Miksi kansalaiset vähentävät nyt kulutusta vaikka pitäisi tehdä juuri päinvastoin
Ymmärrättehän, että se talouskasvu on kiinni teistä
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen toive on, että kulutus loppuisi. Näin voi päätellä sen toimista.
Näin se vaan on, saksien heiluttamiset ja vielä vihreä agenda sen päälle niin kyllä kulutus loppuu ja talouskasvu sen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Koska yksilönä toimin oma etu, enkä järjestelmän etu edellä.
Tämä! Ennen ajattelin yhteiskunnan etua, mutta en enää. Nyt menee oma etu edelle. Olen lopettanut esimerkiksi ravintoloissa syömisen, koska siihen ei ole enää varaa. Euroja kuluu nykyään niin paljon enemmän ruokakauppaan, vaikka on tullut karsittua. Eli jos joku kiva ruokapaikka menee konkkaan, niin aivan sama. Minulle on tärkeämpää se, että omassa jääkaapissa on ruokaa.
Hallitus on tehnyt suuren virheen nostaessaan alveja. Siinä kahvia ja kampaviinereitä puputtaessa ja kokousta pidettäessä on unohdettu miettiä seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan kuvittelette, että maapallo kestää valtioita, joiden talous perustuu vaan lisääntyvään kulutukseen? Jotain muuta olisi keksittävä tilalle ja jokaisen totuttava matalampaan elintasoon.
Ei jokaisen. Oikeisto syyttää että on eletty yli varojen, velaksi. Kuka on elänyt? En minä ainakaan eikä suurin osa muistakaan pienituloisista. Kyllä ne on poliitikot rahoittajineen ja kavereineen jotka on laittaneet verorahat haisemaan. Meillä on valtavat tulo- ja varallisuuserot ja kuilu kasvaa yhä. Tarttis varmaan tehdä asialle jotain. Hyvätuloiset itkee verotustaan. Vaikka rahaa on perseet täynnä. Jos kasvu kerran on ihan välttämätöntä niin kasvua pitäisi varmaan ohjata työllistävään kasvuun. Se ei toimi että " kannustetaan", kurjistetaan pienituloisten elämää. Olen itsekin työtön ja pärjään hyvin mutta moni ei.
Säästäväisyys on hyve, oli ainakin ennen, suu säkkiä myöden... Ja tämä kestävyysaspekti sekä ilmasto ja ylikansoitus ovat aivan liian vähän huomioonotettuja asioita vieläkin. Tulevat sukupolvet tulevat kiroamaan meitä. Ahneita paskoja.
Työnantajat ja sijoittajat on valittu tämän hallituksen toimesta ainoaksi ketä tuoetään niin kyllä se talouskavsu on edellä mainittujen vastuulla kun he ovat ainoita kenen tulot ovat kasvaneet reilusti vaikkakin he ovat ainoita jotka ajattelee että heille ei kuulu yhteiskunnan maksut ja heidän ei tarvi maksaa. Veroparatiiseja ja vakuutuskuoria eli veronkiertoa harrastavat ainoastaa työnantajat ja sijoittajat. Ei ansiotuloja tienaava duunari voi kiertää veroja niin kuin pääomatuloja tienaavat tekevät
Hallituksen ongelma on juuri nähdä kansantalouden kokonaiskuvaa. Kun arvonlisäveroa nostetaan, kuluttajat ostavat vähemmän tavaroita ja palveluita. Ja pk -yrittäjien ahdinko syvenee
Mutta ilmeisesti yllättyivät taloustieteijät ovatkin oikeassa? Kaikki muuttuu hyväksi kun riittävästi huutaa ja, saksiii? Jep.
En osta suomalaista. Jokainen kauppias kiskoo aivan järkyttäviä katteita joka takaa sen että minä asiakkaana en saa suomesta ostetuilla tuotteille rahalle vastinetta. Suomalaiset kauppiaat on niin äärimmäisen rahan ahneita että niitä ei ole kannattavaa tukea. Ja tuohon kun vielä lisätään se että rehellistä kauppiasta ja yrittäjää ei ole olemassakaan
Ei tule kuulonkaan että ostaisin jotan vapaaehtoisesti suomesta JOS EI OLE PAKKO. Suorat ostokseni ulkomaille ovat lisääntyneet 90 %. Tietenkin alvitkin menevät sinne
Ilmasto kiittää kun ei turhaa kuluta. Kaupassa kävin 29.12 hyvin pärjää vielä.
Mitä? Eikö ne hyvätuloiset, jotka riemuitsevat köyhempien tukien vähennyksistä nyt sitten kulutakaan rahojaan ylimääräisiin ostoksiin tai palveluihin? Jos heidän ei tarvitse maksaa veroeuroistaan köyhän ruokaostoksia, heidän pitäisi korvaukseksi ostaa itselleen ne ruuat, jotka köyhä ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iigor nauttii suomalaisten kärsimyksestä.
