Miksi kansalaiset vähentävät nyt kulutusta vaikka pitäisi tehdä juuri päinvastoin
Ymmärrättehän, että se talouskasvu on kiinni teistä
Kommentit (266)
Just kehotettiin uutisissa yks päivä pidentämään vaatteiden käyttöikää. Ollaan vaan kuuliaisia kansalaisia nyt, kun ei osteta uusia vaatteita, vaikka on alennusmyynnitkin menossa.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on luonut niin masentavan ilmapiirin, että mieluiten syön ja juon kotona. Ei tee enää mieli lähteä ulos ns. iloitsemaan. Kavereita näen joskus yhden kahvikupin verran kahvilassa.
Tämä. Nyt on korona-aikaakin ankeampi ilmapiiri. Ei yhtään tee mieli tuhlata rahaa mihinkään kun koko ajan on uhkana joutua työttömäksi ja rahattomaksi.
Kokoomuksen viime vaalien teemana oli, että suomalaiset ovat eläneet yli varojensa. Eikö nyt olekaan hyvä, kun ei kuluteta liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Iigor nauttii suomalaisten kärsimyksestä.
T. Iigor
Suomalaisilla menee yleisesti aika hyvin. Toista se on joissakin tietyissä maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on luonut niin masentavan ilmapiirin, että mieluiten syön ja juon kotona. Ei tee enää mieli lähteä ulos ns. iloitsemaan. Kavereita näen joskus yhden kahvikupin verran kahvilassa.
Tämä. Nyt on korona-aikaakin ankeampi ilmapiiri. Ei yhtään tee mieli tuhlata rahaa mihinkään kun koko ajan on uhkana joutua työttömäksi ja rahattomaksi.
Korona-aikana omi sentään toivoa. Nyt ei ole kuin Purra ja oudot punaviinipuheet.
En minä tarvitse talouskasvua. Talouskasvun pääasiallinen tarkoitus on tuoda lisää rahaa niille, joilla sitä on jo ennestään tarpeeksi. Nykyinen tasainen meno on luonnonkin tasapainon kannalta ihan riittävä. Suosin pieniä yrityksiä aina kun voin, en pörssijättejä. Vaatteissa olen aina kun mahdollista valinnut suomalaisen vaihtoehdon, ikävä kyllä ne koko ajan vähenee. Kivijalkakauppoja, mistä saisi kotimaista, ei enää ole ja en tykkää ostaa sovitettavia tuotteita postimyynnistä. Kenkiä ja sukkia sentään löytää vielä hyvin.
Taloiskasvu on päättäjistä kiinni. Kun halutaan heilutella saksi, niin on pakko sitten tukea Kiinan maailman valloitusta ja tilata Temusta. Olen tämän lukemattomai kertoja sanonut, mutta ihan hyvä että 300 yritystä menee konkkaan kuukaudessa Suomessa, niin ei tartte enää huudella muille, et menkää töihin. Voitte mennä sinne itse. Eli miten olisi? MENKÄÄ TÖIHIN! :D
Väkisinkin sitä kuluttaa entistä enemmän kun kaikki kallistuu, bensa nyt taas viimeisempänä. Määrällisesti en tietenkään kuluta kuin sen mitä ennenkin, mutta en ole koskasn välittänyt "palveluista" enkä."ajanvietteistä".
Alv:ahan nostettiin! Miten tässä nyt kulutetaan? Lasten pakolliset vaatteet ja ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sodan aiheuttaman energian hinta kallistanut kaikkea ja johtanut inflaatioon/korkoihin.
Pietarin trollit toki syyttää hallitusta vaikka kaikki tietää että johtuu sodasta.
Eihän hallitus ole mistään vastuussa?
Eihän niillä ole pienintäkään osaa eikä arpaa siihen, jos talous sakkaa ja valtionvelan määrä lisääntyy. Syy on aina jossain muualla kuin heidän päätöksissä. Mutta entä jos talous kasvaisi ja velan määrä pienentyisi? Kiitoksen kerääjiksi ilmoittautuneita olisi jonoksi asti, nallewahlrooseista, sipilöistä, orpoista ja purrista lähtien. Ainakin kokoomus ja perussuomalaiset olisivat takuuvarmasti ilmoittautumassa "hedelmien kasvattajiksi". Syyllinen olisi todennäköisesti marininhallitus ja vihervasemmisto, riippumatta siitä millä vuosikymmenellä elettäisiin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt säästetään pahan päivän varalle kolmen vuoden puskuria aikaisemman kolmen kuukauden lisäksi. Jos työttömyys osuu kohdalle niin leikatulla ansiopäivärahalla en todellakaan pärjää eikä omistusasuja saa asumistukeakaan enää. Tätä se nyt sitten on kun ihmiset elävät omilla rahoillaan tukien sijaan. Ne omat rahat vaan on ensin säästettävä.
