Miksi kansalaiset vähentävät nyt kulutusta vaikka pitäisi tehdä juuri päinvastoin
Ymmärrättehän, että se talouskasvu on kiinni teistä
Kommentit (266)
Jos henkilökohtainen talous on epävarma, pitää pienentää menoja.
Vai pitäisikö minun ajaa itseni ulosottoon pitääkseni kulutusta yllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä määkin ihmettelen. Ihmiset vaan huutaa ja poraa, että tuo se vaan ostelee kaupasta ja käy syömässä ulkona ja baarissa ja kuluttaa, vaikka on lama-aika. No niinhän se pitääkin, muutenhan ne menevät kaikki konkkaan loputkin yritykset.
Ei minä ainakaan pahalla katso jos jollain on rahaa jota kuluttaa moiseen, siitä vaan, se tekee taloudelle hyvää. Harmi vaan kun suurituloiset eivät kuluta niin paljon vaan makuuttavat rahojaan tileillään, muilla ei sitten kuluttamiseen olekaan rahaa, peruseläminen on Suomessa jo aivan liian kallista.
Sehän olisi vain hienoa, jos ne suurituloiset kuluttaisivat Suomessa, kun muilla ei ole enää varaa. Mutta eivät tosiaan kuluta.
Eero Lehti kehui, kuinka hän lähtee melkein tyhjin lauluin Jenkkeihin ja käy siellä Outlet-kylässä ostamassa uudet vaatteet itselle ja maksaa vähemmän kuin Suomesta ostetuista vaatteista. Antti Rinne kertoi, että hän käy jossain Oriveden (?) lähellä olevassa miestenvaatteiden Outlet-kaupassa ja ostaa tarvimansa vaatteet. Rinne sentään ymmärtää jättää sitä rahaa Suomeen.
Nro 114: "Luottamuksen puutteesta olen samaa mieltä, minulla sitä ei tosin ole ollut finanssikriisin jälkeen, eli sitten teini-iän.
Siihen perustan myös väitteeni siitä, että Suomen taloutta ei ole mikään todellinen kulutus ylläpitänyt kohta 20 vuoteen. Taloutemme ei ole finanssikriisin jälkeen koskaan kääntynyt kunnon nousuun ja erilaisilla tuilla tilannetta on paikkailtu tänne saakka.
Nykyisen hallituksen toimet ovat väärin ajoitetut ja siksi julmat, joitain leikkauksia olisi pitänyt tehdä jo ennen vuosituhannen taitosta ja investoida tki-toimintaan. Tällöin meille olisi syntynyt uusia nokioita eivätkä vanhemmat ikäpolvet olisi sokeasti luottaneet siihen että pienenevät ikäluokat kustantavat heidän eläkkeensä, vaan oppineet elämään tulojensa mukaan. "
Näinhän se on. Mä olin kahden lapsen yh jo 1990-luvun laman aikaan ja koska silloinkin vähän kaikesta leikattiin (kutsuttiin juustohöyläksi), tiedostin jo silloin, että mikään hyvinvointiyhteiskunnan tarjoama ei ole ikuista. Kuitenkin pystyi luottamaan esimerkiksi siihen, että jos sairastuu, niin sairaspäivärahallakin pärjää, kunhan laittaa asuntolainansa sairasloman ajaksi lyhennysvapaalle. Nyt sairaspäivärahaankin on tulossa (vai joko lie tullut?) isohkoja muutoksia. Työttömyysturvan muutokset ovat vieläkin radikaalimpia ja kun asuntokauppakin on hyytynyt, niin eipä asunnostaan pääse kolmessa kuukaudessa kovin helposti eroon. Jo viime kesänä tuli ysärilama hyvin mieleen, kun kaupoissa alkoi olla tarjouksessa 3 pakettia kahvia kympillä.
Suomessa luotettiin ihan liikaa Nokiaan ja kun Nokia meni, jäätiin jotenkin passiivisesti odottamaan uutta nokiaa. Onhan noita menestyviä yrityksiä tullutkin, mutta kun ovat alkaneet menestyä kunnolla, ne on myyty ulkomaalaisille sijoittajille. Supercellistäkin jo yli 80% on kiinalaisomistuksessa. Vielä on pääkonttori täällä, mutta kuinka kauan? Meillä ei ole enää sellaista yrittäjyyttä, jossa yritys olisi menestyneimmillään sitten, kun yrityksen perustajan pojanpoika on jo toimitusjohtajana. Nopeampi vaurastuminen houkuttelee enemmän, minkä kyllä hyvin ymmärränkin. Kun ei sen paremmin pojanpoikaa kuin poikaakaan välttämättä kiinnosta edes hakeutua samalle alalle vaan ihan jollekin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sodan aiheuttaman energian hinta kallistanut kaikkea ja johtanut inflaatioon/korkoihin.
Pietarin trollit toki syyttää hallitusta vaikka kaikki tietää että johtuu sodasta.
Eihän hallitus ole mistään vastuussa?
