeradat.

Kukaan ei tuijota tai arvostele, ja jos joku yksittäinen ihminen mielessään arvostelee, se on hänen häpeänsä.

Olen käynyt monta vuotta salilla, ja olen reilusti ylipainoinen.

Vierailija
14/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä nykyään ei voi urheilla julkisilla paikoilla, koska päätyy jonkun kuvaamana naurunalaiseksi someen. Sitten ihmetellään, miksi ihmiset eivät liiku.

Vierailija
15/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sameilla käy ihan oikeasti ihmisiä laidasta laitaan. On täysin timmejä ja on reilusti ylipainoisia, on kaappeja ja narukäsiä ja kaikkea näiden väliltä. Sekaan vaan!

Vierailija
16/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliin todella läski kun menin salille. Painoin myös 114 kg mutta laihduin 34 kg puolessa vuodessa. Ei kukaan minua salilla katsellut en ainakaan huomannut mutta naiset tervehti minua usein koska samat naiset kävi samaan aikaan siellä. Sitten kun olin 20 kg pudottanut painoa niin alkoi monet jopa kehua minua ja salin omistajat merja  ja kaitsukin ihmetteli että olin laihtunut niin paljon. Pari naista kyseli myös vinkkejä miten olin saanut painon pudotettua. Vietin aika paljon aikaa kuntopyörän ja juoksumaton kanssa. Aluksi juoksin 2-3 minuutin pätkissä juoksumatolla koska en jaksanut enempää. Lopussa juoksin 40 minuuttiakin putkeen.

Sanoisin että 70 % treenistäni oli juoksumatolla ja kuntopyörällä. Kun olin 34 kg pudottanut painoa niin salin omistaja halusi ottaa kuvan minusta ja laittaa salin seinälle ja annoin luvan.

Vierailija
17/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on oikeus olla olemassa. Sinulla yhtä paljon kuin niillä muilla. Eli sinne.

Vierailija
18/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jännityksen. Mutta lopulta se häviää vain käymällä salilla säännöllisesti. Mitään muuta kikkaa ei asiaan ole.

On ihan normaalia, että uudet asiat jännittää, kun ei olla omalla mukavuusalueella. Mutta siinä ei auta oikein muu kuin mennä pienin askelin epämukavuuden läpi. Mene ensin tyttären kanssa, jotta opit käyttämään laitteita. Kun käyt yksin, ota kuulokkeet mukaan ja kuuntele musiikkia/äänikirjaa/podcastia tms. niin pääset ehkä henkisesti omiin oloihin helpommin.

Vierailija
19/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos väkimäärä ahdistaa, niin mene keskellä päivää.

Vierailija
20/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkäsin myös, samasta syystä mut aivan turhaan. Kävipä vielä semmoinen kun et sain pari uutta kaveriakin salilta joiden kanssa nähdään muissakin merkeissä nykyään.