T. Iigor
Suomalaisilla menee yleisesti aika hyvin. Toista se on joissakin tietyissä maissa.
Rivarissamme asuu pari eläkeläistä, nuori pariskunta joista toinen on työtön, toinen opiskelee, pari yksinäistä työtöntä sinkkua ja me, työtön pariskunta. Ja töissäkäymätön asuntosijoittaja- sijoittaja monimiljonääri (ei tosin siltä näytä). Keskimäärin ollaan siis kaikki tosi hyvin toimeentulevia. Tuskin kenelläkään on varaa kuluttaa yhtään enempää. Monimiljonäärikin on sairaan nuuka :) Että siinä taas se yleistys. Se on just paha. Ihmiset pyritään lokeroimaan vaikka jokainen on ihan oma yksilönsä.
Kirjoitin joskus viime vaalien jälkeen kuinka itse en kuulu edes pienituloisiin mutta niiden pienituloisten edun vuoksi äänestin demareita. Sen vuoksi että näillä pienituloisten lapsilla olisi parempi tulevaisuus kuin vanhemmillaan ja mahdollisuus menestyä elämässään.
Sen takia olin valmis mm. maksamaan enemmän veroja että tässä maassa olisi jatkunut hyvä kehittymisen meininki ja katse suunnattuna kauas tulevaisuuteen.
Mitä tuli tilalle: nurkkakuntaisuutta, muukalaisvihaa, sairaita alatyylisiä ulostuloja ihan ministeritasoltakin.
Ette voi väittää että yritin.
Silloin uhosin että laitan kaiken kotimaisen kulutuksen boikottiin ja näin tapahtui. Näin teki ilmeisesti aika moni muukin kun nyt sitten perästäpäin itketään.
Vaikka niin hauskaa oli saksienheiluttelukuvineen. Kerta kaikkiaan, ratkean liitoksistani kun niin naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai aloittaja tosissaan ihmettele tätä, tai sitten on täysin kuutamolla eikä älyä mistään mitään.
Juuri näin, tyhjästä on paha nyhjästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska yksilönä toimin oma etu, enkä järjestelmän etu edellä.
Tämä! Ennen ajattelin yhteiskunnan etua, mutta en enää. Nyt menee oma etu edelle. Olen lopettanut esimerkiksi ravintoloissa syömisen, koska siihen ei ole enää varaa. Euroja kuluu nykyään niin paljon enemmän ruokakauppaan, vaikka on tullut karsittua. Eli jos joku kiva ruokapaikka menee konkkaan, niin aivan sama. Minulle on tärkeämpää se, että omassa jääkaapissa on ruokaa.
Hallitus on tehnyt suuren virheen nostaessaan alveja. Siinä kahvia ja kampaviinereitä puputtaessa ja kokousta pidettäessä on unohdettu miettiä seuraamuksia.
Ootte te tyhmiä, pakkohan se on omat veronalennukset joillain maksattaa😉
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kuluttaja olen muuttanut ulkomaille jossa rahani riittävät paremmin.
Jos minut irtisanotaan työpaikastani, jossa olen ollut 20 vuotta, varmasti itsekin muutan Suomesta pois. En todellakaan jää tänne tappelemaan työpaikoista nuorten kanssa samalla joutuen käyttämään säästöjäni, mitkä oli tarkoitettu eläkepäiviini.
Ennemmin muutan rahoineni johonkin sellaiseen maahan, missä näkee vanhojen mummujenkin tekevän töitä. Täältä en tule koskaan töitä saamaan. Ulkomailla voin myydä vaikka vihanneksia torilla, mitä vaan työtä kun siellä sentään ikääntyvätkin töitä saa. Ei käsketä myymään kotinsa ja elää niillä rahoilla. Mikä hemmetin järki siinä on? Töitä ihmisillä pitää olla. Suomi ei niitä osaa järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iigor nauttii suomalaisten kärsimyksestä.
T. Iigor
Suomalaisilla menee yleisesti aika hyvin. Toista se on joissakin tietyissä maissa.
Rivarissamme asuu pari eläkeläistä, nuori pariskunta joista toinen on työtön, toinen opiskelee, pari yksinäistä työtöntä sinkkua ja me, työtön pariskunta. Ja töissäkäymätön asuntosijoittaja- sijoittaja monimiljonääri (ei tosin siltä näytä). Keskimäärin ollaan siis kaikki tosi hyvin toimeentulevia. Tuskin kenelläkään on varaa kuluttaa yhtään enempää. Monimiljonäärikin on sairaan nuuka :) Että siinä taas se yleistys. Se on just paha. Ihmiset pyritään lokeroimaan vaikka jokainen on ihan oma yksilönsä.