Ei katsos kun edellisen hallituksen aikana sota ja korona ei vaikuttaneet maan talouteen ollenkaan vaan kaikki oli Marinin vika. Nyt kun tämän hallituksen aikana ei ole edes koronaa niin voi kauheaa kun se sota on kaikkeen syyllinen. Siis kaikkeen siihen, mikä ei ole edelleen Marinin vika.
Vierailija kirjoitti:
Kohta meidän älypää hallitus varmaan säätää jonkun pakkokulutuslain. En yhtään ihmettelisi.
Virolaisilla on nykyään maanpuolustusvero. Itse ostan KONGSBERG GRUPPENin osakkeita. Sehän omistaa Nammo Lapuan ja hoitaa sille tilauksia aktiivisesti. Eduskunnan pitäsi sorvata lakeja siihen malliin, että Suomessa saisi tehdä tavaraa varastoonkin kaiken varalle eikä odottaa aina niitä tilauksia.
Vierailija kirjoitti:
En minä tarvitse talouskasvua. Talouskasvun pääasiallinen tarkoitus on tuoda lisää rahaa niille, joilla sitä on jo ennestään tarpeeksi. Nykyinen tasainen meno on luonnonkin tasapainon kannalta ihan riittävä. Suosin pieniä yrityksiä aina kun voin, en pörssijättejä. Vaatteissa olen aina kun mahdollista valinnut suomalaisen vaihtoehdon, ikävä kyllä ne koko ajan vähenee. Kivijalkakauppoja, mistä saisi kotimaista, ei enää ole ja en tykkää ostaa sovitettavia tuotteita postimyynnistä. Kenkiä ja sukkia sentään löytää vielä hyvin.
Kotimaisten tekijöiden kannattaisi laittaa mahdollisimman perusteelliset ja selkeät mittataulukot sivustoilleen. Jokaisella taitaa olla kotona mittanauha, jolla voi mitata itse strategiset mittansa ennen tilausta.
Tuotteet on niin paskoja että ei tee mieli.
Aloittajalle: Oletko oikeasti noin tyhmä?
Epäinhimillisyys.Se tästä hallituksesta jää mieleen.
Sekä osaamattomuus kansantalouden perusasioista, joihin kuuluu myös kuluttajien luottamus.
Sixten Korkman totesi jo 1,5 vuotta sitten, että esitetyt leikkaukset lisäävät lapsiperheköyhyyttä. Tämän tyyppisestä kannanotosta voisi päätellä, että yhteiskunnan kustannukset tulevaisuudessa kasvavat erilaisten tukien ja sairauksien sekä mielenterveysongelmien kasvuna. Syrjäytyminen yhteiskunnasta, polarisaationa.
Hallitus on myös itse päätöksillään hankaloittanut Suomen talouden asemaa mm. ottamalla ARA -vakuudet mukaan ja Purran neuvottelemalla sopimuksella, joka koettelee Suomea ankarammin kuin muita EU -maita. Tämä pitäisi ottaa heti uudelleen neuvotteluun.
Paljon olisi voinut tehdä toisinkin, metsään mennään ideologia edellä kun taloustieteilijöitä ei kuunnella. Kansantalous on monimutkaisempi himmeli, mutta vieläpä tilanne ehtii 2,5 vuodessa mennä huonommaksikin.
Persuthan selvästi haluavat että yritykset menevät konkurssiin. Esim. Jani Mäkelä aloitti lokakampanjan Kotipizzaa vastaan syystä, jonka voi ymmärtää vain persuaivoilla.
Asuminen, ruoka ja polttoaineet, lääkkeet, siinä kyllä kulutetaan mutta saadan vaan entistä vähemmän vastinetta rahoille, muuhun ei sitten rahaa enää jää. Kiitos, kiitos hallitus tästäkin.
Säästäminen/kulutuksen loppuminen on luonnollinen Inflaation, verojen ja maksujen korotusten sekä turvaverkkojen leikkaamisen seuraus. Toisaalta emmehän olleet ansainneet sitä elintasoa, joka oli ennen vaaleja. Luulivatko perskokkareita äänestäneet, että elintason lasku koskee kaikkia muita ja itse olette turvassa? No nyt tiedätte paremmin.
Aikamoiset defenssit on osalla äänestäjiä vieläkin päällä, "koska Sanna/vihreä siirtymä/woke" jne. Totuus varmaankin kirpaisisi liikaa: olen itse osaltani aiheuttanut oman työttömyyteni/sos.tukien leikkaulset/alv-korotukset/sairaana en päässytkään lääkäriin". Voi voi. Tyhmistä päistä kärsitään nyt me kaikki.
Itselläni olisi varaa kuluttaa, mutta säästän mieluummin, kun työpaikka voi mennä alta. Sairastuakin voi yhtäkkiä vaikka syöpään, haluan hoidon siihen (=esim. Saksassa tmv.kun täällä kuolet hoitojonoon). Lisäksi tuen opiskelevaa nuortani, sillä hänen tukensa ovat pienet ja niitä leikataan lisää elokuussa.