Niin, kertonee jotain siitä millaisessa kunnossa Suomen talous on, jos kulutusta on ylläpidetty tukien voimalla.
Suomen taloutta ei ole ylläpidetty kansalaisille annettavien tukien voimalla. Tukien varassa elävillä tuet on kyllä aikaisemminkin menneet asumiseen, ruokaan, tarvittaviin lääkkeisiin jne. Ainoa "ylellisyys", mitä ehkä joillain on ollut, on lapsilla jokin muukin harrastus kuin käpylehmien askartelu. Mutta ruokakaupoilla ja apteekeilla m
Luottamuksen puutteesta olen samaa mieltä, minulla sitä ei tosin ole ollut finanssikriisin jälkeen, eli sitten teini-iän.
Siihen perustan myös väitteeni siitä, että Suomen taloutta ei ole mikään todellinen kulutus ylläpitänyt kohta 20 vuoteen. Taloutemme ei ole finanssikriisin jälkeen koskaan kääntynyt kunnon nousuun ja erilaisilla tuilla tilannetta on paikkailtu tänne saakka.
Nykyisen hallituksen toimet ovat väärin ajoitetut ja siksi julmat, joitain leikkauksia olisi pitänyt tehdä jo ennen vuosituhannen taitosta ja investoida tki-toimintaan. Tällöin meille olisi syntynyt uusia nokioita eivätkä vanhemmat ikäpolvet olisi sokeasti luottaneet siihen että pienenevät ikäluokat kustantavat heidän eläkkeensä, vaan oppineet elämään tulojensa mukaan.
Miten voi kuluttaa enempää rahaa, kun hinnat ovat nousseet rajusti, mutta palkka ei??!!!!
Ap, siinäpä on sulle vähän miettimistä.... 🥱🥱🥱😴😴😴😴Stanan urpo...
Koska yksityisen henkilön näkökulmasta käytettävissä olevaa rahaa on vähemmän ja on järkevää vähentää kulutusta epävarmoina taloudellisina aikoina. Kansantalouden näkökulmasta taas kannattaisi kuluttaa. Jos kansantalouden etu ja oman talouden lyhyen aikavälin etu ovat vastakkaisilla puolilla vaakakupissa, useimmat valitsevat oman talouden vaikka pitkällä aikavälillä kansantalouden etu olisi kaikkien etu.
En vain halua soittaa Orpon ja Purran orkesterissa.
Talouskasvu on hallituksen niskoilla ei minun. Työllä itsensä elättävän vähemmistön verotus kovenee, työmatkat ovat kallistuneet (bensa, työmatkavähennykset), eläkkeet pienenevät ja eläkeikä nousee. Asuminen on kallistunut. Samaan aikaan puhutaan että meistä pitäisi repiä irti vielä enemmän (kuusipäiväinen työviikko) ja huonommilla ehdoilla (paikallinen sopiminen). Ruoka kallistuu, korot ovat nousseet ja korkovähennykset pienentyneet. Kaikki palvelut maksavat enemmän.
Minä säästän ensisijaisesti siksi ettei isompia hankintoja tai yllättäviä kuluja tarvitse maksaa luotolla ainakaan kokonaan. Pidemmällä tähtäimellä säästän eläkevuosia varten koska tällä menolla maksan koko ikäni eläkemaksuja palkastani mutta en tule saamaan niistä itse penniäkään jos koskaan eläkkeelle edes pääsen.
Lapsiperheet olisivat yleensä parhaita kuluttajia, mutta hallitus heikentää koko ajan lapsiperheiden ihan peruspalveluja. Mitä jos lapsi esim. sairastuu vakavasti eikä olekaan säästöjä?!
Vierailija kirjoitti:
Tätä määkin ihmettelen. Ihmiset vaan huutaa ja poraa, että tuo se vaan ostelee kaupasta ja käy syömässä ulkona ja baarissa ja kuluttaa, vaikka on lama-aika. No niinhän se pitääkin, muutenhan ne menevät kaikki konkkaan loputkin yritykset.
Ei minä ainakaan pahalla katso jos jollain on rahaa jota kuluttaa moiseen, siitä vaan, se tekee taloudelle hyvää. Harmi vaan kun suurituloiset eivät kuluta niin paljon vaan makuuttavat rahojaan tileillään, muilla ei sitten kuluttamiseen olekaan rahaa, peruseläminen on Suomessa jo aivan liian kallista.
Eihän hallitus ole mistään vastuussa?