Eli koko rivari täynnä pelkästään hyvin toimeentulevia työttömiä😂
Vierailija kirjoitti:
En osta suomalaista. Jokainen kauppias kiskoo aivan järkyttäviä katteita joka takaa sen että minä asiakkaana en saa suomesta ostetuilla tuotteille rahalle vastinetta. Suomalaiset kauppiaat on niin äärimmäisen rahan ahneita että niitä ei ole kannattavaa tukea. Ja tuohon kun vielä lisätään se että rehellistä kauppiasta ja yrittäjää ei ole olemassakaan
No enpä sanoisi että kauppiaat olisivat huijareita. Oli eräs naisystävä Keskolla siina isossa tukussa Vantaalla töissä osto- ja hinnoitteluhommissa. Yleinen kaava oli että hankintahinta + 500% on vähittäismyyntihinta, kauppias määrittää omat hintansa, tarjoukset on yhteisiä. No nyt on Puuilot ja Tokmannit jotka tekee samaa. Normal. Monen ihan saman tuotteen voi löytää nettikaupasta paljon edullisemmin. No eihän suomalaista ainakaan meikäläiselle ole tarjollakaan kuin ruoka. Vaatteita tosi harvoin edes tarvii ostaa tai kenkiä. Ei tilaa vaimokaan juuri mitään netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minut irtisanotaan työpaikastani, jossa olen ollut 20 vuotta, varmasti itsekin muutan Suomesta pois. En todellakaan jää tänne tappelemaan työpaikoista nuorten kanssa samalla joutuen käyttämään säästöjäni, mitkä oli tarkoitettu eläkepäiviini.
Ennemmin muutan rahoineni johonkin sellaiseen maahan, missä näkee vanhojen mummujenkin tekevän töitä. Täältä en tule koskaan töitä saamaan. Ulkomailla voin myydä vaikka vihanneksia torilla, mitä vaan työtä kun siellä sentään ikääntyvätkin töitä saa. Ei käsketä myymään kotinsa ja elää niillä rahoilla. Mikä hemmetin järki siinä on? Töitä ihmisillä pitää olla. Suomi ei niitä osaa järjestää.
Tervemenoa, säästyypä sinunkin eläkerahat muille.
T. Orpo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa, säästyypä sinun
Niin kauan kun Orpo ei ole tuhonnut eläkejärjestelmääkin lopullisesti, työeläkkeet maksetaan mihin tahansa maahan.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin joskus viime vaalien jälkeen kuinka itse en kuulu edes pienituloisiin mutta niiden pienituloisten edun vuoksi äänestin demareita. Sen vuoksi että näillä pienituloisten lapsilla olisi parempi tulevaisuus kuin vanhemmillaan ja mahdollisuus menestyä elämässään.
Sen takia olin valmis mm. maksamaan enemmän veroja että tässä maassa olisi jatkunut hyvä kehittymisen meininki ja katse suunnattuna kauas tulevaisuuteen.
Mitä tuli tilalle: nurkkakuntaisuutta, muukalaisvihaa, sairaita alatyylisiä ulostuloja ihan ministeritasoltakin.
Ette voi väittää että yritin.
Silloin uhosin että laitan kaiken kotimaisen kulutuksen boikottiin ja näin tapahtui. Näin teki ilmeisesti aika moni muukin kun nyt sitten perästäpäin itketään.
Vaikka niin hauskaa oli saksienheiluttelukuvineen. Kerta kaikkiaan, ratkean liitoksistani kun niin naurattaa.
Sama. Voisin kymppitonnin tuloista maksaa prossan enemmän veroa. Kahden kymppitonnin tuloista kaks prossaa, kolmestakympistä kolme jne. jo muutkin tekis niin. Jossain tietysti katto. Suurituloisilla ei ainakaan rahapula tulis. Ja niitähän riittää. Joka kevät kehuvat tuloksiaan ja osinkojaan.
Suomessa. Kerran vuodessa käydään erään ystävän luona joka asuu kaukana. Samalla reissulla ollaan jossain toisessakin kaupungissa pari päivää ja edelleen on hotellit sekä ravintolapalvelut tuplahintaisia virolaisiin verrattuna. Virossa hotellihuone kahdelle aamiaisineen on edullisempi kuin Suomessa yhdelle. Näin se on ollut suurinpiirtein aina noin 25 vuotta minkä olen siellä matkustellut. Viimeksi oltiin kahden viikon matkalla syyskuun alussa kun työt loppuivat. Mahdotonta kotimaassa. Ei oikein ole mielenkiintoa alkaa pelastustalkoisiin kun on jo kovia veroja maksettu vuosikymmenet. Mitäs voisi tehdä...miettikööt poliitikot, nehän ovat yli varojensa eläneet etupiiriensä kanssa. Duunari on tehnyt oman osansa, maksanut veronsa ja koittanut olla säästäväinen. Ei ole järkevää tuhlata kaikkea.