Olen erittäin yllättynyt (kuten Orpo), jos talouskasvu alkaa tänä vuonna. Tai työttömyys hellittää. Tai asuntomarkkinat elpyvät. Lama pikemminkin on tulossa ja silloin on hyvä olla jemmarahaa. Pahat ajat ovat täällä, mutta näinhän ne aina ovat, kun kok. hääräilee hallituksessa oman ideologiansa ja EK:n visioiden eteen. Persut ovat niin tyhmiä, että menivät mukaan ja nyt on tulos nähtävillä. Kiitti vtusti, ko.puolueita äänestäneet.
Hallituksen toive on, että kulutus loppuisi. Näin voi päätellä sen toimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tarvitse talouskasvua. Talouskasvun pääasiallinen tarkoitus on tuoda lisää rahaa niille, joilla sitä on jo ennestään tarpeeksi. Nykyinen tasainen meno on luonnonkin tasapainon kannalta ihan riittävä. Suosin pieniä yrityksiä aina kun voin, en pörssijättejä. Vaatteissa olen aina kun mahdollista valinnut suomalaisen vaihtoehdon, ikävä kyllä ne koko ajan vähenee. Kivijalkakauppoja, mistä saisi kotimaista, ei enää ole ja en tykkää ostaa sovitettavia tuotteita postimyynnistä. Kenkiä ja sukkia sentään löytää vielä hyvin.
Kotimaisten tekijöiden kannattaisi laittaa mahdollisimman perusteelliset ja selkeät mittataulukot sivustoilleen. Jokaisella taitaa olla kotona mittanauha, jolla voi mitata itse strategiset mittansa ennen tilausta.
Tämä. Mä kävin 10 vuotta sitten Sievin myymälässä sovittamassa kenkiä. Ostin yhdet ja olisin ostanut toisetkin, jos olisi ollut haluamaani väriä mun koossa. Myyjä ehdotti, että tilaan Sievin verkkokaupasta. Ja niin tein. Hyvät talvikengät, edelleen käytössä. Säännöllisesti vaan puhdistus ja välillä kenkäplankkia. Olihan ne kertaostoksena kalliimmat kuin markettikengät, mutta kun jaan hinnan käyttövuosilla, niin edullisemmaksi on tullut. Kun nuo joskus hajoaa, osaan nyt tilata samanlaiset tai vastaavat taas Sievin verkkokaupasta. Sain myös 33 vuotta sitten äidiltäni joululahjaksi talvitakin. En tiedä, mitä maksoi silloin, mutta edelleen käytössä kovilla pakkasilla. Vuori on kerran pitänyt korjauttaa, mutta muuten edelleen oikein hyvä. Mulla olisi varaa kuluttaa enemmänkin, mutta kun en tarvitse mitään. Annoin kuitenkin kahdelle pienituloiselle ystävälleni joululahjaksi rahaa niin, että saivat itsekin hankittua kunnolliset ja kestävät kotimaiset talvikengät.
Ne jotka tuota ihmettelevät ovat itse taloudellisesti hyvässä tilanteessa. Eivät voi käsittää sitä, että kaikilla ei yksinkertaisesti ole ylimääräistä. Joku aikaisempi kirjoittaja sanoi hyvin, että sama kuin käskisit ihmistä syömään enemmän, vaikka jääkaappi on tyhjä.
Itse olen yksineläjä noin 1700 euron nettopalkalla. Ei ole ennen hintojen nousuakaan ollut varaa autoon, matkusteluun ym. Kävin kyllä ravintolassa syömässä kerran tai kaksi kuussa, koska nautin siitä suuresti. Nyt tuokin on jäänyt. Kauppalasku suurentuu jatkuvasti karsimisesta huolimatta, asumisen kustannukset on nousseet, bussikortti on kallistunut, vakuutusmaksut ym.
En enää luota siihen, että kyllä se yhteiskunta kopin ottaa. No ei ota enää! En myöskään saisi taloudellista tukea keneltäkään, jos huono tilanne tulisi kohdalle. Olen aina laittanut rahaa säästöön, ja jotta se onnistuu vastaisuudessakin, niin jostain on karsittava. Säästöön jää nykyään vähemmän hintojen nousun myötä, mutta ne vähätkin säästetyt eurot on tärkeä turva tulevaisuutta ajatellen. Pyrin joka kuukausi laittamaan sivuun 50-200 euroa. Joku varmaan nauraa noille summille, mutta itselleni tuo on sitä todellista elämää. Se, että sain ostettua uudet kunnolliset talvikengät ja uuden mikron tarkoitti sitä, että kahden kuukauden ajan olin vain kotona töissä käymisen lisäksi. Tosin, koen itseni onnekkaaksi, koska pystyin hankkimaan nuo. Kaikille tuo ei ole mahdollista, vaikka kuinka kuluttaisi kodin lattioita.
Ruoan ja sähkönhinta nousi jo vuonna 2022. On täytynyt siitä asti katsoa mitä ostaa. Nyt jää entistä vähemmän rahaa käytettäväksi. Sitten sitä taas ostellaan kun ruoan hinta laskee, sähkön hinta laskee ja alv laskee.
Vuokran maksun jälkeen ei paljoa rahulia jää.