Olen miettinyt kuntosalikortin hankkimista, mutta pelottaa lähteä salille ylipainoisena
Kaikkia laitteita en osaa käyttää, mutta aikuinen tytär on luvannut opettaa ja yksi tuolla salilla käyvä tuttava myös.
Mulla vain on reilusti ylipainoa eikä kunto tietenkään ole sieltä parhaimmasta päästä. En nyt mikään sohvaperuna ole koska teen fyysisesti raskasta työtä vanhuspuolella. Painoa tällä hetkellä 114kg ja pituus on 168cm eli reippaasti on ylimääräistä. Olen jo pudottanut kuitenkin painoa 11kg eli olen ollut vieläkin painavampi.
Ei vain houkuta ajatus mennä puhisemaan salille muiden katseiden alle. Vaikka aina sanotaan, että ei siellä muut mitään katso vaan keskittyvät omaan treeniin. Olisi vain silti mukava kun saisi olla ihan yksin siellä tai paikalla vain korkeintaan pari tuttua ihmistä.
Miten pääsen yli tästä pelosta ja saan itseni tsempattua salille? Ei ole kyse siitä, että en haluaisi kuntoilla ja pudottaa painoa vaan mua oikeasti jännittää mennä sinne salille. Uimassa olen käynyt, mutta siinä jotenkin on turvassa siellä veden alla kun ei näy koko ajan vartalo muille.
Mä saisin vielä opiskelijahintaan lipun sekä nyt menossa tammiale. Saisin ostettua puolen vuoden kortin e-passin summalla kokonaan. Mä olen siis vakityössä ja sen vuoksi mulla on e-passi käytössä, mutta opiskelen samalla ja siksi saan opiskelija-alennukset.
Kommentit (149)
Voihan sitä kuvitella olevansa vaikka pantteri jos haluaa, yksikään 50kg ylipainoinen ei ole kovassa kunnossa, eikä omaa hyvää kehon hallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä palsta kyllä upea. Ylipainoisia mollataan minkä ehditään ja kun joku ylipainoinen kertoo haluavansa käydä esim. kuntosalilla, niin sekin on jonkun mielestä väärin. Ei saisi liikkua kuten itse haluaa vaan pitäisi tehdä kuten joku oman elämänsä besserwisser-sankari haluaa.
Valtaosahan täällä on kannustanut, ainakin ekalla sivulla.
Joo niin onkin kannustanut, mutta pisti vain silmään tuo yhden tyypin tympeät viestit.
Minulla on salikortti vain sellaiseen saliin jossa käydään omalla avaimella ja kaun salilla yleensä niihin aikoihin jolloin ei ole muita.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kuvitella olevansa vaikka pantteri jos haluaa, yksikään 50kg ylipainoinen ei ole kovassa kunnossa, eikä omaa hyvää kehon hallintaa.
Eihän ap väittänytkään olevansa kovassa kunnossa vaan kirjoitti ettei ole kuitenkaan sohvaperuna.
En kyllä ymmärrä miten ylipainoinen ihminen ei muka hallitse kehoaan? Kerro ihan konkreettisesti?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve sulla on alentaa ap:ta? Miksi koet olevasi jotenkin parempi kuin ap? Vaikutat hyvin ilkeältä ihmiseltä ja juuri sellaiselta joiden vuoksi ylipainoisilla on vaikeuksia lähteä kuntosalille, ryhmäliikuntaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap väittänytkään olevansa kovassa kunnossa vaan kirjoitti ettei ole kuitenkaan sohvaperuna.
En kyllä ymmärrä miten ylipainoinen ihminen ei muka hallitse kehoaan? Kerro ihan konkreettisesti?
Lihoa 50kg niin sitten ymmärrät, siinä sinulle kaipaamasi konkreettinen esimerkki. Jokainen 50kg ylipainoinen on sohvaperuna, voi kuvitella olevansa vaikka pantteri..
Voisiko sitä iltatreeniä käydä kokeilemassa viikonloppuna niin että näet miten se vaikuttaa sinuun? Nimittäin itsellä punttitreeni illalla sopii ja nukuttaa hyvin kun taas kardiotreeni on pakko tehdä aamulla tai alkuiltapäivästä tai en nuku yöllä ollenkaan.
Noin muuten haluan rohkaista sinua lähtemään salille. Itsekin olen ylipainoinen, mutta jo 8 v olen käynyt salilla ja vaikka ylipainoa on edelleen niin kropassa kyllä muuten paljon muutosta. Suurin osa salilla treenaajista keskittyy tasan siihen omaan treeniin ja omaan puhelimeen joten huoli pois!
Muiden ihmisten mielipiteet eivät määritä sinun arvoasi. Sinun on oltava vankasti itsesi puolella ja jos sattuisi tulemaan joku henkisesti alhaiselle tasolle jäänyt kusipäinen ihminen vastaan niin silloinhan se ongelma on siinä kusipäässä eikä sinussa. Yritä sisäistää tämä. Kukaan tervepäinenhän ei sinut nähdessäsi ajattele kuin korkeintaan että hienoa kun olet ottanut hyvinvoinnistasi vastuun.
Kun voitat pelkosi ja menet salille sinnikkäästi useita kertoja, huomaat erittäin suurella todennäköisyydellä että pelkosi olivat turhia ja kaikki meneekin hyvin. Eli "tulta päin" ja jatkat kohti parempaa terveyttä kuten olet jo hienosti alkanut tehdäkin 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve sulla on alentaa ap:ta? Miksi koet olevasi jotenkin parempi kuin ap? Vaikutat hyvin ilkeältä ihmiseltä ja juuri sellaiselta joiden vuoksi ylipainoisilla on vaikeuksia lähteä kuntosalille, ryhmäliikuntaan yms.
