Miksi kansalaiset vähentävät nyt kulutusta vaikka pitäisi tehdä juuri päinvastoin
Ymmärrättehän, että se talouskasvu on kiinni teistä
Kommentit (266)
"Kansaneläkkeiden maksaminen muihin EU-maihin- ja Eta-maihin, Sveitsiin ja Isoon-Britanniaan päättyy 1.2.2025. Kela lopettaa kansaneläkkeiden maksamisen muihin EU-asetuksia soveltaviin maihin kuin Suomeen 1.2.2025 alkaen."
Olemme jo päässet hyvään alkuun😂 Älä edes kuvittele saavasi edes työeläkettä ulkomaille!
T. Orpo
Vierailija kirjoitti:
Tätä määkin ihmettelen. Ihmiset vaan huutaa ja poraa, että tuo se vaan ostelee kaupasta ja käy syömässä ulkona ja baarissa ja kuluttaa, vaikka on lama-aika. No niinhän se pitääkin, muutenhan ne menevät kaikki konkkaan loputkin yritykset.
En minä sellaista huuda. Mulla vaan ei itselläni ole enää varaa mihinkään ylimääräiseen. Ne joilla on, joutuu siis kuluttamaan minunkin edestäni.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap:llä ehdottaa miten koko ajan vähenevästä ostovoimasta kulutetaan yhä enemmän? Että menkää parempipalkkaisiin töihin, joita tosin ei ole?
Woltista löytyy kaikille töitä, se on ihan omasta halusta kiinni paljonko tekee.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap:llä ehdottaa miten koko ajan vähenevästä ostovoimasta kulutetaan yhä enemmän? Että menkää parempipalkkaisiin töihin, joita tosin ei ole?
Aina tekevälle töitä riittää!
Terv. Riikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tekevälle töitä riittää!
Terv. Riikka
Riikka "menkää töihin" Purra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Woltista löytyy kaikille töitä, se on ihan omasta halusta kiinni paljonko tekee.
Totta toikin.
No jaa, jos elän vielä parikymmentä vuotta, se maksaa minulle minimissään 200 000 euroa. Saan säästää aktiivisesti seuraavat 10 vuotta, että pystyn elämään ne viimeiset 10 vuotta. Mies on jäämässä ensi kuussa työttömäksi ja on liian vanha enää saadakseen uuden työpaikan, mutta eläkeikään hänelläkin vielä 13 vuotta. Tässä nyt vaan mietitään, että miten pysyttäisiin edes hengissä, joten aika vähäistä on tarve humputella ravintoloissa ja käydä kampaajalla hintaan 200 euroa laaki.
"Rahat on loppu!" Näin minulle yksi persuja äänestänyt miljönääri totesi hallituspohjan selvittyä, nyt on siis hänen mielestään viddu Suomesta rahat loppu, joten köyhät siirtykööt maakuoppiin. Oksettavia ihmisiä on Suomen rikkaat, jotka kadehtivat köyhiltä roposia. Pitäköön tunkkinsa, minä se pärjään vähälläkin.
1. Palkan ostovoimakin romahtanut
2. työttömyysturvan on heikennetty, pitää säästää puskuria lisää.
3. YT-humppa pyörii jokapaikassa, ja potkuja / lomautuksia tulee todella usealle.
mekin olemme tästä syystä karsineet kaiken kulutuksen minimiin. Laskimme puolison kanssa, että pelkästään työttömyysturvan heikennysten takia meidän pitää säästää lähemmäs 20 ke käteispuskuria lisää. Saimme säästöön ihan ok ennen, mutta ruuvia pitää kiristää ja nopeammin saada säästöjä. Emme osta vaatteita tai tavaraa kuin pakon edessä. Kaikki palvelut on karsittu pois, kuten hieroja, fysioterapia, kuntosali yms. Remonttia piti teettää taloon, mutta lykkäämme niitä mitä pitää ammattilaisella teettää ja teemme muut itse. Kylppäri piti teettää, se on jo purettu ( meillä on suihkukaappi toisessa kylppärissä, joten selviämme sillä hyvin), mutta päätimme lykätä sitä muutama vuodella. Ruoka on seuraava mistä lähdemme karsinaan ja halpuuttamaan - ravintoloissa käynti lopetettiin jo jonkin aikaa sitten ja työpaikka lounaat viime vuonna.
Tätähän valtion johto ja yritykset ovat tilanneet kun ovat romauttaneet ostovoiman, ja vieneet luoton selviämiseen työttömyyden tapahtuessa.
Synnyin sopivasti ysärin laman alle, ja varhaislapsuutta (myös laman taituttua) varjosti sen luoma ilmapiiri. Olin nuori lukion jälkeistä elämää aloitteleva aikuinen -08 finanssikriisin aikaan, ja perhettä perustamassa sopivasti koronan iskiessä ja mieheni jäätyä sen vuoksi työttömäksi. Nyt olen keskituloinen kahden lapsen äiti hallituksen viestiessä, että jokainen on itse vastuussa itsestään ja perheestään työttömyyden ja sairauden hetkellä.
Omalta osaltani voin sanoa, että minusta ei ole enää tulossa sellaista lamaa torjuvaa kuluttajaa, jonka euroilla tätä kansantaloutta pyöritettäisiin. Olen nähnyt kaiken tämän epävarmuuden lapsesta saakka, ja ymmärtänyt miten paljon tekevälle hyvälle työntekijälle ei aina löydy töitä, ei ainakaan sellaisia, joilla elätetään perhettä. Samoin olen oivaltanut, että jos itse joskus pääsen eläkkeelle (kysymysmerkki todella, sillä meidän sukupolven tavoite-eläkeikä on jo siellä 70 v. nurkilla), en todennäköisesti saa eläkkeeksi elämiseen riittävää rahamäärää enkä ole enää tuossa iässä täysin terve. Lähisuvussa on nyt jo useita esimerkkejä, joissa alle 70 v. sukulaiset ovat haudassa tai sairastavat esimerkiksi muistisairautta.
Meillä on ollut aina säästäväinen elämäntyyli, joka koronan jälkeen pyörähti ihan uudelle vaihteelle. Lapsilla ei taida olla yhtään uutena ostettua vaatetta, autot on yli 15-vuotiaita, käytännössä kaikki kalusteet jomman kumman suvulta ilmaiseksi saatuja. Harrastetaan vanhan omakotitalon remontointia ja lenkkeilyä, enkä kykene edes muistamaan, koska olisimme käyneet vaikka elokuvissa. Olemme nousseet jaloillemme ja tienaamme miehen kanssa nykyisin molemmat yli 5 000 € kuussa, mutta jos nettopalkasta (reilu 3 000 €) olisi kaikkien kulujen jälkeen tarkoitus säästää sekä työttömyyden ja sairauden että eläkkeen varalle, ei näilläkään palkoilla juuri juhlita.
Kuten sanoin, vaikea kuvitella, että millään poliittisilla muutoksilla minusta tehtäisiin enää kunnon kuluttajaa. En usko hyvinvointivaltioon, ja kaikki säästäminen ja innovatiivinen tyhjästä nyhjäiseminen on avannut silmäni myös sille, miten turhaa ja tyhjää valtaosa tavaran ja elämysten ostamisesta on. Nykyiset rojut riittävät minulle ihan hyvin. Jos saisinkin jostain vielä lisää rahaa, käyttäisin sen turvallisuuden tunteen kasvattamiseen, en nautintoihin.
Olen kohtuullisen hyvätuloinen (~6900 brutto). Ensin verottaja syö palkasta reilusti yli 2,5K eli käteen jää 4300. Tästä maksan asuntolainan, auton kulut ja ruokakulut sekä yhden(!) harrastuksen. Auton uusin ja asunnon ostin silloin, kun korot olivat vielä kohtuulliset ja uskoin tulevaisuuteen Suomessa
Nyt kaikki liikenevä menee säästöön tai lainojen ylimääräisiin lyhennyksiin. En uskalla enää luottaa edes vakityöni pysyvyyteen saati jossain tulevaisuudessa saavani eläkettä tai ihmisarvoisia tukia, jos jotakin tapahtuisi.