Ylipainoiset yleensä syyttelevätkin ongelmistaan muita. Se on ihan oman itsen ongelma, ei kenenkään muun jos on vaikeuksia lähteä salille. Ainoa syyllinen tilanteeseen löytyy peilistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihoa 50kg niin sitten ymmärrät, siinä sinulle kaipaamasi konkreettinen esimerkki. Jokainen 50kg ylipainoinen on sohvaperuna, voi kuvitella olevansa vaikka pantteri..
Mä olen ollut 50kg ylipainoinen enkä silti ymmärrä. Enkä ollut mäkään sohvaperuna vaan mäkin kävelin, uin, hiihdin, pyöräilin ja tein fyysisesti raskasta työtä.
Sulla on nyt jotakin ihmeellisiä ennakkoluuloja ylipainoisista etkä oikeasti tiedä mistä puhut. Mä kysyin ihan konkkeettisia esimerkkejä etkä sä pystynyt niitä antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset yleensä syyttelevätkin ongelmistaan muita. Se on ihan oman itsen ongelma, ei kenenkään muun jos on vaikeuksia lähteä salille. Ainoa syyllinen tilanteeseen löytyy peilistä
Missä ap syytteli yhtään ketään? Miksi koet tarvetta hyökätä ap:ta kohtaan? Mitä sä saat tuosta kiukuttelusta?
Anna palaa ja mene. Jos vaikka niin menen myös ryhmäliikunta tunneille ja kokeile niitä. Niissäkin paljon tarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä nykyään ei voi urheilla julkisilla paikoilla, koska päätyy jonkun kuvaamana naurunalaiseksi someen. Sitten ihmetellään, miksi ihmiset eivät liiku.
Tämä. Mä lopetin julkisesti lenkkeilyn kun lauma teinipoikia kuvasi mua ja naureskeli, millähän yrjöttävällä sivulla sekin video on. Ja mitään et voi asialle tehdä. Ja saleillahan vasta kuvataankin, narsistit kuvaavat omia persheitään ja hauiksiaan välittämättä kenestäkään muusta ja sinä tulet puhisevana hikinaamana taustalle. Jessss, sitähän mä haluankin! Ostin siis välineitä kotiin enkä mene enää ikinä julkisesti kuntoilemaan mihinkään.
Ei ketään kiinnosta sun ylipaino. Hatun noston paikka, kun tulet kuntosalille.
Yksikään 50kg ylipainoinen ei ole henkisesti eikä fyysisesti terve. Terve ihminen ei lihota itseään tuollaiseksi. Ylipainoisen ihmisen kävely, uinti ja hiihto ei ole normaalia vaikka sitä teknisesti kävelyksi, hiihdoksi tai uimiseksi sanotaankin.
Kun keho hallinta puuttuu on kävelykin lähinnä lyllertämistä.
Rohkeasti vaan ja aluksi voi vain seurailla miten ihmiset tekee niillä laitteilla. Olen itse käynyt 20v kuntosalilla ja kun näen ylipainoisen ihmisen niin ajattelen "hienoa, että lähtenyt kuntoilemaan" ja jatkan omaa treeniäni. Jokainen on joskus ollut ekaa kertaa kuntosalilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä nykyään ei voi urheilla julkisilla paikoilla, koska päätyy jonkun kuvaamana naurunalaiseksi someen. Sitten ihmetellään, miksi ihmiset eivät liiku.
Tämä. Mä lopetin julkisesti lenkkeilyn kun lauma teinipoikia kuvasi mua ja naureskeli, millähän yrjöttävällä sivulla sekin video on. Ja mitään et voi asialle tehdä. Ja saleillahan vasta kuvataankin, narsistit kuvaavat omia persheitään ja hauiksiaan välittämättä kenestäkään muusta ja sinä tulet puhisevana hikinaamana taustalle. Jessss, sitähän mä haluankin! Ostin siis välineitä kotiin enkä mene enää ikinä julkisesti kuntoilemaan mihinkään.
Luulisi teini poikien käytöksen ruokkivan sinua hoitamaan asian kuntoon. Olet itse ongelmiesi ainoa aiheuttaja
Vierailija kirjoitti:
Yksikään 50kg ylipainoinen ei ole henkisesti eikä fyysisesti terve. Terve ihminen ei lihota itseään tuollaiseksi. Ylipainoisen ihmisen kävely, uinti ja hiihto ei ole normaalia vaikka sitä teknisesti kävelyksi, hiihdoksi tai uimiseksi sanotaankin.
Kun keho hallinta puuttuu on kävelykin lähinnä lyllertämistä.
Mikä sulla on hätänä?
Mä olen ollut 50kg ylipainoinen enkä kyllä lyllertänyt vaan kävelin kuten nytkin normaalipainoisena. Normaalipainoon pääseminen ei tehnyt musta sun kaltaista kusi päätä.
Vierailija kirjoitti:
Salilla ei paino putoa, ei vaikka mitä tekisit. Vhh ruokavalio, pätkäpaasto ja hiit tyylinen treeni 2 kertaa viikossa sen mukaan miten ylipainon puolesta pystyy.
Treenaa kotona ihan normi vatsa, selkä, punnerrus ja toistokyykyt pari kertaa viikossa hiit treenin lisäksi. Treenin Max kesto 20min, se riittää sinulle paremmin kuin hyvin.
Kuntosalia et tarvitse mihinkään
😅 Hitto näitä oman elämänsä personal rainereita. Kannattaa keskittyä ihan vaan omiin treeneihin, ei sinusta valmennushommiin ole kun et näköjään ymmärrä psykologisia perusteitakaan ihmismielestä ja esim. heittelet tuolla tavalla yksityiskohtaisia käskyjä
Valtaosahan täällä on kannustanut, ainakin ekalla sivulla.