En käy ravintoissa, leikkaan hiukset itse ja ostan vaatteet kirppiksiltä. Tähän on hallitus ajanut ja vienyt täysin luoton tulevaisuuteen. Jotenkin aika surullista, jos vertaan vaikka 3v takaiseen elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Velaksiko pitäisi nyt kuluttaa vai kuinka?
Lainalle on paikkansa ja aikansa. Ei lainanottoa pidä pelätä.
Kyllähän tässä kulutetaan koko ajan: joka päivä on syötävä, maksettava asumisesta ja liikuttava kulkuvälinein. Joskus on ostettava joku vaatekappale loppuun käytetyn tilalle tai joku muu kulutustavara kuten hammastahna, vessapaperi ja pyykinpesuaine. Hiustenleikkaus pari kertaa vuodessa ja silmälasit kerran vuodessa, kun näkö huononee koko ajan.
Muuhun ei ole rahaa ja ympäristökin kiittää säästeliästä.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, jos elän vielä parikymmentä vuotta, se maksaa minulle minimissään 200 000 euroa. Saan säästää aktiivisesti seuraavat 10 vuotta, että pystyn elämään ne viimeiset 10 vuotta. Mies on jäämässä ensi kuussa työttömäksi ja on liian vanha enää saadakseen uuden työpaikan, mutta eläkeikään hänelläkin vielä 13 vuotta. Tässä nyt vaan mietitään, että miten pysyttäisiin edes hengissä, joten aika vähäistä on tarve humputella ravintoloissa ja käydä kampaajalla hintaan 200 euroa laaki.
Oho, aika kallista. Naisten hiustenleikkuun saa alle neljälläkympillä, miesten vielä edullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
"Rahat on loppu!" Näin minulle yksi persuja äänestänyt miljönääri totesi hallituspohjan selvittyä, nyt on siis hänen mielestään viddu Suomesta rahat loppu, joten köyhät siirtykööt maakuoppiin. Oksettavia ihmisiä on Suomen rikkaat, jotka kadehtivat köyhiltä roposia. Pitäköön tunkkinsa, minä se pärjään vähälläkin.
Tuskin kukaan rikas kadehtii köyhän roposia,enemmän huvittaa kun köyhät lopettaa "kuluttamasta".ja kaikki menee konkkaan sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta kulutusta varten ei pidä ottaa lainaa. Lainalle on paikkansa ja aikansa, se on asuntolaina tai hyvin kohdistettu sijoituslaina. Opintolainakin on kannattava, jos se on tarpeen ja nopeuttaa valmistumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta kulutusta varten ei pidä ottaa lainaa. Lainalle on paikkansa ja aikansa, se on asuntolaina tai hyvin kohdistettu sijoituslaina. Opintolainakin on kannattava, jos se on tarpeen ja nopeuttaa valmistumista.
Köyhät on ollut ulosotossa jo kauan. Hyvänä puolena on, ettei tarvitse maksaa hsl-tarkastusmaksuja. Ne menee ulosottoon ja ei ole rahoja mistä periä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, aika kallista. Naisten hiustenleikkuun saa alle neljälläkympillä, miesten vielä edullisemmin.
Ostaisin miehelle jonkun hiustenleikkuukoneen ammattikäyttöön. Ei tarvitse montaa kertaa leikata niin on maksanut takaisin. Mitä parasta niin ei tarvitse varata aikaa tai mennä jonottamaan. Leikkaa kotona ja menee suihkuun. Tuollainen voi kestää 20-vuotta.
Olen hyvätuloinen ja tällaista systeemiä en tue. En näe verojen maksusta hyötyä, kun ihmisten elämää on heikennetty ja maan talous pilattu.
Veroja maksetaan myös ostettavista tuotteista yhä enemmän, kun veroprosentti nousi. Maksan veroa jo palkasta sievoisen summan.
Kulutus minimiin siihen asti, kun joku talousosaaja astuu johtamaan maata.